2024-12-16, 21:29
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Många år sen jag läste Främlingen som sagt, tror jag gick på gymnasiet. Men jag trodde inte heller att Camus ville dela ut dödsstraff för känslokyla. Minns bara att jag tyckte det var en oväntad twist. Hade uppfattat Mersault som osympatisk men det han skulle dömas för var ju mordet, inte att han inte grät på sin mammas begravning.

Författaren hade inte velat dela ut dödsstraff alls, varken för mordet eller känslokylan - om det hade varit ett verkligt fall alltså. I fiktionen både ville och gjorde han det! För att visa på samhällets/rättssystemets moralistiska raseri, eller kanske för sätta saker på sin spets och låta läsaren ta ställning.
Citera
2024-12-17, 09:35
Medlem
pn222jws avatar
En snabbläst bok alla borde läsa. Min tolkning... Den dödsdömde är främmande inför sig själv - gravt alienerad - men inte psykopatisk...han ser en främling i sin spegelbild, därför att han därigenom bevarar en millimeter moral när han tar avstånd ifrån sig själv. "Jag är bättre än så här, jag står inte för vad jag gjort och därför är jag min egen inre främling". På så sätt försöker han rädda sin själ - genom avståndstagandet.
Citera
2024-12-21, 16:09
Medlem
sillynamnams avatar
Hög tid att läsa om den. Läser sammanfattningen här och upptäcker att jag glömt massor.
Meursault framstår här som ännu mer osympatisk än jag mindes

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4mlingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in