2007-11-06, 12:38
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desynica
Jag tycker att det är riktig jävla överkurs för en nybörjare ja. Om denna person inte är 110% engagerad och kommer träna svetten av sig för att hunden ska må bra.

Mallen är förövrigt ingen direkt allvarlig hund, den ofta på ren och skär kamplust. Vill du ha något allvarligt? Kolla in Presa Canario, Tibetansk mastiff och övriga "enmanshundar".

Tack, nu var det mer konstruktivt. Mitt syfte är inte att skaffa en hund jag inte kan ta väl hand om, det vore idiotiskt. Jag är ingen anabolstinn kille som är ute efter någon status hund utan en hund som jag kan träna i spår,lydnad och beskydd om detta inte är för svårt eller en övermodig uppgift. Sen att jag vill ha en hund med vaktinstinkt gjorde att mallen verkade vara något som uppfyllde mina kriterier därför frågade jag lite om den, inget konstigt med det.

Vilka här inne har en brukshund? Berätta gärna om den och dess egenskaper och dina erfarenheter för jag kollar runt för fullt.

Off topic: Det är märkligt vad många kennlar verkar vilja försköna sina egna raser när man mailar till dem och ställer några frågor. En del svar jag har fått har visat sig vara total osanning när man senare frågat hundkunniga människor, är detta okunskap från uppfödaren eller är det bara så att de inte vet så mycket om andra hundraser och kan därför inte sätta sin egen ras egenskaper i jämförelse med andra och därför tror de är bättre än vad de faktiskt är?

I övrigt är det faktiskt inte lätt för en novis att få fram någon bra information i denna väldigt spretande hundvärld, jag har nästan blivit lite rädd det lilla jag läst i alla debatter.
Citera
2007-11-06, 12:50
Medlem
Xiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Tack, nu var det mer konstruktivt. Mitt syfte är inte att skaffa en hund jag inte kan ta väl hand om, det vore idiotiskt. Jag är ingen anabolstinn kille som är ute efter någon status hund utan en hund som jag kan träna i spår,lydnad och beskydd om detta inte är för svårt eller en övermodig uppgift. Sen att jag vill ha en hund med vaktinstinkt gjorde att mallen verkade vara något som uppfyllde mina kriterier därför frågade jag lite om den, inget konstigt med det.

Vilka här inne har en brukshund? Berätta gärna om den och dess egenskaper och dina erfarenheter för jag kollar runt för fullt.

Off topic: Det är märkligt vad många kennlar verkar vilja försköna sina egna raser när man mailar till dem och ställer några frågor. En del svar jag har fått har visat sig vara total osanning när man senare frågat hundkunniga människor, är detta okunskap från uppfödaren eller är det bara så att de inte vet så mycket om andra hundraser och kan därför inte sätta sin egen ras egenskaper i jämförelse med andra och därför tror de är bättre än vad de faktiskt är?

I övrigt är det faktiskt inte lätt för en novis att få fram någon bra information i denna väldigt spretande hundvärld, jag har nästan blivit lite rädd det lilla jag läst i alla debatter.

De flesta uppfödare lever verkligen för rasen och dess utveckling så det är nog inte som de luras, utan helt enkelt deras egen syn.
Vill du ha stöd och info så vänd dig för guds skull inte till ett hundforum eller liknande. Där ska man födas med full kunskap eller låta bli.
Du får gärna PMa lite närmare vad du vill få ut av hunden så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.
Kan även guida dig till vettiga uppfödare med bra hundar. Beroende på vilken ras du väljer.
Har en hel del uppfödare jag jobbar och tränar med.

Själv har jag som sagt 2 rottisar. Ytterliggare en rottis jag arbetar med.
Har en schäfer/amstaff, som numera bor på annan ort.

Har jobbat i många år med brukshundar,vakthundar och tjänstehundar. Så lite koll på de olika tycker jag nog att jag har vid detta laget
Citera
2007-11-06, 12:55
Medlem
flowss avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=455324 Presa Canario
Citera
2007-11-06, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology

Jag tror du får fundera lite mer på vad du vill göra och vad hunden vill göra. Kan du inte tänka dig åka iväg och träna minst 4 dagar i veckan så kan du stryka bruksraserna. Dessutom tränar sig inte en "vakthund" själv. Alla hundar kan gaffla, men vill man ha hund som har allvarspaket utan träning så ja. Det finns ett par jag skrev i mitt tidigare inlägg. Men fortfarande så ska man tänka på vilket liv man lever. Har man mycket socialt så bör man faktiskt avstå i från de stora enmanshundarna (Tibbe, Presa osv.).

