2019-07-13, 12:50
  #2605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nervkollaps007
Från deras hemsida:
Tack till nervkollaps för svar. Men grundfrågan kvarstår. Kan man hålla sig undan fordringsägare under något år?
Citera
2019-07-21, 14:54
  #2606
Medlem
Har två tidigare skatteskulder som är betalda.

På min UC står dessa som restfört skattekonto. Den ena från januari 2018 den andra från april 2017.

Hur länge kommer dessa att i kreditupplysning? Jag har utgått från att de ligger kvar i tre år. Men nu läste jag om att skatteskulder kan få sekretess. Man kan få sekretess om ingen ny skuld uppkommit inom 24 månader samt att skulden inklusive räntor och avgifter är betald.

Innebär det att mina anmärkningar kommer att beläggas med sekretess i januari 2020?
Citera
2019-07-21, 15:55
  #2607
Medlem
Låt säga att en man har fått några hundra tusen. Hans äkta hustru har skulder hos fogden.
Finns det då risk att fogden helt sonika hämtar ut mannens pengar från banken för att täcka hustruns skulder?

Hjälper det i så fall om mannen flyttar över pengarna till sin norska bank?

Frågar åt en vän ;-)
Citera
2019-07-21, 16:16
  #2608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busbas
Låt säga att en man har fått några hundra tusen. Hans äkta hustru har skulder hos fogden.
Finns det då risk att fogden helt sonika hämtar ut mannens pengar från banken för att täcka hustruns skulder?

Hjälper det i så fall om mannen flyttar över pengarna till sin norska bank?

Frågar åt en vän ;-)

Man är ansvarig för sina egna skulder i ett äktenskap. Om pengarna är på ditt konto och du kan visa på att du har fått pengarna som enskild gåva till dig och inte gemensamt med din fru så kan fogden inte ta pengarna. Om pengarna finns på ett gemensamt konto så kan fogden ta hennes del dvs hälften.

Om mannen fått pengarna av hustrun efter det att skulden gått till kronofogden eller att det stått klart att skulden kommer gå till kronofogden kan det säkert bli problem.

Men om mannen fått ett arv så är det mannens pengar och då kan inte fogden kräva dem för att betala hustruns skuld.
Citera
2019-07-21, 18:39
  #2609
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorojarn
Man är ansvarig för sina egna skulder i ett äktenskap. Om pengarna är på ditt konto och du kan visa på att du har fått pengarna som enskild gåva till dig och inte gemensamt med din fru så kan fogden inte ta pengarna. Om pengarna finns på ett gemensamt konto så kan fogden ta hennes del dvs hälften.

Om mannen fått pengarna av hustrun efter det att skulden gått till kronofogden eller att det stått klart att skulden kommer gå till kronofogden kan det säkert bli problem.

Men om mannen fått ett arv så är det mannens pengar och då kan inte fogden kräva dem för att betala hustruns skuld.

Stort tack. Jag förmodar att du är säker på din sak? Du formulerar dig tveklöst.
Citera
2019-07-22, 23:04
  #2610
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busbas
Stort tack. Jag förmodar att du är säker på din sak? Du formulerar dig tveklöst.

Det är jag helt säker på. Äktenskapsbalken 1 kap 3 § ”Varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder.”

Det enda som kan bli ett problem är om din vän skiljer sig. Då lägger man ihop deras respektive skulder och tillgångar och delar på det som blir kvar.
Citera
2019-07-22, 23:11
  #2611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busbas
Stort tack. Jag förmodar att du är säker på din sak? Du formulerar dig tveklöst.

Det är tveklöst så när det handlar om pengar på kontot.

Däremot kan fogden utmäta saker ur deras gemensamma hem. Man utgår då från att allt som hon har till sitt förfogande (dvs allt lösöre i hemmet) är utmätningsbara tillgångar. Om det skulle inträffa ligger bevisbördan, på i det här fallet mannen, som måste göra gällande att egendomen antingen är gemensam eller hans enskilda egendom.

Är det gemensam egendom säljer fogden egendomen och mannen får halva beloppet. Samma sak gäller pengar på ett gemensamt konto, där fogden kan ta hälften.

Är det enskild egendom får fogden inte utmäta mannens egendom för att driva in hustruns tillgångar.
Citera
2019-07-24, 09:48
  #2612
Medlem
Hej,

Någon som vet hur det funkar när man har eget aktiebolag och således anställd därigenom? Aktiebolaget är nystartat.

