2008-05-29, 18:39
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
Krafse, sluta tramsa dig! Spindeln sprang väl iväg i ett hål eller något. Du behöver inte vara rädd för husspindlar Krafse .

Nja det var inte trams egentligen, men vi kan lämna det då det är lite väl OT.
Tycker själv det avr ett mysterium, fattar verkligen inte vart den tog vägen.
Citera
2008-05-29, 18:48
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Jag skulle tro att han har blivit inspirerad från den ockulta teologin, så man kan nog inte säga att han har hittat på allt själv. Men jag tycker du ställer en klok fråga för skall man tro på något då måste man ha någon form av underlaga för att göra så.

Men sedan går det nog mycket pö om pö, typ du acceptera vis ockult teologi vilket öppnar upp för att du i simon tid skall tro på annat. Typ du acceptera astralplanet, du har gjort astral projektion och de erfarenheterna övertyga dig, nästa steg därifrån kanske är att acceptera de astrala livsformerna o.s.v.. (nu vet jag inget om astral projektion, utan det vara bara ett exempel för att få fram min poäng)

Mmm. Men problement som jag ser det är att genom att säga att man "accepterar" något så säger man att man tror att det är sant. Dvs man menar att såvitt man själv kan bedöma så verkar detta stämma överens med verkligheten och man har inga anledningar att bestrida dessa förhållanden.

Det är en helt annan sak att "antaga" att det förhåller sig på ett speciellt sätt. Ett "antagande" är detsamma som en hypotes som kan visa vara felaktig genom falsifiering. Därigenom så medger man att man inte besitter en objektiv sanning utan endast "antar" ett visst förhållande (ex.vis om någon mår dåligt så beror det på att negs anfaller dem) for the sake of the argument eller för att hålla ihop någon form av teori. Man kan dock aldrig hävda att dess teoretiska byggstenar bär på någon sanning utan att vara testade eller ens tänkt testas. Det största misstaget symbolisten, Bruce med flera gör är att föreställa sig att deras "antaganden" skulle kunna passera för något som kan "accepteras", dvs som verifierat eller ännu ej falsifierad fakta. Något som givetvis inte alls låter sig göras...
Senast redigerad av Kuggarn 2008-05-29 kl. 18:52.
Citera
2008-05-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Mmm. Men problement som jag ser det är att genom att säga att man "accepterar" något så säger man att man tror att det är sant. Dvs man menar att såvitt man själv kan bedöma så verkar detta stämma överens med verkligheten och man har inga anledningar att bestrida dessa förhållanden.

Det är en helt annan sak att "antaga" att det förhåller sig på ett speciellt sätt. Ett "antagande" är detsamma som en hypotes som kan visa vara felaktig genom falsifiering. Därigenom så medger man att man inte besitter en objektiv sanning utan endast "antar" ett visst förhållande (ex.vis om någon mår dåligt så beror det på att negs anfaller dem) for the sake of the argument eller för att hålla ihop någon form av teori. Man kan dock aldrig hävda att dess teoretiska byggstenar bär på någon sanning utan att vara testade eller ens tänkt testas. Det största misstaget symbolisten, Bruce med flera gör är att föreställa sig att deras "antaganden" skulle kunna passera för något som kan "accepteras", dvs som verifierat eller ännu ej falsifierad fakta. Något som givetvis inte alls låter sig göras...

En utmärkt poäng, att ta allt det han säger som fakta är nog inte smart, utan läsaren bör ha ett kritiskt tänkande. Jag har hört att det finns något som heter "occult science", jag är inte insatt i det men där kanske man kan hitta lite mer substans.

Dock för studera det här så måste man först ha accepterat något övernaturligt som man definiera som fakta och från den upplevelsen söker man förklaringsmodeller. Tror man inte på något övernaturligt fenomen då avfärdar man ju allt det här direkt, och refererar till Randy.

Det är det som hände med trådskaparen, när han väl hade svalt att Bruce beskrev sånt som han hade upplevt då svalde han även de övriga som han inte hade upplevt, och där kan man ifrågasätta om han gjorde rätt.

