Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-05, 20:51
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavi
Fast det argumentet håller väl inte i längden eller?
Så du menar att det inte finns folk som har dem som brukshundar/familjehundar?

Isf är det väl ingen som har en dobermann, rottis, schäfer eller vilken annan hundras som helst heller..
Jodå, det går runt massor av oaktiverade hundar på våra gator av de raserna. De brukar bete sig som så att de gör utfall och gapskäller och är allmänt dampiga för att de är ostimulerade och drabbas av överslagshandlignar och skapar sin egen action. De brukar hemmavid slicka på tassarna och gå runt och pipa av stress. Mycket irriterande kan jag tänka mig. Malinois kan vara mycket pipiga har jag för mig. Iiip iiiip iiip iiip iiiiip iiip iiip iiip iiip *paus* iiip iiip iiip iip iip iip iip iip ipp iip iippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip iiiiip.
Så brukar de käka upp saker. Tex skor, gipsväggar, skinnsoffor etc.
Citera
2007-11-05, 21:19
Medlem
Xiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Jodå, det går runt massor av oaktiverade hundar på våra gator av de raserna. De brukar bete sig som så att de gör utfall och gapskäller och är allmänt dampiga för att de är ostimulerade och drabbas av överslagshandlignar och skapar sin egen action. De brukar hemmavid slicka på tassarna och gå runt och pipa av stress. Mycket irriterande kan jag tänka mig. Malinois kan vara mycket pipiga har jag för mig. Iiip iiiip iiip iiip iiiiip iiip iiip iiip iiip *paus* iiip iiip iiip iip iip iip iip iip ipp iip iippiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip iiiiip.
Så brukar de käka upp saker. Tex skor, gipsväggar, skinnsoffor etc.

Käkar upp hemmet gör understimulerade hundar av alla raser.
Citera
2007-11-05, 22:14
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xider
Käkar upp hemmet gör understimulerade hundar av alla raser.
Det är bra mycket vanligare bland mycket aktivitetskrävande raser att de går upp i sådan stress av att ha för lite action.
Citera
2007-11-05, 22:48
Medlem
Xiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aisha Svensson
Det är bra mycket vanligare bland mycket aktivitetskrävande raser att de går upp i sådan stress av att ha för lite action.

Precis som de flesta bruksraser. Som sagt flera gånger i tråden.
Och precis som alla andra hundar med ägare som inte inser behovet av att tillfredställa hundens behov av att jobba med huvudet.

Men det lär vara det minsta problemet med en understimulerad malle.
Eller annan ras med mycket eget tänkande och lågt flockbehov.

Ska man ha en hund som följer en i vått och torrt utan att behöva lägga något större arbete bakom, så skaffar man en hund med stort behov av en flock. Med andra ord en ledarsvag hund. Tyvärr är schäfer inräknad där.
Däremot kan man inte räkna med att hunden då verkligen försvarar när det behövs, eftersom risken finns att den förväntar sig att ägaren tar på sig den rollen.
Det gäller även enskilda individer inom raser som ska ha mycket vakt i sig.
Hunden idag är inte vad den var förut. Att det ligger i hundens natur att försvara, betyder med andra ord inte att den gör det.
Det vet man helt enkelt inte förrän den är äldre.
Se till att skaffa en hund efter föräldrar som är mentaltestade. Även deras föräldrar och så långt tillbaka som möjligt. Var kritisk när du kollar resultaten på testen.
Alla seriösa uppfödare har åtminstonne mentalbeskrivit sina hundar. Det görs när hunden är mellan 1 och 2 år.
Mentaltestas ska dom göras innan 4 år och det är det som visar hur stabil hunden är.
Ta hjälp av en kunnig person för att få rätt på allt. Det är lätt att bli överkörd och lurad.
En blandras kommer du inte kunna kontrollera mentaliteten på.
Och jag antar att du vet vad en vettig hund av de raser du räknat upp går loss på.
Inte för att det är det vesäntliga.
Men snåla inte på inköpspriset. Det slår tillbaka på dig sen.
Citera
2007-11-06, 01:28
Medlem
Brukshundar måste jobba jobba jobba.. Värstingar är mallen och nippriga stressade djur som klättrar på väggarna om den inte får träna hårt VARJE DAG och dom är riktiga jävla vilddjur som små/unghundar äter i stort sett upp hela din bostad så hunden måste sättas i bur och lära sig att sova!

