2022-09-25, 01:29
  #3505
Medlem
Ja och ja. Det är staten, dom står över alla. Till och med men in black
Citera
2022-09-25, 01:57
  #3506
Medlem
Självklart får kronofogden öppna ett kassaskåp..
Annars hade ju varenda jävel med skulder bara skaffat sig ett rejält skåp.
Citera
2022-09-25, 02:06
  #3507
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majvor1
Självklart får kronofogden öppna ett kassaskåp..
Annars hade ju varenda jävel med skulder bara skaffat sig ett rejält skåp.
Du kanske har mer erfarenhet och förståelse än jag, gjorde bara en snabb slagning på Google och fick inte upp något vettigt. Okej!
Citera
2022-09-25, 07:56
  #3508
Medlem
RostigHinks avatar
Tråd infogad.

/Moderator
Citera
2022-09-25, 13:53
  #3509
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Magasinering av prylar?

Jag har sett att det finns diverse magasineringsföretag som erbjuder förvaring av ägodelar. Min undrar är om Kronofogden kan hitta dessa i något register? Min plan är nämligen att när skiten träffar fläkten "gömma" mina tillgångar från Kronofogden. Men för att göra det måste jag såklart veta om de kan lista ut att man har sina tillgångar just där. Jag anser att frågan är legitim eftersom detta är privatföretag och att de därför kanske, om möjligt, inte har någon direkt koppling till kronofogden.

Har ni några andra tips, är jag öppen för förslag. Gömma-hos-vänner är inte aktuellt. Jag tvivlar på att någon av mina närmaste vill ha mitt fula ekbord hemma hos sig.
Tror nog inte fogden är intresserade av det heller. Vad för typ av tillgångar pratar du om?
Citera
2022-09-25, 17:57
  #3510
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Tror nog inte fogden är intresserade av det heller. Vad för typ av tillgångar pratar du om?

Möbler, tavlor, TV-spel, elektroniska prylar som kameror, Bluray spelare, datorer, etc. Sådant som är värt någonting, men som jag inte kan släpa runt på i en väska. Jag har ganska mycket prylar som tar plats och/eller har sentimentalt värde.
Citera
2022-09-26, 14:43
  #3511
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Möbler, tavlor, TV-spel, elektroniska prylar som kameror, Bluray spelare, datorer, etc. Sådant som är värt någonting, men som jag inte kan släpa runt på i en väska. Jag har ganska mycket prylar som tar plats och/eller har sentimentalt värde.
Då är det säkerligen en annan sak. Hoppas det ordnar sig för dig
Citera
2022-09-26, 15:20
  #3512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Då är det säkerligen en annan sak. Hoppas det ordnar sig för dig

Tack.

Jag förhalar för tillfället en avhysning och försöker hitta ett ställe att gömma prylarna på, men det är inte så lätt att veta vad kronofogden vet. De vet förmodligen mer än man tror.
Citera
2022-09-26, 16:45
  #3513
Medlem
danny79s avatar
Jag har precis blivit släppt från fängelse. Alla räkningar, lån osv. Gått vidare till Kronofogden. Lägenheten är jag vräkt ur.
Nu har jag hittat en vän där jag kan få bo på soffan på ett tag tills jag hittar annat boende. Problemet är att jag måste hjälpa till med räkningar och soc hjälper inte till om jag inte skriver mig på den adressen.

Saken är att jag har en massa skulder hos kronofogden och andra gäldenärer och vill absolut inte att dom ska komma och besvära den personen som är snäll nog att hjälpa mig med tak över huvudet och utsätta den personen för stress.

Så min fråga är om det går att lura kronofogden på något sätt att jag inte bor på den nya adressen trots att jag är skriven där som jag måste vara. Eller lura soc. På något sätt?
Citera
2022-09-29, 07:58
  #3514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danny79
Jag har precis blivit släppt från fängelse. Alla räkningar, lån osv. Gått vidare till Kronofogden. Lägenheten är jag vräkt ur.
Nu har jag hittat en vän där jag kan få bo på soffan på ett tag tills jag hittar annat boende. Problemet är att jag måste hjälpa till med räkningar och soc hjälper inte till om jag inte skriver mig på den adressen.

Saken är att jag har en massa skulder hos kronofogden och andra gäldenärer och vill absolut inte att dom ska komma och besvära den personen som är snäll nog att hjälpa mig med tak över huvudet och utsätta den personen för stress.

Så min fråga är om det går att lura kronofogden på något sätt att jag inte bor på den nya adressen trots att jag är skriven där som jag måste vara. Eller lura soc. På något sätt?
Om din vän har bilder på samtliga prylar innan du flyttar in så ska det inte vara några problem enligt Kronofogden, om din vän har kvitton på sakerna så är detta också bra.

Ringde de för några månader sen och pratade med de om detta då det var tänkt att jag skulle få en inneboende som hade kronofogden efter sig, blev inte så i slutändan då personen fick annat boende.

Du kan ringa och prata med Kronofogden om vad som gäller så att du kan få något från soc snart. Är riktigt jobbigt att gå helt utan pengar under längre tid.
Citera
2022-11-03, 22:29
  #3515
Medlem
ErikJs avatar
Fråga Gällande restskatt/kvarskatt.

Har en skuld på ca 20.000 som ska regleras nu i mitten av november.
Jag har betalat in 6000:- och tänkte betala in 6000:- ytterligare de närmaste dagarna.

Då har jag kvar 8000:-.

Vad händer om jag INTE reglerat hela skulden den 14/11?
Får man en prick/kronofogden på sig direkt eller kommer jag få ett brev utskickat där jag tex har 30 dagar på mig att betala in den resterande delen.

Tacksam för skyndsamt svar då dagarna tickar på.

Mvh
Erik
Citera
2022-11-04, 21:27
  #3516
Medlem
FlumKattens avatar
Kan Kronofogden utmäta traktamente, eller gör dom endast utmätning av grundlön?
Någon av er som har erfarenhet?

Om man får ett välbetalt jobb, men detta innebär resor internationellt, och man är endas hemma i tryggheten under vissa perioder.
Man försöker göra rätt för sig genom att betala sina skulder med detta välbetalda arbete.
Eftersom man är på resande fot så finns det ju knappast något kök att laga matlådor i.
Jag vet inte hur goda matlådorna blir om man har dom i bagaget mellan Sverige - Japan.
Och är tullen i Australien är ju kända för att gilla att man tar med sig egen mat.

Tar dom trakt, då är ju frågan om det är värt det tänkte jag. Har jag inte råd att leva när jag ligger ute på jobb så är det ju dömt redan från början.

Grundlönen är avsevärt bättre än vad jag har nu, så det skulle tillföra 5-siffriga summor extra i månaden till skulderna. Och dom såklart betalas av snabbare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in