• 1
  • 2
2007-11-02, 19:00
Medlem
Det finns säkert massvis med trådar om valet mellan olika hundar, som lämpar sig för olika ändamål, men eftersom jag inte har riktigt lyckats hitta svaret på de frågor jag har så är jag tvungen att starta ännu en tråd

Nå låt mig börja och beskriva vad jag har tänkt på de senaste tiden.

Jag har alltid älskat djur och velat skaffa mig en hund eller fler, dessvärre har min mamma varit allergisk så jag har inte kunnat ha en hund eller andra pälsdjur för den delen. Men nu när jag bor själv, har flyttat hemifrån och har stadigt liv, så känner jag att jag skulle må ännu bättre av att ha en fyrbent polare

Jag jobbar på dagarna och vet att man inte kan ha en valp hemma längre än några timmar om ens det, jag är borta 12 timmar om dagen, så det är omöjligt att skaffa hund nu, men tjejen och jag planerar att flytta ihop inom snar framtid och då skulle det vara möjligt för mig/oss att ha hund.

Först och främst så har jag alltid gillat Schäfrar, Rottisar, Dobermanns, men på sista tiden har jag "fått upp ögonen" för Amstaff rasen, jag tycker det är fantastiska hundar, vackra, stiliga, dock med lite taskigt rykte.

Låt oss klargöra jag vill inte ha en hund för att få respekt eller för att skrämma folk, ja är 24 år och är förbi det stadiet

Jag har läst en del om Amstaff på forumet, och de flesta säger att de inte lämpar sig som en vakthund etc. vilket jag personligen tycker är synd. Jag har på sista tiden börjat forska lite om Amstaff-rasen så jag vet inte så värst mycket.

Men jag undrar nu om det är fullt möjligt att med rätt träning kunna träna en hund i att vara väldigt vaksam av sig och så?

Det jag tänker på mest är att jag skulle vilja ha en hund som sällskapsdjur, men även om man går ut på kvällen (jag tänker mest på tjejen) då vill jag ha en hund som skulle "våga" gå till attack om någon skulle försöka utsätta min tjej eller mig för något. Om ni förstår?

Så jag undrar egentligen om det är hopplöst att köpa en Amstaff till det ändamålet? Självklart ska det vara en familjehund, social, mysig, lydig mm.

Men jag kan inte låta bli att tänka "ska jag inte kunna skaffa mig en Amstaff för att jag har läst att den inte skyddar sin matte/husse om något skulle skita sig?"

Självklart vet jag att vissa hundraser lämpar sig bättre för sådana ändamål, då tänker jag främst på Schäfer, Rottis, Malinois, Dobermann mm.

Så vad tror ni som har mycket kunskap om hundar?
Går det att träna upp vilken hund som helst i princip till att vara väldigt lojal sina ägare?

Jag ska även klargöra att tjejen, har stor kunskap vad gäller hundar, hon jobbar med hundar, men hon kunde dessvärre inte svara på den frågan jag sitter och lurar på. Så jag vänder mig till er.

Skulle vara evigt tacksam för långa, bra utvecklade svar.

Tack för mig
Citera
2007-11-02, 23:35
Medlem
cavalls avatar
du kan skaffa en pudel och göra en vakthund av den.

För hur du än vrider och vänder på det så måste du lägga ner träning på en hnd om du ska ha den till vakthund.

Mao, du kan inte gå efter ras för att få en duglig vakthund.
Citera
2007-11-03, 00:34
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
du kan skaffa en pudel och göra en vakthund av den.

För hur du än vrider och vänder på det så måste du lägga ner träning på en hnd om du ska ha den till vakthund.

Mao, du kan inte gå efter ras för att få en duglig vakthund.

Jo, det krävs såklart träning, men självklart har rasen betydelse för förutsättningarna. Du kan träna t.ex. en retriver hur mkt som helst, gå till "attack" kommer den inte göra ändå. Inte om den beter sig enligt rasstandarden.
Citera
2007-11-03, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freya
Jo, det krävs såklart träning, men självklart har rasen betydelse för förutsättningarna. Du kan träna t.ex. en retriver hur mkt som helst, gå till "attack" kommer den inte göra ändå. Inte om den beter sig enligt rasstandarden.

Det är just det jag menar, jag tycker att alla av de ovanstående hundraserna som jag har nämt är fantastiska på sina egna sätt och vis. Självklart är jag medveten om att man kan göra nästan vilken hundras som helst till en vakthund, men vad jag menar är att jag vill ha en pålitlig sådan, och då bör man välja väl en som har det "i blodet" så att säga

Det är därför jag tänkte fråga er om hjälp och åsikter på vilken av dessa hundar som jag har nämnt lämpar sig bäst om man säger så.
Citera
2007-11-03, 15:17
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi
Det är just det jag menar, jag tycker att alla av de ovanstående hundraserna som jag har nämt är fantastiska på sina egna sätt och vis. Självklart är jag medveten om att man kan göra nästan vilken hundras som helst till en vakthund, men vad jag menar är att jag vill ha en pålitlig sådan, och då bör man välja väl en som har det "i blodet" så att säga

Det är därför jag tänkte fråga er om hjälp och åsikter på vilken av dessa hundar som jag har nämnt lämpar sig bäst om man säger så.
du ska leta kennel, inte ras.

Du ska leta efter de rätta linjerna hos en seriös kennel.
Citera
2007-11-03, 15:47
Medlem
I_O_Us avatar
Jag är ingen expert men jag hade satsat på en Rottis. Tror den är mest lämpad för vakt/försvar och ser dessuom väldigt respektingivande ut. Den rasen har det väl lite i generna också? Vilket borde underlätta vakt/fösvarsträning. Amstaff är nog helt värdelös i det syftet. Men man kan nog träna upp de flesta raserna, fast det är svårare.
Citera
2007-11-03, 15:58
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
du ska leta kennel, inte ras.

Du ska leta efter de rätta linjerna hos en seriös kennel.
Va? Så kan man väl inte göra, man måste ju välja ras först efter vilket utseende och vilka egenskaper man vill att hunden ska ha. Sedan efter det börjar man leta kennlar och höra sig för om vilken filosofi uppfödaren har. Tex inriktning på utställning eller rasegenskaper som vaktinstinkt och så vidare.

Amstaffen är värdelös som vakthund. Cane Corso är väl lite smått lik i utseendet, tror den är mer benägen att vakta. Men den har ju hängläppar och är en Mastiffras.
Citera
2007-11-04, 19:47
Medlem
razorXs avatar
Snillen spekulerar..
Köp inte en bruksras om du inte tänkt annvända den till bruks. Du lär ha ett jävla
jobb med att träna hunden minst 3ggr per vecka. Å du säger att du e borta 12h per dag? Ska tjejen din träna med hunden? är hon ens intreserad av hundsport?

Nej köp ingen krävande bruksras om du inte har tid för hunden mer än på helgerna.
Citera
2007-11-04, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av razorX
Snillen spekulerar..
Köp inte en bruksras om du inte tänkt annvända den till bruks. Du lär ha ett jävla
jobb med att träna hunden minst 3ggr per vecka. Å du säger att du e borta 12h per dag? Ska tjejen din träna med hunden? är hon ens intreserad av hundsport?

Nej köp ingen krävande bruksras om du inte har tid för hunden mer än på helgerna.

Tjejen, har enorm hundvana, hon är intresserad av hundsport, hon har ställt ut en massa hundar, och hennes mamma har två stycken, så hon kommer absolut ge hunden/hundarna massor med tid, kärlek, och träning, så det oroar jag mig inte för.

