2008-05-31, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jag respekterar andras tro och bakgrund och jag förväntar mig att han ska respektera mig också. Tyvärr ser jag inte det i den inbördes diskussion där du och "Kuggarn" förde, utan snarare en massa negativa fördomar om att jag "svalt" Bruces teori, efter att "vissa erfarenheter" stämde.
Hur fan kan ni veta det???
Ta reda på fakta först och kom inte med en massa fördomsfullt BS om mig som person.

Jag sa aldrig att du hade svalt hans teori, jag sa "och där kan man ifrågasätta om han gjorde rätt.", jag sa inte "där har han gjort fel".

Citat:
Det som förstör det här forumet är att vi som faktiskt har både bred erfarenhet av paranormala fenomen och rituell ockultism ska sitta och rättfärdiga oss gång, på gång, på gång, på gång, för en massa tölpar som sitter och idiot-förklarar och driver med oss utan att ha något på fötterna annat än lite grundläggande akademisk jargong, gärna med lite naturvetenskaplig lingo som syrligt grädde på moset.

Det skulle vara mer givande att diskutera fenomen och överlåta tolkningen av dessa till var och en. Jag har sagt upprepade gånger; tro mig inte, testa metoderna själv.

Jo så är det, men livet är aldrig lätt och jag är säker på att det finns individer här på fb som finner det du säger intressant. Alla är väl inte negativa?

Citat:
De har inte utfört en enda ritual. Det är som att kritisera astronauter för att fantisera ihop sina rymdfärder.
Ser du inte själv detta?

Ingen bra liknelse då astronauterna har gjort sina resor på det fysiska planet, vilket gör att det finns ett helt annat bevisunderlag.

Citat:
Det går att ställa frågor som är kritiska; "Hur vet du det"? , "Vad har du för belägg"?, "Vilka källor utgår du från?", "Har du jämfört dessa fenomen med hur de behandlas inom modern psykiatri"/"religionspsykologi"?

Jo jag kan se varför du blev upprörd, men det är likväl meningslöst att bry sig, du bör hitta ett förhållningssätt. Dock hans inlägg var spam, han kunde åtminstone redovisat varför han avfärdade det, t.ex. referara till Randy.
Citera
2008-05-31, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Ett annat perspektiv gällande vad "negs" är, jag tog detta från ett webb kristna forum för några år sedan.

Del 1

Jag är insatt i mycket av det som återges här, och den som bemödar sig att läsa Bruces bok om "negs" kommer att se många klara parallella beskrivningar till vad du har återgett här.
Bruce har inkorporerat traditionella demonologiska och exorcistiska kunskaper i sitt system i den mån de har visat sig vara effektiva/tillämpliga.

Jag kanske också bör nämna att en anses exorcism bara vara effektiv om den utförs dels via den besatta personens högre jag, dels de högre ärkeängeliska krafter som exorcisten etablerar en kontakt med på de inre planen.
Sedan anses är ofta en exorcism ofta oerhört påfrestande då en demon sägs kunna läsa av exorcistens hela själ och alla dennes psykologiska svagheter.

Jag kan också varmt rekommendera psykitarikern Dr. William Baldwins "Spirit Releasemnet Therapy - A Technique manual" och "Healing Lost Souls" som redogör för den s.k. SRT-terapin. Det är en modern holistisk form av exorcism baserad på samtliga kulturella former av exorcism blandat med bl.a. healing, hypnos och regressions-terapi. Baldwin argumenterar för att i stort sett alla besättande demoner eller "Negs" (om vi ska använda Bruces terminologi) är väsen som är skapade av Gud men som förletts från den rätta vägen och lurats att tro (av andra mäktigare demoner) att de inte är gudomliga, att Gud har svikit dem, att de kommer att plågas och straffas i olika former av Helveten om de inte lyder. Baldwins metod SRT, går på att likhet med den judisk-kabbalistiska dybbuk exorcismen hela även den besättande anden så att den dels erkänner sitt gudomliga ursprung och sedan återvänder till den gudomliga källan.

