Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det har jag i alla fall inte lärt mig som fiskhandlare.. Branschen går efter Livsmedelsverkets rekomendationer och Livsmedelsverket rekomenderar att du fyser all fisk i minst 48 timmar.
Man brukar väl säga att odlad fisk har mindre antal parasiter än vildfångad. Annars kan parasiter som Anisakis och binnikemask finnas i fisken. Sen finns det bakterier, bakterien Vibrio parahaemolyticus är den största orsaken till matförgiftning i Japan, den bakterien finns i varma, salta vatten men förekommer även längs kuster i Sverige., då i tex tonfisk som lever i just sådan miljö. Bakterien Listeria monocytogens kan även finnas i rå fisk, därmed rekomenderas känsliga personer inte att äta rå fisk alls.
Alla parasiter och bakterier försvinner vid en tillagning på 72 grader, men det är bara parasiter som försvinner vid infrysning.
Livsmedelsverket kan ta sig i arslet. Sötvattenfisk bör frysas om man är lite rädd av sig, då den
kan innehålla parasiter, men saltvattenfisk är oftast helt säker. De parasiter som kan finnas har svårt att överleva i människokroppen, och jag läste att det nån gång under 80-talet (det enda år jag har siffror på) rapporterades 30 fall av parasitangrepp frås sushi eller sashimi i
hela USA. 30 fall på (då) runt 250 miljoner invånare är rent statistiskt lika med noll.
Dessutom räcker inte 48 timmar, särskilt inte om det är hela fiskar. Då kan de behöva frysas i fem-sex dagar för att alla parasiter skall dö. Det finns många saker som kan skada dig, och ska man vara orolig för allt så finns det ingenting man kan äta. I Japan finns
yakitori-restauranger som serverar det möraste kycklingköttet rått, till exempel.
Jag tycker alltså att ni ska strunta i att frysa fisken. Däremot är det bra om man lägger in den i frysen i en halvtimme eller så innan man skär upp den, då detär mycket lättare att skära sashimi av fisk som är lite halvfryst.