2008-12-04, 19:22
Medlem
En gammal skolkamrat var också en härlig mytoman. Nu ska jag försöka återberätta något från hans liv.

Någon gång under högstadietiden, ungefär samtidigt som counter-strike hysterin infann sig, så var denne person ute och gick här i samhället. Han såg en liten trave med lastpallar som han klättrade upp på. När han sedan hoppade ner från dem blev han hängandes i luften, han laggade fast. Väl fast i luften kunde han passa på att sväva runt ett tag innan han trillade ner på marken igen. Fenomenet förklarade han att likt de_dust2 finns det buggar även ute i verkliga livet.
Lever vi i ett datorspel?

När någon berättade om sin farsa fick man ofta höra om hans farsa istället, och givetvis var han värre oavsett vad det gällde. Ett roligt exempel är när vi i klassen fick svara hur långa våra föräldrar är. Likt den toppmytoman han är så svarade han öppet och helt ogenerat inför hela klassen: "Nu är pappa bara 178, men tidigare var han 203." Detta ifrågasattes av läraren och då blev svaret: "Han har varit stridspilot, ja ni vet G-kraften trycker ju ihop en som fan."

Gymnasietiden blev det värre för han, hans skåp utsattes för nedklottring, "MYTOMAN! VI VET ATT DU LJUGER!"
och jag tror även att han är kvar där i skolan ännu, medans vi med kortare farsor och bättre ping istället får tjäna pengar ute i arbetslivet.

tonyhawk
Citera
2008-12-05, 10:11
Medlem
Smajos avatar
Gårdagens:
-Med vår nya bil har jag kört 2000 mil på två veckor
Citera
2008-12-05, 10:14
Medlem
Smajos avatar
Dagens:
"körde till ullared igår. låg inte under 200 någon gång på hela vägen dit"

"fan inte sovit på två nätter nu, men jag klarar mig. Det har jag gjort förr, du kommer ihåg när jag knarkade och jobbade i 1 vecka utan att sova?"
Senast redigerad av Smajo 2008-12-05 kl. 10:17.
Citera
2008-12-05, 10:22
Medlem
Theezs avatar
Nyligen och nyligen, jag har en kompis sedan högstadiet som alltid varit en mytoman...

Han överdriver och säger saker som inte är sant, tillexempel när han "hade" en tjej (Hon bodde utanför stan..). Han brukade prata med henne på msn när jag var över hos honom, så såg man att han skrev saker som "Jag är vältränad", "Jag har sexpack" och typ sånna saker.

Givetvis så var det inte så att han var vältränad eller hade sexpack, han var rätt mullig..
Han har också sagt att han spelar gitarr och är så bra på det, men nej.. Han kan knappt spela gitarr.
Ah, det slutar inte här.. Det känns som att han lever i en lögn.
Citera
2008-12-05, 10:29
Medlem
Inte direkt nyligen, men förra året bodde jag ihop med en mytoman, tillika före detta Flashback-medlem. Det var inte många ord av sanning som kom ur hennes mun, och det kom man på efter ett tag. Hon var väldigt allmänbildad men utan djup, men hon försökte få det att framstå som att hon kunde allt. Man märkte snart att de kunskaper hon hade var väldigt ytliga. Hon ljög dessutom om narkotikabruk och liknande, och om sin uppväxt (fick jag reda på i efterhand).
Citera
2008-12-12, 05:55
Medlem
Jag har under mina år stött på ett otal mytomaner och andra inte helt sanningsenliga personer men det har varit två individer som verkligen lyckades sätta en speciell prägel på begreppet mytomani.

Tar dem i kronologisk ordning:

Vrålapan

På högstadiet i årskurs 7 så tillkom en hop nya elever från en närliggande skola som inte undervisade elever över åk. 6. Bland de nya elever som tillkom "Vrålapan" som vi kan kalla honom.
Vrålapan var adopterad från Sri Lanka och väldigt högljudd.

