2012-10-21, 01:34
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzly
Kan tilläga att OM (vilket det med 99,9% säkerhet ÄR om du köper märkes kläder från kina) det är pirat kläder (heller annat plagierat material) du köpt så kan tullen beslagta paketet och förstöra det och det utan att meddela varken dig heller butiken.
Så är det.

I normalfallet så är det tulleftergift på småförsändelser som i dagsläget har ett varuvärde på under 1.400 kr, finns även de facto-kutym att försändelser understigande 400 kr i varuvärde inte heller momsbeläggs.

Sistnämnda är dock en väldigt slumpartad praxis, eftersom all import från länder utanför EU enligt lag ska åsättas svensk moms från första kronan.

Åker en vara in för klarering så kan följande inträffa:

-Plagiatinförsel konstaterad. Går direkt till åtal.

-Paketet öppnat och kollat, igentejpat och vidareskickat utan åtgärd.

-Brev till adressaten med förfrågan om varuvärdet, därefter moms + 100 kr i klareringskostnad.

-Samma som ovanstående, men även tullkostnad om varuvärdet är över 1400 kr (kan ligga mellan 4-5% och 30%, beroende på exportland och införd vara).

-Import av alkohol. Ska "moms:as" från första kronan och dessutom skattas från första kronan. Finns inget "1400-kronorstak" där. Kanske samma för tobak också, har inte kollat upp den delen.

Sammanfattnigsvis:

Att bara köpa lite småskräp från Kinasajterna: kablar, batterier, ficklampor, datortillbehör etc. för småsummor är oftast väldigt problemfritt. Prylarna kommer när de kommer, mellan två veckor och två månader från beställningen i regel.

Merparten av sådant levereras utan någon som helst tullgranskning.

SKULLE man råka ut för att paketet verkligen plockas in för klarering så är det 25% moms som gäller plus 100 kr i klareringsavgift PLUS tull, om det är lite dyrare grejer man har köpt.

En surfplatta för 1500 spänn, jämfört med 2300 kr här hemma, löper risk att hamna inför förtullning och momsning, varefter det inte är särskilt mycket billigare längre.

En kontaktkonverter för 12 kronor mot 49 kr på Kjell&Co löper teoretiskt också risken att plockas in för klarering. Moms 1.50, klareringsavgift 100 kr. Summa 113.50, attans vad dyrt det plötsligt blev med Kinashopping här...

Nåja, händer det så händer det. Utslaget på alla beställningar bakåt i tiden kanske det inte gör så mycket.

Händer det ofta, så kanske det är dags att kolla upp om någon tull- eller posttjänsteman har ett personligt ont öga till en... ;)
2012-10-21, 01:50
Medlem
Tattarhunters avatar
vad jag fått reda på via kina. är

18th national congress of communist party of china will be held in Bejing,and all the packages have been inspected very seriously,thus it makes most of the packages have been delayed in China
2012-10-21, 02:05
Medlem
vonOlofs avatar
Om artonde kommunistkongressen i Kina kan man läsa här.

Den äger rum åttonde november och är mycket väl omgärdad av en massa säkerhetsutövningar som kommer att påverka posthanteringen såväl före som efter eventet.

Men strulet med Kinapost har pågått sedan slutat av augusti. I början hette det att det var en manifestation för att belysa Japans handel och vandel med de gräns-öar de bråkade om, men ingen förstod kopplingen mellan sådant och strul med internationell postgång.

Nåja, härefter kommer ju allehanda beställningar inför julruschen. Jag betvivlar att Kina har råd med att bromsa utskeppningarna, om de nu är så att allt hittillsvarande har varit medvetet krångel.
2012-10-21, 03:54
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonOlof
Så är det.

I normalfallet så är det tulleftergift på småförsändelser som i dagsläget har ett varuvärde på under 1.400 kr, finns även de facto-kutym att försändelser understigande 400 kr i varuvärde inte heller momsbeläggs.

Orkar inte leta igenom tråden nu men när jag senast hävdade det fick jag en massa skit. Eller skit & skit, jag fick minsann höra att jag fabulerade.

Citat:
-Brev till adressaten med förfrågan om varuvärdet, därefter moms + 100 kr i klareringskostnad.

Har hänt mig två gånger. Vid båda tillfällena mailade jag både dx-invoice och paypalkvittot till dom och slapp några som helst avgifter och hade försändelserna hos mig några dagar senare. Nu är minnet lite grumligt men har för mig att värdet (på dokumentationen jag skickade) var runt 30$ vid båda tillfällena.

