Citat:
Ursprungligen postat av
KringEx
Om jag äter Alprazolam för många dagar i sträck, det räcker med en vecka bara, så kan inte sova när jag lägger av med dom. Inga andra avtändningssymptom, bara den där jävla insomian.
Värst var det när jag åt Alprazolam varje dag, 2-6 mg/dag, kunde inte sova. Bara 1-2 timmar av vidriga mardrömmar och ingen djupsömn alls.
Tack och lov så låg jag inne på beroendeavdelningen i min stad, så dag 6 utan sömn fick dom tvångssöva mig med 40 mg Diazepam + någon antipsykotisk medicin.
Om det nu skulle hända igen, att jag är dum och äter för mkt Alprazolam och får sömnproblem och inte har tillgång till Gabapentin, Lyrica eller Diazepam. För dom tre löser problemet hur bra som helst.
Men finns det något annat man kan ta för att kunna sova.'
Dela gärna med er om ni har några tips!
Liknande hände mig för många år sedan efter jag käkat lorazepam i någon månad, helt plötsligt kunde jag inte sova efter drygt 7 dagar efter slutat. Sov nog i minuter här och där utan att märka det, för kände mig helt sömnlös i 1-2 veckor tills jag gav upp och skaffade en burk diazepam.
Svårt att jämföra något andra sömngivande med narkotiska medel men jag har viss erfarenhet av att experimenterat med diverse lugnande preparat. Också svårt att säga när man direkt kliver över ifrån benso till något annat och veta om man skulle haft AT om jag inte tog alternativen.
Säkra kort som inte är farliga, och av min erfarenhet ger märkbar (även över tid vid kontinuerligt bruk) lätt lugnande effekt överlag, men billiga och förvänta dig inte för mycket:
Magnesium (gärna magnesiumbisglycinat, då -citrat och -oxid varianterna tenderar ge något laxerande effekt), men ta inte för mycket magnesium, spec. då vissa varianter (där magnesium är bundet till glycin eller andra aminosyror) kan ha betydligt högre upptag i kroppen. För magnesium(bis)glycinat (finns att köpa på t.ex. topformula) skulle jag rekommendera ca 80% av RDI dvs 2 kapslar ca. 4 timmar före sänggående. Folk som tränar mycket hårt och får muskelkramper säger ibland att magnesium hjälper. Går också att köpa magnesiumsulfat man kan ha i badvatten, men då behöver man stora mängder.
Glycin (finns att köpa billigt i kilospåsar, kostar typ 50-100 spänn kilot, t.ex. hos bulkpowders): ta ca 5-10 gram (en stor tesked är ungefär 7 gram) på kvällen.
https://examine.com/supplements/glycine/
Ovan två har jag dock inte använt (vad jag kommer ihåg iom benso slut), bara mot annan mildare ångest m.m. verkar gett OK effekt att ta på kvällen o då även effekt på dagarna utan att ta på dagen.
- - - - -
Aningen mer effektiva grejjer:
Selank (finns mestadels bara i Ryssland, finns i näsdroppsform). Kostar ca 200 kronor för 1 flaska som bör räcka i 5-10 dagar beroende på hur mycket du tar om dagarna. Använde detta en hel del efter jag käkade benso i 1 månad förra året. ~6 droppar på kvällen hjälpte med sömnen. Kombinerar jag det med stimulerande medel på morgonen har det en tendens att göra mig
mer stimulerad, men balanserar ut effekten något på samma gång (använde med diverse ADHD preparat jag tog i förskriven dos). Skall också ha en positiv effekt på kognition, trots att det är klassifierat som anti-ångest preparat. Nog det bästa preparat för mig mot ångest, verkar inte finnas några somhelst problem med att använda detta till och från i perioder.
Det enda preparat här jag faktiskt tagit efter att klivit av period (månad eller så) av benso. Kanske det hjälpte enormt mycket, vem vet, för jag kunde sova i alla fall och inga At symptom i övrigt.
Mexidol denna tror jag inte mycket på för generell användning, den verkar återställa en mot det normala om det är helknas, t.ex. efter grov alkoholkonsumption och man är nervös som fan. Kan inte säga hur det är vid benso AT. Finns i tablettform (billigt) och IM ampuller (dyrt), tror tabletterna funkar tillräckligt bra. Mår man inte skit så mår man inte bättre av att ta detta.
---------------
Finns ju diverse örter osv, den enda jag testat (inte testat många då jag skiter i örter) som ger uppenbar lugnande effekt är nog bacopa monnieri, blev rätt seg av den, men jag tyckte det var otrevligt. Smakar skit också om du gör té av det.
Baclofen har jag testat också, det kan man bli rejält sänkt av om man tar tillräckligt (en fransk doktor självmedicinerade i höga doser för alkoholmissbruk) men det bör vara ungefär som phenibut, dvs tolerans och viss risk för ökad spändhet vid långvarigt bruk, så ser inte riktigt fördelen med det över benso.