Sedan är det ett klassiskt problem är att när folk läser något sånt här, så ser det gärna bara bitar som stämmer in med de själv men ignorera bitarna som inte stämmer överens med deras upplevelser. Det klassiska exemplet på detta är ta 10 personer och ge dem ett papper där du har spått dem. De kommer att hävda att du spådde helt korrekt och kommer vara väldigt förvånade. Be dem sedan att byta papper med varandra och de kommer se till sin förvåning att du har spått alla likadant.
Citera
2008-05-29, 21:52
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Incubus/Succubus är en form av neg.
Ok då förstår jag.

Citat:
Den använder inte skrämsel-taktik som många andra typer av negs.

Intressant, jag var heller inte rädd eller upplevde vad vi menar med t.e.x skräck.

Citat:
Den ger ofta mycket starka sexuella upplevelser, och den tenderar att ta form av en kvinna eller man.

Stämmer med min kännsla av att den inte hade könstillhörighet utan kunde välja fritt.

Citat:
Det som du såg var förmodligen inte två succubi utan en som delade sig i två aspekter.

Helt riktigt var det så, jag utelämnade medvetet den infon i mitt inlägg.

Citat:
Negs liksom demoner (av högre rang) tenderar att förvilla genom att säga att de är många. Detta är också ett sätt att skrämma motståndaren. Både demoner och negs kan dela sig i flera del-personligheter och besätta flera personer samtidigt.

Vi äro legio som Bibelcitatet säger.

Citat:
Missbruk försvagar det naturliga försvaret mot negs. Medvetandet blir flummigare och därmed kan de illusioner som negs iscensätter bli mer effektiva.

Detta kan intensifieras av vaka och dåligt energi intag, som i mitt fall.

Tack, intressant att ta del av det här.
Citera
2008-05-30, 10:12
Medlem
Det gäller att veta vad man kritiserar!

Nu svarar jag rent allmänt så folk läser det hur de vill:

Jag har inte "svalt" Robert Bruces teori, utan jag har noga jämfört med egna erfarenheter av dessa paranormala fenomen. Jag har över 30 års erfarenhet av dessa fenomen.
Jag anser att Bruce kanske inte har rätt i allt, men hans förklaringsmodell är den rimligaste just nu.
Jag har över 15 års rituell magisk erfarenhet vilket inebrgiper utvecklande av de astrala sinnen som gör att man kan tillgodogöra sig unika kunskaper.
Jag har läst in mig på de flesta böcker inom ämnet psychic self-defense, och jag behöver knappast redogöra för min vida beläsenhet inom allmän ockult och magisk litteratur.
Jag har likaså jämfört dessa upplevelser med likartade fenomen inom psykiatri där jag arbetat cirka 3 år.
Jag har diskuterat dessa fenomen med andra som haft identiska eller likartade upplevelser, både personer som studerar olika esoteriska ämnen och "vanliga" individer.
Jag har kunnat dels tillämpa och verifiera många (dock inte alla) av de tekniker och metoder som Bruce i sin tur har testat och tillämpat på så väl sig själv och otaliga fall av drabbade där han verkat som healer och exorcist.
Jag har genomgått en exorcism utförd på mig som utfördes av en healer som inte visste ett iota om mitt tillstånd; jag hade bara uppgett mitt nman och min adress och healigen skedde på distans.
Ytterligare en oberoende healer har bekräftat min tolkning av dessa fenomen.
Visst dessa metoder är ännu inte naturvetenskapligt testade men det är ju även större delen av all esoterisk lärdom och erfarenhet.

Fråga: HUr kan man avfärda någon som man inte vet något om, ett källmaterial (Robert Bruces bok i det här afllet i första hand) som man inte har satt sig in i, erfarenheter som man inte har haft och hela kunskapssystem som man inte vet ett dugg om eller har någon erfarenhet av???
Citera
2008-05-30, 10:46
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Fråga: HUr kan man avfärda någon som man inte vet något om, ett källmaterial (Robert Bruces bok i det här afllet i första hand) som man inte har satt sig in i, erfarenheter som man inte har haft och hela kunskapssystem som man inte vet ett dugg om eller har någon erfarenhet av???
Svar: För att den absoluta merparten av det (kritiskt tänkande)mänskliga släktet vet att det är humbug.

