2013-06-23, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerZerk
Ja judarna eller israeliterna som de även kallas är Guds folk. Även Jesus var jude.

Nej, det är inte Guds folk. Läs din egen Bibel:

"Om jag inte hade kommit och talat till dem skulle de vara utan synd. Nu har de ingen ursäkt för sin synd. Den som hatar mig hatar också min fader. Hade jag inte gjort sådana gärningar bland dem som ingen annan gjort, skulle de vara utan synd. Nu har de sett dem, och de hatar både mig och min fader. Men ordet som står skrivet i deras lag skulle uppfyllas: De har hatat mig utan grund." - Joh 15:22

"Vi är inga oäkta barn. Vi har Gud till fader och ingen annan.” Jesus svarade: ”Om Gud vore er fader skulle ni älska mig, ty jag har utgått från Gud och kommer från honom. Jag har inte kommit av mig själv, utan han har sänt mig. Varför fattar ni inte vad jag säger? Därför att ni inte står ut med att höra på mitt ord. Ni har djävulen till fader, och ni vill göra vad er fader önskar. Han har varit en mördare från första början, och han står utanför sanningen därför att någon sanning inte finns i honom. När han ljuger talar han med egna ord, ty han är en lögnare och lögnens fader. - Joh 8:42

Citat:
Judendom är mer än bara tro. Det är även en identitet för den etniska folkgruppen judar.
http://www.youtube.com/watch?v=TptkFd6HXhE

Ja, det är en psykopatisk dödskult.

Citat:
Gratis tanakh (endast för judar)
http://www.jewishtestimonies.com/en/order-free-bible/

Gratis talmud:

Gittin 57a. Jesus är i helvetet och kokar i avföring

Sanhedrin, 67a: Maria är en prostituerad hårfrisör.

Sanhedrin 59a En icke-jude som studerar Torah förtjänar döden.
Citera
2017-11-14, 18:47
Bannlyst
Är judendom en påhittad religion? Vad är källan till judarnas skrifter?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Läser lite om Jahve som är judarnas gud, trodde jag, men tydligen har de flera gudar.

Citat:
I den judiska kabbalan är inte Jahve den högste guden, utan en av tio utstrålningar (Sefirot) som kommer från den dolde, högsta guden En-Sof (Den utan slut).

Så nu är judendom inte monoteistisk.

Vidare läser jag att denna gud (litet g eftersom det är en falsk sådan) har ändrat gestalt:

Citat:
I den Hebreiska bibeln spelar Jahve rollen som skapare, laggivare, upprätthållare av ordning och absoluta auktoritet. I äldre delar uppfattas han henoteistiskt, i yngre delar (som utgör majoriteten av skriftsamlingen) uppfattas han vara den enda monoteistiska gudomen.

Från henoteistisk till monoteistisk. Antagligen sammanfallande med kristendom eller islam. Slutsatsen man drar är ju att religionen verkar påhittad. Vad är källan till deras skrifter? Är judendom en religion som de själva skapat, åt sig själva?
Citera
2017-11-14, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaagh
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Läser lite om Jahve som är judarnas gud, trodde jag, men tydligen har de flera gudar.

Så nu är judendom inte monoteistisk.

Vidare läser jag att denna gud (litet g eftersom det är en falsk sådan) har ändrat gestalt:

Från henoteistisk till monoteistisk. Antagligen sammanfallande med kristendom eller islam. Slutsatsen man drar är ju att religionen verkar påhittad. Vad är källan till deras skrifter? Är judendom en religion som de själva skapat, åt sig själva?
Påbudet att man inte ska ha någon annan gud än Jahve bottnar i att man just hade det. Flera dessutom. Annars funnes det ingen anledning att påpeka det. Det här är grundkurs i religionshistoria och inget nytt eller konstigt. Alla religioner är konstruerade och reviderade av människor. Fast man brukar säga ”uppenbarade” för att ge dem en air av legitimitet (människorna säger sig alltså ha nedtecknat guds ord och/eller uttolkat dem ”rätt”).
Citera
2017-11-14, 19:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Påbudet att man inte ska ha någon annan gud än Jahve bottnar i att man just hade det. Flera dessutom. Annars funnes det ingen anledning att påpeka det. Det här är grundkurs i religionshistoria och inget nytt eller konstigt. Alla religioner är konstruerade och reviderade av människor. Fast man brukar säga ”uppenbarade” för att ge dem en air av legitimitet (människorna säger sig alltså ha nedtecknat guds ord och/eller uttolkat dem ”rätt”).

