2005-11-05, 23:26
Medlem
Jag har en kompis som är lite av en mytoman, men det är en helt okej kille...Det känns mest bara som om man snackar och snackar utan att tänka sig för. För ett tag sen så påstod han med en vild teori att vattenfall inte kan existera
Citera
2005-12-15, 22:28
Medlem
Darksidedesigns avatar
Ursäkta för längden på inlägget!

Det hela började i klass sju, 1986… En kille vid fingerat namn heter Nisse började att dra olika skrönor om det ena med det andra. Ena gången så hackade han sig in i en stordator och hämtade spel. När vi sedan var i mopedåldern så trimmade han sin moped och körde den på flygbränsle i 160 knyck. Tanken räckte bara en kilometer och så var han ute och skjutsade en full polis med denna trimmade moppe. Efter alla otänkbara trim och påhitt så började vi på gymnasiet. Här blev han inte så hemskt populär av vad jag har hört.

Han började ”bygga” billjud i liten skala med rätt usla produkter. En dag så sa han att den lokala Toyota-handlaren skulle sponsra honom med en Lexus för hans ljudbygge. Han blev även, under skoltiden, ”försäljare” för Varta-batterier varav att han själv köpte en bunt och satt in i sin Volvo för att driva något epigt slutsteg. Hör till saken att han ännu inte skaffat körkort.

Nisse blev senare ”tekniker” för en uppsättning av en skolpjäs varav att det senare lät som han hade satt upp den. Åren går och lögnerna fortsätter. Han skaffar en tjej och köper sig ett radhus. Lögnerna fortsätter och blir ännu värre med att han har företag i England och berättar hur han har uppfunnit en ny typ av högtalare som skulle knäcka alla konkurrenter. Det tog mig ett par minuter att hitta samma 70-tals konstruktion på nätet som Nisse ”uppfunnit”.
Hör till saken är att även jag håller på med hi-fi och köper ordentliga prylar för att lyssna på musik. Han berättar för mig att det bara är skitsnack med alla dyra, fina kablar utan det går bra med vanlig elkabel. Sedan att hans 15 år gamla cd-spelare och min före detta förstärkare, som är ombyggd av nära NASA-personer, ska spela ifrån min hi-end cd... Nisse som är väldigt intresserad av hi-fi och är ”konsult” till nära och kära vill inte ens sätta sig och lyssna på min anläggning.

Datorer är något som vi har gemensamt, jag hjälper folk att sätta ihop datorer och konfigurera dessa med mera. Nisse har även datorer som en hobby och när jag ställde en helt vanlig fråga om vad som dolde sig i hans datorchassi så svarade han att han inte visste vad det riktigt var.
Inte storlek på minne, ingen processorhastighet… Jag skulle senare skicka över en större bildfil och undrade hur stor mailbox han hade. Svaret blev ju självklart 160GB.

Vi har en hel del gemensamt men ändå inte. Fotografering är en till av alla saker som jag och Nisse gillar. Jag tycker om att fota och tar en hel del bilder med rätt bra utrustning. Tro inte att vi pratar om foto. Det gör vi, hans foto. Har själv sett ett par rätt mediokra bilder som han skyter upp och att han blivit tillfrågad att jobba som fotograf hos ett proffs.
När jag efter ett bra tag, läs månader, visar ett hundratal av mina bilder så sägs det inte ett enda ord. Här var det ju han som skulle få jobb hos en proffsfotograf . Han var inte direkt imponerad av mina bilder trots att jag fått bra kritik och sålt bilder till tidningar och även används för en bunt hemsidor för företag. Ett tag efter så pratade jag med hans tjej som också sett bilderna så fick jag verkligen höra hur bra mina bilder var men inte när han var i närheten.
Som två fotointresserad så kan jag inte prata med honom om bilder. Suck!