Har skulder på ca 200 000 jag kommer låta gå för utmätning.

I och med att jag sätter min egen lön och detta. Vid ev. Utdelning kommer jag självklart betala av skulderna men KF kan väl aldrig röra aktiebolaget?

Mvh
Citera
2019-07-26, 10:11
  #2613
Medlem
Jag kommer få kronofogden för första gången. bl Klarna som jag inte kan betala. Senare blir det CSN när dom kräver tillbaka stålar. Var inte planerat, men nu har det blivit så på grund av strul med soc

Min latop och en dataskärm (som jag använder som mindre tv), är enda värdesaker jag äger.
laptop köpt beg. ca 2k. Kommer dom ta min laptop? Kan jag typ repa svarta plastet på min laptop och dataskärm så kronofogden tappar intresset för dom? Är det säkert att gömma saker eller kommer dom vända min lägenhet upp och ner och slita upp min säng för att se att jag inte gömmer kosing inne i madrassen?
__________________
Senast redigerad av miller89 2019-07-26 kl. 10:15.
Citera
2019-07-26, 11:58
  #2614
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miller89
Jag kommer få kronofogden för första gången. bl Klarna som jag inte kan betala. Senare blir det CSN när dom kräver tillbaka stålar. Var inte planerat, men nu har det blivit så på grund av strul med soc

Min latop och en dataskärm (som jag använder som mindre tv), är enda värdesaker jag äger.
laptop köpt beg. ca 2k. Kommer dom ta min laptop? Kan jag typ repa svarta plastet på min laptop och dataskärm så kronofogden tappar intresset för dom? Är det säkert att gömma saker eller kommer dom vända min lägenhet upp och ner och slita upp min säng för att se att jag inte gömmer kosing inne i madrassen?

Om du vill förlänga pinan så öppna inte dörren och svara inte på breven du får. Då går det till rätten och där kan du göra upp med klarna och csn (säg att du vill göra en avbetalningsplan)

Kronis kommer inte in till dig om du inte öppnar dörren. Sen kan det väl va smart att hitta ett gömställe för datorn så slipper de ta den (Jag tror inte att de gör det men...)

Om det inte gått till Kronis än (dvs det ligger hos klarna eller inkassobolaget) så ring upp de och be Om en behandlingsplan. Du kanske inte har råd men du har möjligheten att försöka lösa det innan det går till fogden, för då blir det mkt dyrare och ännu svårare att betala...
Citera
2019-07-26, 22:35
  #2615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Om du vill förlänga pinan så öppna inte dörren och svara inte på breven du får. Då går det till rätten och där kan du göra upp med klarna och csn (säg att du vill göra en avbetalningsplan)

Kronis kommer inte in till dig om du inte öppnar dörren. Sen kan det väl va smart att hitta ett gömställe för datorn så slipper de ta den (Jag tror inte att de gör det men...)

Om det inte gått till Kronis än (dvs det ligger hos klarna eller inkassobolaget) så ring upp de och be Om en behandlingsplan. Du kanske inte har råd men du har möjligheten att försöka lösa det innan det går till fogden, för då blir det mkt dyrare och ännu svårare att betala...

Ok. Men kronis tar väl inget från mitt konto så länge jag inte har jobb och går på soc-bidrag? Känns lite lockande att slippa betala 1500:- i månaden till Klarna och sen bara betala av kronis i en avlägsen framtid där jag har ett jobb. Jag kan leva utan storbild tv och bil
Citera
2019-07-26, 22:44
  #2616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miller89
Ok. Men kronis tar väl inget från mitt konto så länge jag inte har jobb och går på soc-bidrag? Känns lite lockande att slippa betala 1500:- i månaden till Klarna och sen bara betala av kronis i en avlägsen framtid där jag har ett jobb. Jag kan leva utan storbild tv och bil

Funkar inte så.

De plockar pengar utifrån hur mkt du kan leva på som existensminimum, helt beroende på dina omständigheter, men de tar troligen inget av dig nej. Men börjar du jobba så gör de det.

Skulden växer ganska snabbt hos både klarna och sen kronis. Så det som nu är xxxxxkr kommer om nåt år vara xxxxxxkr.

Klarna är grymt tills man börjar missa betalningar, då ökar räkningen snabbare än du anar.

Ring och gör upp med dom direkt, så får du ett stop på den väntade snöbollen.
__________________
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-07-26 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in