Jag har under mina år stött på ett otal mytomaner och andra inte helt sanningsenliga personer men det har varit två individer som verkligen lyckades sätta en speciell prägel på begreppet mytomani.
Tar dem i kronologisk ordning:
Vrålapan
På högstadiet i årskurs 7 så tillkom en hop nya elever från en närliggande skola som inte undervisade elever över åk. 6. Bland de nya elever som tillkom "Vrålapan" som vi kan kalla honom.
Vrålapan var adopterad från Sri Lanka och väldigt högljudd.
Det började som med så många andra mytomanhistorier dvs med att han alltid hade samma/bättre saker och upplevt så mycket häftiga saker, och till en början så trodde vi ju på honom, men det visade sig att det blev värre och värre historier han drog och tillslut så var det ju löjligt uppenbart om hur mycket han fabulerade, vi började skriva en lista på saker han påstod sig äga med tanken om att överlämna denna lista till honom en vacker dag
Några exempel från den listan var att han t.ex ägde 3 stycken olika playstation 2(Detta var strax innan playstation 2 lanserades i Europa), med olika färger givetvis, alltifrån genomskinligt grönt till orange, saken var att färgerna skiftade till och från varje gång de kom på tal.
Ett antal crossar som han kryssade runt i bygden på, även de måste ha varit lackade med någon kameleontfärg då de lyckades ändra färg lite till och från de med samt på grund av det faktum att ingen någonsin hade sett dem.
Samt så pratade han väldigt MYCKET om sin (adoptiv)"farsa" som tydligen var en riktigt storfräsare på en advokatfirma som han naturligtvis inte kunde namnet på även efter en veckas förfrågning från vår sida om namnet på firman så var det ungefär sånna här svar vi fick: "FAN JAG GLÖMDE! Ja jag..jag.. måste komma ihåg att fråga imorgon..."
Hursomhelst till slut hade vi en lista på nästan 2 a4 sidor när det plötsligt en dag svänger upp en lastbil från den lokala skroten lastad med datorer som skulle skänkas till skolan, en av de nya killarna i klassen från den andra skolan kände igen mannen som körde bilen och berättade för Vrålapan att hans farsa var här. Med sorg i stegen stövlade vår hjälte över skolgården för att heja på sin far.
Vi överlämnade aldrig listan till honom, då vi ansåg att han hade lyckats göra bort sig själv nog i och med ovan nämda händelse.
Den Mystiska Främlingen
Dags för mytoman nummer 2 som jag faktiskt inte kommer ihåg namnet på osäker på om han ens sade det, vi kan kalla honom för den Mystiska Främlingen.
Ett par år efter "skrotadvokat incidenten" var jag på ett relativt stort LAN party med runt 1000 deltagare som arrangerades i Sundsvall.
Efter ett par dagar av svettande och allmänt lökande mitt under en runda CS så märkte jag och mina polare att det satt en för oss helt okänd och väldigt storväxt person bakom oss och kollade på när vi spelade.
Hejade och undrade vad han ville, och han svarade att han bara ville kolla på.
Det visade sig att han kom från Härnösand där han pluggade på mitthögskolan/universitetet och verkade i allmänhet som en normal snubbe om än lite udda som dyker upp och snackar med helt randomfolk.
Hursomhelst så surrade han på i kanske totalt 1½ timme men under denna korta tid lyckades han kläcka ur sig 3 helt otroliga historier.
#1. Han drog till med en rövarhistoria om att han bröt sig in i hamnen och vart givetvis upptäckt med det obligatoriska snutjaget, han påstod att han sprang som vettvillig och klättrade upp för en oljecistern och minns inte om han hade med sig eller hittade ett 6pack 33cl läskburkar som han givetvis hade släppt ner från toppen ner längs stegen mot de lika ursinnigt klättrande poliserna så de svimmade och han kunde ta sig därifrån i sann MacGyver anda.
#2. Han och hans kompis eller kusin hade tydligen trimmat en båtmotor så mycket att när man drog igång den så bildades det en virvel som eskalerade till en vattenklädd tornado med synliga fiskar i !!!
#3. Till sist så förtäljde han historien om hur han och hans fysiklärare hade på något sätt konstruerat en mindre atombomb, med en extremt detaljerad historia om hur de gick till att stjäla allt material och själva konstruktionsfasen.
Han fortsatte och beskrev hur de gått upp i skogen 300 meter från skolan och grävt ner den på det otroliga djupet av 3 meter och beskrev sedan med extrem detaljrikedom den trädvältande tryckvågen, kaskaden av jord som sköt upp i luften och den massiva krater med en radie på 30 meter som bildades. Det framgick senare att de högst hade stått mindre än 100 meter från explosionen.
Vi konfronterade honom med frågor om hans påståenden t.ex varför det inte stått i nån tidning om dessa händelser eller påpekade hålen i hans berättelser men det avfärdade han på diverse skumma sätt och fortsatte fabulera som om inget hänt tills det ögonblick han lika plötsligt som han dykt upp så gick sin väg.
Vi skymtade honom bara en gång till under LAN'et sovandes under ett bord.