2008-06-02, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Jaha, vilka då? Har du en länk?
Det enda svenska jag känner till är "det ockulta forumet" som är inaktivt. jag och fler med mig har sökt sig hit just pga avsaknaden av ett svenskt forum.

Jag tänkte på engelska forum, srry. Jag skulle tippa på det finns något svenskt forum som du inte har hittat ännu.

Här är ett ...
http://naturligtovernaturligt.egetforum.se/forum/index.php

Citat:
Ursprungligen postat av symbolisten
Sedan detta med att ifrågasätta. Visst ska man vara kritisk, men om varje diskussion hela tiden ska belastas med massa inlägg som kräver bevis då blir diskussionen bara bevis-belägg-relaterad, ex. en diskussion om Jesu Kristi liv skulle aldrig komma ens till evangelierna innan något "smartskaft" ska börja och jiddra om huruvida Jesu liv går att belägga historiskt eller ej. Likaså en feministisk diskussion som bara bromsas av att feministerna ska belägga patriarkatets existens.
Jag har inte benämnt tråden "Finns negs eller ej" Utan jag har satt fokus på fenomenen, för att jag var intresserad av att se om andra upplevt liknande fenomen.
Jag har upplevt dessa fenomen och jag väljer utifrån min erfarenhet att tolka dem på mitt sätt. Den som inte tror, behöver inte göra det. Den som
har liknande fenomen kan gärna testa de tekniker jag presenterat, och utifrån detta göra sina egna slutsatser.

Bevis-diskussion, hur relevant den än är, är en egen diskussion.
Jag tycker personligen att det är just detta som gör att forumet bara blir trams, eftersom de som har upplevt något hela tiden ska sitta i anklagade båset och försvara sig mot en åklagar-sida av skeptiker som inte ens brytt sig om att läsa på det dem kritiserar. Sedan slänger man in lite billiga gags på den erfarne personens bekostnad. Detta leder till att de trådar som finns kvar är de som hittar på en massa roliga historier som uppenbart är fejk.
Men det är kanske den typen av trådar som merparten vill ha?

Jo men det tycks ju inte finns så många likasinnade på flashback ändå, det är väl klimatet som du säger, sedan kan ajg hålla med om att din tro blir hårdare angripen. En fråga vad fick dig att acceptera astral projection?, när du väl hade accepterat det så följer ett helt trossystem.

/twinsen
Citera
2008-06-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twinsen
En fråga vad fick dig att acceptera astral projection?, när du väl hade accepterat det så följer ett helt trossystem.

/twinsen

Jag utgår hela tiden från mina egna erfarenheter. Ockulta tekniker kan man läsa hur mycket som helst om, men sann ockult visdom kan du endast erhålla via praktisk erfarenhet.
Citera
2008-06-05, 20:45
Medlem
Krafses avatar
Jah!

I morse när jag precis vaknat så hade jag en massa bilder och information i huvudet (brukar vara så just på morgonen) och helt plötsligt ser jag en neg. Bilden var extremt klar, jag reagerade direkt och slog sönder den och brände lite på den. Jag tänkte att "nu är du död, negjävel" och kände mig genast bättre.
Neggen såg ut som ett slags vattendjur med en massa tentakler och annat slafs. Svart till färgen var den.
Det märkliga var att den såg ut att sitta fast på en vinröd plåtvägg. Fråga mig inte varför. Det kan ju ha varit en random bild (kom ju en del skit just då) men jag tänkte nämna det ändå.
Citera
2008-06-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Jah!

I morse när jag precis vaknat så hade jag en massa bilder och information i huvudet (brukar vara så just på morgonen) och helt plötsligt ser jag en neg. Bilden var extremt klar, jag reagerade direkt och slog sönder den och brände lite på den. Jag tänkte att "nu är du död, negjävel" och kände mig genast bättre.
Neggen såg ut som ett slags vattendjur med en massa tentakler och annat slafs. Svart till färgen var den.
Det märkliga var att den såg ut att sitta fast på en vinröd plåtvägg. Fråga mig inte varför. Det kan ju ha varit en random bild (kom ju en del skit just då) men jag tänkte nämna det ändå.

