2021-12-22, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Ja, tro det eller ej. Men mycket av AT'n är även att man förväntar sig det värsta, och då sker såklart det värsta. Mycket pga att man läser om skräckhistorier.

Sedan kommer du såklart få ett helsike oavsett förmodligen. Men förvärra det inte själv så att säga.
Stämmer säkert.

Har tagit t ex kola och amfetamin några dagar i veckan tidigare och tyckte om det men slutade tvärt utan problem. Benso är svårare jag vet men jag tror att det svåraste är det fysiska. Har man klarat de 5 första dygnen klarar man det psykiska enkelt genom att träna på gym helt enkelt eller vad för fysisk aktivitet ni nu tycker om.

Skriver inte detta för att verka tuff eller något utan som en rekommendation/hjälp till Er andra som är beroende.

Jag talade med en f.d kriminell om detta också som suttit häktad långa perioder och varit beroende av Alpra, kokain, marijuana men nu slutat och börjat nytt liv. Han sa att den som är psykiskt stark klarar det men de flesta är inte det utan bryter ihop och ligger och darrar i sin cell och vill inget annat än att träffa sjuksköterska eller läkare.
Citera
2021-12-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanligman
Stämmer säkert.

Har tagit t ex kola och amfetamin några dagar i veckan tidigare och tyckte om det men slutade tvärt utan problem. Benso är svårare jag vet men jag tror att det svåraste är det fysiska. Har man klarat de 5 första dygnen klarar man det psykiska enkelt genom att träna på gym helt enkelt eller vad för fysisk aktivitet ni nu tycker om.

Skriver inte detta för att verka tuff eller något utan som en rekommendation/hjälp till Er andra som är beroende.

Jag talade med en f.d kriminell om detta också som suttit häktad långa perioder och varit beroende av Alpra, kokain, marijuana men nu slutat och börjat nytt liv. Han sa att den som är psykiskt stark klarar det men de flesta är inte det utan bryter ihop och ligger och darrar i sin cell och vill inget annat än att träffa sjuksköterska eller läkare.
Det finns en del saker som man inte kan undgå varesig man har starkt psyke eller ej. De influensaliknande symtomen är inget du tränar bort.
Jag tror snarare att det är de psykiska som gör att många viker sig och faller tillbaka.
Men det är helt klart sant att de med ett starkt psyke har större chans att ta sig ur ett missbruk än de utan.
Citera
2021-12-23, 03:32
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Någon som kan svara på ett ungefär hur lång tid det tar innan hjärnan återhämtat sig när man slutat efter att ha använt ca 8 st per dygn i ett år? Tacksam för svar! Jag jag vet att det är individuellt men ändå...

Flera månader innan hjärnan din kommer att hamna i balans igen efter du haft ett sånt stort bruk. Sluta absolut inte tvärt! Det är totalt livsfarligt, sen inte på tala om att Alprazolam har en så kort halveringstid, vilket gör det hela ännu värre. Mitt tips till dig är att byta ut Alprazolam mot Diazepam som har en riktig lång halveringstid uppemot 100h. Att byta ut dom mot Diazepam gör att du på så sett kan trappa ner mycket säkrare och mycket mildare med mindre intag.

Sluta aldrig tvärt med Alprazolam efter ett sånt långvarigt tungt bruk som du haft. Du måste trappa ner!
Citera
2021-12-23, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokerino
Det finns en del saker som man inte kan undgå varesig man har starkt psyke eller ej. De influensaliknande symtomen är inget du tränar bort.
Jag tror snarare att det är de psykiska som gör att många viker sig och faller tillbaka.
Men det är helt klart sant att de med ett starkt psyke har större chans att ta sig ur ett missbruk än de utan.
Jo men för dom som verkligen är motiverade är det ju dom första dygnen som är jobbigast vilket man kan "bota" med alkohol. Min egen åsikt...

Samma med någon som inte var studiemotiverad i skolan om någon verkligen vill ta körkort kommer han/hon klara det sedan om det handlar om 10 teoriprov och 10 uppkörningar spelar mindre roll.
Citera
2021-12-24, 12:33
Medlem
Citat:
Jo men för dom som verkligen är motiverade är det ju dom första dygnen som är jobbigast vilket man kan "bota" med alkohol. Min egen åsikt...

Samma med någon som inte var studiemotiverad i skolan om någon verkligen vill ta körkort kommer han/hon klara det sedan om det handlar om 10 teoriprov och 10 uppkörningar spelar mindre roll.
Håller helt med. Dock så vet jag inte om alkohol är det mest optimala när man försöker ta sig ur ett missbruk. Men det är ju naturligtvis individuellt huruvida det hjälper.