Jag är borta från 06.00 - 17.00, det är för att jag har en bit till jobbet och ingen bil för stunden.
Men klart att jag inte tänker skaffa en hund som jag bara kan vara med på helgerna, jag tänker ge min hund all den tid som krävs, även på vardagar, dessverre är jag väldigt inbiten i saker som intresserar mig mycket, och jag vet själv att skaffar jag en hund, så kommer jag inte leka med den i 2 månader för att sedan låta den ligga på mattan.

Jag är ingen 16 åring som "vill ha hund", jag har 1 år till på mig att tänka över allt detta, men som sagt, jag kommer absolut ge min framtida hund det bästa livet jag kan erbjuda den.

Nu åter till frågan, jag har läst en del och kommit fram till att en Schäfer eller Malinois, är nog en hundras som jag kommer välja när jag ska köpa min valp i framtiden. Ska ta tag i det nu, leta kennlar runt här i trakterna, för att kanske besöka och prata lite med folk om vad de har att säga om de raserna.

Kan ändå passa på att fråga, om någon här har en Malinois? som jag kan PM'a med kanske när jag har frågor?

Sen får vi hoppas att jag och tjejen kan tillsammans träna och ha kul med våra hundar i framtiden
Citera
2007-11-05, 02:12
Medlem
Träna hund till att vara vaksam.. För att få en bra skyddshund krävs en sjuihelvetes massa träning. Dessutom när man själv är okunnig är det hur enkelt som helst att det blir det.

Och att träna en hund att bli lojal? Sköter man sin hund, motionerar, ger den hjärngympa, uppfostrar och dessutom ger kärlek så blir den lojal av sig själv. Jag har sett lika många fega och mentalt dåliga schäfrar, som rottisar, dobermanns och amstaffar. Det gäller också att veta vad man ger sig in på. Vill man ha mer än en hund som gafflar men inte gör slag i saken krävs en enorm kunskap för att hunden inte ska glida en ur händerna. En hund som tränas att vara "vaksam" är ingen hund för en nybörjare någonstanns. Även om man haft 7 stycken cockerspaniels innan. Det är en helt annan typ av hund.

Hittar du en hund med ett stort allvarspaket får du också räkna med att alltid styra hunden med en näve i ögat. Ofta har allvarliga hundar också väldigt stor dominans och självständighet. Dvs dom har lätt för att komma i konflikter med sin förare och ägare. Skitbra som väktarhundar men svåra att styra upp i vardagen.

Dessutom är det ytterst få fall man hört om när flickor blivit överfallna på hundpromenad. Det brukar räcka med att en hund gafflar så drar folk.

Tänk dig noga för innan du ger dig in att leta en allvarligare hund. Den ska också fungera i vardagen.

Sen vet jag inga skyddsgrupper som tar in folk för att dom vill ha en "tuffare" hund som försvarar sina ägare. Alla skyddsmänniskor jag känner tränar för att använda hunden i tjänst eller på tävlingsplan.

Har ni dessutom tänkt att satsa på brukset så kan du genast stryka alla bruksraser. Amstaffen är förövrigt en trevlig familjehund. Och som jag sa tidigare, jag tror knappast Mohammed och gänget flyger på en tjej som är ute och rastar sin "pitbull".
Citera
2007-11-05, 02:15
Medlem
Får tillägga att jag själv ska köpa Malinois. Och där har du absolut inte en hund att träna till att vara vaksam. Har sett allt för många mallar som gått ur sina ägares händer för att dom tränat "buskskydd". Mallarna är dessutom kända för sina otroliga reaktionsförmåga. Dessutom är många reserverade i kombination med massor av kamplust och skärpa. Dvs man får en hund som hugger folk i rädsla. Alt. hänger i armarna på folk ute på stan.

Tänk dig noga för innan. Jag har svårt att se någon bra mallekennel sälja valp till någon som inte tänkt träna seriöst eller sätta hunden i tjänst.
Citera
2007-11-05, 07:48
Bannlyst
Ska du ha en bra vakthund ska du skaffa en gås, finns inget som den låter komma förbi obemärkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in