2015-12-09, 18:52
  #1477
Medlem
Utmätning av kronofogden

Jag fick idag ett hem ett brev ifrån kronofogden där dom vill att jag ska fylla i min inkomst, hyra, utgifter etc för att mäta ut hur mycket pengar dom kan dra av varje månad av min lön.
Saken är den att jag har precis blivit arbetslös och kommer att den närmsta tiden (om jag inte inte hittar ett nytt jobb snabbt) att endast ha aktivitetsstöd och soc bidrag som inkomst. Vilket inte går över deras norm, och dom kommer där med inte dra något av den inkomsten.

Nu är det så att jag har jobbat med innestående lön och kommer därmed få ut en sista lön i slutet av december och undrar där med, kommer kronofogden hinna att dra pengar från den lönen? Hur fort går själv behandlingstiden hos kronofogden?
Brevet med mina inkomst/utgifter ska vara inlämnat senast den 21/12, och min lön kommer in på kontot den 23/12. Hinner dom på bara två dagar ordna så att det dras pengar till mina skulder från den lönen?

Moralpredikan undanbes. Jag vill och tänker betala av min skuld, men just December månad behöver jag varenda krona jag kan få tag i, då julen alltid slukar lite extra dollars.
__________________
Senast redigerad av stearling_morrison 2015-12-09 kl. 18:55.
Citera
2015-12-09, 19:27
  #1478
Medlem
Scarlettstorms avatar
Jag tror inte att dom kommer hinna dra något.

Men när dom inte kan göra någon utmätning genom löneavdrag osv så är det mycket troligt att dom senare kommer att göra utmätning i ditt hem och ta dom saker som dom anser bör säljas för att täcka dina skulder.
Citera
2015-12-09, 19:37
  #1479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Jag fick idag ett hem ett brev ifrån kronofogden där dom vill att jag ska fylla i min inkomst, hyra, utgifter etc för att mäta ut hur mycket pengar dom kan dra av varje månad av min lön.
Saken är den att jag har precis blivit arbetslös och kommer att den närmsta tiden (om jag inte inte hittar ett nytt jobb snabbt) att endast ha aktivitetsstöd och soc bidrag som inkomst. Vilket inte går över deras norm, och dom kommer där med inte dra något av den inkomsten.

Nu är det så att jag har jobbat med innestående lön och kommer därmed få ut en sista lön i slutet av december och undrar där med, kommer kronofogden hinna att dra pengar från den lönen? Hur fort går själv behandlingstiden hos kronofogden?
Brevet med mina inkomst/utgifter ska vara inlämnat senast den 21/12, och min lön kommer in på kontot den 23/12. Hinner dom på bara två dagar ordna så att det dras pengar till mina skulder från den lönen?

Moralpredikan undanbes. Jag vill och tänker betala av min skuld, men just December månad behöver jag varenda krona jag kan få tag i, då julen alltid slukar lite extra dollars.

Din arbetsgivare har fått ett liknande papper att fylla där de kommer skriva med hur det ser ut för dig.
Så det beror lite på hur fort de fyller i och skickar in papprena.

Sen är det ju så att fogden måste få in alla papprena från alla parter för att kunna bedömma hur mycket de skär av din lön (om du nu hade fortsatt få någon).
Citera
2015-12-09, 22:21
  #1480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Din arbetsgivare har fått ett liknande papper att fylla där de kommer skriva med hur det ser ut för dig.
Så det beror lite på hur fort de fyller i och skickar in papprena.

Sen är det ju så att fogden måste få in alla papprena från alla parter för att kunna bedömma hur mycket de skär av din lön (om du nu hade fortsatt få någon).

Ok! Men dom kommer få in mina uppgifter den 21/12, då bör dom väl inte hinna med att dra pengar redan den 23/12 även om min förra arbetsgivare redan har skickat in papperna? För dom måste väl endå ge mej en chans att få in mina utgifter, hyra etc innan dom kan börja dra pengar?
Citera
2015-12-09, 22:23
  #1481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Jag tror inte att dom kommer hinna dra något.

Men när dom inte kan göra någon utmätning genom löneavdrag osv så är det mycket troligt att dom senare kommer att göra utmätning i ditt hem och ta dom saker som dom anser bör säljas för att täcka dina skulder.

Har hört att dom inte tar prylar osv om det inte är stora skulder det gäller? Min skuld ligger på ca 23000:- Jag har dessutom inget speciellt av värde, mest standard grejer som TV, datorn, säng mm.
Citera
2015-12-09, 22:27
  #1482
Medlem
prozacstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
Har hört att dom inte tar prylar osv om det inte är stora skulder det gäller? Min skuld ligger på ca 23000:- Jag har dessutom inget speciellt av värde, mest standard grejer som TV, datorn, säng mm.