Om någon skulle skriva om Sagan om ringen från roman till ett "vetenskapligt" verk så blir det ju inte mer trovärdigt för det ...Men visst, man skulle ju få ett "källmaterial"
"Orch
Orcherna är humanoida varelser som först sågs i Midgård. De är varelser underställda mörkrets furste Melkor (senare Morgoth) och hans efterträdare Sauron
En teori är att när quendi vaknade och togs till Valinor blev en del kvar i Midgård. Några av dessa vilsna alver infångades av Melkor och förvreds, förstördes och avlades till en ny ras. Detta betraktas av valar och eldar som den största av Melkors onda dåd. Det finns även teorier om hur orcherna skapades, exempelvis att de avlades av människor, onda andar eller att de skapades ur materia och gavs liv genom Melkors egen kraft på ungefär samma sätt som Sauron senare skapade den stora ringen." osv osv

Man behöver inte sätta sig in i källmaterialet när man på förhand redan vet att det är rent flumsnack

Vi är helt vanliga däggdjur i ett helt vanligt kretslopp. Vi föds, förökar oss och dör ....aningen förenklat. Att du/ni måste ha något så trivialt som "negs" att tänka på istället för att leva det enda liv du/ni har är mest tragiskt.

...och med det sagt...
Äntligen fredag
Blir en helkväll i alkoholens tecken. Har verkligen sett fram emot ikväll efter en grym arbetsvecka.
skicka gärna nån "Neg" över hit, han är varmt välkommen på en whiskey, men jag föredrar demoner som sällskap...dom har så mysigt djup röst...och kan "ta ett par groggar" innan dom däckar.
Citera
2008-05-30, 14:22
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001
Svar: För att den absoluta merparten av det (kritiskt tänkande)mänskliga släktet vet att det är humbug.

Jag har en egen teori.
Ni "vet" detta för att ni har fått det inbaknat i huvudet från barnsben. Ni är tyvärr hjärntvättade och likaså era föräldrar.
Felet är att ni "vet" (och tror helhjärtat på det) att det är humbug, ni har alldeles fel inställning. Behöver jag tillägga att jag aldrig blev hjärntvättad? Kanske är det just därför jag är mer öppen och faktiskt ser mer än många andra? Det finns där naturligt och det är ingen som har försökt fucka med det eller tillrättavisa mig till "verkligheten". Jag fick aldrig höra meningar som "Det finns inga spöken, gå och lägg dig" osv.
Sen har jag kommit på att Spöket Laban och alla andra spökprogram för barn är en bidagande faktor. Såna där barnprogram gör att man tycker det är tramsigt och skäms sedan för att ens tänka på spöken och allt vad det innebär.

Jaja, det är bara en teori, det kanske inte stämmer på alla?
Citera
2008-05-30, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av labbe3001

Om någon skulle skriva om Sagan om ringen från roman till ett "vetenskapligt" verk så blir det ju inte mer trovärdigt för det ...Men visst, man skulle ju få ett "källmaterial"
"Orch
Orcherna är humanoida varelser som först sågs i Midgård. De är varelser underställda mörkrets furste Melkor (senare Morgoth) och hans efterträdare Sauron
En teori är att när quendi vaknade och togs till Valinor blev en del kvar i Midgård. Några av dessa vilsna alver infångades av Melkor och förvreds, förstördes och avlades till en ny ras. Detta betraktas av valar och eldar som den största av Melkors onda dåd. Det finns även teorier om hur orcherna skapades, exempelvis att de avlades av människor, onda andar eller att de skapades ur materia och gavs liv genom Melkors egen kraft på ungefär samma sätt som Sauron senare skapade den stora ringen." osv osv

Man behöver inte sätta sig in i källmaterialet när man på förhand redan vet att det är rent flumsnack

Vi är helt vanliga däggdjur i ett helt vanligt kretslopp. Vi föds, förökar oss och dör ....aningen förenklat. Att du/ni måste ha något så trivialt som "negs" att tänka på istället för att leva det enda liv du/ni har är mest tragiskt.

