Kom på en sak som jag gärna skulle vilja ha respons på. Existentialismen förespråkar ju som vi alla vet att teoretiska härledningar om diverse händelser inte har någon betydelse förrän de inträffar. Detta har jag skrivit på min blogg, där jag använder företeelsen rökning (av tobak) som exempel:
"Jag utformade precis en teori. Denna teori behandlar det faktum att rökning enligt existentialismens premisser inte är felaktigt då dess skadeverkningar inte är aktuella förrän de uppmärksammas, vilket inte är en direkt konsekvens av nämnd aktivitet utan snarare en långsiktig sådan. Eftersom att existentialismen enbart värderar tankar som begrundas på erfarenheter och ej teoretiska härledningar och överväganden så skulle man kunna uttrycka det som så att rökning är helt och hållet arbiträrt, sett utifrån ett existentialistiskt perspektiv, tills man når den punkt i livet då man erfar dess negativa konsekvenser vad exempelvis hälsa och kondition anbelangar. Har jag en poäng? Märk väl att rökning inte på något vis är godtyckligt sett utifrån ett humanistiskt eller empatiskt perspektiv. Dock får det bli en annan diskussion som skulle kunna te sig tämligen trivial i jämförelse med denna samt i den bemärkelsen att den innefattar härledningar som ej är lika invecklade. Visserligen glider jag in på en annan diskussion nu, men detta behandlar det ämne jag betecknar som "utvecklade tankegångar". Exempel på enkel deduktion: Sett utifrån ett humanistiskt perspektiv så är rökning fel exempelvis på grund av att tobaksföretagen utnyttjar världens fattiga befolkning. Motiveringen till min tes "rökning är fel" finns skriven mitt framför ögonen på läsaren. Inte särskilt mycket tankekapacitet är nödvändig. Däremot lär följande exempel te sig annorlunda för läsaren. Exempel på mellanliggande deduktion: Sett utifrån ett existentiellt perspektiv så är rökning okej enligt livsåskådningens premisser, till den grad att skadeverkningarna gör sig påminda. Motiveringen till min tes "rökning är okej" finns ej skriven mitt framför ögonen på läsaren. För det första måste läsaren vara införstådd i särskilda begrepp som exempelvis den mycket betydande livsåskådningen existentialismen (betydande i den bemärkelsen att den är nödvändig för att fullt ut förstå min tes). När detta är införstått så kan man dra den slutsatsen att tesen är ambivalent på grund av att existentialismen tillåter flertalet utfall beroende på hur lång tid som har gått vilket i sin tur leder till vare sig individen upplevt konsekvensen av sin handling eller inte, vilket i sin tur avgör vare sig det är rätt eller fel. Så, vad tycks?" (
www.Induktion.blogg.se).
Skulle man kunna dra någon parallell till romanen ifråga? Det var ett tag sedan jag läste den, och på grund av tidsbrist så hinner jag inte läsa den igen då jag måste färdigställa mitt litteratursociologiska arbete där jag använder mig av nämnd frågeställning (nämligen på vilket sätt "Främlingen" påverkade existentialismen). Det jag hade i åtanke var Meursaults eventuella ånger efter mordet på stranden. Skulle det vara möjligt att dra en parallell till "hur en äkta existentialism bör efterleva sin livsåskådning"? Det som åsyftas är då att Meursaults känslomässiga reaktion uppstår när han får ta konsekvenserna av sitt handlande, vilket tyder på att han har en existentialists syn på livet med tanke på att han inte värderar de teoretiska härledningarna som exempelvis skulle kunna påtala att "du har begått ett brott, detta kommer du straffas för". Han känner enbart ånger när konsekvenserna uppdagas, varpå han bör vara existentialist, korrekt? Eller är jag ute och cyklar?