2018-09-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malfaitor
Hejsan.

Fick meddelande nu från CSN att dom behöver kompletterande uppgifter då jag hade studiemedel (bidraget) under 4 veckor för 5 år sedan (hösten 2013). Det handlar om 50poäng på komvux, läste matte B.....
Min skola som jag nu ska börja plugga vid rapporterar inte in klarade kurser förens i December och att leva utan pengar så länge kommer bli omöjligt.

Funderar på om man ska skriva ihop ett brev och satsa på "Särskilda skäl" som anledning på att man inte klarade det. Någon som har erfarenhet vad dom beviljar och vad dom inte beviljar ifall man inte har intyg från läkare på det?
Min pappa gick bort 2011 och har haft problem med det som jag inte har förstått var problem förens något år sedan. Samt så var min dåvarande flickvän 2013 psykiskt instabil med depression, ångestattacker, självskadebeteende, självmordstankar och mycket av tiden gick åt att hjälpa henne och man tappade orken till att plugga.
Kan det fungera att skriva om utan att ha intyg från läkare angående flickvännen?
Vad är det du skall studera för något?, kan spela roll för att studier på högskolan kräver inget studieresultat om det är första gången du söker bidrag/lån för studier på eftergymnasial nivå.

Sen så skall 50 poäng inte heller utgöra något hinder då man skall få släpa på 200 gymnasiepoäng och ändå få bidrag/lån.
Citera
2018-09-05, 17:09
Medlem
Malfaitors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Vad är det du skall studera för något?, kan spela roll för att studier på högskolan kräver inget studieresultat om det är första gången du söker bidrag/lån för studier på eftergymnasial nivå.

Sen så skall 50 poäng inte heller utgöra något hinder då man skall få släpa på 200 gymnasiepoäng och ändå få bidrag/lån.

Jag ska gå en yrkesutbildning under 3 terminer på 1500YH poäng totalt och misslyckades 2013 med en komux kurs (matte B) som var gymnasial.
Hur blir det då?
Senast redigerad av Malfaitor 2018-09-05 kl. 17:11.
Citera
2018-09-05, 17:13
Medlem
Citat:
Jag ska gå en yrkesutbildning under 3 terminer på 1500 poäng totalt och misslyckades 2013 med en komux kurs (matte B).

Ring CSN för det låter som om det är en praktikant som har tittat på ditt ärende.
Såvida du inte redan innan din mattekurs låg efter med 200 gymnasiepoäng.
Citera
2018-09-05, 17:49
Medlem
Malfaitors avatar
Citat:
Ring CSN för det låter som om det är en praktikant som har tittat på ditt ärende.
Såvida du inte redan innan din mattekurs låg efter med 200 gymnasiepoäng.

Jasså, tror du det?
Nej, jag ligger inte efter med något mer än dom 50 poängen ifrån komvux för 5 år sedan vilket då är gymnasiepoäng tror jag, vet inte vad komvux poäng räknas som men det var en gymnasial kurs iaf.

Så att jag fick bidrag i 4 veckor från CSN utan att ha klarat av kursen ska inte påverka min ansökan gällande bidrag och lån hos CSN för en yrkesutbildning idag?

Vad tycker du jag ska säga till CSN? Dålig på att formulera fram frågor gällande sånt här hehe..
Citera
2018-09-05, 18:47
Medlem
Citat:
Jasså, tror du det?
Nej, jag ligger inte efter med något mer än dom 50 poängen ifrån komvux för 5 år sedan vilket då är gymnasiepoäng tror jag, vet inte vad komvux poäng räknas som men det var en gymnasial kurs iaf.

Så att jag fick bidrag i 4 veckor från CSN utan att ha klarat av kursen ska inte påverka min ansökan gällande bidrag och lån hos CSN för en yrkesutbildning idag?

Vad tycker du jag ska säga till CSN? Dålig på att formulera fram frågor gällande sånt här hehe..

När jag läste på CSN:s hemsida igen så blir jag faktiskt lite osäker nu.

Säg att du ligger efter med mindre än 200 poäng och fråga varför du inte får studiemedel.
Citera
2018-09-05, 19:43
Medlem
Malfaitors avatar
Citat:
När jag läste på CSN:s hemsida igen så blir jag faktiskt lite osäker nu.