Allt fel.... men jag fokuserar på jahve. Om judarna hade flera gudar varav den ena var jahve, hur kan det då vara Gud, alltså den rätta monoteistiska guden? De har ju hittat på jahve. Jahve var inte monoteistisk.
Senast redigerad av kalaagh 2017-11-14 kl. 19:07.
Citera
2017-11-14, 19:09
Medlem
Europes avatar
Finns det religioner som inte är påhittade?
Citera
2017-11-14, 19:14
Medlem
Citat:
Allt fel.... men jag fokuserar på jahve. Om judarna hade flera gudar varav den ena var jahve, hur kan det då vara Gud, alltså den rätta monoteistiska guden? De har ju hittat på jahve. Jahve var inte monoteistisk.
Nej, det ”uppenbarade sig” för judarna, så småningom, under babylonisk tid, att Jahve var den ende guden... Så klart att de i saklig mening har hittat på det, men de har ärligen trott på det och inte ljugit för sig själva. Kan du förstå skillnaden?
Citera
2017-11-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Finns det religioner som inte är påhittade?
Nej. Men de som hittade på religionerna ljög inte för sig själva. Vilket är en fundamental skillnad jämfört med påhitt i vanlig mening. Att Jahve blev den ende guden var en gradvis förändring/revidering, inom den religion som kom att bli judendomen (”judar” har alltså funnits längre än deras nuvarande religion). Och judendomen kan komma att förändras. De väntar på Messias.
Citera
2017-11-14, 20:19
Bannlyst
Citat:
Nej, det ”uppenbarade sig” för judarna, så småningom, under babylonisk tid, att Jahve var den ende guden... Så klart att de i saklig mening har hittat på det, men de har ärligen trott på det och inte ljugit för sig själva. Kan du förstå skillnaden?

Så om jag tror att jag har 14 tår och ärligen tror på det så är det så?

Du skriver själv att i saklig mening har de hittat på jahve så vi är överens även om du inte vill erkänna det.
Citera
2017-11-14, 20:23
Bannlyst
Citat:
Nej. Men de som hittade på religionerna ljög inte för sig själva. Vilket är en fundamental skillnad jämfört med påhitt i vanlig mening. Att Jahve blev den ende guden var en gradvis förändring/revidering, inom den religion som kom att bli judendomen (”judar” har alltså funnits längre än deras nuvarande religion). Och judendomen kan komma att förändras. De väntar på Messias.

Vad spelar det för roll om man ljuger för sig själv eller inte? Det är ändå påhittat. Judendom är en påhittad religion som följs av ett folk som inte ens är det judiska folket utan khazarer.
Senast redigerad av kalaagh 2017-11-14 kl. 20:26.
Citera
2017-11-14, 20:28
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Vad spelar det för roll om man ljuger för sig själv eller inte? Det är ändå påhittat. Judendom är en påhittad religion som följs av ett folk som inte ens är det judiska folket utan khazarer.
Nämn en (1) religion som inte är ”påhittad” tack.
Citera
2017-11-14, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Nämn en (1) religion som inte är ”påhittad” tack.

Om du är ateist, varför är du ens här? Du förstår inte religion, det är som att diskutera färger med en färgblind. Tror du all religion är påhittad?

"Jag tror inte på Gud, jag vet" - Carl Jung (en av förfäderna till modern psykologi).

Jag söker en religiös diskussion, inte en diskussion med ateistapor.
Senast redigerad av kalaagh 2017-11-14 kl. 20:39.
Citera
2017-11-14, 20:39
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Om du är ateist, varför är du ens här? Du förstår inte religion, det är som att diskutera färger med en färgblind. Tror du all religion är påhittad?

"Jag tror inte på Gud, jag vet" - Carl Jung (en av förfäderna till modern psykologi).
Nämn en (1) religion som inte är ”påhittad” tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in