Om jag ska kritisera Baldwins metod så är den att den inte tycks ta upp elementar-väsen av demonisk karaktär som många av de "negs" enligt Bruce tillhör; dvs en djurisk ande-väsen form som enligt Bruce inte förstår denna "love-and-peace approach", även om de till sin natur anses vara en del av gudomen.

Jag har genomgått en exorcism som var inspirerad av SRT, men eftersom jag ej har genomgått SRT-utbildning själv, så kan jag inte avgöra hur pass den skilde sig från den ursprungliga SRT.
Jag vet bara att distans-healingen var effektiv i tre dagar sedan återkom problemen.
Citera
2008-05-31, 00:53
Medlem
Citat:
Jag sa aldrig att du hade svalt hans teori, jag sa "och där kan man ifrågasätta om han gjorde rätt.", jag sa inte "där har han gjort fel".

Jo så är det, men livet är aldrig lätt och jag är säker på att det finns individer här på fb som finner det du säger intressant. Alla är väl inte negativa?
.

Nej, men man tycker väl att folk kan hitta bättre saker att göra än bara löjla sig (på någon annans bekostnad). Annars kommer det bara vara personer som skriver trams-trådar i detta forum., och då är det bara att lägga ned.

Citat:
Ingen bra liknelse då astronauterna har gjort sina resor på det fysiska planet, vilket gör att det finns ett helt annat bevisunderlag. .

Men månlandningen 1969 med Aldrin och Armstrong har ju beskyllts för att vara fejkad av NASA, med grund på bildbevis, ex. att den amerikanska fanan "vajar" i en vind som ej finns på Månen.

Citat:
Jo jag kan se varför du blev upprörd, men det är likväl meningslöst att bry sig, du bör hitta ett förhållningssätt. Dock hans inlägg var spam, han kunde åtminstone redovisat varför han avfärdade det, t.ex. referara till Randy.

Jag hoppas att det blir en ny indelning på detta forum, annars funderar jag på att jag lämna forumet, precis som SincerusRenatus, jag är trött på att hela tiden ödsla tiden på idioter som inte är pålästa eller erfarna.
Citera
2008-05-31, 12:27
Medlem
Citat:
Jag har genomgått en exorcism som var inspirerad av SRT, men eftersom jag ej har genomgått SRT-utbildning själv, så kan jag inte avgöra hur pass den skilde sig från den ursprungliga SRT.
Jag vet bara att distans-healingen var effektiv i tre dagar sedan återkom problemen.

Blev problem värre när demonen kom tillbaka, enligt nya testamentet så menar Jesus att när man kastar ut en demon, så kommer demonen att gå en lång sträck i ett öde landskap varefter han längta tillbaka ty han behöver vila och han hämtar nu flera demoner som besätter den människa, därför kommer det att bli värre för den personen än vad det var innan. Det är därför jag undrar om ditt problem blev värre när demonen/negen kom tillbaka.

Kuriosa:
Hur säger man negs i bestämd form? ska man säga hela ordet "the negative sprit"/"den negativa anden" eller finns det ett smidigare sätt?
Senast redigerad av Twinsen 2008-05-31 kl. 12:39.
Citera
2008-05-31, 18:54
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Var och en får som sagt tro som de vill.
Återigen: läs på först innan du uttalar dig.
Har du ingen vassare argumentation att uppbåda än detta trams-inlägg som är likt slött som den slöaste bröd-kniv så tycker jag att du gör helt rätt att ta en fylla. Om du super bort de få hjärnceller du har kvar i ditt fyrkantiga sinne gör säkert ingen skada. Du kan lika gärna sitta där som ett dreglande fyllepaket. Sedan tror jag att du ska hålla dig till ett forum där du kan diskutera sådant som rör triviala saker och inte spamma sönder det här forumet men sådan här jävla skit.

Men det finns ju inget att läsa på om!
Det är ju fantasifabler som getts någon sorts vetenskaplig ton för att verka legitim. Och nej, jag har inte blivit hjärntvättad sedan barnsben. Tvärtom så växte jag upp med en kristen mor som tack o lov inte färgade mig på något sätt.

