2021-04-28, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Staten, såklart.

Nej, bara om de statliga (allmänna) fordringarna tillsammans utgör det största beloppet. Annars är det det enskilda mål som har störst fordran som får störst andel av beloppet.
Citera
2021-05-05, 20:21
Medlem
Utmätning av pengar

Hej!

Om nu kronofogden börjar utreda ekonomiska situation för att utmäta tillgångar.

Jag tror att de börjar på att kolla i alla banker i Sverige om man har pengar där.

Min fråga är, kommer de kolla på banker utomlands?
Är det ens möjligt att t.ex kolla på alla banker i hela världen?

Tack
Citera
2021-05-05, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smagdy
Hej!

Jag tror att de börjar på att kolla i alla banker i Sverige om man har pengar där.

Tack

De kollar storbankerna, har du nån obskyr bank typ JAK kanske du kan ha pengar där rent av.
sen har du ett beneficium, typ 15.000 kr du får behålla, lite beroende på när i månaden de gör utmätningen, de drar helst inte pengar direkt innan hyra o räkningar dras osv.
Citera
2021-05-05, 20:37
Medlem
Misantrop1891s avatar
Undrar lite detsamma, fick nyligen 9k utbetalt från kronofogden från en kille som sitter inne, varav jag redan fått tre brev om redan att de ej kunde utmäta några tillgångar av. Lite skumt att de kunnat utmäta pengar nu plötsligt medans han avtjänar ett treårigt fängelsestraff.
Citera
2021-05-05, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smagdy
Hej!

Tack

Nej
Citera
2021-05-06, 02:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop1891
Undrar lite detsamma, fick nyligen 9k utbetalt från kronofogden från en kille som sitter inne, varav jag redan fått tre brev om redan att de ej kunde utmäta några tillgångar av. Lite skumt att de kunnat utmäta pengar nu plötsligt medans han avtjänar ett treårigt fängelsestraff.
I ditt fall kan jag tala om att: får någon ett arv, tillbaka på skatten eller "lön" så utmäter kronis. Det är det man betalar dem för att göra.. minns inte vad det kostar att förnya, men en tjej jag känner får nån tusing då och då när kronkalle utmäter en hyresgäst hon hade, på ren illvilja förnyar min tjej det hela med jämna mellanrum fast det nästan inte går plus med avgiften för förnyande.
Citera
2021-05-06, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
De kollar storbankerna, har du nån obskyr bank typ JAK kanske du kan ha pengar där rent av.
sen har du ett beneficium, typ 15.000 kr du får behålla, lite beroende på när i månaden de gör utmätningen, de drar helst inte pengar direkt innan hyra o räkningar dras osv.

Du får behålla ca 5016 kr + hyra om du är ensamstående. Din arbetsgivare drar pengarna direkt från din lön och pröjsar in till fogden. Herr Kron Kalle skiter högaktningsfullt i alla dina övriga räkningar.....

https://kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
Citera
2021-05-06, 10:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Fogden punktmarkerar inte konton så personen har förmodligen tidigare tagit ut sådana tillgångar eller gömt dem på annat sätt innan de upptäckts. Sitter gäldenären inne så blir detta genast lite svårare och förmodligen är det därför du nu har du fått dessa 9k utbetalade trots tidigare problem.
Citera
2021-05-07, 07:15
Medlem
Citat:

Du har väl fått något papper om vad dom utmätt?
Citera
2021-05-10, 09:46
Medlem
Ap-ungens avatar
Hej!

Är det ett brott att helt enkelt skita i att betala sina lån/skulder och istället skänka så mycket som möjligt av sin inkomst till en vän/släkting/förälder innan det blir betalningsanmärkningar och utmätning av lönen?

Hur lång tid brukar den processen vara? Alltså hur mycket pengar man hinner ”skänka” bort innan utmätningen sker och man får leva på existensminimum.

Tack på förhand.
Citera
2021-05-10, 18:20
Medlem
BIHFanaticoss avatar
Fick brev från kronofogden om utmätning av lön. Nu har jag bara csn lån som inkomst, Hur fyller man i då? 0kr eller Hela beloppet man får? Tacksam för svar👍
Citera
2021-05-11, 21:40
Medlem
Misantrop1891s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Du har väl fått något papper om vad dom utmätt?
Det har jag inte, endast att 9k kunnat utmätas och drygt 135k kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in