Säg att du ligger efter med mindre än 200 poäng och fråga varför du inte får studiemedel.

Då ringer jag och hör med dom imorgon.

Tack så mycket för din hjälp
Citera
2018-09-07, 10:57
Bannlyst
En polare väntar på studiemedel från CSN. Det står: ``Datum är preliminärt``, och en stjärna vid datumet. Någon som vet vad detta innebär? Något han måste göra?
Citera
2018-09-07, 20:57
Medlem
St.Smiths avatar
Som jag förstått det kan man "spara veckor"två sätt: genom att 1) inte begära studiemedel för alla veckor man studerar, eller 2) ange att man vill ha studiemedel för t.ex. 75 % när man pluggar 100 %.

Jag har använt alternativ 2 för att dryga ut antalet veckor jag får CSN - jag pluggar alltså 100 % men har angett att jag bara vill ha CSN för 75 %. Detta har resulterat i - inser jag nu - att jag fått lägre belopp varje månad (75 %) samtidigt som mina "använda veckor" har gått åt som om jag fått ut 100 % bidrag och lån! Resultatet är alltså att jag helt enkelt bara har fått ut mindre pengar än vad jag kunnat få.

Har jag missuppfattat hela grejen? Går det inte spara pengar på detta sätt? Jag är såklart intresserad att få ut så mycket som möjligt från CSN.

Stort tacksam om någon kan reda ut detta!
Citera
2018-09-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
En polare väntar på studiemedel från CSN. Det står: ``Datum är preliminärt``, och en stjärna vid datumet. Någon som vet vad detta innebär? Något han måste göra?

Om datumet förflyttar sig varje dag så skall han lämna in en studieförsäkran, doc så kan det hända att CSN ringer upp, hände mig senast, och jag bara tog det muntligt.
Annars kan man ju logga in på CSN:s hemsida och kolla om man skall lämna in en studieförsäkran eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av St.Smith
Som jag förstått det kan man "spara veckor"två sätt: genom att 1) inte begära studiemedel för alla veckor man studerar, eller 2) ange att man vill ha studiemedel för t.ex. 75 % när man pluggar 100 %.

Jag har använt alternativ 2 för att dryga ut antalet veckor jag får CSN - jag pluggar alltså 100 % men har angett att jag bara vill ha CSN för 75 %. Detta har resulterat i - inser jag nu - att jag fått lägre belopp varje månad (75 %) samtidigt som mina "använda veckor" har gått åt som om jag fått ut 100 % bidrag och lån! Resultatet är alltså att jag helt enkelt bara har fått ut mindre pengar än vad jag kunnat få.

Har jag missuppfattat hela grejen? Går det inte spara pengar på detta sätt? Jag är såklart intresserad att få ut så mycket som möjligt från CSN.

Stort tacksam om någon kan reda ut detta!

Dina veckor skall inte dras som om du läst med 100% studiemedel, kolla på meddelanden på CSN:s hemsida så kan du själva läsa finstilt vad som står, du kanske har sökt för mer än 20 veckor?
Citera
2018-09-09, 06:51
Medlem
Vad blir skulden till CSN (inkl ränta) om:

1. Man pluggat 6 år och tar studiemedel heltid?
Citera
2018-09-09, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lazul
Det står att CSN betalar ut i förskott, och att utbetalningen sker den 25e förutom den första utbetalningen som ska komma vid terminstart (27 aug till 3 sept beroende på skola osv) om man ansökte i god tid.
Jag ansökte idag...

Säg att de teoretiskt godkänner min anmälan om 1-2 veckor, får jag då en utbetalning direkt (alltså ca mitten av september) samt sedan en till utbetalning den 25 sept?

Det står på hemsidan att man har rätt till pengar för studietid upptill 4 veckor bakåt från ansökningsdatum, därav är jag inte för sent ute?

Någon kunnig som vet?
Du kommer få pengarna (om du är berättigad det).
Citera
2018-09-10, 14:35
Medlem
Apesinas avatar
Citat:
Då ringer jag och hör med dom imorgon.

Tack så mycket för din hjälp
Är i en liknande situation som du, så undrar vad du fick för svar av csn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in