Hade jag själv upplevt bara ett uns av vad ni pratar om så kanske, kanske jag trott på något av det ... Och varför är inte seriösa vetenskapsmän och läkare intresserade av detta? Tänk en jour på 5-10 medier som sitter o fjärrhealar hela dagarna, vilka besparingar vården skulle göra.
Svårt att sova? Skit i sömntabletterna, skvätt lite vatten i sovrummets fyra hörn strö ut lite salt o spotta tre gånger över axeln så blir det bra.

Fyllan var bra, jag hade mycket trevligt med mina vänner. Fysiska, verkliga varelser som andra också kan se. Jag började tänka på sex framåt småtimmarna, var det en NEG som tog mig i besittning då?
Citera
2008-05-31, 23:03
Medlem
Citat:
Jag hoppas att det blir en ny indelning på detta forum, annars funderar jag på att jag lämna forumet, precis som SincerusRenatus, jag är trött på att hela tiden ödsla tiden på idioter som inte är pålästa eller erfarna.

Jag har inte din erfarenhet med sådant som srt o.s.v. det beror på att det inte är min väg, precis som jag kan bistå dig i din väg så kan du bistå mig i din väg. Men man måste acceptera att det kanske bara är en försvinnande liten del av våra erfarenheter som intressera den andra. Men sådant kan också ändras med tiden.

Det finns många ockulta forum där din tro inte kommer att ifrågasättas. Vad gäller ny indelning på FB så finns det ett forum vid namn "flashback" där du kan lämna dylika förslag.
Citera
2008-06-01, 21:53
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
[
QUOTE]Men det finns ju inget att läsa på om!

Det finns tusentals böcker och urkunder författade i årtusenden i ämnet, du är obildad. Ta del av dem i en tio år och ta ställning sen, du har ingen kunskap alls som du kan ta avstånd ifrån.

Citat:
Tvärtom så växte jag upp med en kristen mor som tack o lov inte färgade mig på något sätt.

Väldigt olyckligt, det borde hon ha gjort, danat en generösare medmänniska utan fördömmande.

Citat:
Hade jag själv upplevt bara ett uns av vad ni pratar om så kanske, kanske jag trott på något av det ...

Jaha då kanske du hajar? Men ändå slänger du skit på den som just har den erfarenheten.

Citat:
Och varför är inte seriösa vetenskapsmän och läkare intresserade av detta?

Citat:
Det är ju fantasifabler som getts någon sorts vetenskaplig ton för att verka legitim.

Först efterfrågar du forskning sen förkastar du den med att "man bara försöker ge ett seriöst sken" hur ska du ha det?
Här överträffar du din löjliga och tomma argumentation och degenererar till en mineral. Det är ju precis så det är och du slänger skit på dem. Eller du kanske inte anser att tex 30 års forskning med 15 års utövande och djupa studier inom psykiatri är seriöst inom vetenskap? För att nu bara ta ett exempel.

Citat:
Tänk en jour på 5-10 medier som sitter o fjärrhealar hela dagarna.

Fjärrhealing förekommer säkert på olika sätt lite varstanns och om du hade haft vett att lyssna på din kristna mamma så hade hon kunnat berätta för dig om förbön.

Citat:
skvätt lite vatten i sovrummets fyra hörn strö ut lite salt o spotta tre gånger över axeln så blir det bra.

Nästa gång du gråter så smaka på dina tårar och du ska få se att de är salta.

Citat:
jag hade mycket trevligt med mina vänner. Fysiska, verkliga varelser som andra också kan se.

Behandla dem väl du behöver dem.

Gå nu ut i sommaren och må bra istället för att bråka med folk som en fjunig tonåring.
Citera
2008-06-02, 10:14
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Jag respekterar andras tro och bakgrund och jag förväntar mig att han ska respektera mig också. Tyvärr ser jag inte det i den inbördes diskussion där du och "Kuggarn" förde, utan snarare en massa negativa fördomar om att jag "svalt" Bruces teori, efter att "vissa erfarenheter" stämde.
Hur fan kan ni veta det???
Ta reda på fakta först och kom inte med en massa fördomsfullt BS om mig som person.