Försök att fokusera på vilken typ av tankarna som neggen framkallar, alternativt se det som en tråd eller rot-växt som leder dig vidare till någon annan bild, på detta sätt kan du komma det trauma på spåret som neggen utnyttjar.
Ex. en negativ upplevelse som man förträngt, en chock-artad syn av något som man såg som barn men har förträngt.
Bakom dessa trauman döljer sig isf antingen neg-väsen eller neg-formationer.

Håll också koll på fysiska länkar, dvs "core energy attachment points", ex. tryck mot tinningar, bakhuvudet, solar-plexus, ben osv. Om du hittar en sådan punkt kan du göra ett enkelt test ta en penna och rikta den mot punkten.
Detta tycks störa neg-energin, fungerar på samma sätt som "brushing", dvs att du mentalt borstar det område där länken är, och därmed stör neg-energin där.

Man ska inte fokusera för mycket på neggen som uppenbarelse utan mer på hur dess påverkan är förgrenad och spridd, det gäller båda på en själv (i ens eget psyke, i ens fysiska kropp och energi-kropp) och i de nära fysiska omgivningarna. Neggen har ofta en punkt i rummet, en "negativ-energi port" där den bygger upp sin energi under dagen när den är försvagad.
Citera
2008-06-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Nja det var inte trams egentligen, men vi kan lämna det då det är lite väl OT.
Tycker själv det avr ett mysterium, fattar verkligen inte vart den tog vägen.

Hej Krafse!
Det här är lite OT, men iaf:
Här får du en riktig pärla till låt apropå otäcka spindlar!
Jag försökte posta den till dig i pm (men din inbox var full).

http://www.youtube.com/watch?v=eCzdXuAb79U

The Who live in Cleveland 1975, basisten John (the Ox) Entwistle framför sin låt "Boris the Spider".
Jag tycker att texten fångar det lite otäcka och mörka i spindelns karaktär (kryddat med Entwistles typiska svart-humoristiska ton).

MVH
Symbolisten
Citera
2008-06-08, 04:22
Medlem
Ett annat perspektiv på dessa fenomen...

Rawn Clark är en ockultist som genomgående studerat den Tjeckiske Ockultisten Franz bardons "Hermetics" system av teurgi och han diskuterar här fenomenet "negs" från ett alternativt perspektiv:

http://www.abardoncompanion.com/Celibacy.html

Clark menar, utgående från Bardon, att "negs" är manifestationer av det individuella psyket; de är potenta astrala manifestationer av energier som vampyriserar eftersom det finns en (ofta) borträngd konflikt. Ex. sexuell sådan; en negativ sexuell själv-känsla skulle kunna generera en larvae/phantom/"neg" eftersom den får kraft från den borträngda konflikten.
Jämför Robert Bruces teori om "core images"; trauman i psyket/energi-kroppen som negs utnyttjar för att vampyrisera sin värd.

Clark förordar dels att adepten blir medveten om sina inre blinda fläckar, vilket bl.a. kommer till uttryck i en obalans mellan de fem elementen.
Genom att dels medvetandegöra de inre konflikterna samt återställa balansen mellan elementen kan adepten undanröja det som ger larvaen/"neggen" inträde i psyket.
Han menar också i länken ovan att transmutationen av den mentala energin (ex via celibat) innebär en rening som undanröjer den inre konflikten.

Hur får man reda på vilket element som är obalanserat? Jo, man kan låta göra ett personligt horoskop, uträkning kan göras gratis på:

http://www.astro.com

Se under "free horoscopes".

Eld tecken: Väduren (Aries), Lejonet (Leo), Skytten (Sagittarius)

Vatten tecken: Kräftan (Cancer), Skorpionen (Scorpio), Fiskarna (Pisces)

Luft tecken: Vågen (Libra), Vattumannen (Aquarius), Tvillingarna (Gemini)

Jord tecken: Stenbocken (Capricornus), Oxen (Taurus), Jungfrun (virgo)

0. Ande. det femte elementet håller ihop de övriga fyra och representerar den överordnade "rena" enheten och balansen.

1. Eld: Hetta & Torrhet; Expansion, Viljekraft, Initiativ-förmåga, Passion, Aggression, Obetänksamhet, Kamp-vilja, Dominans, Ledarskap, ungdom.