God jul!
Citera
2021-12-25, 00:18
Medlem
Citat:

Man kan få "benzo delirium" och få stroke liknande besvär om man slutar tvärt med benzo. Känner en som fick en så kallad benzo delirium, killen är i 30 års åldern och sluddrar som om han vore aspackad. Detta efter långvarig benzobruk pch sedan arresten där polisen inte brydde sig så mycket om hans tillstånd. Han fick åka akut till sjukhus och var nära döden.
Citera
2021-12-25, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zohan19999
Man kan få "benzo delirium" och få stroke liknande besvär om man slutar tvärt med benzo. Känner en som fick en så kallad benzo delirium, killen är i 30 års åldern och sluddrar som om han vore aspackad. Detta efter långvarig benzobruk pch sedan arresten där polisen inte brydde sig så mycket om hans tillstånd. Han fick åka akut till sjukhus och var nära döden.
Har du otur så kan du även få ett dödligt EP anfall vid Benzo CT. Benzo AT och Alkohol AT är de enda två drogavtändningar som faktiskt kan döda dig.

Opiat AT sägs vara för jävlig men att gå CT på Opiater kan inte döda dig, även om abstinensen inte lär vara så rolig att genomlida.

Bensodiazepiner skall ALLTID trappas ut.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2021-12-25 kl. 00:41.
Citera
2021-12-25, 03:48
Medlem
insertrandomnames avatar
Är detta en ok dygnsdos för någon som är ganska tolerant? Har kört 12mg under dagen, 8 små öl, och ytterligare 6mg. Dessutom 40mg Diazepam under dagen för att klara julafton. Är det slöseri att slänga i sig 6mg till för att mysa lite, eller blir det bara slöseri?

Använder normalt mot panikångest och då funkar 2mg perfekt.
Ytterst sällan jag tar så höga doser.
Citera
2021-12-25, 05:42
Medlem
insertrandomnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Är detta en ok dygnsdos för någon som är ganska tolerant? Har kört 12mg under dagen, 8 små öl, och ytterligare 6mg. Dessutom 40mg Diazepam under dagen för att klara julafton. Är det slöseri att slänga i sig 6mg till för att mysa lite, eller blir det bara slöseri?

Använder normalt mot panikångest och då funkar 2mg perfekt.
Ytterst sällan jag tar så höga doser.

Kan svara mig själv här, tog 2mg till och blev bara trött, verkar som jag bara får det där goda ruset när jag har mycket ångest ellr panik.
Citera
2021-12-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokerino
Håller helt med. Dock så vet jag inte om alkohol är det mest optimala när man försöker ta sig ur ett missbruk.
Det var menat som att man tar det lite endast de ca 5 dagarna som är mest besvärande när man slutar. Inte att man ska dricka varje dag i flera månader.

Citat:
Ursprungligen postat av zohan19999
Jag vet ni har rätt men man kanske inte heller ska överdriva heller att liksom trappa ner i 6 månader eller något utan har man använt 8 tabletter per dygn t ex så räcker det säkert att gå ner till 2 per dygn i 1 månad och sedan sluta ungefär. Men gör som ni vill, ingen känner er bättre än ni.

Allmän rekommendation är som ni vet att på sikt avsluta bruket helt.
Citera
2021-12-25, 16:44
Medlem
Citat:
Det var menat som att man tar det lite endast de ca 5 dagarna som är mest besvärande när man slutar. Inte att man ska dricka varje dag i flera månader.

Jag vet ni har rätt men man kanske inte heller ska överdriva heller att liksom trappa ner i 6 månader eller något utan har man använt 8 tabletter per dygn t ex så räcker det säkert att gå ner till 2 per dygn i 1 månad och sedan sluta ungefär. Men gör som ni vill, ingen känner er bättre än ni.

Allmän rekommendation är som ni vet att på sikt avsluta bruket helt.

Det beror på, du kan byta till en mindre potent variant, typ Sobril, och plåga dig genom det. Man måste inte trappa ned i åtta månader. Det beror ju även på vad du har för jobb och om du kan sova är halva problemet löst. Oftast är ju sömnbristen som pajjar allt, du kan inte jobba 9-17 om du inte kan sova eller om du vaknar efter 2-3 timmar för att sedan bli trött vid 12-13 när du är på jobbet och ska prestera. Har du diciplin kan du jogga och gymma dagligen och få bort en del ångest på det sättet.
Citera
2021-12-28, 14:47
Medlem
Någon som har erfarenhet av Alko-1?
Alprazolam tabletter 1mg, som jag tror kan vara ifrån signature, är inte säker.
Någon som testat dem och om dem är bättre än blåa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in