Det som förstör det här forumet är att vi som faktiskt har både bred erfarenhet av paranormala fenomen och rituell ockultism ska sitta och rättfärdiga oss gång, på gång, på gång, på gång, för en massa tölpar som sitter och idiot-förklarar och driver med oss utan att ha något på fötterna annat än lite grundläggande akademisk jargong, gärna med lite naturvetenskaplig lingo som syrligt grädde på moset.

Det skulle vara mer givande att diskutera fenomen och överlåta tolkningen av dessa till var och en. Jag har sagt upprepade gånger; tro mig inte, testa metoderna själv.

Jag följer Bruces förklaringsmodell, då den utifrån mina egna empiriska undersökningar än så länge ser ut att vara den mest giltiga.
Men "Kuggarn" kallar Robert Bruce för en "tomte" utan att han läst en enda bok eller enda artikel av honom. Jag skulle hellre vända på steken vem fan är "Kuggarn" - Gud Fader Allvetande själv???

Vi (som återger våra paranormala fenomen) ska ödsla merparten av vårat deltagande med att sitta och bekräfta att vi är antingen psykiskt sjuka, knarkare, mytomaner, och dessutom bekräfta dessa självgoda rationalister som kritiserar något utan att ha ens en grundläggande kunskap om ockultism vare sig historiskt, kulturellt, religionspsykologiskt/erfarenhetsmässigt.
De har inte utfört en enda ritual. Det är som att kritisera astronauter för att fantisera ihop sina rymdfärder.
Ser du inte själv detta?

Det går att ställa frågor som är kritiska; "Hur vet du det"? , "Vad har du för belägg"?, "Vilka källor utgår du från?", "Har du jämfört dessa fenomen med hur de behandlas inom modern psykiatri"/"religionspsykologi"?

Om man hela tiden utgår från att en person hävdar något har fel, utan att veta något om personen, vem han är, vilka erfarenheter han har haft, vilka kunskaper han har, vilka jämförelser, då är man lika illa ute som om man bara som ni säger "sväljer en sanning som inte kan verifieras".

Och dessutom hur ska ni vara kapabla att kunna verifiera något som ni varken vet vad det är och vad det innebär, det är som att be en blind beskriva Sixtinska Kapellet för en seende.

Men nu är du ute och cyklar fullständigt...

Min ambition är inte att tokdissa allt som förekommer i den här forumdelen. Det jag reagerade på i den här tråden var hur du med oerhörd exakthet uttalade dig dig om dessa negs. Normalt sett så är det alltid svårt att beskriva en verklighet väldigt exakt och i synnerhet om man skall blanda in saker som intentioner. Dessa negs beskrivs som handlande, tänkande och listiga entitetes som ställer till med en massa oreda och du beskriver deras intentioner, handlingar, planer och taktiker med väldigt hög exakthet.

Vi kan ta vilken historisk person som helst som motsvarande exempel. Alla forskar som studerar personer utifrån ett förståelseperspektiv hamnar i en situation där man måste ställa sig frågan hur sannolik tolkningarna man gör är. Problemet med den information Bruce kommer med och som du återger är att den är mer exakt, med avseende på beskrivning av intentioner, än exempelvis valfri levnadsteckning över Hitler. Frågan är då (och det är en relevant fråga) hur i helsike man kan veta så mycket mer om något som är så dåligt beforskat än om en person som bevisligen har funnits historiskt? Det enda jag vänder mig mot är de kunskapsanspråk Bruce och du verkar göra på negs-informationen. Jag bedömer den som tunn och jag anser att den är av oprövad hypotetisk natur.

Varför skall man alltid använda etablerad vetenskaplig metodik vid studium av paranormala fenomen? Svaret på den frågan är enkel. Om man anser att paranormala fenomen är verkliga så skall man därför kunna studera dem. Jag tycker det vore bra mycket mer produktivt om tomtar som Bruce försökte ta fram någon form av metodik som avser att belägga det de anser. Finns inte detta så är det omöjligt att kunna avgöra kunskapsanspråken i det de säger. Är detta konstigt?

