Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om det vore olagligt att läsa en gymnasiekurs o få studiemedel för den?, låter det olagligt?
Förresten kanske du bör överväga basår, eller bastermin, smidigare med okrav på närvaro.
Du är reggad på kurserna oavsett om du är inaktiv.

Ja inte vet jag? Csn kan väl få för sig vad som, eftersom jag redan är inskriven i 100% studier och man tar 100% nya gymnasiestudier, kanske de anser att man bara kan ha en studie åt gången eller nåt? Vill ju inte behöva betala tillbaka det så att säga. Basår tror jag nog inte funkar för jag har redan läst alla sådana kurser tidigare, kommer nog leta efter nån bs kurs isåfall
Citera
2025-06-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guitarrride
Ja inte vet jag? Csn kan väl få för sig vad som, eftersom jag redan är inskriven i 100% studier och man tar 100% nya gymnasiestudier, kanske de anser att man bara kan ha en studie åt gången eller nåt? Vill ju inte behöva betala tillbaka det så att säga. Basår tror jag nog inte funkar för jag har redan läst alla sådana kurser tidigare, kommer nog leta efter nån bs kurs isåfall
Du kan ej få för mer än 100%, så du får söka för t ex 50% gymnasiala studier och 50% för högskola, och det kan bli fler veckor hit och dit eftersom att kurserna nog har olika start- och slutdatum.

Du kan få CSN för kurser du ej tidigare läst, också viktigt.
Sen kan du läsa kurser från grundskolan också om det skulle behövas, ännu en egen kvot av veckor.

Men varför kör du inte a-kassa om det nu verkar köra ihop sig för dig?
Citera
2025-06-25, 20:24
Medlem
Äldre här som ska sadla om på grund av astma Vilken härva. Ska in på grvux i höst, är antagen så det ser bra ut så långt.

Ser det som rörigt, fört säger AF att man kan få gå kvar på jobb och utvecklingsgarantin. Dom frågar mig om jag vill ansöka det. jag ansöker det tar lång tid att få svar. Svaret kommer det blir ett nej. man svara bara typ vi stänger av det nu i höst eftersom att du ska studera OK? ingen motivering eller förklaring .Det är bara ett kort brev och det står inget om att jag fått avslag eller något. (Jag har frågat nu om jag kan överklaga beslutet).

Ok så nu gör jag ett nytt försök. jag ser att man kan få "omställingstöd" Så nu har jag maliat min kommun där jag bor om att få boka ett besök med Studievägledare.

Jag tänker i alla fall försöka men finns det något annat som jag har missat. (Omställnings**studiestöd är inte aktuellt för jag har inte jobbat på över 24 månader)

Frågan är om jag senare måste söka CSN , hur är dom att göra med. måste jag vara snabb eller kan jag börja på utbildningen och söka CSN säg dan innan start som jag stor är på en tisdag.

Frågar bara för att alla andra bidragssök(Semester nu så då lär ju allt ta ännu mer tid) ser ut att ta tid så vad är viktigt att tänka på här nu.
Citera
2025-06-25, 22:42
Medlem
Gör ett till inlägg copypastar in vad det stod.

Arbetsförmedlingen har nu tagit ett beslut om Utbildningsanvisning (UTA) för perioden 11 augusti 2025– 2 januari 2026. Du kommer att bli utskriven från jobb- och utvecklingsgarantin från och med den 10 augusti.

Vad är som menas här med Utbildningsanvisning (UTA). betyder det att man är beviljat ett bidrag eller vad i tusan snackar dom om ?
Citera
2025-07-03, 13:40
Medlem
Sofishticateds avatar
Jag har under det senaste året studerat ett 1-årigt YH-program som jag nyligen tog examen ifrån. Det räknas som en eftergymnasial utbildning och jag hade vid starten av YH-utbildningen endast möjlighet att söka csn för första terminen då jag maxat taket för csn på eftergymnasial nivå.

För att få csn även för andra terminen så valde jag att söka gymnasiekurser som jag sökte csn för och läste då både gymnasiekurser på 100% samtidigt som jag läste YH på 100%. Det funkade halva terminen innan jag kände att orken inte fanns att studera på 200%. Jag slutade då (i mars) lämna in uppgifterna för gymnasiekurserna och fortsatte studera på YH. Meddelande ej varken skolan för gymnasiekurserna eller csn.

Har i dagarna fått brev från csn om att skolan för gymnasiekurserna meddelat att jag avbrutit studierna/ gjort studieuppehåll i mars. Csn vill ha in uppgifter på om det stämmer eller ej och att beslutet om studiemedel kommer ändras om jag inte inkommer med nya uppgifter. Kan jag använda mig av YH-studierna för att slippa att csn ändrar beslutet om studiemedel?

Jag läste ett YH-program där det var brist på folk när jag började men nu när studierna är avklarade så finns inga jobb längre så sitter i lite taskig sits utan vettigt jobb för tillfället.
Citera
2025-07-21, 23:23
Medlem
CasualCapybaras avatar
Hej, sker det ingen utbetalning från CSN i December månad?
Citera
2025-08-04, 19:47
Medlem
CasualCapybaras avatar
Halloj,

Hur länge ungefär tar det innan skolan lämnar in studieförsäkran till Csn? Jag har lämnat in själv, men Csn kräver att skolan också gör det.
Citera
2025-08-05, 07:54
Medlem
Stroganovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Halloj,

Hur länge ungefär tar det innan skolan lämnar in studieförsäkran till Csn? Jag har lämnat in själv, men Csn kräver att skolan också gör det.

Det brukar ske direkt vid studiestart.

Citat:
Ursprungligen postat av CasualCapybara
Hej, sker det ingen utbetalning från CSN i December månad?

Det sker utbetalning i december (gäller för högskola, vet inte hur det ser ut för andra studieformer).
Citera
2025-08-06, 21:03
Medlem
CasualCapybaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroganov
Det brukar ske direkt vid studiestart.

Det sker utbetalning i december (gäller för högskola, vet inte hur det ser ut för andra studieformer).

Tack för svar.

Om man inte klarar proven på matematik (Komvux), får man inte pengar från csn då?
Citera
2025-08-26, 19:28
Medlem
Hej!
Någon som vet hur lång tid det tar för csn att betala ut efter skolan skickat in man är registrerad?
Har skickat in min studie försäkran.
Hade upprop igår och de skulle skicka in till csn vid 16 tiden igår att vi som läser med csn var registrerade.
Mitt datum står fortfarande som preliminärt.
Citera
2025-09-22, 22:51
Medlem
Wow vilken fin höjning det blir från och med nästa år, haha. Skrattretande så det heter duga!
"Bidraget höjs med 28 kronor, och lånet med 64 kronor."

https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2025-09-18-hogre-studiemedel-och-fribelopp-fran-arsskiftet.html
Citera
2025-10-02, 21:26
Medlem
CasualCapybaras avatar
Hej. Betygen har väl inte att göra med hur mycket poäng man läser in? Heltid, deltid?

Poäng = hur mycket man studerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in