Bruks Schäfer behöver mycket också men där finns det lite mer att "välja på" men vad jag vet så kräver det flesta kennlarna inom dessa att man ska JOBBA med hunden och vara med på diverse kurser etc etc.. Amstaffen är kassa vakthudndar! Visst dom skäller när det ringer på dörren men blir superglada när folk kommer in. Själv har jag en amstaff/ptb hane han gör inte en fluga för något bov.. Höll på att bli våldtagen för 4 år sedan en höstkväll i skogen och min hund viffta på svansen och gnyddelite..

Rottisar är mer lugna... Passar bra som familjehundarmen dom måste också få arbeta för att må bra.. och då menar jag inte bollkastning och 2 h promenad om dagen.. Utan hjärngympa som spår etc..
Citera
2007-11-06, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Men snälla, varför vill du så gärna måla upp en bild av att de som införskaffa sig sin första brukshund nöjer sig med att leka kasta pinnen med den? OM man väl köper en sådan här hund är man nog på det klara med vad det innebär. Precis som du säger OM man ska träna beskydd så är ju lydnad givet som kriterier. Varför skulle det ligga i någons intresse att köpa en brukshund och inte i förhand ordnat så att man får proffsig vägledning och träning av en etablerad uppfödare/instruktör?

Ännu mindre förstår jag varför jag skulle köpa en utställningshund om jag nu verkligen vill ha en aktiv hund som man tränar mycket med?

Saken är den att folk inte är så jävla klara i vad dom köper. Dom läser att mallen har snabba reaktioner, är tjänstehundar, har mycket i sig osv. Och tänker; "Aha, en perfekt vakthund!". Utan att ens fundera över hundens behov. Jag har sett så många bruksmallar och schäfrar som har blivit bångstyriga. Just för att ägaren inte förstod vad dom egentligen köpte. Man förklarar för dom att det är otroligt mycket jobb. Att det inte räcker med en kurs, och ligg/sitt-träning en gång i veckan. Men ändå förstår dom inte i hur stor utsträckning hunden behöver tränas.

Köpa en brukshund som första hund. Absolut. Men då ska man bannemej inte sälja hunden efter 1 år för sk "ändrade familjeförhållanden/allergi". Dessutom är det första man bör tänka när man köper hem; "Vad vill jag göra med hunden, och vilka behov har hunden?" Inte: "Jag vill ha en hund som vaktar."

Sen är det skillnad på att träna och träna mycket. En malle är ut av den extrema arbetshunden. Likadant en bruksschäfer. Schäfern anser jag visserligen vara något mer lätthanterig (generellt). Då denna inte har lika mkt flamserier för sig. Oftast är dom i snitt också mer sociala än mallen. Många mallar är tyvärr otillgängliga vilket ställer till ett helvete.
Citera
2007-11-06, 03:28
Medlem
Skaffa för guds skull inte en Amstaff om du vill ha en bra vakthund! Jag känner inte en enda som visat bra tendenser till att vara vaktiga av sig. Dom har det bara inte i sig.

Om jag vore du skulle jag satsa på en Dobermann.
Citera
2007-11-06, 08:16
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Desynica
Saken är den att folk inte är så jävla klara i vad dom köper. Dom läser att mallen har snabba reaktioner, är tjänstehundar, har mycket i sig osv. Och tänker; "Aha, en perfekt vakthund!". Utan att ens fundera över hundens behov. Jag har sett så många bruksmallar och schäfrar som har blivit bångstyriga. Just för att ägaren inte förstod vad dom egentligen köpte. Man förklarar för dom att det är otroligt mycket jobb. Att det inte räcker med en kurs, och ligg/sitt-träning en gång i veckan. Men ändå förstår dom inte i hur stor utsträckning hunden behöver tränas.

