2013-05-24, 09:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Dom kan dock i teorin mäta ut pengar från ditt konto också, bra att veta.. dom "ser" inte att det finns pengar där utan måste ge sig iväg på banken för att fråga, så det är väl inte så jäkla troligt, men kan kan dom.

Nej, de behlver inte "ge sig i väg till banken". De kan fråga elektroniskt, och bankerna är skyldiga att ge ut informationen.
Citera
2013-05-24, 14:18
Medlem
onnyts avatar
Härligt kontrollsamhälle ni lever i.
Citera
2013-05-24, 15:08
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Härligt kontrollsamhälle ni lever i.
Ja det är väl härligt att människor inte kan köpa grejer för pengar de inte har och sen smita undan skulderna.
Citera
2013-05-24, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, de behlver inte "ge sig i väg till banken". De kan fråga elektroniskt, och bankerna är skyldiga att ge ut informationen.

Är det så? när jag var i branschen fanns inte några elektroniska kopplingar. Vilket lagstöd lutar man en sådan skyldighet på?
Citera
2013-05-25, 09:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Är det så? när jag var i branschen fanns inte några elektroniska kopplingar. Vilket lagstöd lutar man en sådan skyldighet på?

Lagtexten nämner inte på vilket sätt informationen skall lämnas. Ett bankkonto är kontoinnehavarens fordran på banken. Tredje mans skyldighet att lämna information om gäldenärens fordran hos tredje man, i detta fallet banken, regleras i Utsökningsbalken 4 kap.15 §

"15 § Tredje man är skyldig att uppge huruvida gäldenären har fordran hos honom eller annat mellanhavande med honom, som kan vara av betydelse för bedömning i vad mån gäldenären har utmätningsbar egendom, samt att ange den närmare beskaffenheten av mellanhavandet."
Citera
2013-05-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Lagtexten nämner inte på vilket sätt informationen skall lämnas. Ett bankkonto är kontoinnehavarens fordran på banken. Tredje mans skyldighet att lämna information om gäldenärens fordran hos tredje man, i detta fallet banken, regleras i Utsökningsbalken 4 kap.15 §

"15 § Tredje man är skyldig att uppge huruvida gäldenären har fordran hos honom eller annat mellanhavande med honom, som kan vara av betydelse för bedömning i vad mån gäldenären har utmätningsbar egendom, samt att ange den närmare beskaffenheten av mellanhavandet."

Ja det var det enda lagstöd jag kunde komma på.. Den elektroniska kopplingen är nog fax eller möjligen mail,, det verkar inte särskilt troligt att bankerna är sugna på att utveckla systemstöd för att kronofogden ska kunna se tillgodohavanden om inte det finns ett lagtvång om det, o det verkar det ju inte göra
Citera
2013-05-26, 08:38
Medlem
Jibezs avatar
Kronofogden avbetalningsplan mm?

Hej

Har en plan för att kunna betala kronofogden och inkasso. Tänkte därför ta upp den här och se vad ni tycker och om andra har lyckats göra samma sak.

Jag har fått jobb och jobbar mycket just nu, får min första lön snart. Nu är det så att skulder ligger hos kfm och lite hos inkasso. Dessutom väntar jag skatteåterbäring. Har haft skulderna hos kfm i 7 månader, men eftersom arbete saknats under den tiden så har jag inte kunnat betala.

Så här ser min plan ut:
Ringa kfm fråga om alla fordringsägare (bank,inkasso) förklara situationen och få dom att dra tillbaka skulderna och komma överens om avbetalningsplan och på så vis även behålla skatteåterbäringen som direkt kan betala bort en skuld.

Någon här som gjort det? Är chanserna stora att de ställer upp? Vill inte ringa kfm innan jag är rätt säker så det inte misslyckas och jag fortfarande är kvar på kfm och nu vet dom även att jag har jobb.
Citera
2013-05-26, 09:58
Medlem
CsSs avatar
KFM gör inga avbetalningsplaner, dom bara driver in pengar. Kontakta istället fordringsägarna och gör upp avbetalningsplaner med dessa.

Kan du erbjuda dom mer i månaden än vad KFM mäter ut, kan du ha en chans till uppgörelse.

Lycka till!
Citera
2013-05-26, 12:21
Medlem
klinger75s avatar
Har du skuld hos kronofogden kommer du inte få någon skatteåterbäring , dessa pengar kommer auotomatiskt gå till KFM . Det du skall göra är att göra upp avbetlningsplaner med de företag som inte gått till inkasso samt göra upp med KFM om inskrivning av lön.
Citera
2013-05-26, 13:06
Medlem
Jibezs avatar
Ja det är så kg menar också. Men frågan är om de oftast går med på det? Eller sätter dom ofta käppar i hjulen? Men pratar jag med fordringsägarna och be dom dra tillbaka så finns ju inga skulder hos kfm och jag behöver väl inte att ha med dom att göra? Och att jag dessutom får min skatteåterbäring?

Varför jag vill detta är främst för att slippa kfm och att fördela avbetalningen bättre.
Citera
2013-05-26, 13:11
Medlem
Jibezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Har du skuld hos kronofogden kommer du inte få någon skatteåterbäring , dessa pengar kommer auotomatiskt gå till KFM . Det du skall göra är att göra upp avbetlningsplaner med de företag som inte gått till inkasso samt göra upp med KFM om inskrivning av lön.

Du vill alltså att jag ska ringa upp kfm och berätta att jag har jobb och att dom kan göra en utmätning på lönen? Det är väl de sista man vill. Hellre komma överens med fordringsägarna och slippa kfm. Frågan är bara om många ställer upp?

Har en skuld på 14.000 till bank och 6500 till inkasso. 1500kr/månaden till banken och nästan allt direkt till inkasso. Det borde dom väl kunna gå med på?
Citera
2013-05-26, 13:15
Medlem
Ring inkassobolagen. Kolla med dom om dom kan tänkas dra tillbaka fodran och frysa räntan. Och gör sen upp en bra avbetalning med dom.

Funkar 90% av gångerna. Dock så brukar det funka mycket bättre om fodringarna är lite äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in