2. Vatten: Kyla & Fukt; Kontraktion, Känslighet, intuition, beskyddar-instinkt,
empati, sympati, omsorg, vård, sentimentalitet, drömskhet, fantasi, medelålder.

3. Luft: Hetta & Fukt; Rörelse, Intellekt, Kommunikation, Skvallrighet, Bedräglighet,
Ombytlighet, Nervositet, Verbal förmåga, Språklighet, lärdom, barndom.

4. Jord: Kyla & Torrhet; Manifestation/konkretion, Praktisk förmåga, Tålamod, manuell förmåga, Jordnära egenskaper, konkretion, tråkighet/stelhet, konservatism, ålderdom.

Eld, Luft + Elektrisk polaritet=Yang
Vatten, Jord - Magnetisk polaritet=Yin

När man studerar de fem elementen måste man inse att alla fem är inblandade och att de representerar de krafter som ligger bakom deras fysiska konkreta krafter.
En person som saknar lyhördhet för andras behov, behöver utveckla mera av elementet Vatten, ex.
Den som är intresserad av Bardons system + hans briljanta övningar kan gå till Rawn Clarks hemsida finns en hel del mycket läsvärda artiklar där:

http://www.abardoncompanion.com
Citera
2008-06-09, 17:53
Medlem
...litet förtydligande

tanken med att knyta olika sidor av sig själv till elementen är att försöka se vad obalansen finns. Ofta är det en eller flera element som är i obalans.
Sedan när det gäller att tolka personliga horoskop ska man hålla kolla på hårda aspekter, dvs kvadraturer (squares), sexkvadraturer, oppositioner, kvincunxer, (dvs från 90 grader upp till 120 grader) dessa skapar ofta en inre spänning mellan olika planeter, och denna spänning kan ge upphov till inre konflikter/projektion av förnekade sidor hos en själv på andra (det som Jung kallar Skuggan). Likaså flera planeter som står nära varandra, dvs bildar stellium (trafikstockning) kan skapa problem.
Om man hittar dessa aspekter ska man också kolla upp i vilka astrologiska hus de befinner sig för att se vilka livsutrymmen de präglar:

Lite förenklat:

Första Huset (väduren): Yttre personligheten
Andra Huset (Oxen): Ägodelar, materialism
Tredje Huset (Tvillingarna): Kommunikation, Syskon, Lägre utbildning
Fjärde Huset (Kräftan): Hemmet, Omedvetna behov, Modern
Femte Huset (lejonet): Kärlek, Kreativitet,
Sjätte Huset (JUngfrun): Arbete, hälsa, hygien
Sjunde Huset (vågen): Relationer, hobbies, intressen, diplomati, partnerskap
Åttonde Huset (Skorpionen): Transformationer, död, sexualitet, det ockulta
Nionde Huset (Skytten): Högre utbildning, Juridik,
Tionde Huset (Stenbocken): Karriär, samhälle, världsliga ambitioner
Elfte Huset (Vattumannen): Grupper, organisationer, föreningar, det ideella
Tolfte Huset (Fiskarna): Det omedvetna, institutioner, fängelser, förluster, sjukdom, drömmar

Ascendenten, det tecken som stiger i födelseögonblicket (som man får fram genom sin födelsetid) visar på vilka tecken som präglar resp. hus; ex. ascendenten i ett fast tecken (Lejonet, Skorpionen, Oxen, Vattumannen) gör att även Descendenten (fallande tecknet, som ofta speglas hos ens partner) gör att man kan ha svårt att ändra sin livssituation.

Astrologin är ett redskap som är en hjälp på vägen...
Citera
2008-06-14, 21:12
Bannlyst
Tusen tack Symbolisten för att du orkar hänga kvar här och för att du delar med dej av värdefull information!