Några dagar efter midsommar så pratar jag med en gemensam bekant till jag och Nisse och hon frågar varför inte jag ville vara med dem på midsommarfirandet. Jag blev rätt paff och sa rakt ut att jag aldrig blivit tillfråga om att vara med. Hon sa då att Nisse visst hade pratat med mig och att jag ville att han och hans tjej skulle komma till mig och fira. Snabbt som fan steg rödfärgen upp i mitt ansikte och jag började döma ut Nisse. Jag sa precis som det var att jag inte hade talat med honom om detta utan att den fan bara pratar skit. Till min förvåning får jag en rejäl utskällning av den gemensamma vännen. Hon valde att tro på hans lögner och inte på min sanning…

Tiden går och det stundar bröllop. En tipsrunda sätts upp och i frågorna är dessa jävla lögner invävda till någon form av skensanning. Han mor och far är stolta över sin son och skröt efter rättningen av tipsrundan att ”han skjutsade en full polis på sin trimmade moped” och så vidare. Här tog det även upp av en stolt moder att sonen varit framgångsrik med en uppsättning av en teaterpjäs... Vi vet ju att det var en skolpjäs där han var tekniker... En barndomsvän till Nisse och senare en klasskompis till oss båda skakade bara på skallen och tyckte det skulle vara roligt om frågorna hade en uns sanning i sig.

Andra saker som kan nämnas är att han skulle få köpa en liten lastbil från kommunen för en väldigt billig summa och gå före alla 28 personer som stod i kö. En okänd person från kommunen hade ringt honom och sagt att han hört att Nisse var ute efter en sådan lastbil och fick gå före alla andra intressenter och även få den typ 40 000 billigare.
Han var ju självklart intresserad men ”orkade” inte ta ett lån…
En kväll så kom Nisse och hans tjej förbi och undrade om hon kunde stanna där ett tag.

Nisse hade svarat på en annons på Blocket då han var ute efter en bärbar dator.
Han skulle få ett specialpris att köpa den för 3000 spänn om han kom klockan 18. En annan person skulle dit och köpa samma dator och skulle betala 6000 men han skulle inte komma förrän klockan 19. Det tog inte särskilt många sekunder innan jag fattade att detta var skitsnack och att inte hans tjej fattade det förstår inte jag. Han grinade till sig pengarna av tjejen...

Samma historia upprepar sig vid köp av en tv. Han hade prutat ner teven från 18 000 till 12 000 på detta företag. Han slog ju självklart till då det han fick den till ett bra pris. Jag är inte dummare att gå och höra med just chefen på företaget om hur mycket prutning som dem gick med på. Har handlat av detta företag och känner chefen lite och även fått bra med rabatter på inköpta varor. Han undrade vad det var för tv som kostade 18 000. Jag sa vilket märke det gällde och så fick jag mina misstankar besvarade. Jo, nog finns den teven och den kostar 12 000, har aldrig kostat en spänn mer...

Nu har jag bara gett upp för dessa personer tar så mycket kraft då det bara är lögner hela tiden. Dessa två omger sig av ett annat par som tror vart enda ord som kommer ur munnen på denna man. Oavsett om det gäller en vanlig mikrovågsugn som skickats till Stockholm för att byggas om eller att just hans mobiltelefon är specialbyggd.
Han är aldrig intresserad av andras/mina tankar eller prylar. Du kan komma med den senaste och häftigaste saken till denna pryltokiga man och han skulle inte ens lyfta på ögonbrynet. Men man får ju inte missa hans special-vanliga Samsung-video. Nåt som inte är speciellt bygger han om i fantasin och plötsligt är det en superpryl som knäcker ”allt”.

Tragiskt.
Citera
2005-12-18, 08:47
Medlem
spazzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darksidedesign
Tragiskt.