Ja då kommer de inte göra en materiel utmätning.

Förmodligen kommer ingenting hända. Dock tänk på att ska du söka soc så får du ta och spara lönen så den räcker iallafall två månader. Soc kollar ju tre månader tillbaka på ditt konto och räknar på alla pengar du haft för att se om du ska få bidrag den månaden.

Så fort du får ett nytt jobb så hör av dig till Kronofogden, 23k är löjligt lätt att betala av.
Citera
2015-12-09, 22:37
  #1483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prozacstar
Ja då kommer de inte göra en materiel utmätning.

Förmodligen kommer ingenting hända. Dock tänk på att ska du söka soc så får du ta och spara lönen så den räcker iallafall två månader. Soc kollar ju tre månader tillbaka på ditt konto och räknar på alla pengar du haft för att se om du ska få bidrag den månaden.

Så fort du får ett nytt jobb så hör av dig till Kronofogden, 23k är löjligt lätt att betala av.

Ok. ja, 23k ska nog gå rätt enkelt att betala av. Jo, vet att soc räknar efter sin norm vad man bör klara sej på. Dock har min lön inte vart speciellt hög. Men räknar soc med att man ska ha levt enligt deras norm de tre senaste månaderna? Vet att förr så skulle man få ha 3700:- kvar efter betalt hyra. Om man då har haft kanske 7000:- kvar efter den betalda hyra de senaste tre mån, så vill dom att då man ska ha sparat allt utom dom där 3700:- som man leva för?
Citera
2015-12-10, 20:17
  #1484
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Det bestäms av räntelagen eller i civilrättsliga fall av avtalet mellan parterna.
Hej!

Jag väljer att citera dig då du verkar kunnig. Du får jättegärna svara på nedanstående frågor om du vill.

Jag har en inkomst i nuläget på 11000 kr med bostadsbidraget inräknat. Jag har tagit diverse lån som jag pröjsar 4000 kr i månaden på. Min hyra är 4750 kr. Då jag har en del utgifter för mediciner och resor till och från sjukhus så brukar det inte bli mycket över till mat.

Jag har förstått att om jag nu skulle strunta i att betala av på dom där lånen jag har så kommer det i slutändan att hamna hos kronofogden. Om de då gör en löneutmätning så skall jag få 4675 kr + hyra kvar av min sjukpension. Detta är enormt mycket bättre än det läge jag är i i dag. Dessutom så blir det ju 2000 kr över för dom att ta när dom gett mig förbehållsbeloppet och min hyra.

Nu till mina frågor:

1. Kommer dom hem till mig och kollar vad jag har för prylar? Jag har inget av värde vad jag vet.

2. Vad finns det för nackdelar med att göra så här bortsett från att lånen blir större och att jag får betalningsanmärkningar? Betalningsanmärkningar kan väl inte orsaka att jag blir vräkt om skulderna inte gäller hyran? Kan det vara problem att skaffa internetabonnemang eller elavtal? Att skaffa ett elavtal borde man väl kunna då fogden alltid ger stålar över till el.
Citera
2015-12-10, 22:15
  #1485
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Gör kronofogden utmätningar i hemmet för skulder om cirka 30.000?

Jag har hört att fogden inte gör hembesök för så små skulder, är det rätt? Om man inte har något av direkt värde, vad händer då? Jag ser på deras hemsida att de auktionerar ut en jacka värderad till 300 kr, en slipmaskin för 300 kr, en porslinsburk värderad till 100 kr och så vidare. Tar de verkligen allt de kan komma åt? Jag har nog två vinterjackor och en sommarjacka. Den ena vinterjackan är sliten men den andra skulle man nog kunna få 100 kr för.

Kronofogden har möjlighet att ta 2000 kr per månad av min sjukpension när dom har lämnat kvar förbehållsbeloppet (existensminimum). Det står dock på deras hemsida att om de inte kan driva in skulden på tre månader med löneutmätning så behöver de ta till snabbare metoder. En skuld om 30.000 kommer ju inte betalas av på tre månader om dom utmäter min pension och tar 2000 kr per månad. Är det då hembesöket kommer?