Undrar över detta du skrev:
"För att motverka detta, bör du som neg-infekterad (för negs kan liknas vid ett slags intelligent virus) ändra din energi-nivå, dels att du förändrar din hem-miljö,"

Hur kan man förändra sin hemmiljö för att motverka detta?

Jag känner själv att jag vill göra mej av med en massa saker och måla hela hemmet vitt samt sätta in fler speglar på vissa ställen! Men det är ett stort projekt, för jag har en sexrummare. Pust och stön!
Senast redigerad av vhyt 2008-06-14 kl. 21:38.
Citera
2008-06-15, 21:59
Medlem
Mindfullness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt
Tusen tack Symbolisten för att du orkar hänga kvar här och för att du delar med dej av värdefull information!

"För att motverka detta, bör du som neg-infekterad (för negs kan liknas vid ett slags intelligent virus) ändra din energi-nivå, dels att du förändrar din hem-miljö,"

Jag känner själv att jag vill göra mej av med en massa saker och måla hela hemmet vitt samt sätta in fler speglar på vissa ställen! Men det är ett stort projekt, för jag har en sexrummare. Pust och stön!

Är ingen expert på detta men Feng shui kan vara ett steg i rätt riktning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fengshui

http://www.nordic-fengshui.com/
Citera
2008-06-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhyt

Ja, som Mindfulness skriver så är konsultation av en Feng Shui expert ett bra tips.
Speglar så vitt jag minns (enligt Feng Shui) är nog ej att föredra vid områden som kan tänkas vara neg-drabbade såsom negativa linjer och curry-kors, eftersom speglar kan förstärka denna energi.
I min förra lgh (som var min brorsas bostadsrätt) var det spegelvägg (ā la 1980-tal, han köpte den 1983) och jag tror att detta förvärrade problemen.
Något annat värt att tänka på är vissa gröna växter: yucca-palmen motverkar neg-energier (jag har nyligen skaffat en liten och märker redan en viss skillnad). Andra växter som motverkar neg-energier är ex. dill, lavendel, pepparmynta, aloe vera, rosmarin, salvia. Dessa växter är dock lite mer sårbara än yucca-palmen som är mer livskraftig.
Citera
2008-06-19, 02:41
Medlem
Bra och intressant komm. om "demoner"

http://www.abardoncompanion.com/Demons.html

Rae Clark poängterar bl.a. vikten med balans av elementen i det egna psyket som ett försvar mot "demoner".
Citera
2008-06-23, 23:26
Medlem
Ett annat (jungianskt) perspektiv - "negs" och autonoma komplex

Den som här läst länken som jag postade i förra inlägget kunde läsa att Rae Clark som studerat Franz Bardons "Hermetics"-system anser att det finns ett tydlig samband mellan personen som upplever sig vara drabbad av "negs" och andra astrala störningar och personens eget psyke.

Viktigt att påpeka är att Rae Clark verkar hänsyfta till den jungianska analytiska psykologins uppfattning av psyket som inte enbart något som omfattar subjektet som något begränsat inom personens medvetande utan även är något som är objektivt (utanför subjektet) och alltså delas av alla - dvs det kollektivt omedvetna.

Inom jungiansk psykologi talar man dels om ett personligt omedvetet (som omfattar egna trauman osv) och ett kollektivt omedvetet som innebär att en grupp/ett folk delar arketyper (vilket gör att vissa symboliska former/mytologiska gestalter blri särskilt potenta). Det är nog detta som Clark åsyftar då han menar att demoner existerar/finns inom ramen av grupp-sinnet (dvs det kollektivt omedvetna).

