Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-12, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzy
Nepp det är inte någon föredetta Stefanshundtjänst som håller i utbildningen eller har något med den att göra för den sakens skull.

Dumt av mig att generalisera. Givetvis finns det jätte vassa schäfer linjer som verkligen kräver sin förare och inte alls är lämpade för nya hundägare.

Men jag rekommenderar hellre en vass schäfer framför en vass dobberman som inte tvekar en sekund att svara upp mot föraren.

Det kan jag hålla med om!
Citera
2007-11-12, 22:32
Medlem
izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xider
Låter som något jag hört förut.
Kan det möjligtvis vara så att du ska gå instruktörskurs för någon vid namn Stefan ?

Nepp det är inte någon föredetta Stefanshundtjänst som håller i utbildningen eller har något med den att göra för den sakens skull.

Citat:
Ursprungligen postat av mixxa

Haha.. Min schäfertik... Inget för en vanlig svensson hon inte... Jag kände mig ändå förbered med att ha haft två schäfrar innan, en tik och en hane, men hon har varit något utöver det vanliga

Vad jag ville säga var bara att man kan inte dra alla schäfrar (tikar eller hanar) över en kamm

Dumt av mig att generalisera. Givetvis finns det jätte vassa schäfer linjer som verkligen kräver sin förare och inte alls är lämpade för nya hundägare.

Men jag rekommenderar hellre en vass schäfer framför en vass dobberman som inte tvekar en sekund att svara upp mot föraren.
Citera
2007-11-13, 00:23
Medlem
Månsans avatar
Schäfer - utan tvekan

Det är ingen slump att det är världens mest använda och beprövade arbetshund de 100 senaste åren. Är inne på min tredje, men har haft och levt med andra hundar i hela mitt liv. Framför allt är schäfern allround. Ingen annan hund klarar att arbeta både i öknen och på Svalbaard. Eller som en hundförare sa i något hundprogram på TV; det finns hundar som är bättre i vissa moment men schäfern är världens bästa 10-kampare.

Dessutom är dom mycket flockbundna och springer aldrig bort som många andra raser som har jakt och drivning i generna.

Vidare en ursäker hund med barn. Den fryser inte vilket faktiskt är en stor fördel för oss som gillar att vara ute på långa turer under kalla vintern. Min egen sover gärna ute även vid minusgrader. Rottweiler, Dobermann och Amstaff måste du sticka tröjor åt om dom ska klara en fjälltur.

Visst, shäfern behöver som andra hundar en fast och tydlig uppfostran, men jag vill ändå påstå att den är väsentligt lättare att träna än många andra raser.

Schäfern har en stor nackdel. Dom hårar mycket under vissa perioder på året. Blir till att karda pälsen varje dag.

Det gäller förstås att vara noggrann vid val av hund som tidigare påpekats. Inte bara att välja ut första bästa amatöruppfödning man hittar på Blocket. Skicka ett pm så ska jag bistå med tips på uppfödare.
Citera
2007-11-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det är ingen slump att det är världens mest använda och beprövade arbetshund de 100 senaste åren. Är inne på min tredje, men har haft och levt med andra hundar i hela mitt liv. Framför allt är schäfern allround. Ingen annan hund klarar att arbeta både i öknen och på Svalbaard. Eller som en hundförare sa i något hundprogram på TV; det finns hundar som är bättre i vissa moment men schäfern är världens bästa 10-kampare.

Dessutom är dom mycket flockbundna och springer aldrig bort som många andra raser som har jakt och drivning i generna.

Vidare en ursäker hund med barn. Den fryser inte vilket faktiskt är en stor fördel för oss som gillar att vara ute på långa turer under kalla vintern. Min egen sover gärna ute även vid minusgrader. Rottweiler, Dobermann och Amstaff måste du sticka tröjor åt om dom ska klara en fjälltur.

Visst, shäfern behöver som andra hundar en fast och tydlig uppfostran, men jag vill ändå påstå att den är väsentligt lättare att träna än många andra raser.

Schäfern har en stor nackdel. Dom hårar mycket under vissa perioder på året. Blir till att karda pälsen varje dag.

Det gäller förstås att vara noggrann vid val av hund som tidigare påpekats. Inte bara att välja ut första bästa amatöruppfödning man hittar på Blocket. Skicka ett pm så ska jag bistå med tips på uppfödare.

Jag och tjejen är fortfarande inne på Schäfer, så det blir nog det som sagt, men vi ska ta oss tid att söka upp "allvariga" uppfödare efter nyåret, ta oss tid att besöka några olika kennlar och träffa folket som föder upp dem.

Jag ska ta och PM:a dig lite senare Månsan, med lite frågor om uppfödare mm

Istället för att skapa en ny tråd, varje gång jag undrar över något, så kan jag lika väl fortsätta här, eftersom ni har besvarat mina tidigare frågor väldigt bra

Kan passa på att fråga av ren nyfikenhet om det är någon som äger/har kunskap om Boerboel samt Rhodesian Ridgeback?

Jag har sökt på den förstnämnda men som jag förstår så är det ingen SKK-registrerad ras och därför finns det väldigt lite info om den rasen.
Jag erkänner jag såg den hundrasen på "Dog Whisperer" igår, och tyckte det verkade vara en trevlig hundras, och nej jag ska inte eller vill inte skaffa en sån hund. Är bestämd för en Schäfer, men är helt enkelt nyfiken på om någon har en hund av denna ras eller vet mycket om den?

