2018-06-16, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod
Finns det någon ynka chans att jag får CSN om jag 1. Intygar att min mamma har cancer, 2. Intygar att jag haft psykiatrikontakt i samband med detta och 3. Skriver ett maffigt snyftbrev där jag förklarar exakt hur det påverkat mig? Handlar om en missad kurs på YH. Är rätt pessimistisk eftersom en bekant som blev våldtagen inte fick igenom sitt.
Det finns absolut en chans om du gör det.
Citera
2018-06-16, 20:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Hur funkar det (numera) med CSN för sommarkurser?

Om man halva sommaren pluggar 50% och andra halvan 150%, får man då CSN för heltid hela sommaren, eller blir det halvtid för den första perioden och heltid för den senare (snitt 75%)?
Citera
2018-06-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Tänkte registrera mig för en sommarkurs för att bara få csn lån. Har bara lite kompletteringar kvar och göra och hinner därför inte jobba nu i juni och pengar behövs. gör jag rätt eller är det inte värt det? är ändå skyldig csn så mycket pengar att det kommer bli omöjligt och betala av de helt och hållet.

Alltså, va? Hur stort lån har du?

Du har i normalfallet 25 år på dig att betala av det, så det borde du absolut klara om du inte har någon alldeles outstandig omständighet. Om det är värt att ta studiemedel kan bara du avgöra. Ett alternativ till att ta lån är dock att bara ta studiebidrag, men dina veckor går åt som vanligt.
Citera
2018-06-24, 23:02
Medlem
borttaget inlägg!
Senast redigerad av Klantkant 2018-06-24 kl. 23:09.
Citera
2018-06-26, 16:13
Medlem
mrvecks avatar
Jag ska börja studera i höst och har för avsikt att ta både lån+bidrag.

Jag har tidigare (för 8 år sedan) studerat på högskola och tog då både lån+bidrag. Där läste jag 30HP men hoppade av under vårterminen.

Detta innebär att jag inte har läst in tillräckligt många HP som krävs. Dock undrar jag om CSN tar någon hänsyn till att jag i stort sett betalat tillbaka hela lånet (jag har 2500kr kvar ungefär). Bryr de sig om det eller kommer jag bli nekad direkt?

Om jag inte blir beviljad studiemedel. Måste jag då vänta till dess att jag läst in ytterligare 30HP (typ hela 1:a terminen) innan jag kan få pengar eller hur fungerar det?

Jag har alltså fått bidrag för nästan 2 terminer men fick mina 30HP under första terminen och 0HP under andra terminen.

Tacksam för svar.
Senast redigerad av mrveck 2018-06-26 kl. 16:14. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-29, 17:13
Medlem
NUFCs avatar
Hej, har ett litet problem.

Jag kollade fel datum på månadens autogiro-betalning, trodde den skulle dras imorgon men den skulle tydligen dras idag. I morse hade jag inte tillräckligt med pengar på kontot som pengarna dras ifrån(för alltid över till sparkonto) så det har inte dragits ännu, men nu har jag fört över pengar från sparkontot till mitt vanliga konto. Kommer de att dra mina pengar idag trots allt eller kommer jag få en förseningsavgift? Har försökt kontakta CSN men deras support är stängd för dagen.

Tacksam för svar.
Citera
2018-07-03, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NUFC
Hej, har ett litet problem.

Jag kollade fel datum på månadens autogiro-betalning, trodde den skulle dras imorgon men den skulle tydligen dras idag. I morse hade jag inte tillräckligt med pengar på kontot som pengarna dras ifrån(för alltid över till sparkonto) så det har inte dragits ännu, men nu har jag fört över pengar från sparkontot till mitt vanliga konto. Kommer de att dra mina pengar idag trots allt eller kommer jag få en förseningsavgift? Har försökt kontakta CSN men deras support är stängd för dagen.

Tacksam för svar.

De försöker dra pengar på förfallodagen + dagen efter förfallodagen. Kolla om pengarna har dragits nu. Har de inte gjort det så hinner du betala in manuellt. Man får ingen påminnelse förrän fem bankdagar efter förfallodatum
Citera
2018-07-07, 22:29
Medlem
Har lite frågor. Ska givetvis ringa CSN på måndag men skriver här nu. Det jag undrar är om jag kan få CSN för att gå om en kurs (inom ett program på uni) på vilken jag bara klarade 15 av 30 HP. Har en stor buffert så klarar mig ändå men vore ju bra att kunna ta CSN. Borde väl kunna få CSN (dvs hälften) för det jag ej klarat? Skolan är villiga att omregistrera mig men vet ej hur det blir med CSN.
Citera
2018-07-12, 11:21
Medlem
Gurran933s avatar
Hej!

Just blivit antagen till Linköping Uni. Som förstaårselev så börjar terminen lite tidigare;

Upprop 2018-08-21
Inledande veckor för åk 1 2018-08-21 – 2018-08-31

Sedan börjar själva "lästermin 1" den 3/9.

Innebär detta att jag söker CSN fr.o.m. 21/8 eller 3/9?

Förvirrad.

mvh
Citera
2018-07-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurran933
Hej!

Just blivit antagen till Linköping Uni. Som förstaårselev så börjar terminen lite tidigare;

Upprop 2018-08-21
Inledande veckor för åk 1 2018-08-21 – 2018-08-31

Sedan börjar själva "lästermin 1" den 3/9.

Innebär detta att jag söker CSN fr.o.m. 21/8 eller 3/9?

Förvirrad.

mvh

CSN gäller från kursstart, inte när nollning etc. börjar. Så leta efter kursstartens början. Jag tror upprop kan vara kursstart? Fråga runt lite. Kika efter information.
Citera
2018-07-14, 00:52
Medlem
Gurran933s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
CSN gäller från kursstart, inte när nollning etc. börjar. Så leta efter kursstartens början. Jag tror upprop kan vara kursstart? Fråga runt lite. Kika efter information.

Hmm. Kursstart 21a, upprop 17e.

När jag väljer mitt program på CSN så bockar den i datumet 20/8 automatiskt & går inte ändra?

Skumt.
Citera
2018-07-14, 08:14
Medlem
Jag börja studera 3 september, vilket datum får jag csn första gången?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in