2015-07-15, 19:10
Medlem
trottwells avatar
TS

Du kan också begära omprövning av din deklaration.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/deklaration/privatprivatpersonerfaq/kanjagbegaraomprovningelleroverklagaskatteverketsb eslutomminbeskattning.5.f103d011bbc96625680009273. html

Kommunens skuldrådgivare kan säkert hjälpa dig med omprövningen.

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Socialt-och-ekonomiskt-stod/Ekonomiskt-stod-och-radgivning/Budget--och-skuldradgivning/

Att skatteskulden preskriberas betyder att du slipper betala den, även om du har inkomster över existensminimum.
Senast redigerad av trottwell 2015-07-15 kl. 19:24.
Citera
2015-07-15, 19:58
Medlem
Zeusess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
Har en gammal bil 1998 som jag är ganska så beroende av pga. familjesituation med yngsta dottern. Kommer Kronofogden räkna in det som en relevant utgift?

Behöver du bilen för att ta dig till arbetet är du säker och då det är en -98 är förmodligen värdet ändå så lågt att de inte är intresserade av att utmäta den.

Hade det istället varit säg en några år gammal bil hade den legat pyrt till.
Citera
2015-07-15, 20:12
Medlem
mm...just det. Min bil skulle jag nog inte ens få 5000 kr för i det skick som den är.

Den går så länge den går. Är inte totalt beroende av bilen för att ta mig till jobb. Hade det inte vore för min yngsta dotters funktionsnedsättning så hade jag inte ens prioriterat äga en bil.
Citera
2015-07-15, 20:14
Medlem
Då skulle det innebära att mina skatteskulder försvinner mars 2016? Låter märkligt men antar du vet vad du pratar om. Vore det inte läge för de förlänga preskriptionstiden? varför skulle de inte göra det när det ändlig kommer in några pengar...

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
TS

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/deklaration/privatprivatpersonerfaq/kanjagbegaraomprovningelleroverklagaskatteverketsb eslutomminbeskattning.5.f103d011bbc96625680009273. html

http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Socialt-och-ekonomiskt-stod/Ekonomiskt-stod-och-radgivning/Budget--och-skuldradgivning/

Att skatteskulden preskriberas betyder att du slipper betala den, även om du har inkomster över existensminimum.
Citera
2015-07-15, 20:19
Medlem
Tack för tipset! Detta ska jag verkligen kolla upp

Som sjuksköterska natt 100 % så jobbar jag 38 nätter pr. 12 veckors rullande schema. Det blir ungefär 13 nätter pr. mnd. Alltså rätt få nätter. Jag har ett ganska stressigt schema vissa veckor (4+2 nätter) medan andra veckor så jobbar jag bara 2 nätter. Dessa veckor borde jag kunna hoppa in extra för att öka på inkomsten. Nu tänker jag mest kortsiktigt tills skulden är betalt. Det är stor brist på sjuksköterskor överallt. När jag var klar sjuksköterska så fick jag så många jobbarbjudande så hade närmast svårt välja vilket jobb jag skulle ta. Arbetsledig blir man inte!! (därav sparade pengar till A-kassa antar jag).

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
TS

Citera
2015-07-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du har så fel man kan ha. Ingen får en spänn av KFM innan de lyckats driva in den.

Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Kronofogden hjälper bara till med indrivningen och betalar inte några pengar i förskott.

Okaj, då har jag lärt mig det nu.
Citera
2015-07-15, 20:41
Medlem
Säg upp facket eller ring radiotjänst och be dem dra åt fanders. Du prioriterar alltså att dina barn ska få se på tv istället för att få ha en vettig försäkring?
Tur är väl att dom har kvar tvn när dom råkat ut för en olycka och inte kan göra så mycket annat!

Sen tycker jag att du ska tänka mer på dina barn än ditt ego. Ta ett lån av din familj och betala av skulden sen lägger du amorteringen på 3 år så kommer du ha pengar så det räcker och bli över..
Citera
2015-07-15, 21:27
Moderator
HelgeBuks avatar
Frågor om kronofogde, skuld, folkbokföring

Hej på er!

TL;DR fetstilt i botten, bakgrundsstory följer här:

Jag är nyfiken på en grej och tänkte att nu gör jag slag i saken och frågar er som säkert vet något om sånt här.