...och med det sagt...
Äntligen fredag
Blir en helkväll i alkoholens tecken. Har verkligen sett fram emot ikväll efter en grym arbetsvecka.
skicka gärna nån "Neg" över hit, han är varmt välkommen på en whiskey, men jag föredrar demoner som sällskap...dom har så mysigt djup röst...och kan "ta ett par groggar" innan dom däckar.

Var och en får som sagt tro som de vill.
Återigen: läs på först innan du uttalar dig.
Har du ingen vassare argumentation att uppbåda än detta trams-inlägg som är likt slött som den slöaste bröd-kniv så tycker jag att du gör helt rätt att ta en fylla. Om du super bort de få hjärnceller du har kvar i ditt fyrkantiga sinne gör säkert ingen skada. Du kan lika gärna sitta där som ett dreglande fyllepaket. Sedan tror jag att du ska hålla dig till ett forum där du kan diskutera sådant som rör triviala saker och inte spamma sönder det här forumet men sådan här jävla skit.
Citera
2008-05-30, 20:51
Medlem
Jag har respekt för den resan du har gjort symbolisten. Men vi alla är på olika ställen i det andligaspektrumet, visa vilar trygga i den kristna famnen andra har inte riktigt satt ner sin fot ännu och åter andra avfärda allt det andliga, deras arrogans kan liknas med den vissa religiös har, men samtidigt så har de en trygghet i sin uppfattning vilket är något positivt för dem.

Hur jag tänker:
Att hela tiden utveckla mitt kritiska tänkande, jag kan rekommendera boken "osunt förnuft" av Olov Hammar jag tror att du kan hitta den boken som torrent.

Samtidigt tittar jag in i det andliga, dock vill jag hålla mig på avstånd, vilket beror på en kristen bakgrund och erfarenheter jag har haft.

/Twinsen
Citera
2008-05-30, 21:36
Medlem
Ett annat perspektiv gällande vad "negs" är, jag tog detta från ett webb kristna forum för några år sedan.

Del 1

Citat:
As a "Newbie" to the forum I have been sifting through different posts and reading a lot. It seems that there are many myths out there related to demonic activity, Satan and his Army. I am an Ordained Minister and Demonologist. I've worked on many cases in which demonic activity was involved and have experienced it first hand. I thought I would share an article that I wrote to help shed some light and truth on the subject.

A demon, in conventional thought, is an entity of pure malevolence. Essentially, a demon is an element of evil consisting of Satan and his many minions. One similarity in demons among several cultures that embrace Christianity is the origin of the "head demon” which is Satan. In actuality, Demons are fallen angels of the Celestial Order and Satan was the only angel to fall from his position with the Cherubic Order. These demons personify evil, pain and suffering. A demon exploits a specific weakness in a person, creates a certain suffering for a person, or wants something from a person.

Diabolic activity generally falls into three categories. Infestation, Oppression and Possession. The first, infestation, refers to those people who are harassed by a diabolic entity inside their homes. Oppression is worse. It's when an external attack occurs on a certain person. The entity will cause fatigue, depression, weariness and it can put on "shows" to frighten the person, such as shaking a person's bed at night while sleeping, verbally assaulting them or appearing to them in a frightening manner. The rarest and most serious of the three categories is possession. There is partial and full possession. Partial possession means a certain part of the body. Full possession means the entity takes full control of the person's body.

To combat demonic activity there are three types of exorcisms that can be performed. The first is liturgical. The second is a private or simple exorcism in which any one of faith can order the entity to "be gone". The third is a "public" or formal exorcism. This type may only be carried out with authorization of a bishop and it may have to be repeated more than once. In a recent case in which a homeowner had been plagued by demonic activity for the better part of 20 years, he asked, "Why do demons pick a particular person or place and stay for so long?"

