Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Nej, klart inte siffror i en bokforing gar att handlar for. Det har med overlikviditet vet jag inte riktigt var jag ska stalla mig. Har ingen direkt kalla eller riktig ide hur det skulle fungera. Det naturliga ar att varden som bara uppstar som bokforing (skapandet av lan) och inte har nagon bakomliggande tillgang "forsvinner" nar de ammorteras eller skrivs ner, precis som nar man bokfor an avskrivning pa Goodwill.
Kan bara skriva det jag skrev förut - en interbankmarknad som i första hand består av en likviditetsutjämning med snabba dagslån borde inte ha ökat dramatiskt som procentuell andel av banksystemets balansomslutning, den borde ha hållit hyfsat jämna steg med den övriga utvecklingen.
Ökningen var extrem, från 5 procent till 60 procent av inlåningen från allmänheten mellan åren 1955-85.
Beskrivningen av verksamheten går inte ihop med ökningen. Själva skillnaden i dagliga inkomster/utgifter mellan banker kan ju för jösse namn inte ha ökat med dryga 1000 procent under perioden.
Som jag ser det så skapade man en ny marknad helt enkelt. Exakt hur samspelet med Riksbanken såg ut vet jag inte, men det blev en utlåningsmarknad med få aktörer där lån aldrig amorterades. En ren lagerhållning - man satte in sina överskott hos varandra.
Och amorteringarna från allmänheten ingick åtminstone till en del i detta, de var ju en del av dessa dagslån.
Överlikviditet kan som sagt inte ses i bokföringen i form av för stor inlåning från allmänheten, däremot kan överlikviditeten nästan definieras rakt av utifrån siffrorna på "överökningen" av interbankmarknaden. Återigen, detta gällde ju perioden innan bankerna började använda interbankmarknaden till aktiv funding. Att den ökade då, efter 1985, har helt andra orsaker.
---
Liknande resonemang kan ju föras vad gäller rika länders statsskulder. Utan att gå in i detalj på hur samspelet med banksystemen fungerat kan man konstatera att rika länder numera betalar enorma summor i räntekostnader på sitt eget kapital - via skatten (!) Ökningen uppkom i ungefär samma tidsperiod som ökningen av interbankmarknaden, och i alla länder, även i de länder som inte hade "för stor offentlig sektor".
Någonstans ligger det gravade hundar i den här utvecklingen. Och amorteringarna spelar troligen en nyckelroll.