2006-07-12, 01:57
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
En variant jag gillar är rispappersrulle med lax, avocado och lite cream cheese (typ Philadelphia). Låter och är måhända en aning barbariskt men det är gott. Säljs och tillverkas av äkta japaner på mitt lokala sushitrain.
Gee, Som bonafide samurai kan jag bara säga att det där receptet helt klart är en klockrent anpassning till västerlänningar. Knappast kosher... Men det lät gott!
Citera
2006-07-13, 19:26
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Om verkligen vill göra utsökt sushi så har du det klassiska tillvägagångssättet här:

Jag vet inte om detta är det roligaste jag nånsin har läst, men jag tror det. Pellejönseri på hög nivå! Underbart.
Citera
2006-07-13, 19:39
Medlem
OliTs avatar
Jag jobbade faktiskt en kortare period på en sushibar, och skulle eventuellt börja jobba där på fast basis, men det blev inte av.

Om jag inte har tappat mina ögon helt så vill jag påstå att erlgs tillvägagångssätt är relativt korrekt, det finns några små frågetecken, men i det stora hela stämmer det. Det är en avancerad procedur att tillverka sushi, men det är gott. Traditioner, i det här fallet, tycker jag ska hållas på.
Citera
2006-07-13, 19:55
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Jag jobbade faktiskt en kortare period på en sushibar, och skulle eventuellt börja jobba där på fast basis, men det blev inte av.

Om jag inte har tappat mina ögon helt så vill jag påstå att erlgs tillvägagångssätt är relativt korrekt, det finns några små frågetecken, men i det stora hela stämmer det. Det är en avancerad procedur att tillverka sushi, men det är gott. Traditioner, i det här fallet, tycker jag ska hållas på.

Det stämmer säkert, men hur många skulle börja böka med allt det där hemma? Och hur många av oss har ätit sushi i Japan, på ett ställe där de gör på det "rätta" sättet? Inte många skulle jag tro. (Jag kan ha fel, detta är ju ändå Flashback, där alla är miljonärer, har 30-centimeters kukar och är ihop med supermodeller) Kom nu inte och säg att i Japan gör alla som erlg säger, för det stämmer helt enkelt inte. Att något ska göras på ett visst sätt innebär inte att det alltid görs så.
Och att komma med sånt pretentiöst dravel som erlg gör är verkligen komiskt.
Citera
2006-07-13, 19:59
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Det stämmer säkert, men hur många skulle börja böka med allt det där hemma? Och hur många av oss har ätit sushi i Japan, på ett ställe där de gör på det "rätta" sättet? Inte många skulle jag tro. (Jag kan ha fel, detta är ju ändå Flashback, där alla är miljonärer, har 30-centimeters kukar och är ihop med supermodeller) Kom nu inte och säg att i Japan gör alla som ergl säger, för det stämmer helt enkelt inte. Att något ska göras på ett visst sätt innebär inte att det alltid görs så.

Nej, men i japan finns ett visst mått av stolthet, speciellt i tillagning av sushi. Det sägs, sant eller inte, att man som aspirerande sushikock inte får göra sushi förrän efter 10 år av ris-tillredande.
Citera
2006-07-13, 20:20
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Och att komma med sånt pretentiöst dravel som erlg gör är verkligen komiskt.

Nja, detta är den traditionella metoden och den kan vara kul att prova just när det gäller sushi eller Kaiseki där just traditionerna spelar så stor roll. Kaiseki är f.ö. något man verkligen kan kalla avancerad matlagningskonst, men det tillvägagångssättet skall jag bespara dig.
Citera
2006-07-13, 20:29
Medlem
Omikrons avatar
Jag har väldigt svårt att tro att erlg överhuvudtaget går att äta, jag menar 1dl vinäger på 3½dl ris det funkar bara inte!
Citera
2006-07-13, 20:36
Medlem
erlgs avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att tro att erlg överhuvudtaget går att äta, jag menar 1dl vinäger på 3½dl ris det funkar bara inte!

Jo, mängden är korrekt. Resultatet blir balanserat och läckert. Tänk bara på att risvinäger är något helt annat än t.ex fransk vitvinsvinäger. Smaken på vinägerdressingen mildras och blir rundare när man hettar upp den, vilket jag glömde skriva att man måste göra för att sockret skall lösas.
Citera
2006-07-13, 20:45
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliT
Nej, men i japan finns ett visst mått av stolthet, speciellt i tillagning av sushi. Det sägs, sant eller inte, att man som aspirerande sushikock inte får göra sushi förrän efter 10 år av ris-tillredande.

Skitprat. Jag vet en kille, svensk, som började som sushikock sgs direkt han kom till Japan. Visserligen på ett av alla dessa "hål-i-väggen"-sushiställen som finns i alla stora japanska städer.
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
men det tillvägagångssättet skall jag bespara dig.
Ja, tack.
Citera
2006-07-14, 02:02
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Skitprat. Jag vet en kille, svensk, som började som sushikock sgs direkt han kom till Japan. Visserligen på ett av alla dessa "hål-i-väggen"-sushiställen som finns i alla stora japanska städer.
Kallas där jag bor för povo sushi (som i poverty). Det finns iofs ännu värre varianter med maskingjord sushi och den kan man lika gärna låta bli att äta.

I övrigt tyckte jag inte erlg:s recept var varken pretentiöst eller överdrivet. Lät mest som en beskrivning, och inte ens särskilt tillkrånglad, av hur man går till väga. Att det sen går att göra sushi med överkokt Uncle Bens och fiskpinnar (något för unkistråden...) är en annan sak.
Citera
2006-07-25, 22:27
Medlem
duis avatar
Mitt stora problem när jag har försökt göra sushi är fisken. Vi vet aldrig hur vi ska tina upp den osv osv. När det gäller lax har jag hört att fisken måste ha varit fryst, men sen vet jag inte hur man tinar upp den på effektivaste sättet
Citera
2006-07-26, 01:42
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dui
Mitt stora problem när jag har försökt göra sushi är fisken. Vi vet aldrig hur vi ska tina upp den osv osv. När det gäller lax har jag hört att fisken måste ha varit fryst, men sen vet jag inte hur man tinar upp den på effektivaste sättet
Läs i tråden om frysning eller ej.

Om du har fryst fisk så är det väl bara att lämna den i kylen tills den är tinad?
Det effektivaste sättet är väl iofs mikrovågsugn men det blir nog ingen rolig sushi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in