The answer is not easy to explain. If you consider that there are millions and millions of people on this planet that never experience this type of phenomena, it tells you that there is a selection process that takes place. That being said, what makes a good "target"? Four things are to be considered.

(1) The person or persons themselves.
(2) The dwelling that they seek to possess as their own.
(3) The risk of being expelled or ousted.
(4) Physical objects being brought into the home.
If you break the above four down, it goes like this:

(1) Is there someone in the home that's opening the door? Did they use an Ouija Board and in effect, stick their hand blindly into the spirit realm? When that is done incorrectly, the hand can be latched onto by the wrong side. They could be practicing witchcraft or sorcery or worshipping gods other than the Creator? Are they committing acts that would be considered vile or criminal? Or, it could be a simple attraction by a demon that is attracted to a female living in a residence. Or, perhaps it’s a female legionaire that is attracted to a male living in a residence. They can also be brought back with from somewhere else. The person might have gone somewhere and were consequently followed back. Or, they could have been sent one by an agent of Satan’s. It might be from the top rung of the ladder, or all the way down to the bottom rung of the ladder and an all out hooded devil worshiper. Maybe they are offended, or seeking to cause the person problems so they can move up in a job; or any number of reasons in which they might use Black Magic against them. Demons can also simply take a dislike to certain people. The person might have said something one heard and did not like. They (the demons) are like people. If they take a dislike to someone, it gets personal with them. They will remain where that person is and stay until they are either ousted or the person passes over.

(2) Demons, many of them, they want to be back on Earth as humans. At least those from the Biblical pre-flood days. They might try and fool you into thinking they are ghosts. Or, they might just harass you. Like Cosby said in an episode, "The kids want the house!" The demons might want your dwelling. It's rare, but it happens. Sometimes they also stay where a person has died. It might have been a murder, or suicide, or just a normal passing. But they seek to fool people into believing they are that person. And some demons are lunatics - just like some people are. They will try to drive people insane, because those demons hate humans. They blame them for the Judgment hanging over their heads. They seek revenge.

(3) If the risk is low of being expelled, exorcised - ousted or whatever else might happen that would cause them to have to leave, then that dwelling is a safe bet to inhabit. There is sometimes no rhyme or reason for them picking certain individuals. But to correctly assess why they might have come there in the first place, all factors must be taken into account. If all else fails - it was a draw of the deck. The person’s card got picked by pure chance.

(4) Lastly, there is the chance of physical objects having demons attached to them. They consider that object their own. If you buy it, or someone gives it to you, the demon or demons go with it. If you destroy it, you are in BIG trouble with those demons. And concerning these types of demon, Satan considered them the most unruly of his lot. They want to do what they want to do, not what they are told. So, many times Satan lets them go their way. They still add fuel to his myths of demons being powerful. But, Satan has the power to pull them to him. Satan actually is less in power than he likes people to believe, but he’s more powerful than his confederates.

Anytime someone comes in contact with demons, whether it be through an Ouija Board or some other aid, the first thing the demons do is to examine your mind; they sift whatever is available on your belief system. From there, they plan out a strategy. If you have a belief in alien life forms from another galaxy, then they might pretend to be aliens. It all depends on the level of knowledge you possess about the spirit realm. Satan's deceptions are a many. The way the demons keep different and confusing beliefs in effect, is to foster each of those conceptions through propagation. If you had been training as a psychic in a school of thought that taught there are no evil entities, then the demons would foster that ill conceived notion of belief. But, all you have to do to dispel the falsehood of that belief, is to take a look around you. Evil exists over here, and it certainly exists on the other side; that is in fact where the starting point began.

In Satan's Organization, dilution via negative energy, and misconceptions are the keys to keeping people off track.
Citera
2008-05-30, 21:36
Medlem
Del 2

Citat:
(1) When people make contact via an open device like a talking board that permits anything on the other side to come through, the demons first EXAMINE and SIFT your BELIEFS. From there they weave a web of continued deception. This is why so many people believe so many different things about the other side.

