2007-10-27, 16:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Är det speciellt ris jag måste ha (har hört något om det)?
Om man inte får tag i rätt ris så går det med annat ris och då grötris som kommer närmast sushi riset.
Citera
2007-10-27, 17:06
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Måste rätta upp det hela och precisera så gott jag kan,för det du säger är inte direkt felaktigt,men absolut inte rätt.

I Japan där fryser man inte fisk som kommer från havet(hög salthalt) runt Japan,med undantag för vissa fisk sorter.
I Sverige så är undantagen makrill,sill och vitfiskar(torsk ovs..) lax från bräckt och sött vatten,lax från atlanten fryses inte.
Vilka Japan's fisk sorter som man måste frysa vet jag inte för dom har ju inte samma arter som oss även om flera är likartade.

Insjöfisk fryser dom alltid,fisk som har annan färg kan dom se om det finns parasiterna,vad jag fattade då är att dom inte fryser den fisken.

När jag börja nysta lite i detta så insåg att det inte fanns en enkel guide och enkel regel på vad som fryses och inte.

Så sammanfattning(en enkel sådan)är att hög salt levande fisk behövs inte frysas med få undantag.
Med mellan salt nivå mer undantag och i sött vatten bara undantag och skulle inte förvåna mig om det finns undantag på undantagen :S

Och hälleflundran och tonfisken som var mina favoriter dom behöver man inte frysa

Det har jag i alla fall inte lärt mig som fiskhandlare.. Branschen går efter Livsmedelsverkets rekomendationer och Livsmedelsverket rekomenderar att du fyser all fisk i minst 48 timmar.

Man brukar väl säga att odlad fisk har mindre antal parasiter än vildfångad. Annars kan parasiter som Anisakis och binnikemask finnas i fisken. Sen finns det bakterier, bakterien Vibrio parahaemolyticus är den största orsaken till matförgiftning i Japan, den bakterien finns i varma, salta vatten men förekommer även längs kuster i Sverige., då i tex tonfisk som lever i just sådan miljö. Bakterien Listeria monocytogens kan även finnas i rå fisk, därmed rekomenderas känsliga personer inte att äta rå fisk alls.
Alla parasiter och bakterier försvinner vid en tillagning på 72 grader, men det är bara parasiter som försvinner vid infrysning.
Citera
2007-10-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om man inte får tag i rätt ris så går det med annat ris och då grötris som kommer närmast sushi riset.

Grötris = Sushiris. Tillhör japonicasläktet alltihop. Och jag tvivlar på att det som säljs under namnet "sushiris" i sverige är någon speciell strain de importerat från japan. Se bara till att använda rätt mängd kryddor. Salt, mirin, kombu. Och att skölja riset, ordentligt, många många gånger (tills sköljvattnet i princip blivit färglöst). ska ligga i blöt minst 30 min också.
Citera
2007-10-27, 17:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Det har jag i alla fall inte lärt mig som fiskhandlare.. Branschen går efter Livsmedelsverkets rekomendationer och Livsmedelsverket rekomenderar att du fyser all fisk i minst 48 timmar.

Man brukar väl säga att odlad fisk har mindre antal parasiter än vildfångad. Annars kan parasiter som Anisakis och binnikemask finnas i fisken. Sen finns det bakterier, bakterien Vibrio parahaemolyticus är den största orsaken till matförgiftning i Japan, den bakterien finns i varma, salta vatten men förekommer även längs kuster i Sverige., då i tex tonfisk som lever i just sådan miljö. Bakterien Listeria monocytogens kan även finnas i rå fisk, därmed rekomenderas känsliga personer inte att äta rå fisk alls.
Alla parasiter och bakterier försvinner vid en tillagning på 72 grader, men det är bara parasiter som försvinner vid infrysning.
Bror min har ätit mycket sashami/sushi med fisk som inte frysts och aldrig blivit sjuk.
Min brors fru har ätit sashami/sushi med fisk i hela sitt liv och heller aldrig blivt sjuk av det.

Listeria är inget unikt för fisk utan det populäraste sättet att få listeria på är färskost och mjölk.
Men listeria finns över allt i naturen i både luft och vatten och givetvis i inälvor.
Listeria smittar inte från människa till människa,men kan smitta från mamma till foster.

skall tillägga det finns en möjlighet att smittas med ofryst fisk av rätt sort,men inte en hög risk.
Citera
2007-10-27, 22:28
Medlem
herrkarlssons avatar
Några småtips:
Ska du köra rullar med riset utanpå (Futomakis t ex), trä plastfolie över mattan så det inte blir en massa ris å skit på den.
När du ska rengöra mattan, använd så lite vatten som möjligt och ingen diskmedel, borsta relativt hårt och gör det innan riset stelnat.
Ska du använda majonnäs (vilket du borde göra imo ) ska det vara japansk, annars blir det riktigt äckligt.
Har inte sett om man kan köpa inlagd ingefära i affärerna, men försök få en äkta japansk om det går och sojan du ska kör med måste vara japansk, inte kinesisk.

