2008-03-31, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Im Mclovin
Vet inte om jag ska börja med Linux eller inte fast jag kan väl testa med min wvmare?

Naturligtvis kan du göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Im Mclovin
Liten fråga då, måste man ha bra dator för att klara av Ubuntu?
Jag menar den har mycke rörelse och sånt typ att man ser datorn som en kub osv.

Kuben kommer inte att fungera om du kör i VMware, eftersom VMware inte har 3D-stöd (nåja, experimentellt stöd för SirectX 9, men det hjälper ju knappast).
Citera
2008-04-07, 04:20
Medlem
Att jag kör linux har absolut ingenting och nada med Windows att göra.
Folk som måste "fly" från ett instabilt och segt XP år 2008 har gjort nåt fel.

Jag kör *nix på jobbet för att det är mer anpassat för såna där tråkiga serverinriktade uppgifter, automatiserade jobb, etc

Jag kör linux privat för att jag älskar POSIX, vilket väl kanske hänger ihop rätt mycket med första punkten.

Om XP hade haft de här egenskaperna, så hade jag väl troligtvis kört det för jämnan på mina datorer, eftersom det är typ hundra gånger mer enkelt och responsivt i en grafisk miljö.
Citera
2008-04-08, 18:12
Medlem
Jag har alltid tyckt att Windows buggar sönder och du får virus stup - i - ett och när jag fick talas om ett operativsystem (eller egentligen kärna) som inte hade några virus och i princip inte kunde få blev jag intresserad ,jag pratade på lite dåliga forum såsom hamsterpaj.net( ja men jag var typ 11 år så ha överseenende :P) ,men jag hittade en serriös kille som gärna ville hjälpa mig att prova Linux ,det blev det hemska Ubuntu det var nog det buggigaste skiten jag någonsin i hela min dator historia har/hade testat så efter ungefär 2 timmars knåpande sa killen till mig att prova samma dist som han körde ,nämligen openSUSE (v 10.0) Det var verkligen en dröm ,installationen skedde grafiskt inget buggade och all min hårdvara hittades ,in med nvidia drivers första gången var jag lite lost men det lärde jag min på ungefär 10 minuter.

Sedan dess har jag varit fast i openSuSE med KDE och jag blir lika glad varje gång det kommer en ny version av openSuSE eller KDE

Sammanfattning:
*Jag bytte till Linux för jag ville prova något annat för Windows buggar ju ändå sönder.
*Det finns inga virus och om det kommer något fixxas det på någon timme.
*Säkrare.
*DU har mer kontroll över din hårdvara.
*Det är öppen källkod och du kan ändra precis vad du vill.
och massor med annat ...
Citera
2008-04-08, 18:49
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeZZeR
forum såsom hamsterpaj.net( ja men jag var typ 11 år så ha överseenende :P)

Du kan inte vara äldre än 16 nu, om ens det, och det är 18-årsgräns på forumet.
Senast redigerad av krijgenic 2008-04-08 kl. 18:54.
Citera
2008-04-10, 00:01
Medlem
Jag började köra Unix (Solaris) när jag började på KTH 1998. Jag fattade snabbt tycke för systemet på grund av dess logiska uppbyggnad, med små komponenter som kopplades ihop för att utföra komplicerade uppgifter, liksom möjligheten att köra grafiska program över nätverket, m.m. Jag tyckte att det skulle vara trevligt att köra en liknande miljö hemma, och blev snart av KTH-kompisar rekommenderad att prova Linux.

Jag fick Red Hat 5.2 med ett nummer av Mikrodatorn våren 1999, och detta installerade jag på familjens dator (naturligtvis med dual-boot). Därefter fick jag sommaren 1999 sommarjobb som Linux-systemadministratör och webbutvecklare på ett webbföretag i stan, och ett år senare blev jag anställd som systemadministratör för Unix- och Linux-system vid en institution på KTH. Och på den vägen är det.

Jag kör fortfarande Windows för spelens skull, men alltid i dual-boot med Linux (i dagsläget Fedora 7). På jobbet (inte längre KTH) kör jag numera Mac som arbetsdator och Linux på servrarna.
Citera
2008-04-11, 17:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mekanisk
Varför kör du Linux?
Hur kommer det sig att du bytte från början?
Skriv gärna din linuxhistoria.

