• 1
  • 2
2006-07-09, 14:44
Medlem
duis avatar
Så, hur gör man den perfekta Sushin?
Någon som har några länktips eller dylikt dom vill dela med sig?
Citera
2006-07-09, 15:34
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dui

Tjena!

http://www.hub-uk.com/cooking/tipssushi.htm

En bra början kan väl vara att köpa färdig sushi och kolla uppbygnaden på den redan färdiga varan? Och sedan försöka göra likadan. Bör nog finnas sushiskolor på större orter kan jag tänka mig. Annars kanske du kan få vara med i köket på någon sushikrog om du ber snällt.
Citera
2006-07-09, 23:00
Medlem
Don't bother, smakar skit..
Citera
2006-07-09, 23:38
Medlem
Bra inlägg ichisebe
Citera
2006-07-10, 11:20
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dui

Perfekt och perfekt vet jag inte men jag gör hyffsad sushi. Rist är viktigt, använd bra ris och sen följer du instruktionerna på förpackningen.

Jag brukar krama till små rular stryka på lite wasabi och lägga en laxskiva på. Rå lax måste frysas innan den kan ätas, alternativt kan man använda fördigskivad rökt eller gravad.

Rullarna måste man ha en sushimatta, finns att köpa på välsorterade mataffärer. Då lägger man först sjögräsarket på mattan sen ett tunnt lagar ris. I mitten lägger man det man själv gillar, tex gurkstav, avocado och krabstick. Sen rullar man ihop och fäster sjögräsarket med vatten.

Blue Dragon har mycket av sakerna du behöver och instruktioner finns på förpackningarna. På deras hemsida finns både instruktioner och olika tips www.bluedragon.nu.
Citera
2006-07-10, 12:51
Medlem
erlgs avatar
Om verkligen vill göra utsökt sushi så har du det klassiska tillvägagångssättet här:

Skölj 3 1/2 dl japanskt rundkornigt ris under rinnande vatten i 10 minuter. Låt sedan torka i en sil i en timme. Lägg en liten bit kombu i botten på en tjockbottnad kastrull och lägg i riset. Töm på 3 1/2 dl kokande vatten och låt koka sakta i en kvart. Locket skall vara på under hela koktiden. När de 15 minutrarna har gått låter du riset vila ungefär lika länge. Töm sedan upp riset i en låg form. Gör en blandning av 1 dl risvinäger, 1 msk sake, 2 msk socker och två tsk havssalt som du sedan tömmer över riset som sedan blandas oerhört försiktigt. Täck sedan riset med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 6-8 timmar.

Fisken skall sedan förberedas. Frys inte laxen! Då blir den helt oanvänbar. Gör så här istället:

Strö ett lager salt på ett fat, lägg på en skinnfri, färsk laxfile och strö över mer salt. Lämna den åt sitt öde i en halvtimme. Skölj den sedan i kall risvinäger. På detta sätt blir fisken helt säker. Man kan för övrigt göra likadant med makrill, aborre eller fjällröding.

Blöt en skärbräda med kallt vatten och se till att händerna också är blöta. Dela filen där bröstbenen satt så att du får två jämntjocka bitar. Skär dessa, med ett drag ifrån dig, i 1/2 cm tjocka skivor.

Lägg en bit fisk i vänster handflata, stryk på en liten klick wasabi med höger pekfinger. Doppa höger hand i den kalla vinägern och ta upp lite ris i handen. Tryck försiktigt ihop handen så får du den korrekta Edo-Mae formen på riset. Lägg sedan risklumpen på fiskbiten i vänster hand och för ihop de två komponenterna försiktigt. Fortsätt på detta vis till du har 10-12 bitar.

Maki är kanske lättare att göra för nybörjaren. Gör så här:

Ris enligt ovan, men dubbla allting.

Du behöver fyra ark nori. Lägg det första på en sushimatta eller handduk. Lägg en bit ris på arket och bred ut den med våta händer. Du skall ha en sträng ris på arket som är ca 1 cm tjock och lika hög. Gör en liten ränna i riset med pekfingret. Stryk ut lite wasabi i denna ränna. Lägg sedan ut en sträng strimlad tonfisk på wasabisträngen.Sedan rullar du ihop det hela, ganska hårt, och då har du en rulle med fisk som är omgiven av ris och nori. Denna skall du skära med en mycket vass kniv i 2 cm längder.