(2) Depending on the demons you come in contact with, depends on how you fare from those contacts. If a demon is extremely evil, you will come under attack regardless of what you might have previously believed was in contact with you. It depends on the level of negative energy that you are in contact with. Some demons are simply more evil than others.

(3) There are demons that want nothing more than to share the life with a human. They might pretend to be a passed over loved one. As long as you believe they are that personage, you keep up the contact, and the demon remains happy, because you are communicating and providing some relief (his isolation from positive energy. He seeks a union.) from being shut off from the truth of the matter (that demons are to be avoided). It is companionship with a human that this particular demon desires; and depending on whether or not that demon is motivated with male or female desires within its mind, determines how it feels towards you sexually.

(4) Converts operate in much the same way; often pretending to be Holy Ghost guides, or aliens, or anything that might fit into your belief system at the time. They often claim they want to share new knowledge of where they are from. All of these thing and more are part of the deceptive spirits that reside in the spirit realm. They wish to keep the Light of Christ's Kingdom and his message from being made known to the masses. If the truth comes out, they know that all deceptions will be exposed as a rouge.

The most important thing to know when faced with having to combat demons is that it’s fear that is the most powerful weapon Satan and his demons possess. Coupled with the belief that demons can do harm to you and you are in for trouble. Demons CAN read your thoughts.

In so many cases in which you read about demonic activity, those being harassed become afraid of the dark because they fear the evil they believe lurks there. In reality, that evil is present even in the daylight. But the very belief that they feel they are vulnerable is what gives the demons the opening they need to harass someone. To combat them, that fear should be shut out. But, there is healthy fear also. It is fear generated from the natural instinct to survive. For example, you hear a window shattered in the middle of the night. That fear that you feel is for your safety. That is the difference. It is a different kind of fear. The other fear is generated by the mind, and it is a fear of the unknown of the spiritual world. That is the fear that Satan and his demons are permitted work off of. It is not a healthy fear, it's detrimental.

Something else about this type of fear is that the demons can literally smell it. It is their cue that a person’s mind’s door is open to attack. Under the Creator's Rules, it gives them the right to enter your presence of mind. During that period, they can and will test you. It can be lengthy, which is why it’s so important to shut out that type of fear. Don't provide the very thing the demons can and will use against you. The fact that Satan is powerful, but limited as to how he can use those powers, gives reason enough to keep the door closed to him. With the door closed, he is powerless; otherwise, he is very powerful.

It is best for a person under attack to do their own prayer for help. Whether intervention will help to end the demonic attack is determined by many factors. If the person committed a grave sin, such as a murder, and they are not really repentant, then no aid will be given. In addition, the severity of the test is determined by the Creator. Only He knows all of the reasons for permitting a long drawn out test. However, even a prayer of intervention is better than no prayer at all.

What if prayer isn't working for someone you know that is a demonic target? What should you do? You should NOT attempt to expell a demon on your own. If you intervene, you might be targeted by the same demonic forces you helped free someone from. It is a form of retaliation. So, try to get the person under attack to ask the Creator for help. Or, seek professional help if you are in fear of retaliation. Professional help can come in the form of someone of faith who is familiar with these types of situations such as a demonologist or as a minister or priest. They offer intervention by prayer as well. If all else fails, you must determine why that person is really under such a severe test.

