2008-02-05, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Så om jag inte får sälja min bil (som jag inte har) har mina rättigheter blivit inskränkta?
Ja. Med nuvarande lagstiftning får du sälja en bil som du ännu inte har. Om du underlåter att leverera den enligt avtalet så kan du bli skadeståndsskyldig, men i övrigt så är det fritt fram.
Citera
2008-02-05, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Ja. Med nuvarande lagstiftning får du sälja en bil som du ännu inte har. Om du underlåter att leverera den enligt avtalet så kan du bli skadeståndsskyldig, men i övrigt så är det fritt fram.

Enligt nuvarande affärssed förväntas man väl rent av betala handpenning för en bil som inte finns. Att sälja bilar som inte finns är mycket vanligt vid sk nybilsförsäljning (bilbedrägerier på österikiska).

Förövrigt så undrar jag fortfarande hur såkallade marknadsliberaler kan vara förvånade över att det är dom som kan tillhandahålla finansieringskapital som har enormt mycket makt i ett kapitalistiskt samhälle. Det är liksom hela kärnan i kapitalismen.....
Citera
2008-02-05, 18:25
Medlem
4% förlagsbeviss avatar
Citat:
Visst är det en marginell skillnad mellan äganderätt och panträtt, men trots allt är det ju så att antingen betalar du eller så tar banekn huset.
Fel! Antingen håller du det avtal du ingått (pacta sunt servanda!), eller så ianspråktas den säkerhet du ställt - d.v.s. ditt hus säljs till någon som är beredd att göra rätt för sig. I USA tar banken huset, men så fungerar det inte i Norden.
Citera
2008-02-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Segelbåtar kan enkelt splittas i två. 100 personer äger 100 segelbåtar som ligger i småhamnen. 100 personer hyr rätten att använda segelbåtarna. Uttag om mer än 4h segling måste meddelas 3 dagar i förväg, och vid stor efterfrågan hyrs extra båtar in.
Voila, 200 personer har tillgång till segelbåtar enligt principer om stora tal med 100 segelbåtar. Uthyrningen har skapat 100 segelbåtar "ex nihilo"

Och att banker inte lånar ut insatta pengar är så dumt att det knappast förtjänar att kommenteras. Men men.
Jag sätter in 100 kr på Nordea.
NN lånar 90 kr av Nordea, och köper ett hus av MM och betalar från sitt Nordea konto till MM SEB konto. Nordea skickar 90 kr via Riksbanken till SEB. 90 kr kontanter har hos Nordeas ersatts av 90 kr fordran på NN och 10 kr kontanter. Dvs 90 kr UTLÅNAT, VOILA!
Eller ni kanske tycker att byta kontanter mot en fordran är stöld, väpnat rån, egenmäktigt förfarande eller bedrägeri, vem vet?

I exemplet med segelbåtarna har du ju "guldmyntfot". Du kan inte forsätta att skapa mer å mer segelbåtar utan att först utöka basen som du kan i FRB.

Du menar skapa kontanter mot en fodran? Å när du tar ut dina 100kr så finns fortfarande de där 90 kronorna kvar i systemet och MM kommer ammortera av dem till banken. När folk fortsätter att låna på så skapar det prisbubblor som är helt onödiga.

Att trolla fram extrapengar skapar inga extraresurser utan pengarnas värde omfördelas. Genom att ge MM lån så kommer inte MM's tilltänkta hus skapas automagiskt. Inte alls som i segelbåtsexemplet att någon låter MM bo i deras hus när de är på jobbet.
Citera
2008-02-05, 22:11
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ge den skattepliktige ett val mellan guld, silver och ett par fiatvalutor, lätt som en plätt.
Alla de valutorna går att växla mot varandra. Men, ok, syftet var att stoppa gråten hos naturrättarna. Vi gör som du säger.

Citat:
Så om jag inte får sälja min bil (som jag inte har) har mina rättigheter blivit inskränkta?
Bankerna säger inte att de har 100% reserver. Hur kan bedrägerilagstiftning förresten vara förenlig med naturrätten? Den inskränker ju yttrandefriheten. Och hur var det med försäkringsbolag? De kommer aldrig kunna betala ersättning om alla kunder råkar ut för olyckor precis samtidigt. Försäkringsmarknaden bör därför förbjudas.

OK, inget jag tänker debattera. Jag vill bara demonstrera att moralfilosofi är skit från början till slut.
Senast redigerad av jnilsson 2008-02-05 kl. 22:56.
Citera
2008-02-05, 22:22
Medlem
Hej och hå, då kör vi väl en runda igen.

Nedan ett utdrag från boken "Svenskt kreditväsen" skriven av Lars-Erik Thunholm - under många år styrelseordförande i Skandinaviska Enskilda Banken. Eftersom frågan har dykt upp i debatten, så får jag väl säga att jag inte vet om Thunholm är lagd åt det konspirationsteoretiska hållet, men att det borde vara rimligt att anta att han hämtat sin kunskap från sina yrkeserfarenheter i första hand...!