Long story short så lämnade min f.d. tjej mig för en annan kille för ett par år sen, och detta är inget jag längre är sur över eller så, utan nu handlar det om ren och skär nyfikenhet. Jag var en aning bitter när det begav sig men lät bli att göra nån grej av det här.
Han hade tydligen skulder, kom det fram när jag snackade med tjejen under och strax efter den vevan. Hon sa att han hade blivit deprimerad när hans mamma dog nåt år tidigare och slutat betala räkningar, så hans el hade blivit avstängd och lite sånt. Fine, shit happens tänkte jag, han hade nyligen fått ett jobb då så jag tänkte att det där är väl snart avbetalat och klart. Anledningen till att jag ö.h.t. ägnade det en tanke var att jag fortfarande kände stark omtanke om tjejen och ville inte att hon skulle dras in i nåt jävla strul p.g.a. att hon väljer fel kille.

Grejen är att när jag av nyfikenhet kollade för nån vecka sen om hon bodde kvar på samma ställe (återigen, jag är bara intresserad av hur hon har det, that's it) så stod inte han på den adressen vilket gjorde mig förvånad då jag vet att de bor tillsammans och har gjort det sen vårt förhållande tog slut. När jag sökte på honom på ratsit så står ingen adress alls, bara kommunen (som han bodde i tidigare, inte bor i nu). Hur går det till? Måste man inte vara folkbokförd någonstans så att myndigheterna vet var de ska skicka post till en t.ex.?

Jag antar att han inte vill folkbokföra sig på hennes adress eftersom då kronofogden kan mäta ut även hennes ägodelar, men det jag då är mest nyfiken över är hur fan skulden kan finnas kvar nu efter mer än 3 år av heltidsarbete i "lager/industri", skulle tippa på att hans lön ligger runt 22 tkr före skatt. Då måste det väl ändå vara mer än några sketna elräkningar. Borde ju vara så att KFM tagit minst 10 000 kr/mån, alltså ca 400 000 kr vid det här laget. Eller kan man "lura" KFM genom att inte rapportera att man har jobb? De måste väl samordna sina register med skatteverket så att de ser vilken inkomst en person deklarerar på ett år, så att det inte går att lura dem?

Kort och gott:

Kan man lura kronofogden att man inte har nåt jobb?
Kan man lura kronofogden att man inte har nån bostad?
Kan man folkbokföra sig på "ingen adress" utan bara i en kommun (där man inte ens har bott senaste 3 åren)?
Kan det rimligtvis vara simpla obetalda räkningar eller måste det vara nån annan skuld (gammalt spelberoende känns nära till hands då han är sportintresserad)?
Citera
2015-07-15, 21:28
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Skulderna är bl.a. för advokat kostnader (vårdnadstvist x2 2011+ 2013), tillkommen tv-avgift. Inga sms lån. Har aldrig tagit och skulle nog inte få det heller.

Du vann ju uppenbarligen den där tvisten, men fick du betala ändå?
Citera
2015-07-15, 22:12
Medlem
Har inte tagit ställning till om jag ska vara med i facket eller inte. Fått råd om att jag bör vara med men egentligen inte blivit övertygad. Än så länge har jag inte betalat någon tv avgift, men skulder finns. Däremot försäkring har jag haft hela vägen till den yngsta och kommer ta upp igen även för den äldsta så fort jag bara får råd. Många av mina bekanta har långt mera pengar än jag men prioriterar inte försäkringar till sina barn. Något jag själv kan tycka är märkligt.
Citera
2015-07-15, 22:16
Medlem
Vann och vann? Eftersom pappan sket i det avtal som han själv förslagit så rann det ut i sanden. Jag betalade allt vad jag kunna men det räckte inte hela vägen. Självklart vill man ha möjlighet kunna anlita en advokat vid nästa event. tillfälle som han får för sig att slänga in en stämningsansökan. Nu kan det bli svårt..

Trots hemförsäkring så blev notan rätt så stor, långt större än jag räknat med. Komplicerat och utdragen vårdnadstvist kommer snabbt upp i en fet summa pengar. Det vet de som varit med om detta.
Citera
2015-07-15, 22:27
Medlem
Citat:
Vann och vann? Eftersom pappan sket i det avtal som han själv förslagit så rann det ut i sanden. Jag betalade allt vad jag kunna men det räckte inte hela vägen. Självklart vill man ha möjlighet kunna anlita en advokat vid nästa event. tillfälle som han får för sig att slänga in en stämningsansökan. Nu kan det bli svårt..

Trots hemförsäkring så blev notan rätt så stor, långt större än jag räknat med. Komplicerat och utdragen vårdnadstvist kommer snabbt upp i en fet summa pengar. Det vet de som varit med om detta.

...hemförsäkring ena gången hade jag och andra gången inte Man lär så länge man lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in