2014-10-15, 15:33
  #1105
Medlem
Pappersvargens avatar
Finns det inget de kan ta så avvaktar de tills det finns.
Citera
2014-10-15, 15:33
  #1106
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Hej,

är skyldig lite pengar för sjukhusbesök nu. Har ingen inkomst så kan inte betala detta. Jag är inneboende hos en snubbe. Kommer de ta grejer från den jag är inneboende hos?

För jag har ingenting de kan ta. Har slitna kläder och lite mediciner... tror inte de vill ha det. Om de vill kan de såklart ta lite kläder och mediciner i utbyte mot att jag får gå till läkarn.


mvh

Nej, de kan inte ta din hyresvärds prylar. Dock, om de misstänker att sakerna är dina så måste vederbörande bevisa att de tillhör denne.

Vad som händer är att skulden tickar på år efter år med ränta och årsavgifter.

Dessutom finns det en JÄTTETRÅD där alla KFM-frågor ska tas.
Citera
2014-10-15, 15:36
  #1107
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Finns det inget de kan ta så avvaktar de tills det finns.
Med tanke på hur mitt liv går nu så tror jag inte att det finns någon risk för att det kommer finnas grejer i framtiden heller.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej, de kan inte ta din hyresvärds prylar. Dock, om de misstänker att sakerna är dina så måste vederbörande bevisa att de tillhör denne.

Vad som händer är att skulden tickar på år efter år med ränta och årsavgifter.

Dessutom finns det en JÄTTETRÅD där alla KFM-frågor ska tas.
Tills den är tillräckligt stor för att man ska få skuldsanering eftersom "någon" (någon myndighet, antar jag?) anser att man aldrig kommer kunna betala tillbaka, väl?
Citera
2014-10-15, 15:41
  #1108
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
Tills den är tillräckligt stor för att man ska få skuldsanering eftersom "någon" (någon myndighet, antar jag?) anser att man aldrig kommer kunna betala tillbaka, väl?

Ja, fast skulder till staten brukar man aldrig beviljas sanering för (rättare sagt, ytterst restriktivt). Så det blir nog inte aktuellt för dig.
Citera
2014-10-15, 16:04
  #1109
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Finns det inget de kan ta så avvaktar de tills det finns.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, fast skulder till staten brukar man aldrig beviljas sanering för (rättare sagt, ytterst restriktivt). Så det blir nog inte aktuellt för dig.
OK. Tack för svaren.

Vad skulle ni ha gjort i mitt läge? Funderar på att råna en kiosk eller något liknande, nu när man relativt lätt (antagligen...) kan fly i höstmörkret.
Citera
2014-10-15, 18:50
  #1110
Medlem
whoozes avatar
Ringt och pratat med KFM?

Det är oftast det bästa. Riskera inte att sätta dig mer i skiten...
Citera
2014-10-15, 19:30
  #1111
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kreh
OK. Tack för svaren.

Vad skulle ni ha gjort i mitt läge? Funderar på att råna en kiosk eller något liknande, nu när man relativt lätt (antagligen...) kan fly i höstmörkret.

Låter som ganska dålig ide. Sätt dig inte i mer skit
Citera
2014-10-17, 21:19
  #1112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, fast skulder till staten brukar man aldrig beviljas sanering för (rättare sagt, ytterst restriktivt). Så det blir nog inte aktuellt för dig.

Myndigheten som beviljar skuldsanering är kronofogden.

Jag har dock sett rätt många skuldsaneringsbeslut där det ligger skulder till staten med..
Citera
2014-10-25, 19:23
  #1113
Medlem
Ratis avatar
Hur fungerar det om man har tagit ett lån med säkerhet, tex ett hus. Om man inte kan betala räcker det med att dom tar huset eller hamnar man ändå hos kronofogden?
Citera
2014-10-25, 19:25
  #1114
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Hur fungerar det om man har tagit ett lån med säkerhet, tex ett hus. Om man inte kan betala räcker det med att dom tar huset eller hamnar man ändå hos kronofogden?

Om skulderna är större än de pengar man får ut för huset när det säljs så hamnar man såklart hos KFM för resten av beloppet.
Citera
2014-10-25, 19:31
  #1115
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om skulderna är större än de pengar man får ut för huset när det säljs så hamnar man såklart hos KFM för resten av beloppet.

Okej men om lånet är på tex 100 000:- och huset säljs för 150 000:- så bör man få behålla överskottet?
Citera
2014-10-25, 19:35
  #1116
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om skulderna är större än de pengar man får ut för huset när det säljs så hamnar man såklart hos KFM för resten av beloppet.

Det är väl KFM som säljer huset, och inte banken? Så hos KFM hamnar man ju oavsett.

Kan man inte betala sitt banklån på huset, så förfaller banklånet och går till KFM. Sedan säljs huset på tvångsauktion, och man brukar få mycket mindre än vad huset egentliga värde är.

Fast jag är lite osäker på om det är samma förfarande när det är banken som "äger" huset, som om huset är helt betalt och därmed ägs av en privatperson utan att några lån är inblandade i själva huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in