If you have attempted to intervene and find yourself coming under attack and you understand what you're dealing with, it will help you to overcome the dark forces that are on this planet to put all of us to the test. They are in fact doing the Will of the Creator. They are positioned at this location (involuntarily) to finish performing a task that started long ago. And even if you are the most faithful person to the Creator, you can still be put under a test. Remember Job from the Bible? It's all part of this spiritual war

To be protected from the dark forces, you need to have faith in the Creator. You also need to understand that Satan and his angels are limited in what they can do to you. Your mind is the key to your fear. If you will learn to have no fear, feel no fear and show no fear, you will be greatly safeguarded by your own inner thinking. When that doesn't work, he uses a different approach; and believe me, he has lots of approaches. It might be to lure you to cheat on your spouse. Or, he might get you to commit a crime; but all of the things he tempts you into, it leads back to fear. Each thing you do that is immoral, you have the fear of either being found out about, or being caught in the act. Fear is the object that Satan instills in his victims - whether you get it up front, or at a later time. It's always the same game with him.
Citera
2008-05-31, 00:15
Medlem
Citat:
Jag har respekt för den resan du har gjort symbolisten. Men vi alla är på olika ställen i det andligaspektrumet, visa vilar trygga i den kristna famnen andra har inte riktigt satt ner sin fot ännu och åter andra avfärda allt det andliga, deras arrogans kan liknas med den vissa religiös har, men samtidigt så har de en trygghet i sin uppfattning vilket är något positivt för dem.

Hur jag tänker:
Att hela tiden utveckla mitt kritiska tänkande, jag kan rekommendera boken "osunt förnuft" av Olov Hammar jag tror att du kan hitta den boken som torrent.

Samtidigt tittar jag in i det andliga, dock vill jag hålla mig på avstånd, vilket beror på en kristen bakgrund och erfarenheter jag har haft.

/Twinsen

Jag respekterar andras tro och bakgrund och jag förväntar mig att han ska respektera mig också. Tyvärr ser jag inte det i den inbördes diskussion där du och "Kuggarn" förde, utan snarare en massa negativa fördomar om att jag "svalt" Bruces teori, efter att "vissa erfarenheter" stämde.
Hur fan kan ni veta det???
Ta reda på fakta först och kom inte med en massa fördomsfullt BS om mig som person.

Det som förstör det här forumet är att vi som faktiskt har både bred erfarenhet av paranormala fenomen och rituell ockultism ska sitta och rättfärdiga oss gång, på gång, på gång, på gång, för en massa tölpar som sitter och idiot-förklarar och driver med oss utan att ha något på fötterna annat än lite grundläggande akademisk jargong, gärna med lite naturvetenskaplig lingo som syrligt grädde på moset.

Det skulle vara mer givande att diskutera fenomen och överlåta tolkningen av dessa till var och en. Jag har sagt upprepade gånger; tro mig inte, testa metoderna själv.

Jag följer Bruces förklaringsmodell, då den utifrån mina egna empiriska undersökningar än så länge ser ut att vara den mest giltiga.
Men "Kuggarn" kallar Robert Bruce för en "tomte" utan att han läst en enda bok eller enda artikel av honom. Jag skulle hellre vända på steken vem fan är "Kuggarn" - Gud Fader Allvetande själv???

Vi (som återger våra paranormala fenomen) ska ödsla merparten av vårat deltagande med att sitta och bekräfta att vi är antingen psykiskt sjuka, knarkare, mytomaner, och dessutom bekräfta dessa självgoda rationalister som kritiserar något utan att ha ens en grundläggande kunskap om ockultism vare sig historiskt, kulturellt, religionspsykologiskt/erfarenhetsmässigt.
De har inte utfört en enda ritual. Det är som att kritisera astronauter för att fantisera ihop sina rymdfärder.
Ser du inte själv detta?

Det går att ställa frågor som är kritiska; "Hur vet du det"? , "Vad har du för belägg"?, "Vilka källor utgår du från?", "Har du jämfört dessa fenomen med hur de behandlas inom modern psykiatri"/"religionspsykologi"?

Om man hela tiden utgår från att en person hävdar något har fel, utan att veta något om personen, vem han är, vilka erfarenheter han har haft, vilka kunskaper han har, vilka jämförelser, då är man lika illa ute som om man bara som ni säger "sväljer en sanning som inte kan verifieras".

Och dessutom hur ska ni vara kapabla att kunna verifiera något som ni varken vet vad det är och vad det innebär, det är som att be en blind beskriva Sixtinska Kapellet för en seende.
Senast redigerad av symbolisten 2008-05-31 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in