2015-02-12, 12:55
Medlem
Vitalrepuss avatar
Hej! Jag skriver ett litteratursociologiskt arbete i skolan där jag skall analysera "Främlingen" av Albert Camus. Inledningsvis har jag skrivit om bokens handling, men det väsentliga i mitt arbete kommer att vara att försöka besvara följande frågor:

Vilken roll har litteraturen i samhället?
Hur återspeglas samhället i litteraturen?
Vilken plats intar litteraturen i läsarens liv?
Hur avgörande är litteraturkritiken och läsekretsens gensvar för ett författarskap?
Vilka processer styr bokens väg till läsaren?

Fråga nr 3 samt nr 4 anser jag inte har några egentliga svar då det är högst subjektivt hur varje enskild individ reagerar på den litteratur denne läser baserat på stadium i livet samt livserfarenheter, samt att man som författare reagerar olika på kritik av sitt/sina verk samt allmänhetens respons på det man skrivit.

Fortsättningsvis så har jag läst att "Främlingen" av Albert Camus är (sett ur ett konstnärligt perspektiv) ett av existentialismens mest betydande verk. Varför är det så? Och vad menas med "sett ur ett konstnärligt perspektiv"?

Mvh
Citera
2015-02-12, 14:07
Medlem
Han är likgiltig fram tills han ställs inför sin egen existentiella situation, att döden finns och att han kommer att dö. Det är då han föds som existentialist.

Så det är att gå öga mot öga mot insikten att man kommer att dö som är nyckeln till att öppna upp sig som en människa som har ansvar för sitt eget liv.
Senast redigerad av HerrWarum 2015-02-12 kl. 14:11.
Citera
2015-02-12, 14:17
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Han är likgiltig fram tills han ställs inför sin egen existentiella situation, att döden finns och att han kommer att dö. Det är då han föds som existentialist.

Så det är att gå öga mot öga mot insikten att man kommer att dö som är nyckeln till att öppna upp sig som en människa som har ansvar för sitt eget liv.

Jag är av den åsikten att han även är kallsinnig inför det faktum att han kommer att dömas till döden. Vad är det som tyder på att han ändrar sig? Så dessförinnan har han inte tagit ansvar för sitt eget liv? Har du några exempel att tillgå som stödjer denna teori? Vad åsyftar du när du påstår att Meursault föds som existentialist? Att han överger nihilismen?

Upplys mig gärna, och tack för ditt svar!
Citera
2015-02-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalrepus
Jag är av den åsikten att han även är kallsinnig inför det faktum att han kommer att dömas till döden. Vad är det som tyder på att han ändrar sig? Så dessförinnan har han inte tagit ansvar för sitt eget liv? Har du några exempel att tillgå som stödjer denna teori? Vad åsyftar du när du påstår att Meursault föds som existentialist? Att han överger nihilismen?

Det var säkert 10 år sedan jag läste den. Jag kanske minns fel.
Citera
2015-02-13, 22:48
Medlem
Citat:
Hej! Jag skriver ett litteratursociologiskt arbete i skolan där jag skall analysera "Främlingen" av Albert Camus. Inledningsvis har jag skrivit om bokens handling, men det väsentliga i mitt arbete kommer att vara att försöka besvara följande frågor:

Vilken roll har litteraturen i samhället?
Hur återspeglas samhället i litteraturen?
Vilken plats intar litteraturen i läsarens liv?
Hur avgörande är litteraturkritiken och läsekretsens gensvar för ett författarskap?
Vilka processer styr bokens

Mvh

Jag har handlett hundratals litteraturuppsatser på universitet.

Ingen av dina frågor har med boken att göra. Boken handlar ju inte över huvud taget om litteratur.

Grunden i varje fungerande uppsats är att ha en fråga(frågor) som man kan tänka sig ett vettigt svar på. Om man inte kan tänka sig ett vettigt svar så har man normalt ställt fel frågor.

Det var ett tag sen jag läste Främlingrn, men spelar litteratur över huvud taget ngn roll i romanen? Det är i vilket fall där du måste börja, vilken roll har litteraturen i romanen?
Citera
2015-02-14, 16:03
Medlem
Vitalrepuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Jag har handlett hundratals litteraturuppsatser på universitet.

Ingen av dina frågor har med boken att göra. Boken handlar ju inte över huvud taget om litteratur.

Grunden i varje fungerande uppsats är att ha en fråga(frågor) som man kan tänka sig ett vettigt svar på. Om man inte kan tänka sig ett vettigt svar så har man normalt ställt fel frågor.

Det var ett tag sen jag läste Främlingrn, men spelar litteratur över huvud taget ngn roll i romanen? Det är i vilket fall där du måste börja, vilken roll har litteraturen i romanen?

Jag skriver en litteratursociologisk analys och frågorna är ställda av min lärare för mig att besvara. Det är inte så mycket jag kan göra åt det annat än att försöka besvara dessa.
Citera
2015-02-15, 19:20
Medlem
Citat:

Jag skulle hålla med, Mersault blir närmast mer likgiltig efter att domen förmedlats. Det är först då som han slutar upp att köpslå med sig själv, han förkastar sina förhoppningar om att rättsprocessen ska skona hans liv, och han fördömer alla trossystem som försöker strukturera upp tillvaron på ett logiskt och meningsfullt sätt. Mersault finner insikten om att det enda säkra faktumet om vår existens är att den kommer ta slut, och för honom spelar det ingen roll om det sker omedelbart genom en avrättning eller genom ålderns ofrånkomliga krämpor. Han finner alltså Camus absurdism, tillvaron är absurd, eftersom människan tvunget strävar efter att finna mening, men universum inte har någon mening att erbjuda.
Citera
2015-02-16, 14:21
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag skriver en litteratursociologisk analys och frågorna är ställda av min lärare för mig att besvara. Det är inte så mycket jag kan göra åt det annat än att försöka besvara dessa.

Jag ser ingen, eller väldigt liten koppling mellan frågorna och Främlingen. kan det vara något i uppgiften du har missförstått? Jag tycker att du ska fråga din lärare vad hen menar.
Citera
2015-03-04, 20:20
Medlem
(Om ni gillar Främlingen borde ni se dramatiseringen på Stadsteatern, den var bra!)
Senast redigerad av gardengreen 2015-03-04 kl. 20:38. Anledning: Fel frågor
Citera
2015-03-04, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardengreen
Vilket tycker ni är verkets starkaste tema?
Och har temat skildrats på liknande sätt i tidigare epoker?

(Om ni gillar Främlingen borde ni se dramatiseringen på Stadsteatern, den var bra!)
Var det en trevlig klassresa?
Citera
2015-03-04, 20:29
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gardengreen
Vilket tycker ni är verkets starkaste tema?
Och har temat skildrats på liknande sätt i tidigare epoker?

Skoluppgift va?

Verkets starkaste tema är att ifrågasätta individuellt ansvar gentemot medmänniskorna. Och att på det viset beröra existensens väsen, vem lever vi till för oss eller andra... På ett ungefär va, det var ett antal år sedan jag läste den.
Citera
2015-03-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Var det en trevlig klassresa?

Haha mycket. Får hitta ljusglimtarna i skolan sista året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in