2007-11-06, 12:38
Citat:
Ursprungligen postat av Desynica
Jag tycker att det är riktig jävla överkurs för en nybörjare ja. Om denna person inte är 110% engagerad och kommer träna svetten av sig för att hunden ska må bra.
Mallen är förövrigt ingen direkt allvarlig hund, den ofta på ren och skär kamplust. Vill du ha något allvarligt? Kolla in Presa Canario, Tibetansk mastiff och övriga "enmanshundar".
Mallen är förövrigt ingen direkt allvarlig hund, den ofta på ren och skär kamplust. Vill du ha något allvarligt? Kolla in Presa Canario, Tibetansk mastiff och övriga "enmanshundar".
Tack, nu var det mer konstruktivt. Mitt syfte är inte att skaffa en hund jag inte kan ta väl hand om, det vore idiotiskt. Jag är ingen anabolstinn kille som är ute efter någon status hund utan en hund som jag kan träna i spår,lydnad och beskydd om detta inte är för svårt eller en övermodig uppgift. Sen att jag vill ha en hund med vaktinstinkt gjorde att mallen verkade vara något som uppfyllde mina kriterier därför frågade jag lite om den, inget konstigt med det.
Vilka här inne har en brukshund? Berätta gärna om den och dess egenskaper och dina erfarenheter för jag kollar runt för fullt.
Off topic: Det är märkligt vad många kennlar verkar vilja försköna sina egna raser när man mailar till dem och ställer några frågor. En del svar jag har fått har visat sig vara total osanning när man senare frågat hundkunniga människor, är detta okunskap från uppfödaren eller är det bara så att de inte vet så mycket om andra hundraser och kan därför inte sätta sin egen ras egenskaper i jämförelse med andra och därför tror de är bättre än vad de faktiskt är?
I övrigt är det faktiskt inte lätt för en novis att få fram någon bra information i denna väldigt spretande hundvärld, jag har nästan blivit lite rädd det lilla jag läst i alla debatter.