Så över till COMs ständiga påstående att banker lånar ut insättarnas pengar. Nej, COM - i normalfallet skapar banken vid kreditgivning helt enkelt ny inlåning från tomma intet, enligt styrelseordförande Thunholm. Banksystemets totala inlåning ökar vid varje enskild kreditgivning.

Citat (Svenskt kreditväsen, sid 202) :

"När en bank ger ett lån sker likviden normalt på så sätt att lånebeloppet krediteras på ett inlåningskonto. Primärt skapar alltså utlåningen inlåning, och transaktionen ställer i första hand inte anspråk på kassa. Bankens likviditet försämras dock. Likviditeten är ett relativt begrepp. Mot en ökad inlåning står oförändrade likvida medel.
På samma sätt skapar en värdepappersplacering inlåning, eftersom likviden som regel sker i form av kreditering på ett bankkonto.

(.....)

Vad händer då när betalningsmottagaren disponerar dessa inlåningsmedel för olika betalningar? Normalt sker detta genom att han girerar till betalningsmottagarens bankkonto. Sker detta i samma bank som givit lånet påverkas inte inlåningen i denna bank. Men det kan ju likväl hända att betalningsmottagaren har sitt konto i en annan bank. Inlåningsmedlen förs då över från den långivande banken till andra banker, men inlåningen stannar kvar i banksystemet. Även om låntagaren disponerar beloppet i kontanter blir effekten densamma. Betalningsmottagarna ligger inte med mer sedlar i kassa än de behöver, utan pengarna strömmar tillbaka till olika bankkonton. Den inlåning som utlåningen skapat stannar alltså kvar i banksystemet.

En kreditexpansion i banksystemet - vare sig den tar formen av utlåning till allmänheten eller av värdepappersplaceringar - skapar alltså sin egen monetära täckning genom en ökad inlåning. Inlåningstillflödet kan vara ojämnt fördelat mellan olika bankinstitut, men för banksystemet som helhet ställer kreditexpansionen inga andra anspråk på kassa än vad som förorsakas av ett eventuellt ökande sedelomlopp. Kassalikviditeten försämras dock relativt sett - mot en ökad inlåning står en oförändrad kassa.

(....)

Det bör observeras att det endast är bankinstituten som bedriver inlåningsrörelse, som på detta sätt vi här beskrivit kan skapa inlåning. Det finns ju andra finansiella intermediärer som bedriver kreditgivning, t ex finansbolagen eller bostadsinstituten. När dessa ger en kredit, måste de dra på ett inlåningskonto i en bank och kreditera låntagarens bankkonto. Utlåningen motsvaras alltså i detta fall inte av en inlåningsökning i banksystemet, bara i en överföring mellan olika konton".

Slut citat.
Citera
2008-02-05, 22:52
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Förövrigt så undrar jag fortfarande hur såkallade marknadsliberaler kan vara förvånade över att det är dom som kan tillhandahålla finansieringskapital som har enormt mycket makt i ett kapitalistiskt samhälle. Det är liksom hela kärnan i kapitalismen.....
Kärnan är väl att kapital som är begränsat i sin natur används där det gör mest nytta i konsumenternas ögon. Ingen samhällsmodell överlever som inte skapar nytta åt folkflertalet.
Citera
2008-02-05, 22:54
Medlem
ayanamiis avatar
Det verkar åtminstonne finnas väldigt mycket att debattera kring detta. Tyder detta ändå inte på att systemet är väldigt konstigt jämfört med handelssystem med andra varor ? Sen kan man ju som här diskutera om det är bra eller dåligt...
Citera
2008-02-05, 23:16
Medlem
Realizts avatar
De som anser att FRB-systemet skulle vara marknadsmässigt, borde ju inte ha någonting emot att finansväsendet verkligen avregleras då. Som att Riksbanken läggs ned, själva fenomenet "lagligt betalningsmedel" avskaffas och att lagstiftning som relaterar till bankväsendet upphör att gälla.

Förutom att det kanske skulle kunna förtydliga vad FRB-förespråkarna menar med "marknad", så skulle det också vara intressant att veta om FRB-förespråkarna på så sätt är eniga med FRB-kritikerna om att det inte bör existera något sådant som "penningpolitik". Jag tycker att det hela påminnner om jordbrukspolitiken. Förespråkarna brukar hävda att potatisodling norr om polcirkeln visst är lönsamt. Därmed vekrar de ju påstå att jordbrukspolitiken är verkningslös. Potatisodling i arktis är skulle vi ha även utan skattefinansierade bidrag och med frihandel. Likaså skulle vi ha FRB-pengar utan statlig inblandning.

Varför så inte tillåta marknaden avgöra frågan?
Citera
2008-02-06, 00:25
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Segelbåtar kan enkelt splittas i två.
Idkar du FRB med segelbåtar på det viset sjunker de, precis som pengars värde sjunker vid FRB.

