Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det är ingen slump att det är världens mest använda och beprövade arbetshund de 100 senaste åren. Är inne på min tredje, men har haft och levt med andra hundar i hela mitt liv. Framför allt är schäfern allround. Ingen annan hund klarar att arbeta både i öknen och på Svalbaard. Eller som en hundförare sa i något hundprogram på TV; det finns hundar som är bättre i vissa moment men schäfern är världens bästa 10-kampare.
Dessutom är dom mycket flockbundna och springer aldrig bort som många andra raser som har jakt och drivning i generna.
Vidare en ursäker hund med barn. Den fryser inte vilket faktiskt är en stor fördel för oss som gillar att vara ute på långa turer under kalla vintern. Min egen sover gärna ute även vid minusgrader. Rottweiler, Dobermann och Amstaff måste du sticka tröjor åt om dom ska klara en fjälltur.
Visst, shäfern behöver som andra hundar en fast och tydlig uppfostran, men jag vill ändå påstå att den är väsentligt lättare att träna än många andra raser.
Schäfern har en stor nackdel. Dom hårar mycket under vissa perioder på året. Blir till att karda pälsen varje dag.
Det gäller förstås att vara noggrann vid val av hund som tidigare påpekats. Inte bara att välja ut första bästa amatöruppfödning man hittar på Blocket. Skicka ett pm så ska jag bistå med tips på uppfödare.
Jag och tjejen är fortfarande inne på Schäfer, så det blir nog det som sagt, men vi ska ta oss tid att söka upp "allvariga" uppfödare efter nyåret, ta oss tid att besöka några olika kennlar och träffa folket som föder upp dem.
Jag ska ta och PM:a dig lite senare Månsan, med lite frågor om uppfödare mm
Istället för att skapa en ny tråd, varje gång jag undrar över något, så kan jag lika väl fortsätta här, eftersom ni har besvarat mina tidigare frågor väldigt bra
Kan passa på att fråga av ren nyfikenhet om det är någon som äger/har kunskap om Boerboel samt Rhodesian Ridgeback?
Jag har sökt på den förstnämnda men som jag förstår så är det ingen SKK-registrerad ras och därför finns det väldigt lite info om den rasen.
Jag erkänner jag såg den hundrasen på "Dog Whisperer" igår, och tyckte det verkade vara en trevlig hundras, och nej jag ska inte eller vill inte skaffa en sån hund. Är bestämd för en Schäfer, men är helt enkelt nyfiken på om någon har en hund av denna ras eller vet mycket om den?
Vad gäller Rhodesian Ridgeback så är jag mest nyfiken på hur de hundar är som individer (jag vet att alla hundar är olika men ändå), är de sociala? vänliga? lätta att träna? vaktinstinkt? etc etc.
Tack för mig.