Du låter lite avis!
Citera
2006-01-19, 02:02
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
ursprungligen postat av Darksidedesign:

*text*

känner igen det där. det låter precis som en gammal skol kompis till mig. fast han har ju även flertalet hus. flera firmor han driver. och alla vet att han bara har ett hus och en vanlig anställning. tragiska människor.
Citera
2006-01-19, 14:31
Medlem
fan jag känner 2 mytomaner... den ena är en barndomskompis som jag sagt upp kontakten med pga att han ljög alldeles för mycket... den ena är en kompis från gymnasie tiden

Barndomspolaren ljög om det mesta... typ att han hade räddad en kille som hade fått ett spjut i huvudet när han dök från en brygga... spjutet var då på botten.. LÖGN RAKT IGENOM
han har ljugit så länge jag känt han... och detta var det enda jag hade i huvudet just nu

polarn från gymnasiet sa att han hade dopat sig fast han såg ut som en sticka, att han jobbade som slaktare med italienska maffian och att han hade fått 50,000 kr för att hota någon oxå där LÖGN RAKT IGENOM
Citera
2006-01-19, 15:27
Medlem
besservissers avatar
Kom och tänka på en brud jag jobbade ihop med för länge sen. Hon var helt obetalbar när det gäller att ljuga. Här kommer några axplock som verkligen stack ut:

Hon hävdade på fullt allvar att hennes mamma var den som införde färgerna till vår slumrande småstad på 60-talet. När de flyttade hit gick allt i svartvitt, men så kom hennes mamma med svallande rött hår och en dito ullkappa (röd alltså).
Först då gick det upp för invånarna i vår stad att det fanns färger. Jag skämtar inte!! Det roligaste var att hon blev sur som fan när jag och arbetspolarna garvade läppen av oss. Det hjälpte inte att de vi jobbade med som var äldre och faktiskt kom i håg det glada 60-talet talade om för henne att hon hade fel.

En annan rolig grej var när hon berättade om deras husvagns semester i alperna. helt plötsligt observerar hon och lillasystern ett bildäck som rullar förbi dem i en nerförsbacke. Ett par mil senare märker de att det luktar brännt och stannar för att kolla. Då visar det sig att det var ett av hjulen till husvagnen de sett rulla förbi dem. Och att det var från husvagnen det luktade brännt efter att den släpats i X-antal mil.

Behöver jag tillägga att bruden helt klart inte hade alla hästar i stallet, alla pommes-frites på tallriken eller att hissen inte gick ända upp
Det värsta var att hon verkligen TRODDE själv på allt hon sade.
Citera
2006-01-19, 20:55
Medlem
Truxas avatar
Det finns en kille som valsar runt på olika bilverkstäder i Göteborg.

Han söker jobb, och ibland får han anställning ett kortare tag.
Han hävdar att han har haft den ena topptjänsten efter den andra. Alltid i Norge eller Tyskland, så att det skall vara svårt att kolla.

Det är gärna jobb hos Mercedes, BMW och Audi. Detta brukar leda till tekniker-tjänster som varar i en månad ungefär, innan dom kommer på honom.
Karln saknar körkort skall nämnas.

Det som brukar göra att arbetsgivaren/personal börjar undra är historierna om Thaiboxning, olika kriminella ligor och hans tjej som är hjärnkirurg.
Det med hjärnkirurgi verkar vara någonting som mytomaner gillar...
Citera
2006-01-19, 23:24
Medlem
undrar hur många mytomaner som skriva i denna tråd egentligen
Citera
2006-01-19, 23:42
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher
undrar hur många mytomaner som skriva i denna tråd egentligen
Finns gott om mytomaner på FB, bara att ta en titt på "Det visste ni inte om mig"-tråden på FB-lounge. Ett exempel http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=467
Citera
2006-01-20, 05:00
Medlem
Jag känner förmodligen Sveriges största mytoman! Vilket kille! 95% av det han säger är lögn, resten är överdriven sanning. Han gör inget annat än myttar, verkar vara som en heltidssysselsättning för honom!
Citera
2006-01-20, 07:14
Medlem
BigFatCones avatar
ni råkar inte ha kommit i kontakt med en snubbe som kallas sheetface va?
Citera
2006-01-20, 17:52
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Princan
Finns gott om mytomaner på FB, bara att ta en titt på "Det visste ni inte om mig"-tråden på FB-lounge. Ett exempel http://www.flashback.org/showpost.p...&postcount=467

Ja, den killen flinade jag gott åt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in