Angående min person och mitt omdöme om Bruce så kan jag bara säga att det där om "grundläggande akademisk jargong" får stå för dig. Jag är forskarutbildad och föreläser på universitetet i vetenskapsteori och forskningsmetodik. Det tog inte långt tid att konstatera mda Google att Bruce saknar vetenskaplig kompetens. I mina ögon är personer som presenterar otroligt svårtillgängliga och abstrakta forskningsresultat som enkla, givna och tillgängliga som tomtar som inte vet vad de sysslar med.

Jag tror personligen på att det finns mycket här i världen som vi inte kan förklara eller förstå med de hjälpmedel vi har till hands idag. Jag tror t ex på att det existerar spöken och reinkarnation. Jag har även haft ganska många upplevelser som skulle kunna tolkas som telepati. Jag tycker att det finns en hel del som talar för att det skulle vara så men jag skulle aldrig gå så långt som att påstå att de existerar. Vi har ännu inte lyckats att på ett objektivt och repeterbart sätt studera något av dessa fenomen och så länge vi inte kunnat göra det så får vi helt enkelt vara försiktiga med kunskapsanspråken. Varför måste man skita fullständigt i vetenskaplig metod bara för att man studerar något som är svårt att iakktaga. Det kommer jag aldrig att förstå?
Citera
2008-06-02, 13:00
Medlem
Citat:
Blev problem värre när demonen kom tillbaka, enligt nya testamentet så menar Jesus att när man kastar ut en demon, så kommer demonen att gå en lång sträck i ett öde landskap varefter han längta tillbaka ty han behöver vila och han hämtar nu flera demoner som besätter den människa, därför kommer det att bli värre för den personen än vad det var innan. Det är därför jag undrar om ditt problem blev värre när demonen/negen kom tillbaka.

Nej, det blev de inte, med ett undantag: den helande handligen upprepades fast på ett omvänt mer plågsamt sätt om man säger så.
Sedan vill jag inte sätta likhetstecken mellan en neg (=negative inorganic being) och en demon, även om likheter finns så finns det även skillnader, ex. medvetenhet, sätt att attackera, mm.
Värsta upplevelsen jag haft hintintills var 2004 då jag i astral upplevelse fick njuren punkterad, cirka en månad senare fick jag njursten och detta ledde i sin tur till en längre sjukdomsvistelse med njurkateter på just den punkt där jag upplevt denna penetrering.
Nu kanske man kan se detta som bara tillfälligheter men jag misstänker att det fanns ett samband, eftersom neg-attacker verkar även yttra sig i vissa fysiska symptom; hud-förändringar, infektioner ex (och njursten är alltid kopplat till infektioner, det finns t.o.m. bakterier som kapslar in sig i kalksten).

Citat:
Kuriosa:
Hur säger man negs i bestämd form? ska man säga hela ordet "the negative sprit"/"den negativa anden" eller finns det ett smidigare sätt?

Neg= negative inorganic being, alltså "the neg" på svenska neggen, eller neg-anden, alternativt parasit-anden.
Citera
2008-06-02, 13:14
Medlem
Citat:
Det finns många ockulta forum där din tro inte kommer att ifrågasättas. Vad gäller ny indelning på FB så finns det ett forum vid namn "flashback" där du kan lämna dylika förslag.

Jaha, vilka då? Har du en länk?
Det enda svenska jag känner till är "det ockulta forumet" som är inaktivt. jag och fler med mig har sökt sig hit just pga avsaknaden av ett svenskt forum.

Sedan detta med att ifrågasätta. Visst ska man vara kritisk, men om varje diskussion hela tiden ska belastas med massa inlägg som kräver bevis då blir diskussionen bara bevis-belägg-relaterad, ex. en diskussion om Jesu Kristi liv skulle aldrig komma ens till evangelierna innan något "smartskaft" ska börja och jiddra om huruvida Jesu liv går att belägga historiskt eller ej. Likaså en feministisk diskussion som bara bromsas av att feministerna ska belägga patriarkatets existens.
Jag har inte benämnt tråden "Finns negs eller ej" Utan jag har satt fokus på fenomenen, för att jag var intresserad av att se om andra upplevt liknande fenomen.
Jag har upplevt dessa fenomen och jag väljer utifrån min erfarenhet att tolka dem på mitt sätt. Den som inte tror, behöver inte göra det. Den som
har liknande fenomen kan gärna testa de tekniker jag presenterat, och utifrån detta göra sina egna slutsatser.

