2014-10-25, 19:36
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Okej men om lånet är på tex 100 000:- och huset säljs för 150 000:- så bör man få behålla överskottet?

I det fall det är KFM som säljer ditt hus, så kan dom sälja det för 50.000 bara för att få in pengar. Dom tar inte hänsyn till husets värde i övrigt.

Men visst, är din skuld på 100k och det ligger hos KFM, så säljer dom förmodligen huset för 100k för att få sina pengar. Dom bryr sig inte om att du ska göra någon vinst.
Citera
2014-10-25, 19:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är väl KFM som säljer huset, och inte banken? Så hos KFM hamnar man ju oavsett.

Ja, jo, det har du rätt i.

Men, tekniskt sett kan man ju undvika en betalningsanmärkning om huset är nog för att täcka panten, och jag gissar att det var det som frågeställaren menade?
Citera
2014-10-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Men, tekniskt sett kan man ju undvika en betalningsanmärkning om huset är nog för att täcka panten, och jag gissar att det var det som frågeställaren menade?

Tror inte man bryr sig särskilt mycket om en betalningsanmärkning i det här läget. Går det så långt att huset ryker, så har man nog redan dragit på sig andra betalningsanmärkningar.

Det bästa vore ju att inte vänta in i det sista, utan att själv sälja huset innan KFM blir inblandad öht. Även om man går med en viss förlust.
Citera
2014-10-25, 19:43
Medlem
Ratis avatar
Citat:

Jo exakt, det är betalningsanmärkning som man gärna vill undvika. Även om den "bara" är på tre år. Men ändå.
Har en vattenskada i stugan som ska repareras och måste ju betala rätt mycket själv fast det är försäkringsbolaget som ringer ut hantverkare. Vilket jag inte riktigt har råd med just nu. Och är ju nästan omöjligt att sälja en skadad stuga. Så det är en lite taskig situation. Är inte hela världen om stugan ryker men betalningsanmärkningar vill man inte ha.
Citera
2014-10-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jo exakt, det är betalningsanmärkning som man gärna vill undvika. Även om den "bara" är på tre år. Men ändå.
Har en vattenskada i stugan som ska repareras och måste ju betala rätt mycket själv fast det är försäkringsbolaget som ringer ut hantverkare. Vilket jag inte riktigt har råd med just nu. Och är ju nästan omöjligt att sälja en skadad stuga. Så det är en lite taskig situation. Är inte hela världen om stugan ryker men betalningsanmärkningar vill man inte ha.

Finns det ingen möjlighet att du kan göra om lånet till amorteringsfritt i ett år eller två? Så hinner du komma i kapp ekonomisk med allt som måste göras istället för att du förlorar hela altet?
Citera
2014-10-25, 19:50
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Finns det ingen möjlighet att du kan göra om lånet till amorteringsfritt i ett år eller två? Så hinner du komma i kapp ekonomisk med allt som måste göras istället för att du förlorar hela altet?

Jo nog kan det finnas möjligheter alltid. Vill bara förbereda mig ifall det skiter sig.
Citera
2014-10-25, 22:50
Medlem
Citat:

Har det gått så långt att banken kräver ut panten, så gör dom det via kfm, banken kan inte på egen hand sälja iväg kåken, utan det är kfm som handhar det.
Citera
2014-10-25, 23:01
Medlem
Citat:
I det fall det är KFM som säljer ditt hus, så kan dom sälja det för 50.000 bara för att få in pengar. Dom tar inte hänsyn till husets värde i övrigt.

Men visst, är din skuld på 100k och det ligger hos KFM, så säljer dom förmodligen huset för 100k för att få sina pengar. Dom bryr sig inte om att du ska göra någon vinst.

KFM gör en skälighetsbedömning av de bud som kommer in.

KFM ska till och börja med ha täckning för de kostnader som uppkommit i och med försäljningen, det brukar vara kring 40000 kr, efter det är det frågan om vem det är som begärt utmätningen på hur högt skyddsbelopp (lägsta godtagbara) som sätts.
Är det banken som har bästa rätt i pantbreven så sätts skyddsbeloppet till, om jag inte minns tokigt, kronofogdens kostnader, och sen blir det upp till banken om banken godtar de bud som kommer in, annars kallar man till en ny auktion.

Om det är så att tex nordea har låna ut pengar och har pant på 100000 i kåken, och Henkes Rör är den som begärt utmätning i kåken, så kommer skyddsbeloppet sättas till kfms kostnader + Nordeas rätt, vilket är 100000 plus ett fast och ett rörligt tilläggsbelopp som jag inte riktigt minns hur tusan man räknar ut. Kring 120k någonstans borde det landa, jag är osäker om Henkes fordran tas med i skyddsbeloppet, men annars är det lägsta bud som överhuvdutaget kan godtas i Henkefallet kring 160k.
Om en värdering visar att kåken är värd 2 miljoner, så kommer dock inte ett bud på 160001 kr att passera fogdens skälighetsbedömning, utan auktionen kommer avslutas och det kommer bli ny auktion vid senare tillfälle.

Om Nordea är den som sökt utmätningen och allt annat är lika, så är det lägsta kfm godkänner 40k, sedan är det upp till banken om det ska godtas, efter det tas en skälighetsbedömning in.

Har själv försökt mig på dumheten att buda hem en kåk värd knappt 2 miljoner på exekutiv auktion, Swedbank hade sökt utmätning, vill minnas att skyddsbeloppet (kostnader och något annat som hade prio före banken) låg på 75000. jag bjöd 150000. Fogden konstaterade att jag klarade skyddsbeloppet, ställde frågan till banken (Som var sugen på 1.7 mille om jag inte minns fel) som då sa nej, dom skulle ju få en "liten" restskuld att försöka lugga sin kund på, på 1625000, det var dom inte sugen på.

Kåken såldes vid ett auktionstillfälle någon månad senare för 1.1 miljon tror jag.
Citera
2014-10-26, 01:04
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Har det gått så långt att banken kräver ut panten, så gör dom det via kfm, banken kan inte på egen hand sälja iväg kåken, utan det är kfm som handhar det.

Visst, men att använda kfm för handräckningen innebär inte automatiskt en BA.
Citera
2014-10-26, 10:03
Medlem
Citat:

Eftersom lånen gått till Kronkalle så har du en betalningsanmärkning... Kronis säljer inga hus på auktion innan skulden är fastslagen och alla andra utmätningsförsök är gjorda....
Citera
2014-10-29, 00:25
Medlem
Undisclosed.Desiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Vill minnas att det räcker att grejerna finns hos dig (i din besittning) för att de ska klassas som dina. Påstår du att du lånat dem av anhörig så är det ditt problem gentemot den personen. I annat fall får du bevisa att du inte har sakrätt för grejerna.

dom har rätt till att plocka tjejens prylar så länge ni är sambo under samma tak..
Citera
2014-10-29, 19:18
Medlem
Ratis avatar
Tack för era svar.
Det här är som sagt bara spekulationer ifall det går åt helsicke. Men förhoppningsvis går det bra. Har aldrig varit hos Kronofogden och vill inte dit heller. Känns pinsamt på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in