Citat:
Ursprungligen postat av aothai
Om du, i egenskap av vårdare, diskuterade negs och andar med schizofrena mentalpatienter och mötte "klienterna där de befann sig", ter det sig inte så konstigt att du fick "gå". Eller vad tycker du själv?
Nej, jag tycker inte det var konstigt att jag fick gå. Det berodde på att man vill ha vårdutbildad personal och är en trend som nu går genom hela vården för att uppgradera yrkets betydelse.
Samma sak sker ex inom kriminalvården där man vill ha beteendevetar-utbildad personal.
Även personal som vidareutbildar sig till undersköterskor i omsorgen får gå pga LAS-reglerna.
Jag har gjort ett oerhört bra jobb inom psykiatrin, har fortfarande bra kontakt med flera av den ordinarie personalen. Träffar också på vissa klienter på stan ibland som kommer fram och säger hej och frågar hur det är.
Jag har aldrig diskuterat negs/paranormala fenomen med patienterna.
Det skulle inte heller falla mig att göra det och på så sätt försöka mig på att behandla deras problematik med metafysiska metoder.
Det har inte varit mina arbetsuppgifter att vara behandlare.
Det vi har pratat om har varit ex religion som buddhism, osv, och det är sådant som de själva fört upp till diskussion. Jag har inte styrt in diskussionen utan bara sagt kort att jag tycker det är intressant. Vad det gäller paranormala fenomen så handlar det om min egen observation/det som de själva berättat/återgett.
Min roll har inte varit behandlare utan boendestödjare, och då handlar det om att upprätthålla dagliga rutiner, osv.
Att "möta de boende där de befinner sig" handlar om att möta dem som likvärdiga individer och inte sätta sig över dem, att stötta och uppmuntra det friska i dem.
Tror vi hjälps åt och skickar en ande till honom.