Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-11-29, 23:10
  #1
Medlem
Mekanisks avatar
Jag har funderat lite över hur det kommer sig att jag kör Linux. Det jag kom fram till var att det är av flera anledningar som har förändrats under min linuxtid. Det började nog med att en kompis bror (härmed kallad LG för Linuxguru) körde Linux hemma och vi, jag och polaren, tyckte det var skittufft – ett OS som inte är Windows! Skrämmande och krångligt verkade det. Tanken att byta vaknade ändå, men det hände inte så mycket mer på många år.
. Tiden gick och efter att studier avslutats blev jag arbetslös och hade helt plötsligt fritid i överflöd. Tanken på Linux väcktes till liv igen och jag gjorde slag i saken. Hade läst på nätet om en enkel nybörjardistribution vid namn Ubuntu som jag tankade – helt gratis. Jag gjorde en liten partition i ett hörn av en hårddisk och körde in detta Ubuntu 5.10. Blev förvånad av att man kunde surfa runt och greja under tiden det installerade, gillade att det var annorlunda. En frisk fläkt i det windowsdominerade datoranvändandet.
. Jag upptäckte att det fanns mängder med guider på nätet för att konfigurera, förändra utseende och förbättra. Man kunde ju ändra på precis allting. Ju mer man märkte att man kunde fixa med, desto mer ville man pilla. Jag hann köra det i tre månader ungefär innan jag flyttade utomlands för att jobba.
. När jag kom hem igen körde LG Gentoo och det var tydligen svårare än Ubuntu. Brant inlärningskurva och sånt där. Jag blev nyfiken men var lite feg i början och bad LG installera det åt mig, medan jag satt bredvid. Jag hade inte räknat med att det skulle vara så mycket och den där branta inlärningskurvan blev ganska flack. Jag hann ju inte alls med att förstå vad det var han gjorde. Efter ett par dagar var det igång i a f, jag jobbade och LG pluggade så vi hann inte sitta hela dagarna. Under kompileringsperioderna såg vi på tv.
. Efter några dagar gjorde jag nåt helt galet och var tvungen att ringa LG igen. Han kom och fixade, dock inte förrän efter ett par dagar. Otroligt frustrerande väntan då jag vid bytet till Gentoo hade rensat mina hårddiskar på allt vad NTFS hette och gått över helt och hållet till ext3.
. Det gick några veckor och jag än en gång lyckades med nåt konstigt. Den här gången väntar jag fan inte, tänkte jag och bestämde mig för att installera om allt själv. Det har gått några månader sedan den installationen, som tog mer än ett par dagar, och mitt system fungerar finfint. Det är fortfarande en del att pilla med och det är bra, annars skulle det ju snabbt bli tråkigt.

För att sammanfatta:
Jag bytte till Linux för att jag ville testa något annorlunda. Nu kör jag det för jag tycker det är skönt att ha kontroll över datorn och veta mycket mer om vad det är den har för sig. Dessutom gillar jag tanken på att det är öppen källkod och så vidare. Det är kul som fan att pilla.

Detta är min linuxhistoria, hur ser er ut?

Varför kör du Linux?
Hur kommer det sig att du bytte från början?
Skriv gärna din linuxhistoria.
Citera
2007-11-29, 23:34
  #2
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Detta är min linuxhistoria, hur ser er ut?

Har nog kört igenom varje Windowsversion sedan 3.11 och gör fortfarande iofs men det är bara på min HTPC och laptop numera.

Började använda linux pga den enkla anledningen att jag inte spelar så mycket mera och det jag spelar är egentligen retrospel som redan finns portade och/eller så är det på xboxen jag spelar Har linuxerfarenhet redan från att Red Hat 6 men körde väldigt länge dualboot och eftersom jag spelade mycket blev det mest windows likt förbannat.

Numera kör jag openSuSE 10.3 (x64) på min dator, OS X på sambons dator, XP på laptopen och Vista på HTPC:n .. så jag har hela arsenalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Varför kör du Linux?

Enkelt förklarat - det kraschar inte, fungerar bättre och är konfigurerbart.

Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Hur kommer det sig att du bytte från början?

Är nog egentligen samma som ovan från första början. Jag har aldrig tyckt att det är något speciellt med att köra något visst operativsystem. Allt har sin användning, annars skulle det inte finnas på marknaden. Var sak har sin plats och därför ser jag heller inte meningen med att en massa människor ska köra linux bara för att - har man ett verkligt intresse av att köra det och en reell användning för det så fine. Men varför krångla om det enda man vill göra är att se på filmer och spela spel t.ex?

Med andra ord - trådar som frågar om hur man får cedega/wine att fungera så man kan köra allehanda windowsprogram är i mitt tycke helt onödiga - då kan man lika gärna köra windows och slippa besväret.
Citera
2007-11-30, 00:25
  #3
Medlem
Varför kör du Linux?

