Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Hej!
Jag väljer att citera dig då du verkar kunnig. Du får jättegärna svara på nedanstående frågor om du vill.
Jag har en inkomst i nuläget på 11000 kr med bostadsbidraget inräknat. Jag har tagit diverse lån som jag pröjsar 4000 kr i månaden på. Min hyra är 4750 kr. Då jag har en del utgifter för mediciner och resor till och från sjukhus så brukar det inte bli mycket över till mat.
Jag har förstått att om jag nu skulle strunta i att betala av på dom där lånen jag har så kommer det i slutändan att hamna hos kronofogden. Om de då gör en löneutmätning så skall jag få 4675 kr + hyra kvar av min sjukpension. Detta är enormt mycket bättre än det läge jag är i i dag. Dessutom så blir det ju 2000 kr över för dom att ta när dom gett mig förbehållsbeloppet och min hyra.
Nu till mina frågor:
1. Kommer dom hem till mig och kollar vad jag har för prylar? Jag har inget av värde vad jag vet.
2. Vad finns det för nackdelar med att göra så här bortsett från att lånen blir större och att jag får betalningsanmärkningar? Betalningsanmärkningar kan väl inte orsaka att jag blir vräkt om skulderna inte gäller hyran? Kan det vara problem att skaffa internetabonnemang eller elavtal? Att skaffa ett elavtal borde man väl kunna då fogden alltid ger stålar över till el.
Jag kan nog även svara på det då jag fått mycket hjälp på vägen både här på FB och en annan sida. Går att läsa till sig mycket också bara man söker.
Men till svaret på dina frågor. Fogden kan komma hem till dig och mäta ut, men det är olika från fall till fall. Det behöver inte hända. Sen beror det på hur stor skulden är.
Jag som du undrade också vad dom övriga nackdelarna var, för jag som du har samma inkomst som dig, höga utgifter och typ 0 att leva på när allt är betalt. Att få behålla 4700 är mycket pengar när man själv levt på 0. Se existensminimum för vissa, är "lyx" för en del andra.
Men som du redan själv sagt så är det ju betalningsanmärkningar, och dem kan inte orsaka att du blir vräkt så länge du alltid betalar din hyra i tid. Alla sorters abonnemang kan bli svåra att få, att betala saker på faktura är även kört. El-avtal, vet jag dock inte hur det fungerar, för min el ingår i hyran, och tacka fan för det.
Hoppas du fick svar på det du ville förutom elen.
Mvh