2018-08-28, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngryForeigner
Sökte csn för 1 år. Alltså vt och ht.
Hittills fått vt. Och nu ska ja ht utbetalningar. Dock har jag ej klarat tillräckliga poäng.

Lämna studieförsäkran precis. Och undrar om ja har ht på mig att klara minst 37.5 hp för att få csn för vt nästa år. Alltså kommer ja få csn nu i höst? Står att ja ska få utbetalning.

37 poäng då det avrundas neråt, om det är dina 40 första veckor på eftergymnasiala studier med CSN.
Citera
2018-08-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apesina
För några år sedan påbörjade jag en gymnasiekurs (på 100p) som jag fick csn för. Jag avslutade inte den kursen så jag fick heller inga poäng avklarade.

Har sedan dess läst några år på högskolenivå och fått csn för det också.

Jag undrar nu om jag har möjlighet att söka nytt csn för studier på gymnasienivå eller måste jag klara av de antal poäng (100p) som jag redan fått csn för innan jag kan göra det?

Om du klarade dina poäng på högskolenivå så tror jag att du skall få CSN för din gymnasiekurs.
Sen med gymnasiestudier så tror jag att man får max ligga efter med 200 gymnasiepoäng, så studieresultatskravet är lite annorlunda där.

Sen tror jag inte att ditt förra misslyckande på komvux spelar någon roll då CSN kollar efter din senaste period med CSN, och om du har klarat dom högskolepoängen så skall det inte vara några problem.

Kan ju finnas något finstilt på CSN som jag missat.

https://www.csn.se/fragor-och-svar/h...5cce36b423ec0e

"Du har rätt till studie*medel utifrån hur mycket du ska läsa under en period. CSN har satt upp krav på studie*resultat, och du måste uppfylla de kraven för att få nya studie*medel. Du måste alltså ha klarat de studier du senast har fått studie*medel för, om du ska kunna fortsätta studera med studie*medel."

"Om du inte uppfyller kraven på studie*resultat, kan du ändå ha rätt till studie*medel i vissa fall. Det gäller om du ligger efter med högst 200 poäng under hela den tid du har haft studie*medel och om du har klarat minst hälften av de poäng som du senast fått studie*medel för."
Citera
2018-08-28, 17:49
Medlem
anteri17s avatar
Hade mitt ansökan så skickade in just ansökan igår. Hur lång tid tar det tror ni?
Citera
2018-08-29, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Hade mitt ansökan så skickade in just ansökan igår. Hur lång tid tar det tror ni?
Tre veckor.
https://www.csn.se/vantar-pa-beslut-...tomstudiemedel
Citera
2018-08-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeered575
Min ansökan blev godkänd dagen efter (första gången jag ansöker). Onormalt?,sjukt snabbt åtminstone.

Weird. Har alltid fått vänta 2-4 veckor oavsett om jag behövt komplettera eller inte.
Citera
2018-08-29, 17:46
Medlem
Hej,

Jag har ett år kvar av min utbildning. Under hösten ett par omtentor kvar från förra året innan det sedan i vår fortsätter i normal takt (heltid). Kurserna under hösten motsvarar i sin helhet 7,5hp, 6 hp och 8 hp. Saken är den att jag klarat respektive 4hp, 4hp och 2 hp från dessa kurser. Har bett om att bli omregistrerad på kurserna (vilket jag garanterat kommer bli), för att jag vill ha studielån. Hur kommer CSN att tänka? Kommer dom att dra av delarna av kurserna som jag redan är godkänd på och sedan göra sin bedömning eller kommer de att läsa 7,5hp, 6hp, 8hp och sedan ge lån utefter det?

Notera att jag alltså söker studielån och inte studiebidrag, ifall det innebär någon skillnad.
Citera
2018-09-02, 19:15
Medlem
Hej! Hur är det med studielån måste jag betala tillbaka om jag läser på halvfart? Ska vara inskriven i a-kassa och arbetsförmedling också.
Citera
2018-09-04, 12:03
Medlem
dovAkins avatar
Började skolan i går igen men står på CSN att de väntar på besked från skolan att jag är reggad på kursen, hur lång tid brukar det ta? Gick mkt fortfare förra året känns det som
Citera
2018-09-05, 01:10
Medlem
Hej! Läste denna kurs https://www.hv.se/utbildning/kurs/fo...istans-fim100/ och fått godkänt, men vid registrering av resultatet i ladok står det"fup" alltså förutbildningspoäng.
Räknas detta som HP? står på kursplanen,HVs hemsida samt antagning.se att det är 7.5Hp men i ladok ses den som "fup", som gör mig fundersam angående om den kommer räknas som HP?

Tack..
Citera
2018-09-05, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Hej! Hur är det med studielån måste jag betala tillbaka om jag läser på halvfart? Ska vara inskriven i a-kassa och arbetsförmedling också.
Vad menar du?
Citera
2018-09-05, 03:08
Medlem
lazuls avatar
Det står att CSN betalar ut i förskott, och att utbetalningen sker den 25e förutom den första utbetalningen som ska komma vid terminstart (27 aug till 3 sept beroende på skola osv) om man ansökte i god tid.
Jag ansökte idag...

Säg att de teoretiskt godkänner min anmälan om 1-2 veckor, får jag då en utbetalning direkt (alltså ca mitten av september) samt sedan en till utbetalning den 25 sept?

Det står på hemsidan att man har rätt till pengar för studietid upptill 4 veckor bakåt från ansökningsdatum, därav är jag inte för sent ute?

Någon kunnig som vet?
Citera
2018-09-05, 16:21
Medlem
Malfaitors avatar
Hejsan.

Fick meddelande nu från CSN att dom behöver kompletterande uppgifter då jag hade studiemedel (bidraget) under 4 veckor för 5 år sedan (hösten 2013). Det handlar om 50poäng på komvux, läste matte B.....
Min skola som jag nu ska börja plugga vid rapporterar inte in klarade kurser förens i December och att leva utan pengar så länge kommer bli omöjligt.

Funderar på om man ska skriva ihop ett brev och satsa på "Särskilda skäl" som anledning på att man inte klarade det. Någon som har erfarenhet vad dom beviljar och vad dom inte beviljar ifall man inte har intyg från läkare på det?
Min pappa gick bort 2011 och har haft problem med det som jag inte har förstått var problem förens något år sedan. Samt så var min dåvarande flickvän 2013 psykiskt instabil med depression, ångestattacker, självskadebeteende, självmordstankar och mycket av tiden gick åt att hjälpa henne och man tappade orken till att plugga.
Kan det fungera att skriva om utan att ha intyg från läkare angående flickvännen?
Senast redigerad av Malfaitor 2018-09-05 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in