Har varit med sedan DOS och win 3.11 och kände att det är dags att lära sig något nytt. Anser att jag kan win fram och baklänges och älskar Open Source och eftersom min dator är av äldre slag tänkte jag även prova Linux då det är mindre resurskrävande. Har inte helt vågat gå över till Linux dock pga en del saker fortfarande bråkar (ex ATI Radeon + Compiz + TV-out). Mitt favorit OS är fortfarande OS X.
Senast redigerad av Tofsen 2008-04-11 kl. 17:34.
Citera
2008-04-11, 21:51
Medlem
Whonzs avatar
Min historia börjar med att ja blev riktigt lack på windows så fick ja höra om linux skulle va bättre så ja kollade upp de så var de var snyggare med så ja testade o installera ubuntu sen dess har ja vart fast
Citera
2008-04-12, 03:53
Medlem
henkezans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenutanminne
[i]

Jag kör *nix på jobbet för att det är mer anpassat för såna där tråkiga serverinriktade uppgifter, automatiserade jobb, etc

Jag kör linux privat för att jag älskar POSIX, vilket väl kanske hänger ihop rätt mycket med första punkten.

Uhm, Windows har haft POSIX kompabilitet sedan 3.0 eller så.
http://www.microsoft.com/technet/arc...t/poscomp.mspx

Eller var det något annat du tänkte på?

/HenkeZan
Citera
2008-04-12, 09:46
Medlem
Trinnits avatar
Jag tyckte väl aldrig att windows var något egentligt problem, det har fungerat relativt smärtfritt för mig för det mesta. Jag bytte för att jag ville ha lite omväxling och kolla in andra operativsystem.

Började med att försöka köra in Gentoo, vilket fungerade sådär. En del problem med att hitta hårdvaran, och eftersom det var det första jag provade var förutsättningarna inte de bästa för att rätta till dessa. Testade sedan Debian och Ubuntu utan att direkt fastna för dem, dessutom spelade jag så mycket att jag ändå mest gick in på windows i dual-booten så det blev väldigt lite användning av dem och jag lämnade Linux igen.

Bestämde mig något år senare för att testa Linux igen på laptopen som jag inte spelar så mycket på. Lade in Kubuntu och har trivts bra med det. Kör XP i virtualbox så att jag fortfarande kommer åt programmen jag behöver för jobbet. Planerar att prova lite andra distar längre fram, mest för att se vad som finns, men just nu duger Kubuntu bra. Kör fortfarnde XP på den stationära datorn som är speldatorn.
Citera
2008-04-12, 16:05
Medlem
OrgaZms avatar
Jag kör Debian på min server (Web och ssh) och Windows XP på workstations.

Har provat köra Ubuntu på min laptop och det funkar ju "ok" men inte mer...jag kan göra allt jag vill, eftersom jag inte spelar på datorn, men jag kan göra det bättre med XP

Det som slog mig var hur jävla segt allting gick jämfört med XP...troligen hade det gått snabbare med fluxbox eller liknande, men jag är egentligen nöjd med mitt XP så jag skickade ut linux. Fattar inte hur ni gör som får XP att krascha och virus och spyware hit och dit!? Ge fan i att klicka på sexy_pics_2k8.exe så går det nog bättre ska ni se!

Enligt mig passar linux bäst utan grafiskt gränssnitt.
Citera
2008-04-12, 16:44
Medlem
Sollens avatar
Jag tycker att det är roligare.
Citera
2008-04-12, 17:11
Medlem
svampdamps avatar
När vi ändå är inne på linux så kan man fråga sig, kommer någon linux dist ha ett fungerande system för spel?
I dagsläget ser jag bara massa krångel, om det är något ställe linux kan vinna användare på så är det just spel scenen.

Jag spelar otroligt mycket spel, gillar nya spel releaser osv.
Kanske är det just därför jag stannar kvar vid Windows XP
Senast redigerad av svampdamp 2008-04-12 kl. 17:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in