2019-07-27, 22:57
  #2617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorojarn
Har två tidigare skatteskulder som är betalda.

På min UC står dessa som restfört skattekonto. Den ena från januari 2018 den andra från april 2017.

Hur länge kommer dessa att i kreditupplysning? Jag har utgått från att de ligger kvar i tre år. Men nu läste jag om att skatteskulder kan få sekretess. Man kan få sekretess om ingen ny skuld uppkommit inom 24 månader samt att skulden inklusive räntor och avgifter är betald.

Innebär det att mina anmärkningar kommer att beläggas med sekretess i januari 2020?

Nej du har ju 2.
Citera
2019-07-27, 23:00
  #2618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Hej,

Någon som vet hur det funkar när man har eget aktiebolag och således anställd därigenom? Aktiebolaget är nystartat.

Har skulder på ca 200 000 jag kommer låta gå för utmätning.

I och med att jag sätter min egen lön och detta. Vid ev. Utdelning kommer jag självklart betala av skulderna men KF kan väl aldrig röra aktiebolaget?

Mvh

Aktierna i bolaget är möjlig att utmäta, men det är väl inte så lätt att sälja. I övrigt så rörs inget i bolaget så länge bolaget sköter inbetalning av löneutmätningen.
Citera
2019-07-28, 13:59
  #2619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Nej du har ju 2.

Då försvinner de i april eller då den första blir 3 år och då finns det bara en anmärkning och inga ny kommit på 24 månader?
Citera
2019-07-28, 17:16
  #2620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Aktierna i bolaget är möjlig att utmäta, men det är väl inte så lätt att sälja. I övrigt så rörs inget i bolaget så länge bolaget sköter inbetalning av löneutmätningen.

Självfallet. Men vad gör kronis om det knappt finns något att utmäta? Kommer inte maxa min lön direkt.

Vet inte hur möjligheterna finns att anställa min sambo i stället fast jag jobbar.
Citera
2019-07-28, 17:33
  #2621
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Självfallet. Men vad gör kronis om det knappt finns något att utmäta? Kommer inte maxa min lön direkt.

Vet inte hur möjligheterna finns att anställa min sambo i stället fast jag jobbar.

Kommer göra skatteverket intresserad om inte annat
Citera
2019-07-28, 17:34
  #2622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorojarn
Då försvinner de i april eller då den första blir 3 år och då finns det bara en anmärkning och inga ny kommit på 24 månader?

Borde bli när nr 2 blir 3 år.
Citera
2019-07-28, 17:41
  #2623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Självfallet. Men vad gör kronis om det knappt finns något att utmäta? Kommer inte maxa min lön direkt.

Vet inte hur möjligheterna finns att anställa min sambo i stället fast jag jobbar.

Sen varför man ska krångla för så smått som 200k kan man fråga sig. Du kan ju få problem med företagets verksamhet då det ganska ofta, särskilt på nya företag tas kreditupplysningar på företrädarna också, och kan skrämma bort leverantörer etc pga dina skulder.
Citera
2019-07-29, 13:33
  #2624
Medlem
Har en skuld från Rejmes bil som ligger hos KF. De vägrar ge mig en avbetalningsplan på skulden och anser att den ska ligga kvar hos KF.
Jag klarar inte av en utmätning då det kommer drabba min sambo alldeles för hårt.

Hur kan jag göra?
Citera
2019-07-29, 13:40
  #2625
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Har en skuld från Rejmes bil som ligger hos KF. De vägrar ge mig en avbetalningsplan på skulden och anser att den ska ligga kvar hos KF.
Jag klarar inte av en utmätning då det kommer drabba min sambo alldeles för hårt.

Hur kan jag göra?
Du kan inget göra om du inte kan betala den.
Citera
2019-07-29, 16:32
  #2626
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteriaa
Har en skuld från Rejmes bil som ligger hos KF. De vägrar ge mig en avbetalningsplan på skulden och anser att den ska ligga kvar hos KF.
Jag klarar inte av en utmätning då det kommer drabba min sambo alldeles för hårt.

Hur kan jag göra?

Enklaste lösningen är att betala in skulden, finns inga andra sätt för dig att bestämma över situationen
Citera
2019-07-30, 13:25
  #2627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Borde bli när nr 2 blir 3 år.


Borde inte nummer två beläggas med sekretess om det inte finns någon ny på 24 månader?
Citera
2019-07-30, 19:41
  #2628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Enklaste lösningen är att betala in skulden, finns inga andra sätt för dig att bestämma över situationen
Skulden är alldeles för stor för att jag ska kunna betala in den på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in