Annars är det väl inte så mycket mer att tillägga, hoppas det går bra och att sushin smakar gott!

EDIT: Glömde att nämna att du inte bör göra rullarna medans riset fortfarande är för varmt eftersom det smälter nori-bladet.
Citera
2008-03-06, 15:56
Medlem
eskimås avatar
Men då kan man alltså köpa en bit laxfile o frysa den i minst 48 timmar ,sen är det bara att langa upp den på riset o käka ??
Citera
2008-03-06, 16:38
Medlem
Billigt japonica-ris brukar man kunna handla på Netto, faktiskt. Skit i blue dragon-grejerna om du kan hitta nåt annat, det är bara billiga grejer i dyra förpackningar.

Enligt mig bör du satsa på att handla t. ex. laxrom eller annan rom att stoppa i sushin. Inte billigt men bästa sortens sushi enligt mig.
Citera
2008-03-06, 20:28
Medlem
eskimås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Billigt japonica-ris brukar man kunna handla på Netto, faktiskt. Skit i blue dragon-grejerna om du kan hitta nåt annat, det är bara billiga grejer i dyra förpackningar.

Enligt mig bör du satsa på att handla t. ex. laxrom eller annan rom att stoppa i sushin. Inte billigt men bästa sortens sushi enligt mig.

Tack för svar, men jag är mest intresserad av laxen . Kan man ta vilken file som helst o frysa den i 2 dygn och sen bara käka ?
Citera
2008-03-06, 20:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Tack för svar, men jag är mest intresserad av laxen . Kan man ta vilken file som helst o frysa den i 2 dygn och sen bara käka ?
Gör du på det sättet så är den helt okey ur bakterie synpunkt.
Viss lax du köper beroende var den kommer ifrån behöver man inte göra så, men dock gör man så för att få en säker produkt.
Citera
2008-03-14, 18:36
Medlem
nu har jag haft en laxfile i frysen görlänge och nu tinar jag den. jag har hört att man skall tina skiten långsamt, alltså i kylen först. problemet är att när jag har gjort sushi med laxfile förr så har den där isytan som är på den frysta laxen smält och fisken blir väldigt "vattnig" så att säga. Inte alls så där fet å go som man får den i sushibarerna. Vad gör jag för fel? Sen tycker jag att det är väldigt svårt att skära den i bra storlek. Den lax jag köpt har varit typ laxfilé i fyra portionsbitar som ligger i små plastförpackningar. Laxsorten heter Chumlax.
det känns som att bitarna e för små för att skära i bra "sushibitar".. vilken sort skall jag köpa?
Citera
2008-03-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna

Livsmedelsverket kan ta sig i arslet. Sötvattenfisk bör frysas om man är lite rädd av sig, då den kan innehålla parasiter, men saltvattenfisk är oftast helt säker. De parasiter som kan finnas har svårt att överleva i människokroppen, och jag läste att det nån gång under 80-talet (det enda år jag har siffror på) rapporterades 30 fall av parasitangrepp frås sushi eller sashimi i hela USA. 30 fall på (då) runt 250 miljoner invånare är rent statistiskt lika med noll.

Dessutom räcker inte 48 timmar, särskilt inte om det är hela fiskar. Då kan de behöva frysas i fem-sex dagar för att alla parasiter skall dö. Det finns många saker som kan skada dig, och ska man vara orolig för allt så finns det ingenting man kan äta. I Japan finns yakitori-restauranger som serverar det möraste kycklingköttet rått, till exempel.

Jag tycker alltså att ni ska strunta i att frysa fisken. Däremot är det bra om man lägger in den i frysen i en halvtimme eller så innan man skär upp den, då detär mycket lättare att skära sashimi av fisk som är lite halvfryst.
Citera
2008-03-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renttu
nu har jag haft en laxfile i frysen görlänge och nu tinar jag den. jag har hört att man skall tina skiten långsamt, alltså i kylen först. problemet är att när jag har gjort sushi med laxfile förr så har den där isytan som är på den frysta laxen smält och fisken blir väldigt "vattnig" så att säga. Inte alls så där fet å go som man får den i sushibarerna. Vad gör jag för fel? Sen tycker jag att det är väldigt svårt att skära den i bra storlek. Den lax jag köpt har varit typ laxfilé i fyra portionsbitar som ligger i små plastförpackningar. Laxsorten heter Chumlax.
det känns som att bitarna e för små för att skära i bra "sushibitar".. vilken sort skall jag köpa?
Ledsen, men fisk som varit fryst blir aldrig lika bra som färsk fisk. Det finns liksom en anledning till varför japanerna äter fisken så färsk som möjligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in