Citat:
Och att banker inte lånar ut insatta pengar är så dumt att det knappast förtjänar att kommenteras. Men men.

Kolla upp det själv, i sverige krävs 0% underlag vid FRB, grannländerna har ca 12%.

Citat:
Ursprungligen postat av 4% förlagsbevis
Fel! Antingen håller du det avtal du ingått (pacta sunt servanda!), eller så ianspråktas den säkerhet du ställt - d.v.s. ditt hus säljs till någon som är beredd att göra rätt för sig.
Det var precis vad jag skrev, bingo.
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Alla de valutorna går att växla mot varandra. Men, ok, syftet var att stoppa gråten hos naturrättarna. Vi gör som du säger.
Bra. Vem tror du då vill handskas med fiatvaluta och varför? Är det möjligt för fiatförespråkarna att erkänna att det är skatterna som är det enda som håller ihop systemet?
Citat:
Bankerna säger inte att de har 100% reserver. Hur kan förresten bedrägerilagstiftning förresten vara förenlig med naturrätten? Den inskränker ju yttrandefriheten.
Jag har inte åberopat någon naturrätt i diskussionen.
Citat:
Och hur var det med försäkringsbolag? De kommer aldrig kunna betala ersättning om alla kunder råkar ut för olyckor precis samtidigt. Försäkringsmarknaden bör därför förbjudas.
Försäkringsbolagen informerar om detta, det är allmänt känt att man inte får pengar på försäkringen vid exempelvis naturkatastrofer. Bankerna har staten som "partner in crime", eftersom staten ger bankerna medel så att dessa alltid kan betala det de bundit sig till. Att bedriva FRB med fiatpengar ser jag inget omoraliskt med, fiatpengar är trots allt ingenting, i synnerhet när de tar sin form i siffror i en databas. FRB med reella varor är däremot bedrägeri och så ser nuvarande lagstiftning också på saken.
Citera
2008-02-06, 00:58
Medlem
Citat:
Idkar du FRB med segelbåtar på det viset sjunker de, precis som pengars värde sjunker vid FRB.

Kolla upp det själv, i sverige krävs 0% underlag vid FRB, grannländerna har ca 12%.

Till och med Hmmm favoritbok skriver ju det
"Vad händer då när betalningsmottagaren disponerar dessa inlåningsmedel för olika betalningar? Normalt sker detta genom att han girerar till betalningsmottagarens bankkonto. Sker detta i samma bank som givit lånet påverkas inte inlåningen i denna bank. Men det kan ju likväl hända att betalningsmottagaren har sitt konto i en annan bank. Inlåningsmedlen förs då över från den långivande banken till andra banker,"

Dvs, de inlånade medlen lämnar banken om de lånas ut och används för betalning!

Realizt: Varför jag inte förespråkar en avreglerad finansmarknad. Därför att jag, till skillnad från dig, är övertygad om att en avreglerad finansmarknad skulle fungera värre. När jag säger att FRB är ett marknadsfenomen är det som en kritik av marknaden, inte som en hyllning av FRB. Ni har själva förtjänstfullt pekat ut vilka extremt kraftiga effekter även hårt reglerad FRB har på ekonomin- FRB med 0% täckningskrav och som får investera i vilka tillgångar som helst och startas av vem som helst skulle ju löpa amok.

Avslutningsvis - anledningen att FRB fungerar är inte en reglering av vad som är lagligt betalningsmedel- detta kan nämligen inte banker skapa - utan avsaknad på bestämmelser vad som FÅR användas som betalningsmedel, där bankfordringar är extremt populära.

FRB kan avskaffas med statligt tvång (nåja, nu är det reglerat men helt upplånat kommer det aldrig bli) men garanterat uppstå utan.
Godnatt
Citera
2008-02-06, 10:24
Medlem
jnilssons avatar
Liknelsen mellan FRB och en bilpool tycker jag är bra. Det är ett sätt för många människor att kunna använda en begränsad resurs (pengar resp. bilar) mer effektivt. Bilens hjul kommer rulla längre och omloppshastigheten på pengar kommer stiga.

I fallet med FRB finns dock inget samhällsekonomiskt värde med att öka omloppshastigheten på pengar. Likväl så är det så marknaden kommer fungera. Anledningen är att det finns privatekonomiska incitament.

Den som undrar hur ett helt avreglerat bankväsende fungerat historiskt kan titta på Skottland och Kanada under 1800-talet. Sök på Fribankskolan och Timbro.

C-O.M: Jag är lätt skeptisk till att statlig reglering kan göra FRB mer stabil. Insättningsgarantier ökar bara utrymmet för kreditgivning. Regler om kapitaltäckning sänker interbankräntan. Det är moral hazard över hela linjen. Upptäckten av problem skjuts bara framåt i tiden och är då 10 ggr värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in