Vad gäller Rhodesian Ridgeback så är jag mest nyfiken på hur de hundar är som individer (jag vet att alla hundar är olika men ändå), är de sociala? vänliga? lätta att träna? vaktinstinkt? etc etc.

Tack för mig.
Citera
2007-11-18, 23:28
Medlem
Om RR kan jag bara säga; Nej nej och åter nej !

En perfekt gårdshund. Men jävligt svårmotiverade att träna. Det är ju inte för inte man aldrig ser några på tävlingsplan. Dessutom uppfattar jag dom som ointresserade av främmande. Men absolut inget träningsmaterial. Väldigt tråkiga hundar om man ser ur träningsvinkeln.
Citera
2007-12-23, 15:11
Medlem
TTls avatar
En hunds lojalitet kan du inte kräva av den. Den förtjänar du genom tid, tid, tid, kärlek och korrigeringar. När hunden respekterar dig, är lojal till dig och litar på dig till 110 %, då kan du börja fundera på skyddsdressyr.

En Malinois är inte en bra förstahund. De kan ha väldigt speciella personligheter, är _otroligt_ snabba (både psykiskt och fysiskt...), så det är lätt att de lär sig fel om de har en ovan förare. Dessutom är de extremt fysiskt krävande och dina tolv frånvarande timmar varje dag kommer att resultera i uppäten inredning.

En Schäfer är inte heller att föredra som en förstahund. Gå till din närmaste bruskhundsklubb för lite "kläm och känn", kolla på när de jobbar med olika dressyrer, olika hundar och snacka med folket där - känn dig för helt enkelt.

Jag är hundförare i flygvapnet med tidigare erfarenhet av Schäfer, och jag får tyvärr inte behålla min tjänstehund som jag arbetar med nu. När jag skaffar hund civilt senare blir det nog en Malle.

Lycka till med hunderiet
Citera
2007-12-24, 11:41
Medlem
Finns inte många bra dobbisar i sverige tyvärr.. Många har bristande menatalite, stressade, skälliga, rädda, många är skotträdda, åskrädda..

Rottisar avlas inte särskillt mycket på vakt längre.. Rottweiler idag och på 80-talet har stor skillnad.. Idag är rottisar inte särskillt vaktiga alls, dessutom har dom blivit klumpigare "tjockare" segare, tungre och pga detta har dom oerhört lätt för att få slitskador, många väktare, poliser väljer inte rottisar alls pga att dom slits ut för fort med allt hoppa upp och ner i bilar osv, dom orkar mindre pga kroppsbyggnad...Ska man ha sin Rottis i tjänst eller tävling så är det en rottweiler med tunnare kroppsbyggnad och längre ben man ska leta efter.

Ska man ha en bra brukshund så är det Schäfer (rakryggad) och mallen som regerar... Men där har vi istället 2 svåra hundar! Och absolut inga ligga på soffan hundar.. särskillt inte dom från brukslinjer.. Uppfödarna är dock extra noga och ställer hårda krav på köparna att man ska tävla , träna och ställa upp i deras bruksläger osv eller ha den som tjänstehund..

Skulle jag ha en ren vakthund så skulle jag välja helt andra raser... Nått jag inte vill tipsa om här..
Citera
2009-08-25, 09:36
Medlem
Mellow.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan

Måste verkligen instämma i allt du säger!!!! Jag har vart schäferägare hela livet och de är lättlärda o smarta. Det jag märkt är att hanarna vaktar mer och tikarna är mer baksluga. Visst även tikarna är otroligt bra att vakta. Vill du ha en bra vakthund. Leta på en schäferhane som är dominant i valpstadiet och ge hunden MKT kärlek för de är enmanshundar som rangordnar människor starkt och hunden försvarar sin husse/Matte till 100% ! De är lättlärda men kräver ett stort arbete och passar enligt mej inte i en lägenhet dock.ALL LYCKA
Citera
2009-08-25, 22:30
Medlem
PollyPs avatar
En snabb fråga bara, hur är Bullmastiffen som vakthund?
Läste att dom användes av skogsvaktare förr.

Om jag någon gång köper en stor hund och bara går efter utseende blir det en sån.
Citera
2009-08-25, 22:41
Medlem
PollyPs avatar
kom på en annan ras också...

Riesenschnauzer, hur är den som brukshund kontra familjehund?
Citera
2009-08-27, 23:49
Medlem
Mellow.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PollyP
kom på en annan ras också...

Riesenschnauzer, hur är den som brukshund kontra familjehund?
Hej, Bägge raserna du nämnde i dina båda inlägg är jäyttebra vakthundar. Det har du mitt ord på. En Riesen är en bra vakthund men precis som schäfern är den en enmanshund som man säger. Det har tyvärr inträffat en del incidenter med riesen inom familjer men min åsikt är att det inte är rasen utan tyvärr fel ägare. ALL LYCKA
Citera
2009-08-28, 12:43
Medlem
PollyPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellow.Gold
Det har tyvärr inträffat en del incidenter med riesen inom familjer men min åsikt är att det inte är rasen utan tyvärr fel ägare. ALL LYCKA

Som oftast då..

Riesenschnausern, hårar den mycket?

Jag vet att "vanlig" Schnauser inte är så farlig på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in