2013-11-01, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Har beställt en sak för några dagar sedan och paketet skickades igår med China air mail. Fick tracking-ID direkt men hur lång tid tar det innan de registrerar paketet så att man kan se hur långt det har kommit. Just nu så står ingenting.

Typ 3-10 dagar.
2013-11-02, 13:16
Medlem
Amazonites avatar
Vet någon hur AliExpress står sig mot andra hemsidor såsom iOffer och liknande? AliExpress verkar vara billigare i alla fall. Något särskilt man ska tänka på när man handlar från AliExpress?
2013-11-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazonite
Vet någon hur AliExpress står sig mot andra hemsidor såsom iOffer och liknande? AliExpress verkar vara billigare i alla fall. Något särskilt man ska tänka på när man handlar från AliExpress?

Att köpa från trovärdiga säljare
Det finns en tråd om just AliExpress. I den kan du få en del tankar och synpunkter: https://www.flashback.org/t1278497
2013-11-02, 18:26
Medlem
Amazonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Att köpa från trovärdiga säljare
Det finns en tråd om just AliExpress. I den kan du få en del tankar och synpunkter: https://www.flashback.org/t1278497
Tack! Har missat den tråden.
2013-11-02, 19:59
Medlem
Chansar på att posta om det här just i denna tråden.

Har hittat ett par hörlurar på Amazon, någon som har beställt därifrån som kan berätta hur det gick? Hur stor är chansen att man får betala extra i tull och liknande?

Står säkert något om det här i tråden, men är ju ett ex antal sidor att läsa igenom!

det här är varan jag funderar över; http://www.amazon.com/gp/product/B00AIRUOI8/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&camp=1789&creat ive=9325&creativeASIN=B00AIRUOI8&linkCode=as2&tag= m0494a-20

Fjalar
2013-11-02, 20:22
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrfjalar
Har hittat ett par hörlurar på Amazon, någon som har beställt därifrån som kan berätta hur det gick? Hur stor är chansen att man får betala extra i tull och liknande?

Står säkert något om det här i tråden, men är ju ett ex antal sidor att läsa igenom!
Finns sökfunktion, du behöver inte läsa igenom varenda inlägg i en tråd för att få träff på det du undrar över, utan bara söka med till exempel "Amazon USA TULL".

Amazon finns även i UK, alltså inom EU och ingen tull, men med svenskt momspåslag på grund av någon konstig EU-regel som dikterar att om ett EU-företag har en viss omsättning är det mottaglandets momssats som ska betalas.

Finns även denna tråd, om det är tvivelaktig äkthet på grejer man vill köpa:

https://www.flashback.org/t2076002
2013-11-03, 23:43
Medlem
superflash2s avatar
Nu har jag beställt en grönlaser och ett ND filter från DX. Hoppas det inte tar allt för lång tid
2013-11-04, 21:21
Bannlyst
Är det bara mitt EMS paket i kina som tar sjukt lång tid på sig?
Det har nu gått 11 dagar sedan paketet väntade på planet / gick på planet.
Alltså "Departure from sorting center".
Borde mitt paket komma denna veckan? Har ju ändå betalat för 150 kr för EMS (Expressfrakt)
2013-11-04, 21:49
Medlem
Grinfarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuitUpClassy
Borde mitt paket komma denna veckan? Har ju ändå betalat för 150 kr för EMS (Expressfrakt)
Det enda som gäller för Kinainköp är att "det kommer när det kommer", med tillägget att Expressfrakt ökar oddsen för att det som "kommer när det kommer" kommer snabbare än vid vanlig postgång.

Ibland kommer det inte något alls, även om säljaren uppger sig ha skickat redan dagen efter beställningen. Kan bero på oerhört många faktorer, men det gäller att utnyttja betalningsförmedlarens garantier vid sådana tillfällen.

Har man t ex betalat via PayPal så måste man hålla koll på att reklamera innan 45 dagar har förflutit från beställningsdatumet. Annars återstår bara att bråka direkt mot försäljaren, som alltid har hundra bortförklaringar och försöker dra ut på tiden så att de 45 dagarna överskrids.
2013-11-06, 12:37
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Typ 3-10 dagar.
Har nu gått en vecka sedan säljaren skickade paketet men det står fortfarande ingenting när jag söker på trackingnummret. Har läst lite här och där och det verkar som att det kan ta många veckor, månader innan ett paketet har ens lämnat Kina. Det står att det skulle ta 19-35 dagar men antar att det brukar ta mycket längre tid än så. Det skulle lugna mig lite att det står något i alla fall när jag spårar paketet, typ att det är i Kina fortfarande men det står ingenting. Jag kanske söker på fel sida, vilken sida skall man söka på? Söker på: http://track-chinapost.com/startairmail.php . Hur lång tid tar det innan det står något om paketet? Varför syns det inte bara direkt när säljaren skickar det? Är det någon som vet hur det funkar?
2013-11-06, 12:43
Medlem
SMD FBs avatar
Tänkte beställa en grön laser pekare från dhgate. Vet att det är nog olagligt eftersom jag tänkte beställa 5000mW och det är ju 1000ggr starkare än vad som är tillåtet. Är det någon som vet hur stor risk det är att tullen tar den, någon som provat att beställa själv? Sen så undrar jag varför 5000mw är billigare än 2000mw? Tror ni att paketet skulle glida igenom tullen om säljaren skrapar bort där det står 5000mW om h*n har lust att göra det.
2013-11-06, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Har nu gått en vecka sedan säljaren skickade paketet men det står fortfarande ingenting när jag söker på trackingnummret. Har läst lite här och där och det verkar som att det kan ta många veckor, månader innan ett paketet har ens lämnat Kina. Det står att det skulle ta 19-35 dagar men antar att det brukar ta mycket längre tid än så. Det skulle lugna mig lite att det står något i alla fall när jag spårar paketet, typ att det är i Kina fortfarande men det står ingenting. Jag kanske söker på fel sida, vilken sida skall man söka på? Söker på: http://track-chinapost.com/startairmail.php . Hur lång tid tar det innan det står något om paketet? Varför syns det inte bara direkt när säljaren skickar det? Är det någon som vet hur det funkar?

Inte för att jag vet om den är bäst, men jag brukar använda http://intmail.183.com.cn/
Se bara till att välj english och item tracking

Och det kan mycket riktigt ta lång tid innan paketet lämnar Kina. Här är ett paket jag väntar på och som möjligen lämnat Kina nu, men 31/10 var det åtminstone kvar där:

** Collection 21556400 SE 20130928 1049
** Opening 21504300 SE 20131006 1321
** Dispatching 21504300 SE 20131006 1710
** Departure from outward office of exchange 10010200 SE 20131015 0858
** NULL PEK SE 20131016 0515
** Dispatching 10010200 SE 20131031 1951

Edit: Jag fetade datumen så att det blir lite mer tydligt.
Senast redigerad av Straiter 2013-11-06 kl. 20:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in