Det började som med så många andra mytomanhistorier dvs med att han alltid hade samma/bättre saker och upplevt så mycket häftiga saker, och till en början så trodde vi ju på honom, men det visade sig att det blev värre och värre historier han drog och tillslut så var det ju löjligt uppenbart om hur mycket han fabulerade, vi började skriva en lista på saker han påstod sig äga med tanken om att överlämna denna lista till honom en vacker dag

Några exempel från den listan var att han t.ex ägde 3 stycken olika playstation 2(Detta var strax innan playstation 2 lanserades i Europa), med olika färger givetvis, alltifrån genomskinligt grönt till orange, saken var att färgerna skiftade till och från varje gång de kom på tal.
Ett antal crossar som han kryssade runt i bygden på, även de måste ha varit lackade med någon kameleontfärg då de lyckades ändra färg lite till och från de med samt på grund av det faktum att ingen någonsin hade sett dem.

Samt så pratade han väldigt MYCKET om sin (adoptiv)"farsa" som tydligen var en riktigt storfräsare på en advokatfirma som han naturligtvis inte kunde namnet på även efter en veckas förfrågning från vår sida om namnet på firman så var det ungefär sånna här svar vi fick: "FAN JAG GLÖMDE! Ja jag..jag.. måste komma ihåg att fråga imorgon..."
Hursomhelst till slut hade vi en lista på nästan 2 a4 sidor när det plötsligt en dag svänger upp en lastbil från den lokala skroten lastad med datorer som skulle skänkas till skolan, en av de nya killarna i klassen från den andra skolan kände igen mannen som körde bilen och berättade för Vrålapan att hans farsa var här. Med sorg i stegen stövlade vår hjälte över skolgården för att heja på sin far.

Vi överlämnade aldrig listan till honom, då vi ansåg att han hade lyckats göra bort sig själv nog i och med ovan nämda händelse.

Den Mystiska Främlingen

Dags för mytoman nummer 2 som jag faktiskt inte kommer ihåg namnet på osäker på om han ens sade det, vi kan kalla honom för den Mystiska Främlingen.

Ett par år efter "skrotadvokat incidenten" var jag på ett relativt stort LAN party med runt 1000 deltagare som arrangerades i Sundsvall.
Efter ett par dagar av svettande och allmänt lökande mitt under en runda CS så märkte jag och mina polare att det satt en för oss helt okänd och väldigt storväxt person bakom oss och kollade på när vi spelade.
Hejade och undrade vad han ville, och han svarade att han bara ville kolla på.

Det visade sig att han kom från Härnösand där han pluggade på mitthögskolan/universitetet och verkade i allmänhet som en normal snubbe om än lite udda som dyker upp och snackar med helt randomfolk.
Hursomhelst så surrade han på i kanske totalt 1½ timme men under denna korta tid lyckades han kläcka ur sig 3 helt otroliga historier.

#1. Han drog till med en rövarhistoria om att han bröt sig in i hamnen och vart givetvis upptäckt med det obligatoriska snutjaget, han påstod att han sprang som vettvillig och klättrade upp för en oljecistern och minns inte om han hade med sig eller hittade ett 6pack 33cl läskburkar som han givetvis hade släppt ner från toppen ner längs stegen mot de lika ursinnigt klättrande poliserna så de svimmade och han kunde ta sig därifrån i sann MacGyver anda.

#2. Han och hans kompis eller kusin hade tydligen trimmat en båtmotor så mycket att när man drog igång den så bildades det en virvel som eskalerade till en vattenklädd tornado med synliga fiskar i !!!

#3. Till sist så förtäljde han historien om hur han och hans fysiklärare hade på något sätt konstruerat en mindre atombomb, med en extremt detaljerad historia om hur de gick till att stjäla allt material och själva konstruktionsfasen.
Han fortsatte och beskrev hur de gått upp i skogen 300 meter från skolan och grävt ner den på det otroliga djupet av 3 meter och beskrev sedan med extrem detaljrikedom den trädvältande tryckvågen, kaskaden av jord som sköt upp i luften och den massiva krater med en radie på 30 meter som bildades. Det framgick senare att de högst hade stått mindre än 100 meter från explosionen.

Vi konfronterade honom med frågor om hans påståenden t.ex varför det inte stått i nån tidning om dessa händelser eller påpekade hålen i hans berättelser men det avfärdade han på diverse skumma sätt och fortsatte fabulera som om inget hänt tills det ögonblick han lika plötsligt som han dykt upp så gick sin väg.
Vi skymtade honom bara en gång till under LAN'et sovandes under ett bord.
Citera
2008-12-12, 06:05
Medlem
Psyko Dads avatar
Nja inte nyligen men minns en från ungdomen som ljög så tragiskt.
Han var lång, mager & ful så tjejer raggade inte ens blundande i riktigt mörka rum på honom. Så ligga var inte att tänka på & det fattade ju alla att han inte skulle få fett på sylen annat än om han betalade ett luder för det & pengar hade han inte.