Jag har en bruksras, med honom tränar jag lite drygt 3-7 dagar i veckan med. Då ska det tilläggas att detta inte är en högtemperad malle. Utan en vuxen hund som behöver stimuleras. Inget extremt. Nu väntar jag på en malle och det är inte för att jag vill ha en vakthund. Utan jag vill ha en extrem sporthund. Kanske även för tjänst senare i livet. Jag är mycket engagerad inom brukset, såväl spår som skydd. Just därför vet jag hur mycket tid, pengar och ork det behövs för att köra en malle i "skydd". Och inga grupper tar in folk som inte vet vad som snackar om. Eller heller folk som inte tränar för tävling eller tjänst.
Citera
2007-11-06, 17:47
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Ska du ha en bra vakthund ska du skaffa en gås, finns inget som den låter komma förbi obemärkt.

Det är faktiskt sant. De är riktiga helvetesdjur de där. :/
Citera
2007-11-06, 17:54
Medlem
Ok, efter att ha pratat med tjejen igårkväll så kom vi fram till två saker.
Dels att hon skulle hemskt gärna vilja ha en Malle, och även jag, men efter allt vad folk säger, och det jag har läst så känner jag att det är kanske att ta sig vatten över huvudet. Det är helt enkelt för mycket hund som jag har förstått det, för om vi ska vara ärliga så vill jag ha en hund som utöver att den ska tränas/tävlas med (vilket är mina absoluta förhoppningar) så ska den även fungera som en bra vän, familjemedlem, och kunna vara social och trevlig i hemmiljö etc.

Så det vi kom fram till är att en Schäfer hade nog varit en kanonbra förstahund (för mig)

Hon kommer ha en egen hund som hon kommer ställa ut, och Schäfern, kommer vara "min" hund som hon ska hjälpa mig med, att träna osv. Eftersom hon har haft hundar sen hon var liten, och har en hel del kunskap om hundar, samt känner folk som ställer ut hundar, och allt vad det nu är.
Givetvis kommer det att vara bådas hundar och så, men ni förstår, jag köper "min" hon köper "sin hund.

Jag har lite mer än 1 år på mig att läsa så mycket jag kan, ta kontakt med personer som har Schäfrar som brukshundar, och ta kontakt med uppfödare som "inriktar" sig på Brukshundar. Ställa frågor, och lära mig så mycket som möjligt. Men som det ser ut nu så blir det en Schäfer som jag kommer leta efter.

Kan tillägga att om någon vet någon/några bra Kennlar där de föder upp Schäferhundar för bruk, så får ni gärna skriva det, jag kommer givetvis söka själv, men all hjälp uppskattas. Kan tillägga att jag kommer självklart vara redo att resa varsomhelst i Sverige för att få den "rätta" hunden. Så det behöver inte ligga i Västra Götaland, men finns det jättebra Kennlar häromkring så är det ännu bättre.

Tack alla som har skrivit och kommit med åsikter.
Citera
2007-11-06, 19:41
Medlem
Jag hoppas ni blir nöjda med ert val!

Det finns mängder av schäferkennlar. Men återigen så är vi där; hur mycket vill du träna din hund? Det finns extrema schäfrar som behöver massor med tid, det finns hundar som kanske inte kräver fullt så mycket osv.

Jag vet flera bra kennlar, men det är åt tjänstehållet. Lite för extremt om man först och främst vill ha en bra familjemedlem.

En stimulerad hund är en underbar familjemedlem, en som är understimulerad fungerar inte till något.
Citera
2007-11-07, 13:02
Moderator
pewpews avatar
Schäfer är ett utmärkt val som första hund. De är sociala, trevliga, leksamma och enormt lojala. Har själv köpt min på en kennel som föder upp tjänstehundar, det gjorde jag av två anledningar: 1. dom avlar på stabilt psyke. 2. De avlar inte på utseende vilket minskar risken för medfödda höftledsfel etc.