Bevis-diskussion, hur relevant den än är, är en egen diskussion.
Jag tycker personligen att det är just detta som gör att forumet bara blir trams, eftersom de som har upplevt något hela tiden ska sitta i anklagade båset och försvara sig mot en åklagar-sida av skeptiker som inte ens brytt sig om att läsa på det dem kritiserar. Sedan slänger man in lite billiga gags på den erfarne personens bekostnad. Detta leder till att de trådar som finns kvar är de som hittar på en massa roliga historier som uppenbart är fejk.
Men det är kanske den typen av trådar som merparten vill ha?
Citera
2008-06-02, 13:32
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Jaha, vilka då? Har du en länk?
Det enda svenska jag känner till är "det ockulta forumet" som är inaktivt. jag och fler med mig har sökt sig hit just pga avsaknaden av ett svenskt forum.

Sedan detta med att ifrågasätta. Visst ska man vara kritisk, men om varje diskussion hela tiden ska belastas med massa inlägg som kräver bevis då blir diskussionen bara bevis-belägg-relaterad, ex. en diskussion om Jesu Kristi liv skulle aldrig komma ens till evangelierna innan något "smartskaft" ska börja och jiddra om huruvida Jesu liv går att belägga historiskt eller ej. Likaså en feministisk diskussion som bara bromsas av att feministerna ska belägga patriarkatets existens.
Jag har inte benämnt tråden "Finns negs eller ej" Utan jag har satt fokus på fenomenen, för att jag var intresserad av att se om andra upplevt liknande fenomen.
Jag har upplevt dessa fenomen och jag väljer utifrån min erfarenhet att tolka dem på mitt sätt. Den som inte tror, behöver inte göra det. Den som
har liknande fenomen kan gärna testa de tekniker jag presenterat, och utifrån detta göra sina egna slutsatser.

Bevis-diskussion, hur relevant den än är, är en egen diskussion.
Jag tycker personligen att det är just detta som gör att forumet bara blir trams, eftersom de som har upplevt något hela tiden ska sitta i anklagade båset och försvara sig mot en åklagar-sida av skeptiker som inte ens brytt sig om att läsa på det dem kritiserar. Sedan slänger man in lite billiga gags på den erfarne personens bekostnad. Detta leder till att de trådar som finns kvar är de som hittar på en massa roliga historier som uppenbart är fejk.
Men det är kanske den typen av trådar som merparten vill ha?

Jag kan nog inte hålla med mer. Det verkar som om var och varannan tråd behandlas såhär, mycket tråkigt. Det som är mest frustrerande är att de som hela tiden ska motarbeta inte fattar att man inte diskuterar bevis! Herregud liksom, fatta nån gång! Man kan lika gärna döpa om forumet till: Forumet där paranormala fenomen, ockultism och ufologi trasas sönder av ultra-skeptiker som inte fattar att man diskuterar FENOMEN. Måste säga att jag har tröttnat rejält sen jag kom hit, varenda jävla tråd ska motbevisas. Det är (iaf ur min synvinkel) off topic då knappt några trådar här handlar om att bevisa något, (som denna) utan att diskutera fenomenet som tråden handlar om.
Citera
2008-06-02, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Men nu är du ute och cyklar fullständigt...

Min ambition är inte att tokdissa allt som förekommer i den här forumdelen. Det jag reagerade på i den här tråden var hur du med oerhörd exakthet uttalade dig dig om dessa negs. Normalt sett så är det alltid svårt att beskriva en verklighet väldigt exakt och i synnerhet om man skall blanda in saker som intentioner. Dessa negs beskrivs som handlande, tänkande och listiga entitetes som ställer till med en massa oreda och du beskriver deras intentioner, handlingar, planer och taktiker med väldigt hög exakthet.