Hursom så började han sitt "sexliv" med att bli påsatt i kopieringsrummet på hans Praotjänst han hade & det inte mindre än 2 fotomodeller som var där tillfälligt.

Sen fortsatte det, brudar som var sångerskor, modeller m a o allt vackert med pattar knullade han preeeeecis innan vi kom eller förra helgen.

Man lät honom hållas i sin drömvärld för han var ju så förbannat patetisk men ibl ruttande man ur & ville se bevis & skitnödigare grabbfan får man leta efter.
Citera
2008-12-12, 08:26
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Inte direkt nyligen, men förra året bodde jag ihop med en mytoman, tillika före detta Flashback-medlem. Det var inte många ord av sanning som kom ur hennes mun, och det kom man på efter ett tag. Hon var väldigt allmänbildad men utan djup, men hon försökte få det att framstå som att hon kunde allt. Man märkte snart att de kunskaper hon hade var väldigt ytliga. Hon ljög dessutom om narkotikabruk och liknande, och om sin uppväxt (fick jag reda på i efterhand).
CharlieR ?
Citera
2008-12-13, 18:15
Medlem
En kille som såg på ett tv program om en lax som vägde 1 ton. När jag frågade vilken kanal det var så sa han att det var en speciell kanal från Ryssland eller liknande som bara han fick in.
Han har även sett hajar i en sjö i närheten.
Hans kompis snodde en helikopter när han var i lumpen.
Han har dödat en person bara för att testa hur det kändes.
Han har haft bilar som gått i extema hastigheter långt över 400km/h.

Han har sagt massa skit men jag kommer inte på något mer just nu
Citera
2008-12-14, 02:53
Medlem
Ett jävla miffo som en mängd av mina polare och jag känner och har gjort det under några år oich låt mig nu påpeka att han ser ut som ett ufo dvs flottigt LAN-hår, fet hy, halvmullig, finnar kutar när han går, med andra ord en nutida Quasimodo. Och under alla dessa år har detta unikum till mytoman kläckt ur sig en jävla massa smörja, här är några exempel:

Han har haft två monstertruckar på vinden (hur fan fick han upp dem dit)
Han har också haft en veteranbil från år 0 (ÅR NOLL!)
Han har sålt denna veteranbil och köpt en helikopter som han har i källaren
Han hade en tjej som han bodde hos ett tag men hon åkte på studieresa så då skaffade han sig en annan. (Quasimodo)
Hans farsa är miljonär. (nej, och det vet vi)
Han har en stor, Stor katamaran som hans farsa köpt för en liten del av sin förmögenhet.

Nu finns det ju mycket mer men jag kommer int epå dem för tillfället Men kort sagt så är allt han säger lögner, och när man kommer med motbevis på något så viftar han bort dem och sätter sig i ett stadie där man bara inte kan få honom att säga något, eller så orkar man bara inte.
Citera
2008-12-14, 13:45
Medlem
wonderlands avatar
Visst har man haft nån polare som hävdat att en utav deras släktingar var med i maffian och nu lever under skyddad identet på okänd ort.
Kände en tjej under gymnasiet som var en mytoman och somewhat sociopatisk. Hennes lögner var väl inte så storslagna, men genomskinliga. Hon slutade iaf som strippa på riktigt efter gymnasietiden, vet inte om hon fortfarande är det.
Citera
2008-12-15, 18:31
Medlem
En kille på min gamla skola kunde påstå ett och annat. Här är ett axplock av hans påhitt.

* Han påstod att han hade hela internet på skiva.

* Han sade att hans kusin hade 1000 st CD-brännare och brände minst 1000 skivor per dag.

* Han sade att han och hans pappa höll på att bygga en stridsvagn

* Han påstod att han var en högt värderad medhjälpare till polisen, och att han fått en Walkie-Talkie av dem, med vilken han hjälpt dem under diverse biljakter. Han hade då följt förövaren på sin cykel och rapporterat till polisen.

Dessa lögner utspelade sig när vi gick i 7an-8an..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in