2022-05-21, 00:13
  #3397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmycupofte
Har inte löneutmätning.
Haft det innan men så avslutades det när jag började studera.
Så de gör en utredning i samband med att godkänna det eller de baserar det på dem uppgifterna som man har?
Hur fungerar det om man ex är sjuk och får mindre lön eller på andra håller får löneök?

Fast. Löneutmätningen har inte avslutats när du började studera. Den pausades eftersom KFM inte för utmäta din inkomst från CSN.
Citera
2022-05-21, 00:19
  #3398
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
visst kan du säga det, jag tror dock inte KFM lägger någon vikt vid det om du inte samtidigt ger dig tillkänna och bestrider fordran så det görs en förhandling om det..

KFM tar inga såna beslut, bestrider fordringsägaren din invändning kommer det avgöras i tingsrätten

Okej har en skadestånd skuld från 2008, kanske blev delgiven av företaget 2010 men ingen kontakt efter det vad ska jag göra? För övrigt flydde landet 2008 så inte fått några brev.
Citera
2022-05-21, 15:14
  #3399
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Okej har en skadestånd skuld från 2008, kanske blev delgiven av företaget 2010 men ingen kontakt efter det vad ska jag göra? För övrigt flydde landet 2008 så inte fått några brev.
varför tror du den ligger hos KFM då? om de inte kan fastställa skulden vid första ansökan om indrivning
(dvs du skriver på delgivningspapper från KFM) så måste fordringsägaren betala en summa varje år för att KFM ska fortsätta "jaga" dig.
Citera
2022-05-22, 01:13
  #3400
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
varför tror du den ligger hos KFM då? om de inte kan fastställa skulden vid första ansökan om indrivning
(dvs du skriver på delgivningspapper från KFM) så måste fordringsägaren betala en summa varje år för att KFM ska fortsätta "jaga" dig.

Dom skicka ett brev en gång. Hade tur min brud jobba på posten så hon skicka tillbaka det bara. Också polare som betalar till KFM fortfarande för samma grej men jag har aldrig öppnat ett brev eller blivit delgiven av KFM. Vad tror du är det lugnt och preskriberat?
Citera
2022-05-22, 01:36
  #3401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Dom skicka ett brev en gång. Hade tur min brud jobba på posten så hon skicka tillbaka det bara. Också polare som betalar till KFM fortfarande för samma grej men jag har aldrig öppnat ett brev eller blivit delgiven av KFM. Vad tror du är det lugnt och preskriberat?
Jag tror inte det är preskriberat om du får brev fortfarande.
Citera
2022-05-22, 01:47
  #3402
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skarpning
Jag tror inte det är preskriberat om du får brev fortfarande.

Nej men det var 6 år sen jag fick ett brev. Sen måste man väl säga till dom att det är preskriberat för att det ska bli preskriberat som jag förstått det??
Citera
2022-05-23, 14:07
  #3403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Nej men det var 6 år sen jag fick ett brev. Sen måste man väl säga till dom att det är preskriberat för att det ska bli preskriberat som jag förstått det??
Varför tar du inte kontakt med fodringsägaren eller kronofogden för att få VETA i stället för att tro och gömma dig. De är inga monster att ha göra med. Jag vet de som förhandlat ner 510 000 till 380 000 kr, så omöjliga är inte alla fodringsägare.
Vilka är "dom"? Du låter lite okunning tyvärr.
Citera
2022-05-25, 08:24
  #3404
Medlem
Jag gjorde en UC på mig själv och fick fram några få uppgifter om skulder.
Hur kan jag ta reda på vart resterande ligger så jag inte missar någon nu när jag ansöker som skuldsanering.
Citera
2022-05-25, 22:34
  #3405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmycupofte
Jag gjorde en UC på mig själv och fick fram några få uppgifter om skulder.
Hur kan jag ta reda på vart resterande ligger så jag inte missar någon nu när jag ansöker som skuldsanering.

Du behöver inte bekymra dig om det, ange de du kan. Sen kommer KFM att annonsera ut det och dem du har lån hos har en månad på sig att anmäla in dem till KFM.
Citera
2022-05-25, 22:59
  #3406
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmycupofte
Jag gjorde en UC på mig själv och fick fram några få uppgifter om skulder.
Hur kan jag ta reda på vart resterande ligger så jag inte missar någon nu när jag ansöker som skuldsanering.

Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Du behöver inte bekymra dig om det, ange de du kan. Sen kommer KFM att annonsera ut det och dem du har lån hos har en månad på sig att anmäla in dem till KFM.

Stämmer som ovan nämner.
Om sedan inte resterande fodringsgivare hör av sig till KFM inom denna månad så kommer dom inte få vara med i skuldsaneringen. Var själv med om detta.
Citera
2022-05-26, 10:24
  #3407
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Du behöver inte bekymra dig om det, ange de du kan. Sen kommer KFM att annonsera ut det och dem du har lån hos har en månad på sig att anmäla in dem till KFM.

Jag angav de skulder jag kom på under min ansökan men när den var under handläggning så kom jag på fler skulder och mailade dessa till min handläggare. Det var inga problem.
Citera
2022-06-01, 15:43
  #3408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JulBanditen
Stämmer som ovan nämner.
Om sedan inte resterande fodringsgivare hör av sig till KFM inom denna månad så kommer dom inte få vara med i skuldsaneringen. Var själv med om detta.

Hur funderade det då med de som inte var med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in