Jag tröttnade på win VISTA och bestämmde mig för att testa Ubuntu. Övergången skedde dock inte helt smärtfriit, jag frågade mig ganska mycket om det var värt att genomgå denna plåga, när man kunde få allting serverat på en silverfat. När jag återinstallerade in windows, insåg jag bara hur jävla trög och långsam den var jämfört med Ubuntu, så det blev att installera ubuntu igen. Så nu ca; en månad senare har jag fortfarande Linux i burken och har aldrig varit mer nöjd med min hårdvara. Dessutom är det inget fel på att lära sig något nytt.
Citera
2007-11-30, 00:48
  #4
Medlem
krijgenics avatar
Just nu kör jag inte Linux som WS, men som server så har Linux varit en självklarhet i många år. Jag började med SuSE och RedHat, men upptäckte efter ett tag Debian, och har aldrig gått tillbaka.

Är väl enkelheten, och stabiliteten som gör att jag kör Linux som server. Den dag Microsoft introducerar något som kan mäta sig med APT t.ex, så ska jag tänka över mitt val.

Pratar vi WS, så är Ubuntu den enda Linux-distribution jag har kört i mer än en månad, och att jag gick tillbaka till Windows, var enbart för att kunna spela bättre.
Citera
2007-11-30, 01:11
  #5
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Enkelt svar- För att det är det enda jag behärskar.

Jag känner mig helt handikappad i Windows och Mac OS, jag förstår ingenting och mina få försök att lära mig Windows har resulterat i panikartade skrik och trasiga tangentbord. Det är helt enkelt krångligt och svårt.

Jag var inte det minsta intresserad av datorer innan jag började med GNU/Linux. Inga datorer gjorde någonsin vad jag ville att de skulle göra, så jag bojkottade hela skiten. Nu har jag varit intresserad av datorer i över tre år, och inte använt något annat än GNU/Linux förrutom i nödfall, då jag inte haft tillgång till egen dator.

Om det är av intresse så var den första disten jag använde Ubuntu 4.10. Den jag använder nu, och har använt i ca. två år är Archlinux pga. dess oslagbara upplägg och den underbart välgenomtänkta pakethanteraren.
Citera
2007-11-30, 01:41
  #6
Medlem
Mitt intresse har funnits där ett tag innan ja satte igång på allvar, blev sjukt trött på win95 (eller om de va 98:an?) ett antal gånger o de började nog med att ja dualbootade några gånger med Redhat 6 för massa år sen...

I början lekte ja lite med nån windows-fil genom linux.. ja vet inte nu vilken, men de påverkade orden i windows, hade en hel del hjälp från min bror då, (som alltid använt linux, sen han började med pc) Ja vet att vi ändrade bla. från "Ta bort" i windows-menyerna till "Ta Dän" och lite annat här o var, det var ju ändå den tiden ja spelade endel fortfarande, o då fanns verkligen inga vettiga spel till linux, sen gick de kanske nått år eller så sen installerade ja redhat 7.3 har ja för mig och jobbade starkt på att installera 'X-windows' vet ja, tröttnade efter ett tag och la ner de igen efter ett ganska långt försök, nästa blev RedHat 9, som ja körde under nått års tid nere i källaren, de var smidigt att komma in i linux-miljön när ja då hade 2 datorer, varav en win och en linux samtidigt. Linuxburken var då huvudsakligen filserver tills brorsan kom förbi o ville använda sin hårddisk i min maskin, och medans den lilla RH-9 disken (Ibm desktar 6.4gb ) låg på skrivbordet råkade vi stötta ner den i golvet, därefter blev de fedora-1 på nästa disk, sen har de blivit massor med linux överallt, har väl ytterligare iaf testat gentoo, opensuse och mandrake. annars kör jag Debian eller slackware på laptoppen, debian och fedora-8 på filservern, och m0n0wall (bsd) på en brandväggsmaskin.

Men varför gjorde man igentligen hoppet..?
Ja har nog alltid farsinerats av hur datorer fungerar, men windows ger inte känslan av kontroll stabilitet eller konfigurationsmöjligheterna som linux ger mig. Opensource - av användarna för användarna kan de bli mer självklart?
Citera
2007-11-30, 07:21
  #7
Medlem
SLOBs avatar
OT raderat

Jag kommer ge tillsägelser för OS-krig poster i den här tråden från och med nu. Topic är "Varför kör du Linux?", inget annat.

/S
mod
Citera
2007-11-30, 08:50
  #8
Medlem
Installerade Redhat nån gång 2002-2003, tyckte dock det var för mycket arbete för ingenting så jag körde in XP och ut helt med linux. Windows har funnits sedan dess i mina burkar men nu för några månader sen installerade jag Ubuntu 7.07(?) och efter det 7.10. Jävligt förnöjd, förutom att jag inte får igång 3D drivisarna(ATI) och samtidigt kunna köra 60Hz så min tft skärm upplösning blir snygg och inte suddig. Försökte en vecka att få det att funka, men utan resultat. Såå nu är det XP igen tycker xp funkar jävligt bra ändå faktiskt, men vill köra nåt annorlunda och ha nåt att pilla med, och pallar inte ha Dualboot heller, då blir det liksom meningslöst.

