2008-03-13, 10:35
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slupen
Har ar en annan intressant siffra:

Derivat marknaden ar uppskattad till 516triljoner (amerikanska triljoner).

Kalla: Bank of international settlements

Men vad har det med saken att göra egentligen?
Citera
2008-03-13, 10:45
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Zorro
Men vad har det med saken att göra egentligen?
Det är en förbluffande stor siffra. Ett retoriskt grepp. Meningen är att du skall pinka på dig.
Citera
2008-03-13, 10:48
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Jag grundar min pa att banker alltid lovar alla att narsomhelst kunna ta ut sina totala saldon.

Det är m.a.o. detta som är kärnpunkten i din argumentation. Då är frågan om de ger ett sådant löfte. Jag tror inte att de lovar att alla kan ta ut sina totala saldon samtidigt då det är helt orimligt.

Men varför blanda in att de "skapar" pengar i bilden egentligen? Du hade haft exakt samma problematik om de "bara" hade utfärdat krediter på exakt samma belopp som de lånar in.
Citera
2008-03-13, 10:49
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Det är en förbluffande stor siffra. Ett retoriskt grepp. Meningen är att du skall pinka på dig.

Det funkade inte jättebra kan jag väl säga.
Citera
2008-03-13, 10:51
Medlem
Slupens avatar
Citat:

Derivatmarknaden laste banksystemet redan 1998 da en stor felinvestering i princip gjorde en aktor bankrutt (ska leta fram infot liter mera exakt).

Jag la inlagget eftersomde flesta inte kanner till storleken pa derivatmarknaden men det ar ju egalt om man vill veta eller inte.
Citera
2008-03-13, 10:52
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Det är m.a.o. detta som är kärnpunkten i din argumentation. Då är frågan om de ger ett sådant löfte. Jag tror inte att de lovar att alla kan ta ut sina totala saldon samtidigt då det är helt orimligt.

Men varför blanda in att de "skapar" pengar i bilden egentligen? Du hade haft exakt samma problematik om de "bara" hade utfärdat krediter på exakt samma belopp som de lånar in.

Jag har fragat riksbanken i saken, lat oss vanta o se vad de sager. ska bli spannande.

Kan handa att de ger dig ratt..
Citera
2008-03-13, 10:58
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Men kom igen, vi talade ju om en grund för att hävda att banker sysslar med bedrägeri. Då måste man ju titta på avtalstexten. Jag kan ju inte stämma Systembolaget för bedrägeri om favoritspriten är slut en fredag men den aldrig har varit det tidigare.

Vet inte riktigt vad du menar, men jag känner till hans samröre med Soros och har köpt ett par av hans index.

OK, jag tyckte Olyckan gav trovärdiga svar. Det verkar heller inte sannolikt att Riksbanken skulle organisera betalningar med bankernas egna krediter. Skulle storbankerna acceptera den nystartade lokala bankens krediter? De vill nog förlita sig på Riksbanken som mellanhand.

Varför inte betrakta alla krediter i samhället som pengar? Om officiella mått på penningmängden står still men frasen "I owe you one" hörs dubbelt så ofta på gator och torg så har ju något hänt i ekonomin. Frågan om vad som skall räknas som pengar verkar mer handla om vad som är möjligt att mäta.

FRB ar ju lagligt, det har jag aldrig ifragasatt.

Alla pengar i samhallet ar ju krediter. Det ar ju sa pengar uppstar fran forsta borjan i ett fiatsystem med credit money.

Nar stat trycker pengar sjalva (utom bankvasendet) ar det fraga om reda pengar (DVS de ar inte rantebarande). Jmf med Lincoln och hans Greenback for att finansiera sitt krig.
Citera
2008-03-13, 11:04
Medlem
Slupens avatar
Citat:

Nja, da hade totala fordringar aldrig overstigit M0 (regular deposit contract), dvs kreditexpansionen skulle vara kraftigt begransad jmf med idag.
Citera
2008-03-13, 11:16
Medlem
El Zorros avatar
Citat:
Nja, da hade totala fordringar aldrig overstigit M0 (regular deposit contract), dvs kreditexpansionen skulle vara kraftigt begransad jmf med idag.

Fast du hade haft precis samma problem om alla hade velat ta ut sina pengar samtidigt.

Skillnaden är att det hade varit svårare och dyrare att ta lån vilket hade hämmat tillväxten.
Citera
2008-03-13, 11:34
Medlem
Slupens avatar
Citat:
Fast du hade haft precis samma problem om alla hade velat ta ut sina pengar samtidigt.

Skillnaden är att det hade varit svårare och dyrare att ta lån vilket hade hämmat tillväxten.

Svarare att ta lan, absolut. Tilgangen pa krediter ar betydligt mer andlig, men banker hade konkurrerat pa samma villkor som t.ex. en person som ger ett lan. Rattviseaspekten.

