2022-11-05, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlumKatten
Kan Kronofogden utmäta traktamente, eller gör dom endast utmätning av grundlön?
Någon av er som har erfarenhet?

Om man får ett välbetalt jobb, men detta innebär resor internationellt, och man är endas hemma i tryggheten under vissa perioder.
Man försöker göra rätt för sig genom att betala sina skulder med detta välbetalda arbete.
Eftersom man är på resande fot så finns det ju knappast något kök att laga matlådor i.
Jag vet inte hur goda matlådorna blir om man har dom i bagaget mellan Sverige - Japan.
Och är tullen i Australien är ju kända för att gilla att man tar med sig egen mat.

Tar dom trakt, då är ju frågan om det är värt det tänkte jag. Har jag inte råd att leva när jag ligger ute på jobb så är det ju dömt redan från början.

Grundlönen är avsevärt bättre än vad jag har nu, så det skulle tillföra 5-siffriga summor extra i månaden till skulderna. Och dom såklart betalas av snabbare.

I Kronofogdens allmänna råd står det: Då gäldenären uppbär ersättning för ökade levnadskostnader (traktamenten) eller för resa med egen bil i tjänsten bör inte tillägg
göras till normalbeloppet. I sådant fall bör arbetsgivaren upplysas om att beslutet om löneutmätning endast avser, förutom lön, den
del av traktaments- eller bilersättningen som vid skatteavdrag behandlas som lön.
Citera
2022-11-05, 18:47
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nej men det var 6 år sen jag fick ett brev. Sen måste man väl säga till dom att det är preskriberat för att det ska bli preskriberat som jag förstått det??
10 år är väl preskriptionstiden.
Citera
2022-11-10, 04:04
Medlem
Californias avatar
Ponera att jag fått bilstöd från försäkringskassan på 40000kr. Kronofogden ser nu mitt bilinnehav nästa kontroll. (Jag har skulder över 170000) Utmäter fogden då bilen och skapar en ny skuld gentemot försäkringskassan då jag är återbetalningsskyldig inom 9 år, eller finns det några särskilda lagar kring detta då det gäller ett stöd?
Citera
2022-11-10, 04:13
Medlem
Californias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil

De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Men Skatteverket kan begära att preskriptionstiden ska förlängas när det gäller skatteskulder.

Enskilda skulder;

Övriga enskilda mål har en preskriptionstid på tio år. Det kan till exempel vara
skulder mellan privatpersoner eller
skulder mellan företag.

För skulder till privatpersoner och företag (enskilda mål) kan preskriptionsavbrott i princip göras hur många gånger som helst.

En ny preskriptionstid börjar löpa om det blir ett avbrott i preskriptionstiden, till exempel om den som vill ha betalt (borgenären) skickar ett kravbrev. Det innebär att sökanden förlänger tiden att begära betalt.

Preskriptionsavbrott kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom att

du eller ditt företag erkänner skulden genom att betala ränta eller amortering, ber om en avbetalningsplan eller lovar att betala
du eller ditt företag får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären
sökanden ansöker hos oss om indrivning och hänvisar till skulden.
Citera
2022-11-10, 04:34
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Det beror på vilken form av skuld det är.
Citera
2022-11-10, 08:36
Medlem
addkocks avatar
Huvudregeln är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Enligt 2 § andra st preskriberas fordran mot konsument efter tre år om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran.

Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.
Citera
2022-11-21, 17:46
Medlem
Kommer inom några månader få fordringar såväl statliga som från företag som går till KF. Om jag får jobb i ett eu land, har då KF möjlighet att driva in skulderna. Har inga tillgångar i Sverige eller i utlandet
Citera
2022-11-25, 03:26
Medlem
När drar Kronofogden pengar från din arbetsgivare?

Hur lång tid tar det innan KF börjar göra utmätning och drar pengar från din arbetsgivare?
Förut kunde det ta upp till 6 månader innan KF hörde av sig till arbetsgivaren för lönekoll, går det snabbare nuförtiden?
Citera
2022-11-25, 05:08
Medlem
När jag slarvade för mer än 10 år sedan, gick processen från beslut till utmätning på ett kick.
Skaffade man sig ett extrajobb rörde KF dock inte den inkomsten. Då.
De är säkert mer effektiva nu, med internet, chemtrails och allt.
Bit ihop, baka ditt eget bröd och satsa allt som blir över på rött!
Senast redigerad av GalenIPersilja 2022-11-25 kl. 05:11.
Citera
2022-11-25, 05:16
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blips777
Hur lång tid tar det innan KF börjar göra utmätning och drar pengar från din arbetsgivare?
Förut kunde det ta upp till 6 månader innan KF hörde av sig till arbetsgivaren för lönekoll, går det snabbare nuförtiden?
Det beror på,det kan ta upp till ett år, min personliga erfarenhet är dessutom att om du hör av dig och vill betala så fort som möjligt så blir dom mer samarbetsvillig.

Jag och två bekanta var i samma situation för ett par år sedan, jag ringde KFM och meddelade att jag ville börja betala så fort som möjligt medans bägge mina bekanta höll sig undan så mycket som möjligt.
Jag hade inga problem att förhandla litegrann och fick behålla min bil, en äldre bil visserligen, medans när dom väl fick tag i mina bekanta så tog dom både bil, gjorde hembesök och utmätning på lönen.
Citera
2022-11-25, 19:06
Medlem
Dom är snabbare än fan själv att komma med löneutmätning ... bara haft skulder som ramlat in där där ett par månader, sen jag slutade låna pengar för att betala räkningar .. Idag den 25:e hade dom dragit halva lönen. Borde dom inte informera om sånt i förväg?
Kanske det där brevet jag slängde.. vem vet
Känner mig jävligt pank nu ...
Katten vrålar och snurrar runt benen ..

Är det nu man skaffar kontantkort och skiter i alla räkningar utom hyran och elen?
Ser inte mkt utrymme för mer än så..
Skaffat kivra så jag skulle slippa det jävla tjatet .. golvet i hallen va alltid fullt med skit när jag kom hem.
Telefonen ringde var 10:e minut till kl 9 på kvällen..
Blir väl tyst nu med ett annat nummer.
Konstigt nog funkar internet trots jag inte betalat på ett halvår.

Har börjat bli ekonomisk. Hittade den billigaste affären för ett kilo salt, 10,95:- Gröt smakar förjävligt utan salt. ..

Ser inte hur jag kommer ur den här sitsen.. Jag kan troligtvis få lika mycket av socialen, om jag bara ligger på sängen och skyller på nån diagnos..

Dryga ut bidraget med att sälja knark och råna pensionärer vid bankomaten..

Någon som varit a-lagare och kan berätta om det livet?
Senast redigerad av humantoilet 2022-11-25 kl. 19:08.
Citera
2022-11-25, 20:16
Medlem
tar dom hänsyn till räntorna i deras "prognos" på mina sidor, när det är återbetalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in