Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-28, 15:44
  #1
Medlem
Kurrets avatar
Som de flesta som har läst lite olika kurser har märkt så får man olika mycket poäng per nedlagd tid på olika kurser/olika lärosäten. Så jag blev lite nyfiken, vad är de lättaste högskolepoäng ni har plockat? Motivera även. (de kurser som har varit enkla för att ni redan läst samma kurs tidigare är av mindre intresse enligt mig)

Jag kan väl börja med vissa moment i matematik 1 på Stockholms universitet, framförallt de så kallade "E-tentorna" (tentor gjorda på dator). Man fick 1.5 högskolepoäng vardera, och några var så lätta, framförallt den om derivering, att någon som hade hyfsad koll på Ma D borde klarat den utan extra plugg efter gymnasiestudier.

Så vad är de lättaste högskolepoäng ni plockat?





---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------

Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget.

Moderatormeddelande/FAQ (2017-06-25)

Den här tråden är avsedd för frågor och diskussioner, som rör kurser för de som är intresserade av att ta lätta/snabba högskolepoäng. Här kan ni tipsa varandra/be om tips om sådana kurser och kom ihåg att den här tråden handlar om kurser som ger HP, inte gymnasiepoäng. Även om syftet med sådana här frågor i många fall är att ta igen missade/ej godkända HP för att kunna fortsätta få studiemedel, så ska rena CSN-frågor tas i den här tråden: (FB) Stora tråden om CSN och studiemedel #2. För att förtydliga: I den här tråden är det okej att ställa frågor i stil med: ''Jag behöver 7.5 snabba HP för att kunna fortsätta få pengar från CSN nästa termin. Kan någon tipsa mig om en lätt kurs?'', men inte frågor i stil med: ''Hur många poäng behöver jag klara/termin för att få pengar från CSN nästa termin?'' Frågor av den senare sorten tas i den stora, klistrade CSN-tråden.

https://www.antagning.se/se/start kan ni använda er av sökfunktionen för att se vilka kurser, som är öppna för sen anmälan, om sista ansökningsdatumet har passerat. Det går även att filtrera sökresultaten utifrån kriterier som distansstudier/campusstudier, studieort/lärosäte, studietakt, etc. Även http://www.studera.nu/ kan användas för det här ändamålet.

/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-19 kl. 08:19.
Citera
2010-03-28, 16:05
  #2
Medlem
IRMEs avatar
Min kompis gick en introduktionskurs till programmering (Vi går et IT-program). Han gick enbart på tentan(inget mer) och fick 5:a utan att plugga, och fick även inkludera det i sin examen
Citera
2010-03-28, 16:18
  #3
Medlem
pausonKhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Så vad är de lättaste högskolepoäng ni plockat?

KAA060 Transportprocesser i kemitekniken, hela kursen byggde egentligen bara på [energi per volym]=ρ·Cp. 7,5 hp
Citera
2010-03-28, 17:18
  #4
Medlem
Freddykings avatar
Interaktiv flashanimering 5hp.
Citera
2010-03-28, 17:31
  #5
Medlem
Moll-Es avatar
Kommer inte riktigt ihåg vad kursen egentligen hette men ingick i en större kurs som var på 20-25HP och själv kursen som jag ansåg vara enkel var på 7.5HP. Det hela gick ut på att lära sig hålla föredrag. Utflykt/kickoff med klassen i dagarna två där man grillade och drack sig fulla + att hålla ett litet föredrag på fem minuter = 7.5 häääärliga HP.

Sen var det någon designkurs där man tillbringade EN dag framför datorn med att göra vissa övningar och sen inkasserade man ytterligare 7.5 HP.
Citera
2010-03-28, 23:12
  #6
Medlem
Lipolytics avatar
Det måste varit någon labb poäng som jag inte ens var med och skrev rapporten på, men jag var med på labben och gjorde lite små saker. Tror det var nån hållf kurs. Men jag skrev aldrig tentan så den poängen kvittar ändå :P

En annan kurs jag gick var helt sjuk slapp. Läraren pallade inte ens med att ha lektioner så vi hoppade över varannan föreläsning, kollade på film, hade bara några inlämningar och ingen tenta. Det enda som var kasst var att man tvingades köpa nått material för 250 spänn, annars var det bra gratis poäng

Ibland har det ju även varit kurser som man kunde struntat i varje föreläsning och bara pluggat på gamla tentor så hade man lätt grejat det. Det är sjukt vad slappa en del lärare är alltså.

Å andra sidan kan ju gratispoängen vägas upp av en del sjukt jobbiga kurser man dras med som borde vara på dubbla poängen.
__________________
Senast redigerad av Lipolytic 2010-03-28 kl. 23:18.
Citera
2010-03-29, 00:10
  #7
Medlem
Aleizohiets avatar
Inte tagit, men gör den kursen nu och kommer att ta - 15 hp i tyska. Gör bara inlämningsuppgifterna, får mina (M)VG:n och chillar på't. Ser inte ut att bli svårare. Finns fördelar med att ha bott i det landet, förutom att man har lärt sig att tycka om öl på riktigt
Citera
2010-07-12, 13:19
  #8
Medlem
Tips på löjligt enkla distanskurser?

Jag funderar på att anmäla mig till en kurs till hösten för att ha en inkomst om jag mot förmodan inte skulle hitta jobb. Undrar därför om någon har tips på löjligt enkla/softa distanskurser, helst utan några obligatoriska träffar. Ca 15 hp som sträcker sig över hela höstterminen (=50% studietakt). Tips?
Citera
2010-07-12, 13:27
  #9
Medlem
videostars avatar
Sista anmälningsdag var 15 mars, så det är lite sent. Du får isf hoppas på det bästa.
Men det mesta på halvfart är ju enkelt, läs lite filosofi, psykologi, eller något annat intressant
Det mesta är helt ok.
__________________
Senast redigerad av videostar 2010-07-12 kl. 13:30.
Citera
2010-07-12, 13:37
  #10
Medlem
vismbrs avatar
Beror på vad du har lätt för, av de kurser jag har läst så var företagsekonomi A 30hp extremt enkel, läste kanske 3-5 timmar per vecka och fick ett VG.

Även om du inte är intresserad av ekonomi så är det ganska bra kunskap att ha.
__________________
Senast redigerad av vismbr 2010-07-12 kl. 13:39.
Citera
2010-07-12, 14:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videostar
Sista anmälningsdag var 15 mars, så det är lite sent. Du får isf hoppas på det bästa.
Men det mesta på halvfart är ju enkelt, läs lite filosofi, psykologi, eller något annat intressant
Det mesta är helt ok.
Jo visst, men det finns fortfarande platser kvar på många kurser.
Citera
2010-07-12, 14:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vismbr
Beror på vad du har lätt för, av de kurser jag har läst så var företagsekonomi A 30hp extremt enkel, läste kanske 3-5 timmar per vecka och fick ett VG.

Även om du inte är intresserad av ekonomi så är det ganska bra kunskap att ha.
Tack för tipset! Ska kolla lite efter såna kurser. Annars är data och naturvetenskap mina starka sidor, men lite ekonomi kan knappast skada.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback