2006-07-26, 09:11
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dui
Mitt stora problem när jag har försökt göra sushi är fisken. Vi vet aldrig hur vi ska tina upp den osv osv. När det gäller lax har jag hört att fisken måste ha varit fryst, men sen vet jag inte hur man tinar upp den på effektivaste sättet

Är du inte så kräsen kan du köps rökt eller gravad lax i färdiga skivor, den behöver inte frysas eller göras något med innan man kan äta den.
Citera
2006-11-06, 19:09
Medlem
mummas avatar
vart kan man köpa nori?
Citera
2006-11-06, 19:53
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
vart kan man köpa nori?

Jag köper det i min lokala hemköpsbutik. Prata med personalen i din matbutik så kan de säkert ta hem lite noriark åt dig!
Citera
2006-11-07, 00:02
Medlem
Azraels avatar
Måste bara påpeka att det är direkt hälsovådligt att äta rå, icke fryst, fisk. En väldigt vanlig källa till matförgiftning och parasitangrepp. All fisk är fullproppad med parasiter och det är därför den skall frysas. Det finns en anledning till att marinbiologer aldrig äter sushi - de vet vad som bor i fisken...
Citera
2007-10-26, 21:49
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Hur gör jag egen Sushi?

Testade Sushi efter allt prat om hur gott det var för något år sedan. Kom snabbt fram till att det är den mest överskattade maträtten sedan Langos.

Men häromveckan var jag på en fest som hade buffé på Sushi och blev väldigt förtjust. Vill veta följande:

Är det speciellt ris jag måste ha (har hört något om det)?
Vilka tillbehör måste jag köpa? Vilka sorts soya, ingefära etc.

Gillar mest Sushi med lax och tonfisk, men tar gärna tips på hur jag gör dom där rullarna med algkittet runt om...

Tacksam för snabba tips då jag vill laga det till helgen.
Citera
2007-10-26, 22:50
Medlem
jugges avatar
http://receptfavoriter.se/mat-recept...h-sashimi.html
Citera
2007-10-26, 23:24
Medlem
Airbuzzs avatar
Jag har kört med blue dragons sortiment. Sushiris, gari (inlagd ingefära) och algerna man använder som "omslagspapper". Blue Dragon har hela sortimentet, inklusive wasabi och såna där bambumattor man använder att rulla med.
Citera
2007-10-27, 01:29
Medlem
Se till att göra allt rätt bara och använda färska produkter, inte kul att bli sjuk av sushi...
Citera
2007-10-27, 02:33
Medlem
klybans avatar
Lite fina bilder med enkel text.
Inga recept dock.

http://www.sushiboras.se/

Skillnad mellan god sushi och inte så god sushi är helt klart baserat på råvarornas kvalitet.

Och givetvis lite skicklighet också
Citera
2007-10-27, 02:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larionowskij
Se till att göra allt rätt bara och använda färska produkter, inte kul att bli sjuk av sushi...
Lite gari(inlagd ingefära) är till för att ta lite bakterier är det tänkt.
Och sen är det ju gott också

Men visst ska det vara färska produkter ändå för det är ju ingen mirakel bakterie borttagare.

Hälleflundra och tonfisk är mina favoriter jag har bland den sushin som har fisk i sig i alla fall.

Och gärna färsk wasabi men det vet jag inte ens om det går att få tag i här i Sverige,har dock bara fått smaka en gång
Men den i tub är helt okey

Har tänk många ggr på att odla den själv men det är ju alldeles för besvärligt odlings process :/
Citera
2007-10-27, 10:58
Medlem
Deannas avatar
Gigant_Superman!!
Det finns "sushi-kit" där allt finns med förutom fisk/grönsaker. Tycker att det är en bra grund att börja med då man gör sushi första gången.. Sådana kit finns i vanliga matbutiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Larionowskij

Nja.. Frys in fisken i 2 dygn innan den används rå..
All fisk som "tillagas" med en temperatur under 72 grader ska frysas innan eller efter tillagning (gäller då rå fisk som i sushi, gravad och kallrökt)
Citera
2007-10-27, 16:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Gigant_Superman!!
Det finns "sushi-kit" där allt finns med förutom fisk/grönsaker. Tycker att det är en bra grund att börja med då man gör sushi första gången.. Sådana kit finns i vanliga matbutiker.

Nja.. Frys in fisken i 2 dygn innan den används rå..
All fisk som "tillagas" med en temperatur under 72 grader ska frysas innan eller efter tillagning (gäller då rå fisk som i sushi, gravad och kallrökt)
Måste rätta upp det hela och precisera så gott jag kan,för det du säger är inte direkt felaktigt,men absolut inte rätt.

I Japan där fryser man inte fisk som kommer från havet(hög salthalt) runt Japan,med undantag för vissa fisk sorter.
I Sverige så är undantagen makrill,sill och vitfiskar(torsk ovs..) lax från bräckt och sött vatten,lax från atlanten fryses inte.
Vilka Japan's fisk sorter som man måste frysa vet jag inte för dom har ju inte samma arter som oss även om flera är likartade.

Insjöfisk fryser dom alltid,fisk som har annan färg kan dom se om det finns parasiterna,vad jag fattade då är att dom inte fryser den fisken.

När jag börja nysta lite i detta så insåg att det inte fanns en enkel guide och enkel regel på vad som fryses och inte.

Så sammanfattning(en enkel sådan)är att hög salt levande fisk behövs inte frysas med få undantag.
Med mellan salt nivå mer undantag och i sött vatten bara undantag och skulle inte förvåna mig om det finns undantag på undantagen :S

Och hälleflundran och tonfisken som var mina favoriter dom behöver man inte frysa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in