Vi kan ta vilken historisk person som helst som motsvarande exempel. Alla forskar som studerar personer utifrån ett förståelseperspektiv hamnar i en situation där man måste ställa sig frågan hur sannolik tolkningarna man gör är. Problemet med den information Bruce kommer med och som du återger är att den är mer exakt, med avseende på beskrivning av intentioner, än exempelvis valfri levnadsteckning över Hitler. Frågan är då (och det är en relevant fråga) hur i helsike man kan veta så mycket mer om något som är så dåligt beforskat än om en person som bevisligen har funnits historiskt? Det enda jag vänder mig mot är de kunskapsanspråk Bruce och du verkar göra på negs-informationen. Jag bedömer den som tunn och jag anser att den är av oprövad hypotetisk natur.

Varför skall man alltid använda etablerad vetenskaplig metodik vid studium av paranormala fenomen? Svaret på den frågan är enkel. Om man anser att paranormala fenomen är verkliga så skall man därför kunna studera dem. Jag tycker det vore bra mycket mer produktivt om tomtar som Bruce försökte ta fram någon form av metodik som avser att belägga det de anser. Finns inte detta så är det omöjligt att kunna avgöra kunskapsanspråken i det de säger. Är detta konstigt?

Angående min person och mitt omdöme om Bruce så kan jag bara säga att det där om "grundläggande akademisk jargong" får stå för dig. Jag är forskarutbildad och föreläser på universitetet i vetenskapsteori och forskningsmetodik. Det tog inte långt tid att konstatera mda Google att Bruce saknar vetenskaplig kompetens. I mina ögon är personer som presenterar otroligt svårtillgängliga och abstrakta forskningsresultat som enkla, givna och tillgängliga som tomtar som inte vet vad de sysslar med.

Jag tror personligen på att det finns mycket här i världen som vi inte kan förklara eller förstå med de hjälpmedel vi har till hands idag. Jag tror t ex på att det existerar spöken och reinkarnation. Jag har även haft ganska många upplevelser som skulle kunna tolkas som telepati. Jag tycker att det finns en hel del som talar för att det skulle vara så men jag skulle aldrig gå så långt som att påstå att de existerar. Vi har ännu inte lyckats att på ett objektivt och repeterbart sätt studera något av dessa fenomen och så länge vi inte kunnat göra det så får vi helt enkelt vara försiktiga med kunskapsanspråken. Varför måste man skita fullständigt i vetenskaplig metod bara för att man studerar något som är svårt att iakktaga. Det kommer jag aldrig att förstå?

Du uttrycker för att vara vetenskapsman väldigt svävande och allmänt.
Om jag ska vända på steken: kan du ge specifika citat och specifika jämförelser, ex. om det som stod om Bruce likaväl som det där du nämnde om Hitlers levnadsteckningar?

Sedan visste jag inte att flashback var avsett att vara en strängt akademisk diskussionsplats där man måste uppvisa citat, källreferenser, statistik. Det kanske skulle vara bra om man gjorde det så fick ni se hur många användare ni skulle få i slutändan.

Jag har talat utifrån mina egna erfarenheter av dessa fenomen och även om dessa fenomen inte kan bevisas enligt rådande vetenskaplig metodik, så tycker jag och många med mig att det finns samband.
Visst kan jag anklagas för att vara ovetenskaplig men ställ kraven på vetenskaplighet så är detta forum ett minne blott.

De metoder som Bruce utvecklat, ex. "Brushing", "Core Images", ex. har haft effekt på mig (och flera ndra jag diskuterat med), de tycks ge åtminstone en respons, som både är kroppsligt reflexiv och bilder tenderar att dyka upp som tycks vara analoga med de beskrivningar som Bruce har gett.
Själv-suggestion/Mass-psykos? Var och en får avgöra.

Den som inte tror har ju alltid möjligheten att se det som psykologiska metaforer eller autonoma komplex enligt Jungiansk psykologi, om man vill ha en vetenskaplig inramning på det hela.

Det finns en amerikansk psykiatriker vid namn Dr. Shakuntula Modi som i sin praktik stött på många fall av ande-besatthet; behandlat i boken "Incredible Healings" och även om hon inte uttalar sig med säkerhet att dessa fenomen pekar mot en objektiv verklighet så har de ande-helande metoder (dvs helandet av den besättande anden) visat sig ha effekt på patientens allmän-tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in