Jag hittade en c-uppsats som behandlar tolkning av paranormala fenomen utifrån ett jungiansk perspektiv. Författaren har ett antal personer som upplevt hemsökelser; de första fallen upplevdes som "positiva" medan de senare som "negativa".
jag tycker att tolkningen är intressant, men jag har vissa invändningar.
Här är länken:

http://64.233.183.104/search?q=cache:Ju_O81IOxKQJ:www.diva-portal.org/diva/getDocument%3Furn_nbn_se_hig_diva-416-1__fulltext.pdf+autonoma+komplex&hl=sv&ct=clnk&cd= 1&gl=se

Uppsats-förf. är snabb att applicera arketypiska analogier på dessa fall, vilket jag tycker att man ska akta sig för. Jag tycker att man bör ha mer än en paranormal upplevelse som grund för detta. Personens drömmar från samma tid borde ha varit inkluderade för att styrka den arketypiska kopplingen.
Säkerligen finns det en arketypisk koppling men förf. verkar närmast ha slagit upp ett symbol-lexikon, ex. för att tyda drömmar, och sedan applicerat en passande arketyp, ex. den brinnande mannen emd Merkurius som psykopomp likväl som homunculus.

Hursomhelst så ser jag i de senare "negativa" fallen att det finns klara paraleller med "negs" som jag diskuterat i denna tråd.
Jag tänker då främst på fallet med den lilla flickan som visade sig för recipientens två döttrar, samt afllet med den unge mannen som upplevde sig bli knuffad på toa, och kände en energi som trängde in i ryggraden.

Förf. tolkar det föregående som att manifestationen av flickan med den huvudlösa dockan var en ande som visade sig för de två döttrarna för att dessa vid perioden mådde dåligt och kände sig obekräftade.

Om jag ska koppla fallet till Robert Bruces "neg"-modell så skulle jag snarare se flickan som ett astralt skal av en död flicka, som en neg (elementar ande) aktiverat. Det hela blir en slags "låtsas-kompis" relation, men som är påtvingad.

Recipienten återger, enligt förf, att flcikan hade ett uttryck av ondska och den var särskilt dragen till flickorna. Enligt Bruce, är negs dragna til barn för att de avger naturlig eterisk-energi. Recipienten återger också att det förekom poltergeist liknande fenomen samtidigt, makens fantasy-böcker rasade ur hyllan upprepade ggr. Poltergeist-fenomen är ofta kopplade till barn, och till "negs" enligt Bruce. Recipienten återger också att flickan verkade bunden till platsen, vilket också överensstämmer med "neg"-terminologi. Flickorna mådde förvisso psykiskt dåligt vid händelsen men detta kan också ha gjort att "neggen" fick tillträde till barnens psyke.

Det andra fallet med den unge mannen, är liknande, en astral manifestation visar sig nära hans säng, och är bunden till den platsen, när han är på toa känner han som två händer som knuffar honom och sedan trycker en energi sig in i hans ryggrad; förf. ser detta som ett sätt för det omedvetna att väcka hans kundalini, jag anser snarare att det kan vara ett "neg"-fenomen eftersom solar plexus verkar vara målet, ett av de främsta punkterna för "neg"-länkar.

mannen mådde dåligt vid händelsen och visst det kan också ha gjort så att kraften kunde aktiveras. Men besvären var övergående, vilket kan tyda på att mannen inte hade den psykologiska eller eteriska predisposition som gjorde att han var fortsatt intressant/sårbar för en neg.

Hursomhelst intressant att jämföra med dessa två olika perspektiv.
Rae Clark menar att varje ockultist bör på ett tidigt stadium såsom i Bardons system sträva efter själv-kännedom och därtill uppnå en elementar-balans. Detta utförs genom att man listar sina bra och dåliga egenskaper och kopplar dem till elementen. På detta sätt kan man gradvis återställa balansen i stället för att undvika sin själs/sitt psykes "blinda fläckar".
När balansen väl är återställd kan en neg eller demon ej få fäste för de trauman som den utnyttjade tidigare är bearbetade och magikerns självkännedom leder till att denne är bekant med alla sina inre skrymslen.

Detta kan liknas vid att medvetandegöra Jungs arketyp "Skuggan"; som bl.a. uttrycks genom syndabocksbeteende, man förnekar egenskaper hos sig själv och projicerar dem på andra eller "Dväljaren vid Tröskeln" som vi har diskuterat i tråden här tidigare; summa summarum av allt psykiskt material som man ej vill kännas vid och förtränger från medvetandet.
om man inte är beredd att bemästra sitt eget psykes svagheter kan man ej heller bemästra ande-makter, varken negs eller henokianska entiteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in