/#LOUDmouth#
2012-10-21, 05:54
Medlem
Grizzlys avatar
Har fått förfrågan från tullen om paketets värde,inehåll ett par gånger det störta beloppet var på runt 70-80$ och det minsta beloppet var på under 5$ (tror det var nåt på 2$ men inte helt säker).
Och i alla dessa fall så har paketet kommit ca en vecka efter att jag mailat in uppgifterna (samma som Loudmouth) och haft moms plus avgifterna pålagt för att kunna hämta ut.
Så med andra ord hämtades aldrig 2$ paketet ut då det helt enkelt inte var värt det.
2012-10-21, 07:07
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Med tanke på att jag sluppit avgifter överhuvudtaget så verkar det onekligen vara lite av ett lotteri!

/#LOUDmouth#
2012-10-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizzly
Har fått förfrågan från tullen om paketets värde,inehåll ett par gånger det störta beloppet var på runt 70-80$ och det minsta beloppet var på under 5$ (tror det var nåt på 2$ men inte helt säker).
Och i alla dessa fall så har paketet kommit ca en vecka efter att jag mailat in uppgifterna (samma som Loudmouth) och haft moms plus avgifterna pålagt för att kunna hämta ut.
Så med andra ord hämtades aldrig 2$ paketet ut då det helt enkelt inte var värt det.

Om värdet är under 20-30 dollar (vet inte exakt summa, kanske 200 kr?) lägger posten inte på moms och avgift.
2012-10-21, 11:03
Medlem
kirewwe666s avatar
Tja.
Jag beställde en grej (värde ca 100 kr) den 2a SEPTEMBER, och det har nu alltså gått en månad och 19 dagar. Långt ifrån de 7 dagar som står på hemsidan.
BRUKAR det ta så lång tid? Eller har jag gjort nåt fel?
HJÄLP!
Mvh
....
2012-10-21, 18:53
Medlem
vimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirewwe666
Tja.
Jag beställde en grej (värde ca 100 kr) den 2a SEPTEMBER, och det har nu alltså gått en månad och 19 dagar. Långt ifrån de 7 dagar som står på hemsidan.
BRUKAR det ta så lång tid? Eller har jag gjort nåt fel?
HJÄLP!
Mvh
....

7-10 dagar (slumpmässigt, kan vara i lager eller ta längre tid) TILLS DX har fått det till sitt lager, sen skall det packas och skickas ut lägg till allt från några timmar till en vecka, sen skall det gå genom China Post och det tar 2 veckor till aldrig kommer.

Läs bakåt i tråden står en massa intressant där.
Allt ser normalt ut om du beställt den 2 e september.
Har beställt innan dig, det har inte behagat dyka upp ännu.
Det är inte Sverige du beställt från..
2012-10-21, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Beror på om du beställde flera saker osv. Och vad.

Det brukar ta allt mellan 1veckor till 6månader. Men 3veckor till 3 månader är ganska standard. Vänta bara.

Fastnar saker i tullen tar det säkert ännu längre tid, men jag har aldrig fastnat i tullen med mina beställningar. (alla har varit på under 600kr)

Nej, beställde bara en grej för 5$ så tull lär det inte bli men det har gått jävligt segt, brukade max ta 2 veckor men nu har ingenting kommit fram...
2012-10-21, 23:00
Bannlyst
Förresten såg en sak jag ville köpa och det är från Alibaba, hur säker är den sidan? Om jag förstått rätt så är det ungefär som tradera med olika säljare m.m. så man måste kika på omdömen?
2012-10-21, 23:06
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamela
Förresten såg en sak jag ville köpa och det är från Alibaba, hur säker är den sidan? Om jag förstått rätt så är det ungefär som tradera med olika säljare m.m. så man måste kika på omdömen?

Inga problem alls! Se bara till att använda Alipay som erbjuder *tjänstensomjagglömtnamnetpåmensominnebärattdomint esläpperpengartillsäljarenförrändutagitmotochgodkä ntvaran*. Får du inte varan eller om det skulle vara några problem med varan så får du tillbaka pengarna.

EDIT: Escrow heter tjänsten!

/#LOUDmouth#
Senast redigerad av #LOUDmouth# 2012-10-21 kl. 23:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in