2020-06-27, 18:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Ta en UC på dig själv för 29 kr, så ser du exakt när anmärkningen gallras ur.

När du säger att den syns, har du sett det själv? För skulden ska enligt gällande regler vara osynlig givet att inget annat hänt.

Jag ser vilka uppgifter som lämnats till värden, och där står utmätningsförsök och datum. Känns väldigt märkligt.
Citera
2020-06-27, 18:29
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag ser vilka uppgifter som lämnats till värden, och där står utmätningsförsök och datum. Känns väldigt märkligt.

Ja, är det ett utmätningsförsök som gjorts så räknas det som en anmärkning. Säker på att du inte hade andra skulder sedan tidigare som inte betalats av på? KFM brukar göra ungefär ett utmätningsförsök per år, om man inte frivilligt upprättat en betalningsplan med borgenären. Det är alltså farligt att ha skulder liggandes.
Citera
2020-06-27, 22:09
Medlem
Dödsbo.

Min gamla mor har nog inte lång tid kvar, om hon inte kämpar sig kvar några år det vill säga.
Ingen som vet.

Det låter känslokallt och det förstår jag, men det är bara jag som vet historiken bakom. Så
det skiter vi i nu.

Hon har uppskattningsvis runt 100 tusen i kontanta tillgångar. Och sedan har hon en ännu större
privat försäkring/pension utöver allmän pension som hon ska leva på.

Nu till min konkreta frågeställning. Jag själv är hos Kronofogden och har en skuld på runt 700K.
Kommer KF att ta min del av ett framtida dödsbo? Hur snabba är KF gällande dödsbo?

Jag antar att KF kommer ta hela min del av arvet tyvärr. Men skulle vara intressant att höra
om det finns någon på Flashback som kan ge mig konkret info. Som kanske själv upplevt det.
Citera
2020-06-27, 22:35
Medlem
Ja kf kommer ta den del som du får då bouppteckning är gjord och registrerad på Skatteverket
Citera
2020-06-27, 22:39
Medlem
welcometorealitys avatar
Ja KF kommer ta från arvet, boupptäckningen skickas ju dit sen från familjejuristen.
Citera
2020-06-27, 22:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Min gamla mor har nog inte lång tid kvar, om hon inte kämpar sig kvar några år det vill säga.
Ingen som vet.

Det låter känslokallt och det förstår jag, men det är bara jag som vet historiken bakom. Så
det skiter vi i nu.

Hon har uppskattningsvis runt 100 tusen i kontanta tillgångar. Och sedan har hon en ännu större
privat försäkring/pension utöver allmän pension som hon ska leva på.

Nu till min konkreta frågeställning. Jag själv är hos Kronofogden och har en skuld på runt 700K.
Kommer KF att ta min del av ett framtida dödsbo? Hur snabba är KF gällande dödsbo?

Jag antar att KF kommer ta hela min del av arvet tyvärr. Men skulle vara intressant att höra
om det finns någon på Flashback som kan ge mig konkret info. Som kanske själv upplevt det.

Ja men vad toppen att någon annan betalar av hundra tusen på din skuld, bara så där 🤷‍♂️ Då slipper du ju själv!
Eller hade du tänkt sitta kvar med samma jäkla skuld och bränna de hundra tusen på skit?
Citera
2020-06-28, 00:09
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Ja, är det ett utmätningsförsök som gjorts så räknas det som en anmärkning. Säker på att du inte hade andra skulder sedan tidigare som inte betalats av på? KFM brukar göra ungefär ett utmätningsförsök per år, om man inte frivilligt upprättat en betalningsplan med borgenären. Det är alltså farligt att ha skulder liggandes.

Nej, har aldrig tidigare haft en skuld hos kronofogden, och efter en löneutmätning så betalade en släkting hela summan åt mig.
Citera
2020-06-30, 18:36
Medlem
Hej.

Jag har skuldsanering hos kronofogden som går ut om 2,5 år.
Nu är det så att jag har möjligthet att ta ett lån av en släkting på den summan som är kvar för att bli kvitt dom och gör upp med personen i fråga sen.

Går det att lösa skulden som saneringen innefattar?
Har över 100 000 i skulder kvar.
Citera
2020-07-01, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja men vad toppen att någon annan betalar av hundra tusen på din skuld, bara så där 🤷‍♂️ Då slipper du ju själv!
Eller hade du tänkt sitta kvar med samma jäkla skuld och bränna de hundra tusen på skit?

KF sa att jag kommer få skuldsanering.

Så de 100K är ju pengar i sjön om KF
tar dem förstår du.

Skit och skit....jag har levt länge nu på tight
budget och det planerar jag fortsätta med.
Den här episoden har skrämt upp mig på ett
nyttigt sätt. Jag lär mig av mina misstag.
Så 100K hade jag sparat kontant hemma för barnen
eller nödvändiga utgifter.

Men jag fick inget svar på min sakfråga.
Citera
2020-07-06, 13:45
Medlem
Hej!

Fick delgivning från kfm. Ringde direkt till inkasso och betalade 100% av skulden.

Har inte skrivit på delgivningen pga inkasso sa att det inte behövs.

Undrar om Kfm kommer kontakta mig igen brevledes? Vill dölja detta för min nyblivna sambo. Skäms så mycket.
Citera
2020-07-06, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granata5648
Hej!

Fick delgivning från kfm. Ringde direkt till inkasso och betalade 100% av skulden.

Har inte skrivit på delgivningen pga inkasso sa att det inte behövs.

Undrar om Kfm kommer kontakta mig igen brevledes? Vill dölja detta för min nyblivna sambo. Skäms så mycket.

Skriv ”Bestrider pga redan betalt”. Annars finns en risk att du får en påminelse på delgivningen, dvs om inkasso glömmer att meddela kfm om betalningen.
Citera
2020-07-07, 18:52
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Ja kf kommer ta den del som du får då bouppteckning är gjord och registrerad på Skatteverket

Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Ja KF kommer ta från arvet, boupptäckningen skickas ju dit sen från familjejuristen.
Har ni verkligen rätt om detta?

Detta står på begravningar.se

"Hur får kronofogden reda på att jag kommer att få ett arv?
En bouppteckning är en officiell handling. Det innebär att en registrerad bouppteckning kan begäras ut av vem som helst.
Bouppteckningarna registreras vid vissa Skattekontor i Sverige. Det innebär att också kronofogden kan begära ut registrerade bouppteckningar och där se vilka som ärver. Men det är ju inte per automatik som kronofogden informeras om att Du har ett av att få."

Länk:
https://www.begravningar.se/familjejuridik/fr%C3%A5gor-och-svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in