Köpa en brukshund som första hund. Absolut. Men då ska man bannemej inte sälja hunden efter 1 år för sk "ändrade familjeförhållanden/allergi". Dessutom är det första man bör tänka när man köper hem; "Vad vill jag göra med hunden, och vilka behov har hunden?" Inte: "Jag vill ha en hund som vaktar."

Sen är det skillnad på att träna och träna mycket. En malle är ut av den extrema arbetshunden. Likadant en bruksschäfer. Schäfern anser jag visserligen vara något mer lätthanterig (generellt). Då denna inte har lika mkt flamserier för sig. Oftast är dom i snitt också mer sociala än mallen. Många mallar är tyvärr otillgängliga vilket ställer till ett helvete.

Okej, om man nu ska följa era råd så är ju tydligen malle en verklig överkurs till hund som man måste ha aktiverad, kanske dumt att ta risken till en sådan understimulerad hund som nybörjare?

Men faktum kvarstår att jag vill ha en hund med mycket bra vaktinstinkt, ingen jäkla kamphund utan en hund som vaktar. Någon som har ett konstruktivt tips? Precis som någon sagt i tråden är ju amstaffen ett pinsamt förslag. Men vad är det för fel att vilja ha en hund med tydliga vaktinstinkter? Självklart kommer jag att ge den stimulansen som krävs för att den ska må bra, men förutom mallen, vilka fler vakthundar är att tillgå?
Citera
2007-11-06, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Okej, om man nu ska följa era råd så är ju tydligen malle en verklig överkurs till hund som man måste ha aktiverad, kanske dumt att ta risken till en sådan understimulerad hund som nybörjare?

Men faktum kvarstår att jag vill ha en hund med mycket bra vaktinstinkt, ingen jäkla kamphund utan en hund som vaktar. Någon som har ett konstruktivt tips? Precis som någon sagt i tråden är ju amstaffen ett pinsamt förslag. Men vad är det för fel att vilja ha en hund med tydliga vaktinstinkter? Självklart kommer jag att ge den stimulansen som krävs för att den ska må bra, men förutom mallen, vilka fler vakthundar är att tillgå?

Jag tycker att det är riktig jävla överkurs för en nybörjare ja. Om denna person inte är 110% engagerad och kommer träna svetten av sig för att hunden ska må bra.

Mallen är förövrigt ingen direkt allvarlig hund, den ofta på ren och skär kamplust. Vill du ha något allvarligt? Kolla in Presa Canario, Tibetansk mastiff och övriga "enmanshundar".
Citera
2007-11-06, 12:07
Medlem
Annars har du Kavkazskaja Ovtjarka. Något jag aldrig skulle vilja äga, men visst. Den är känd för sin misstänksamhet mot människor och sin stora försvarslust. Men man får inte glömma att det ska gå att hantera hunden i vardagen.
Citera
2007-11-06, 12:09
Medlem
Carl Serungs avatar
turkarna hade förr påfåglar...
Citera
2007-11-06, 12:29
Medlem
johnny-62s avatar
Caucasian Ovcharka Mountain Dog

Det här kallar jag vakthund, såg ett program om rasen i veckan.
Snacka om vakthund..
http://www.flockguard.org/cauctoc.htm

"Guard dog used by military," "extremely aggressive," "ferocious -- like wild animal, not a woman's dog" ... spoke the voice as I admired the beautiful, bear-like pup snuggling in my arms. Gazing at me -- calm, steady and unafraid -- we began our adventure together...”
http://www.flockguard.org/cmd/cmdintro.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in