Schäferns utseende bär respekt med sig och inte hoppar någon på en tjej med en schäfer vid sin sida. Tycker du gjort ett klokt och bra val.
Citera
2007-11-11, 18:28
Medlem
izzys avatar
En malle är en fin hund, enormt lättlärd och lätt "driftad". Ingenting man kör halvhjärtat, allt eller annan hund är det som gäller. Kommer att gå en hundinstruktörs utbildning i vår, och efter det så är det inte omöjligt att jag själv klipper till på en blackneck malle som tävlings hund.

Rottweiler är min personliga favorit hund. Fast då skall det vara riktiga tyska/belgiska linjer. Har själv en 3årig hanne med Teufelsbrücke linjer. Önskar dock att jag hade köpt honom nu och inte för tre år sedan. Då hade vi redan varit uppe i elit lydnad och tävlat.
Men man lär så länge man lever.

Schäfer har jag hållt på med så jag kan igentligen inte uttala mig om rasen mer än att om grannfamiljen fått så bra ordning på sina två så skall vilken idiot som helst klara av schäfer tikar.

Svenska dobbermanns är smuts i mina ögon. Inga nerver för 5öre, hispiga nervvrak nej usch! (OBS egen erfarenhet och nej jag har inte träffat dobbermans från alla svenska uppfödare)

Vart i Sverige bor du? Bor du runt Göteborg-Strömstads trakterna så känner jag ett gäng duktiga instruktörer.

Lycka till med valet av hund!
Citera
2007-11-12, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzy
En malle är en fin hund, enormt lättlärd och lätt "driftad". Ingenting man kör halvhjärtat, allt eller annan hund är det som gäller. Kommer att gå en hundinstruktörs utbildning i vår, och efter det så är det inte omöjligt att jag själv klipper till på en blackneck malle som tävlings hund.

Rottweiler är min personliga favorit hund. Fast då skall det vara riktiga tyska/belgiska linjer. Har själv en 3årig hanne med Teufelsbrücke linjer. Önskar dock att jag hade köpt honom nu och inte för tre år sedan. Då hade vi redan varit uppe i elit lydnad och tävlat.

Schäfer har jag hållt på med så jag kan igentligen inte uttala mig om rasen mer än att om grannfamiljen fått så bra ordning på sina två så skall vilken idiot som helst klara av schäfer tikar.
Svenska dobbermanns är smuts i mina ögon. Inga nerver för 5öre, hispiga nervvrak nej usch! (OBS egen erfarenhet och nej jag har inte träffat dobbermans från alla svenska uppfödare)

Vart i Sverige bor du? Bor du runt Göteborg-Strömstads trakterna så känner jag ett gäng duktiga instruktörer.

Haha.. Min schäfertik... Inget för en vanlig svensson hon inte... Jag kände mig ändå förbered med att ha haft två schäfrar innan, en tik och en hane, men hon har varit något utöver det vanliga

Vad jag ville säga var bara att man kan inte dra alla schäfrar (tikar eller hanar) över en kamm
Citera
2007-11-12, 16:45
Medlem
Xiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzy

Låter som något jag hört förut.
Kan det möjligtvis vara så att du ska gå instruktörskurs för någon vid namn Stefan ?
Citera
2007-11-12, 22:21
Medlem
izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xider
Låter som något jag hört förut.
Kan det möjligtvis vara så att du ska gå instruktörskurs för någon vid namn Stefan ?

Nepp det är inte någon föredetta Stefanshundtjänst som håller i utbildningen eller har något med den att göra för den sakens skull.

Citat:
Ursprungligen postat av mixxa

Haha.. Min schäfertik... Inget för en vanlig svensson hon inte... Jag kände mig ändå förbered med att ha haft två schäfrar innan, en tik och en hane, men hon har varit något utöver det vanliga

Vad jag ville säga var bara att man kan inte dra alla schäfrar (tikar eller hanar) över en kamm

Dumt av mig att generalisera. Givetvis finns det jätte vassa schäfer linjer som verkligen kräver sin förare och inte alls är lämpade för nya hundägare.

Men jag rekommenderar hellre en vass schäfer framför en vass dobberman som inte tvekar en sekund att svara upp mot föraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in