Vid en bankrun och full deposit banking skulle skadeeffekterna pa ekonomin som helhet bli mycket mindre eftersom dess utlaning da inte ar exponentiell mot dess reserver. Skulle aven leda till mer stabil prisbildning pa belaningsbara tillgangar over tid (har galler antagandet att riksbanken inte okar M0 i hog takt).

Tillvaxten skulle sjunka i nominella termer, men i reala?

Svart att veta. Man maste jamfora for/nackdelarna med kreditutvidgning/kontrahering med en stabilare kreditmangd over tid for att ha ett bra svar.

Finn inga bra exempel att jamfora med har.
Citera
2008-03-13, 19:00
Medlem
Citat:
Jag har fragat riksbanken i saken, lat oss vanta o se vad de sager. ska bli spannande.

Kan handa att de ger dig ratt..

Hur lyder frågan du har ställt till riksbanken?
Citera
2008-03-13, 20:11
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Det skapas inte pengar från luft idag heller. Det skapas krediter och krediter går hur bra som helst att skapa även om man har t.ex. guldmyntfot.
M0 är luft och dessa används i sin tur för att skapa mer luft.

De går hur bra som helst att skapa men du kommer att få problem att få dem värderade till samma värde som en hundraprocentig sedel. Med andra ord kommer krediterna att åka på däng :P

Citat:
Om tillväxten är 3% men vi gräver upp 5% mer guld. Vad har hänt med valutan då? Beroende på hur mycket guld som utvinns i förhållande till tillväxten så kommer du att få inflation eller deflation. Varför skulle det vara bra med en konstant penningmängd?
Detta lär ju bli redundant i.o.m. att du fått svar av Kivan m.fl. ovan.

Du glömde att det används guld för att tillverka saker också. Konstant penningmängd när det gäller guld är ett lite oprecist ord, konstantare eller konstantast är mer exakta ord.

Förutom att staten och bankerna tas ifrån sin möjlighet att skapa pengar så innebär det att man slipper felinvesteringar som det nämns tidigare i tråden. Deflation när produktiviteten ökar är inget problem. Annan deflation är naturligtvis lika problematisk som deflation i fiatvaluta. Samma sak med inflation. Skillnaden är att den är mer stabil och försvårar skapande av pengar.

Citat:
Nej, det är snarare så att värdet på våra saker är mer värt än värdet på allt guld.
Guld är valutan så ditt påstående blir meningslöst såvitt jag kan se. Dessutom vill jag som sagt inte ha någon centralt styrd övergång.

Räcker alla pengar idag till för att köpa allt i världen? Är det en relevant fråga? Jag frågar detta för att jag vill veta det är inga retoriska frågor.

P.S. Jag misstänker att jag missförstår dig med tanke på Kivans inlägg.

Citat:
Tja, i Skottland så fungerar det rätt bra utan att man har några sedlar som är legal tender och där har inte guldet direkt tagit över.
Nuvarande Skottland har bankregleringar. Jag har fotfarande inte satt mig in i vad som skedde under tidigare nämnda år.

Citat:
De skapar inte krediter från luft. De har säkerheter i vissa fall så borde de haft bättre säkerheter. Är det ett stort problem? Att banker inte har täckning för all inlåning vid ett och samma tillfälle ligger i sakens natur. Deras affärsidé är att låna in pengar för att sedan låna ut dessa. Hur skulle det fungera annars?
Nej det ligger inte i sakens natur det ligger i FRB:ns natur. Det skulle fungera som det gjorde på den gamla goda tiden överallt utom i Skottland (kanske)

Citat:
Om man t.ex. säger att man måste låsa pengarna i ett visst antal år så kommer du inte tillrätta med "problemet" du bara undviker det och gör kreditmarknaden mer oflexibel helt i onödan.
Man kommer till rätta med problemet. Man löser i själva verket precis hela problemet genom att bankerna inte kan skapa inflation genom utlåning.

Från ditt andra inlägg:
Citat:
Det tror jag säkert att det skulle göra dock är det ganska svårt att hitta exempel då valutorna grundar sig på de gamla nationalstaterna och inte på en marknad som har varit fri från början.
Detta är orsaken till varför jag tror det jag tror. Det finns ett exempel på (påstått) vettig FRB under myntfot och inga kända exempel på FRB utan myntfot som växt fram under marknadsformer. Det är konstigt att då dra slutsatsen att FRB utan myntfot skulle vara en marknadslösning (snarare bli).

Citat:
Ok, jag är överygad om att du har fel i dina förutsägelser men det finns nog inte mycket jag kan säga som får dig att ändra uppfattning.
Nej, jag tror att jag får svårt att övertyga dig också. Se ovan.

Citat:
Problemet med det är att det rent praktiskt är väldigt svårt för en ny valuta att slå sig in. Och det är inte rimligt att staten ska lägga en jäkla massa pengar för att kunna ta betalt i alla möjliga valutor. Om du tvunget vill betala din skatt i en annan valuta än SEK så skaffa ett konto i det landet och betala det den vägen så omvandlas det till SEK innan det kommer in på deras konto.
Se Kivans svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in