Är väl mest orolig att de ska ta små struntsaker som man ärvt av anhöriga och som inte betingar något värde. De verkar ju dock sälja allt på sin hemsida. 100 kr verkar vara gränsen de satt upp på sakers värde innan de tar dom. Ett par begagnade skor auktionerats ut, de är värderade till 100 kr. Tar dom alla skor man har förutom ett par vinter och ett par sommar eller hur funkar det?
Citera
2015-12-10, 22:18
  #1486
Medlem
cacas avatar
Tja, vad är värdet på skit saker egentligen?
Citera
2015-12-10, 22:25
  #1487
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jag har hört att fogden inte gör hembesök för så små skulder, är det rätt? Om man inte har något av direkt värde, vad händer då? Jag ser på deras hemsida att de auktionerar ut en jacka värderad till 300 kr, en slipmaskin för 300 kr, en porslinsburk värderad till 100 kr och så vidare. Tar de verkligen allt de kan komma åt? Jag har nog två vinterjackor och en sommarjacka. Den ena vinterjackan är sliten men den andra skulle man nog kunna få 100 kr för.

Kronofogden har möjlighet att ta 2000 kr per månad av min sjukpension när dom har lämnat kvar förbehållsbeloppet (existensminimum). Det står dock på deras hemsida att om de inte kan driva in skulden på tre månader med löneutmätning så behöver de ta till snabbare metoder. En skuld om 30.000 kommer ju inte betalas av på tre månader om dom utmäter min pension och tar 2000 kr per månad. Är det då hembesöket kommer?

Är väl mest orolig att de ska ta små struntsaker som man ärvt av anhöriga och som inte betingar något värde. De verkar ju dock sälja allt på sin hemsida. 100 kr verkar vara gränsen de satt upp på sakers värde innan de tar dom. Ett par begagnade skor auktionerats ut, de är värderade till 100 kr. Tar dom alla skor man har förutom ett par vinter och ett par sommar eller hur funkar det?

Nej, de ska inte kunna ta saker du ärvt som innehar ett lägre värde. Jag har fått hembesök för den skuldstorleken, däremot tog de inget eftersom de ansåg att jag inte hade något av större värde som kunde betala större delen av skulden. Förmodligen ägde jag inget av större värde än 1000 kr då.
Citera
2015-12-10, 22:26
  #1488
Medlem
Macki83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Hej!

Jag väljer att citera dig då du verkar kunnig. Du får jättegärna svara på nedanstående frågor om du vill.

Jag har en inkomst i nuläget på 11000 kr med bostadsbidraget inräknat. Jag har tagit diverse lån som jag pröjsar 4000 kr i månaden på. Min hyra är 4750 kr. Då jag har en del utgifter för mediciner och resor till och från sjukhus så brukar det inte bli mycket över till mat.

Jag har förstått att om jag nu skulle strunta i att betala av på dom där lånen jag har så kommer det i slutändan att hamna hos kronofogden. Om de då gör en löneutmätning så skall jag få 4675 kr + hyra kvar av min sjukpension. Detta är enormt mycket bättre än det läge jag är i i dag. Dessutom så blir det ju 2000 kr över för dom att ta när dom gett mig förbehållsbeloppet och min hyra.

Nu till mina frågor:

1. Kommer dom hem till mig och kollar vad jag har för prylar? Jag har inget av värde vad jag vet.

2. Vad finns det för nackdelar med att göra så här bortsett från att lånen blir större och att jag får betalningsanmärkningar? Betalningsanmärkningar kan väl inte orsaka att jag blir vräkt om skulderna inte gäller hyran? Kan det vara problem att skaffa internetabonnemang eller elavtal? Att skaffa ett elavtal borde man väl kunna då fogden alltid ger stålar över till el.

Jag kan nog även svara på det då jag fått mycket hjälp på vägen både här på FB och en annan sida. Går att läsa till sig mycket också bara man söker.

Men till svaret på dina frågor. Fogden kan komma hem till dig och mäta ut, men det är olika från fall till fall. Det behöver inte hända. Sen beror det på hur stor skulden är.

Jag som du undrade också vad dom övriga nackdelarna var, för jag som du har samma inkomst som dig, höga utgifter och typ 0 att leva på när allt är betalt. Att få behålla 4700 är mycket pengar när man själv levt på 0. Se existensminimum för vissa, är "lyx" för en del andra.
Men som du redan själv sagt så är det ju betalningsanmärkningar, och dem kan inte orsaka att du blir vräkt så länge du alltid betalar din hyra i tid. Alla sorters abonnemang kan bli svåra att få, att betala saker på faktura är även kört. El-avtal, vet jag dock inte hur det fungerar, för min el ingår i hyran, och tacka fan för det.

Hoppas du fick svar på det du ville förutom elen.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in