Servera med soja och gari.
Citera
2006-07-10, 17:08
Medlem
Omikrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Om verkligen vill göra utsökt sushi så har du det klassiska tillvägagångssättet här:

Skölj 3 1/2 dl japanskt rundkornigt ris under rinnande vatten i 10 minuter. Låt sedan torka i en sil i en timme. Lägg en liten bit kombu i botten på en tjockbottnad kastrull och lägg i riset. Töm på 3 1/2 dl kokande vatten och låt koka sakta i en kvart. Locket skall vara på under hela koktiden. När de 15 minutrarna har gått låter du riset vila ungefär lika länge. Töm sedan upp riset i en låg form. Gör en blandning av 1 dl risvinäger, 1 msk sake, 2 msk socker och två tsk havssalt som du sedan tömmer över riset som sedan blandas oerhört försiktigt. Täck sedan riset med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 6-8 timmar.

Fisken skall sedan förberedas. Frys inte laxen! Då blir den helt oanvänbar. Gör så här istället:

Strö ett lager salt på ett fat, lägg på en skinnfri, färsk laxfile och strö över mer salt. Lämna den åt sitt öde i en halvtimme. Skölj den sedan i kall risvinäger. På detta sätt blir fisken helt säker. Man kan för övrigt göra likadant med makrill, aborre eller fjällröding.

Blöt en skärbräda med kallt vatten och se till att händerna också är blöta. Dela filen där bröstbenen satt så att du får två jämntjocka bitar. Skär dessa, med ett drag ifrån dig, i 1/2 cm tjocka skivor.

Lägg en bit fisk i vänster handflata, stryk på en liten klick wasabi med höger pekfinger. Doppa höger hand i den kalla vinägern och ta upp lite ris i handen. Tryck försiktigt ihop handen så får du den korrekta Edo-Mae formen på riset. Lägg sedan risklumpen på fiskbiten i vänster hand och för ihop de två komponenterna försiktigt. Fortsätt på detta vis till du har 10-12 bitar.

Maki är kanske lättare att göra för nybörjaren. Gör så här:

Ris enligt ovan, men dubbla allting.

Du behöver fyra ark nori. Lägg det första på en sushimatta eller handduk. Lägg en bit ris på arket och bred ut den med våta händer. Du skall ha en sträng ris på arket som är ca 1 cm tjock och lika hög. Gör en liten ränna i riset med pekfingret. Stryk ut lite wasabi i denna ränna. Lägg sedan ut en sträng strimlad tonfisk på wasabisträngen.Sedan rullar du ihop det hela, ganska hårt, och då har du en rulle med fisk som är omgiven av ris och nori. Denna skall du skära med en mycket vass kniv i 2 cm längder.

Servera med soja och gari.

HAHAHA... Du är rolig du
Citera
2006-07-10, 21:40
Medlem
Tjohildas avatar
Det finns kurser i sushimatlagning, bl a på Hasseluddens japanska spa i Nacka.
www.yasuragi.se
Citera
2006-07-10, 22:41
Medlem
Kuggarns avatar
Man kan sammanfatta det så här. Det är mycket lättare att ro ihop en hyfsad sushi än vad man kanske tror från början. Makirullar går nästan inte att misslyckas med om man gör som det står på paketen. Glöm inte Gari bara... Ett måste
Citera
2006-07-11, 04:03
Medlem
Motvilligs avatar
Ett tips om man inte gillar sjögräset (smakar ju inte mycket men jag gillar inte konsistensen av någon anledning) är att köra med rispapper (en ätbar variant då). Vet inte om det säljs i svenska affärer men det finns och funkar bra till rullar.

En variant jag gillar är rispappersrulle med lax, avocado och lite cream cheese (typ Philadelphia). Låter och är måhända en aning barbariskt men det är gott. Säljs och tillverkas av äkta japaner på mitt lokala sushitrain.

I övrigt är nog vanliga ris-och-lax-bitar min favorit (trots att jag ätit mig igenom horder med underliga varianter för att se om det finns bättre grejor). Oerhört enkelt men om det är bra gjort så är det även oerhört gott.
Citera
2006-07-11, 04:38
Medlem
indulgences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Don't bother, smakar skit..

Tycker att det hemmagjorda smakar 10 gånger godare än de man köper i sushibaren för 100 spänn. Extremt mycket billigare också.
Citera
2006-07-11, 10:35
Medlem
Viktigt att riset inte blir sönderkokt och grötigt. Jag har använt crabsticks nån gång när jag varit sugen och inte haft lax eller räkor hemma. Istället för stora räkor brukar jag använda tre vanliga räkor på varje bit. Har förätit mig på sushi så nu blir det bara nån gång ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in