Och när man gör något fel i linux anser jag det mer eller mindre som en omöjlighet att återställa det igen, och det irriterar mig som fan. Jo jag har ju inte läst på tillräckligt så man kan väl skylla på mig själv men ändå, lite för svårt helt enkelt, även fast Ubuntu mer eller mindre gör allt åt dig.
Citera
2007-11-30, 10:06
  #9
Medlem
Megaforces avatar
Eftersom jag körde UNIX innan windows kom på allvar så har unix och sedermera Linux varit ett mer naturligt val. Dock har jag kört windows 95 och 98 på en maskin hemma pga spel, men på jobbet har jag kört Irix och numera Linux (Suse).

Numera kör vi Suse på datorn hemma, medan barnen har både winxp och Suse beroende på vad som skall göras. XP används främst för speländamål.

På jobbet är linux ett självklart val på grund av stabilitet (bootar i stort sett bara om vid varje kernel-uppdatering). Det enda som brukar krångla är att hårddisken börjar bli gammal och ger badblocks, så jag skall byta ut den snart. Men man får inte samma problem som på XP när disken börjar bli dålig eftersom Linux inte kör med någon registrydatabas vilket brukar paja när disken krånglar..
Citera
2007-11-30, 10:44
  #10
Medlem
sillybillys avatar
Jadu, första gången jag fick nys på linux var när jag och en kompis köpte en server, vi skulle ha den som ftp och webserver, tryckte in red hat 6 på den. (Min kompis hade nog fått cd:n från en pc-tidning, som var populära då). Allting fungerade bra efter så där 1 månad men det var väldigt kul att sitta och pilla.

Efter ett tag testade jag linux som skrivbordsmiljö, körde då in mandrake. Eftersom jag använde datorn mycket hade jag mindre tålamod och fick inte allt och fungera så det åkte ut ganska snabbt.

Var hemma hos en kompis en liten tid senare, han hade fått igång debian och fluxbox/blackbox, tyckte det såg väldigt smidigt ut, så jag körde också in det på min dator. sen den dagen har jag nog aldrig slutat använda debian.
(Har nog kört debian i 4-5 år)

Använder nu debian på min server och ubuntu på min laptop.
Citera
2007-11-30, 11:43
  #11
Medlem
Krellyans avatar
Jag kör inget Linux fullkomligt än, men har definitivt planer på det inom det snaraste. Anledningen till varför jag inte bytt än är att det är för mig krångligt att byta då jag samtidigt pluggar (har inte extremt god erfarenhet med varken formatering eller att installera olika OS, så jag vill inte behöva vara utan dator några dagar om det skulle hända nåt). Brorsan kör Gentoo på sin burk, och det är förmodligen den disten jag kommer byta till senare.

Mitt linuxintresse började för ungefär fyra år sedan, då vårat windows började bugga hemma. Brorsan installerade ubuntu och körde dualboot för att fixa problemet, vilket lyckades. När jag besöker honom försöker jag lära mig så mycket som möjligt inför mitt byte, och "lärde" mig att använda gentoo förra året under en månad när jag var där på praktik. Vi snackade också om HD-utrymme, och klagade på att win måste ha en viss summa ledigt för att fungera, vilket lin inte behöver (inte vad jag känner till iaf?). Och sen dess har intresset för lin bara ökat.

Kör även Knoppix live-cd då och då, mest för att vara "up to date" med det om datorn skulle krascha, vilket den nästan gjorde för ett år sedan. Den vägrade starta, och efter några reboot så kollade jag bios. Av någon mysko jävla anledning hade plug-and-play deaktiverats, så jag ändrade tillbaka det och presto - det funkade igen. Det var då jag bestämde mig för att ha Knoppix som backup om det skulle hända något liknande igen.

Har även en kompis som sköter kompilering och skriver kod till JLime för Jornada/HPCs, så Linux finns överallt

Förresten så är det jag som ritat loggan för JLime
Citera
2007-11-30, 13:14
  #12
Medlem
Rizados avatar
En gång när jag var liten minns jag att min bror satt och grejade med något "linux", minns inte vilket men det verkade ju iaf lite tufft med något som inte var windows. Första gången jag testade det själv var när RedHat 9 kom ut. Testade även mandrake men det fungerade uselt, problemet med redhat var dock gnome. Föredrar KDE och det fick jag aldrig att fungera ordentligt. Nångång ibland (otrevligt ofta) så slutade windows fungera och då körde jag endast linux tills jag orkat installera om.

Sen nångång så skaffade jag en dator med ATI kort, ati drivrutinerna är så sjukt dåliga så linux (Testade slackware, ubuntu, fedora och några till) bara kraschade och höll på och låste sig hela tiden. Men så blev det dags för ett nytt grafikkort och det mest prisvärda då verkade vara ett 6600gt så ett sådant fick det bli. Installerade Kubuntu och sedan dess har jag inte använt windows mer en att spela nån gång ibland på.

Från början var det väl bara det tekniska som intresserade mig men nu känns det faktiskt bra att inte piratkopiera hit och dit. Dessutom hela grejen med att det är användarna som utvecklar känns väldigt bra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback