2017-07-09, 20:14
Citat:
Ursprungligen postat av FLASHBACKSUGERR
Vad menar du exakt med att det inte blir något resultatskrav om du studerar första gången? Jag har T.ex läst teknisk basår och det var min absolut första utbildning inom högskolan. Jag hade bara bidrag ingen lån och hoppade av. Utbildningen var på ett år och när det blev sommarlov så hoppade jag av kursen. Och nu undrar jag om jag börjar en ny utbildning senare i livet kommer jag få rätt till vanlig bidrag igen? Jag borde väll inte straffas för det? det var första gången jag var på högskolan och ville inte försätta hade heller ingen csn när jag hoppade av eftersom det var redan sommarlov.

Om du läser i tråden eller på CSN så ser du att tekniskt basår räknas som gymnasiekurser. Dvs dina resultat räknas inte när du ska få bidrag och lån från högskolepotten.
Alltså hoppar du av teknisk basår och ska plugga på högskola så kräver CSN inte några avklarade poäng.

Om du däremot ska studera på komvux så kommer du inte få pengar i framtiden, du kommer behöva läsa upp poängen du aldrig tog på det tekniska basåret.
Citera
2017-07-10, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Om du läser i tråden eller på CSN så ser du att tekniskt basår räknas som gymnasiekurser. Dvs dina resultat räknas inte när du ska få bidrag och lån från högskolepotten.
Alltså hoppar du av teknisk basår och ska plugga på högskola så kräver CSN inte några avklarade poäng.

Om du däremot ska studera på komvux så kommer du inte få pengar i framtiden, du kommer behöva läsa upp poängen du aldrig tog på det tekniska basåret.

Det var ju bra nyheter tack för info, komvux är inget jag behöver oroa mig för det är högskolan som jag oroa mig lite för eftersom vill helst ej ta lån om jag ska börja studera i framtiden, bara studiebidraget räcker för mig.
Senast redigerad av FLASHBACKSUGERR 2017-07-10 kl. 00:49.
Citera
2017-07-11, 20:04
Medlem
Hej alla!

Jag studerade under 2012 men hade då en psykisk sjukdom som gjorde att jag inte fick fullständiga betyg.

Nu 2017 har jag kommit in på en annan skola men får inte csn pga ofullständiga betyg från 2012. Hur ska jag göra för att få pengar från CSN?

tack på förhand
Citera
2017-07-11, 20:42
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XHAWK88
Hej alla!

Jag studerade under 2012 men hade då en psykisk sjukdom som gjorde att jag inte fick fullständiga betyg.

Nu 2017 har jag kommit in på en annan skola men får inte csn pga ofullständiga betyg från 2012. Hur ska jag göra för att få pengar från CSN?

tack på förhand

Du måste ta igen de poängen som du saknar från CSN. Antingen genom att tenta upp de poängen som du missade, eller genom att läsa in nya.

Om du hade en psykisk sjukdom med ett läkarutlåtande så kan du också be om ett intyg och skicka in det till CSN och be om en omprövning. Kan dock bli svårt att få en läkare att säga: Jo men X var sjuk för fem år sedan.
Citera
2017-07-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Du måste ta igen de poängen som du saknar från CSN. Antingen genom att tenta upp de poängen som du missade, eller genom att läsa in nya.

Om du hade en psykisk sjukdom med ett läkarutlåtande så kan du också be om ett intyg och skicka in det till CSN och be om en omprövning. Kan dock bli svårt att få en läkare att säga: Jo men X var sjuk för fem år sedan.

Fick ett läkarintyg där de stod följande.

Härmed intygas att ovastående pasient är känd på psyktriatiska kliniken i XXXXX under diagnos schizo affaktiv syndrom blandad typ. Patieten har behandlingskontakt både med läkare och med psykolog och har farmakologisk behandling med stämningsstabiliserande samt lungnande medel.

Patienten har nu kommit in till folkhögskoleutbildningg. Han tror starkt han har de resurser som krävs för att kunna slutföra sin utbilnding med framgång.Patienten har tidigare påbörjat en utbilnding till xxxxx som han inte har kunna slutföra pga sitt psykiska mående. under den perioden hade patietnen en svår försämringepisod (svår depprison) samt psykos och ingen kontakt med specialpsykriatrin
Citera
2017-07-11, 21:09
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:

Härmed intygas att ovastående pasient är känd på psyktriatiska kliniken i XXXXX under diagnos schizo affaktiv syndrom blandad typ. Patieten har behandlingskontakt både med läkare och med psykolog och har farmakologisk behandling med stämningsstabiliserande samt lungnande medel.

Patienten har nu kommit in till folkhögskoleutbildningg. Han tror starkt han har de resurser som krävs för att kunna slutföra sin utbilnding med framgång.Patienten har tidigare påbörjat en utbilnding till xxxxx som han inte har kunna slutföra pga sitt psykiska mående. under den perioden hade patietnen en svår försämringepisod (svår depprison) samt psykos och ingen kontakt med specialpsykriatrin

Ring CSN imorgon och fråga hur du ska gå tillväga =)
Citera
2017-07-12, 17:25
Medlem
Citat:

Hur många poäng skrev CSN att du var tvungen att ta innan du skulle få CSN igen?
Folkhögskola ger ju inte betyg på samma sätt som komvux, så när du gått där i en vecka på heltid så har du studieresultat för 20 poäng och är det 100 poäng du behöver är det 5 veckor osv.
Skulle det vara många poäng så kanske du kan läsa en kurs på komvux samtidigt, eller pröva en kurs, men det kostar förmodligen 500kr.
Citera
2017-07-13, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT

Det där är ju dock fel, det är tom så att poängkraven för fortsatta studiemedlen är HÖGRE när du läser basår av något slag och du måste klara 100 % av de poäng du fått studiemedel för.

Så har man fått bidrag för motsvarande 30 HP så måste ALLA vara godkända. Precis som annars spelar det ingen roll om man läser in poängen via komvux eller högskolan.
Citera
2017-07-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av somethingelse
Det där är ju dock fel, det är tom så att poängkraven för fortsatta studiemedlen är HÖGRE när du läser basår av något slag och du måste klara 100 % av de poäng du fått studiemedel för.

Så har man fått bidrag för motsvarande 30 HP så måste ALLA vara godkända. Precis som annars spelar det ingen roll om man läser in poängen via komvux eller högskolan.

Såvida man inte har tagit CSN för eftergymnasiala studier tidigare så görs inget resultatskrav.

http://www.csn.se/hogskola/krav/stud...udieresultaten
"Då prövar vi inte studieresultat
Vi prövar inte dina studieresultat om det är första gången du söker studiemedel för eftergymnasiala studier. Utbildningar på eftergymnasial nivå är exempelvis utbildningar på högskola, universitet och yrkeshögskola. Observera att basåret inte räknas som eftergymnasiala studier."
Citera
2017-07-13, 23:43
Medlem
Bentungskris avatar
Om man läser en sommarkurs och tar studiemedel för denna; måste man klara kursen för att få studiemedel till ordinarie studier till hösten?

Jag ska börja mitt 4e år i min ordinarie utbildning, men under sommaren läser jag en distanskurs vid ett annat universitet på 7,5hp som jag tar bidrag och lån för. Dessvärre har jag inte längre någon lust att slutföra kursen, men jag fruktar att jag då inte kommer beviljas CSN inför hösten (i och med att de jämför studieresultat med föregående studieperiod som man tagit CSN vid - jag antar då att "föregående studieperiod" är sommaren i mitt fall, och inte våren?).

En potentiell lösning är att ta en omtentamen i augusti vid mitt ordinarie universitet för samma antal poäng som sommarkursen. Men det funkar enbart om CSN inte kollar vilket universitet man får sina poäng ifrån - vilket jag antar att de gör?

Ifall jag skippar kursen och jag inte kan kompensera det med en omtentamen, hur tror ni mina chanser är för att få ett undantag i min bedömning? (se CSN) Eller räknas ens sommaren som studieperiod?

Extremt tacksam för hjälp i det här, då varken CSN eller någon annan sida jag hittat diskuterat upp mitt problem.

Kompletterande information:
- Jag har tidigare studieperioder (6 terminer) alltid uppfyllt CSN:s krav.
- Jag har läst 190hp på 3 år, varav 40hp i våras.
Citera
2017-07-14, 01:31
Medlem
Blev antagen till Civing D på KTH i höst. Najs.
Vilka datum använder jag när jag ska söka CSN? Ser att det finns två alternativ:

A: 2017-08-14 – 2018-01-15
B: 2017-08-28 – 2018-01-15

Officiellt börjar år 1 2017-08-28, men uppropet är 2017-08-14, så A inkluderar även de 2 mottagningsveckorna. Kan man söka CSN för dessa också eller?
Citera
2017-07-14, 06:48
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bentungskri
Om man läser en sommarkurs och tar studiemedel för denna; måste man klara kursen för att få studiemedel till ordinarie studier till hösten?

Jag ska börja mitt 4e år i min ordinarie utbildning, men under sommaren läser jag en distanskurs vid ett annat universitet på 7,5hp som jag tar bidrag och lån för. Dessvärre har jag inte längre någon lust att slutföra kursen, men jag fruktar att jag då inte kommer beviljas CSN inför hösten (i och med att de jämför studieresultat med föregående studieperiod som man tagit CSN vid - jag antar då att "föregående studieperiod" är sommaren i mitt fall, och inte våren?).

En potentiell lösning är att ta en omtentamen i augusti vid mitt ordinarie universitet för samma antal poäng som sommarkursen. Men det funkar enbart om CSN inte kollar vilket universitet man får sina poäng ifrån - vilket jag antar att de gör?

Ifall jag skippar kursen och jag inte kan kompensera det med en omtentamen, hur tror ni mina chanser är för att få ett undantag i min bedömning? (se CSN) Eller räknas ens sommaren som studieperiod?

Extremt tacksam för hjälp i det här, då varken CSN eller någon annan sida jag hittat diskuterat upp mitt problem.

Kompletterande information:
- Jag har tidigare studieperioder (6 terminer) alltid uppfyllt CSN:s krav.
- Jag har läst 190hp på 3 år, varav 40hp i våras.

CSN bryr sig inte om källan till poängen du tar. Det är till och med möjligt att läsa in gymnasiekurser i tillräcklig omfattning som kompensation ifall du inte tagit tillräckligt många högskolepoäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in