Äh lägg ner, han är en medieskapelse. Media ville ha en liten överklassunge som engagerade sig mot våldet, haussade honom, ringer honom efter varje bråk på stan för en kommentar osv..
Killen borde skaffa sig en mediatränare eller hålla sig till studierna
Killen är ju ett födgeni som har sett till att
antivåldkampanjen genererar stålar och
karriärmöjligheter. Att han sedan ser ut
som ett mongo kan ha ju inte själv rå för.
Det tar fan-i-mig inte slut. Kanske har nämnts tididagare men läste i morgonens Dagens Nyheter att Abele ska hålla årets vårtal på Skansen. Han sällar sig således till en illuster skara som har agerat talare genom åren och som jag inte tror blir speciellt smickrade av att få med Abele i listan.
1974 Elisabet Söderström
1975 Lars Wijkman, SSCOs ordförande
1976 Alf Henriksson
1977 Magnus Härenstam
1978 Carl-Uno Sjöblom
1979 Richard Fuchs
1980 Torsten Ehrenmark
1981 Oscar Hedlund
1982 Jonas Hallberg
1983 Cecilia Hagen
1984 Ingemar Liman, avgående programchef på Skansen
1985 Gunnar Ljusterdahl, chefredaktör för Grönköpings veckoblad
1986 Ernst-Hugo Järegård, skådespelare
1987 Sigvard Hammar, redaktör
1988 Theodor Kallifatides, författare
1989 Bo Strömstedt, chefredaktör Expressen
1990 Ana Martinez, författare och journalist
1991 Margareta Krook, skådespelerska
1992 Anders Carlberg
1993 Herman Lindqvist, författare
1994 Ulf Brunnberg, skådespelare
1995 Jonas Gardell, komiker
1996 Richard Wolf, skådespelare
1997 Fredrik Lindström, författare
1998 Alexandra Pascalidou, journalist
1999 Hasse Dahlman, Lelle Printer
2000 Ernst Brunner, författare
2001 Åse Kleveland
2002 Bengt af Klintberg, författare
2003 Björn Ranelid, författare
2004 Mats Hellström, landshövding
2005 Dick Harrison, historiker
2006 Kajsa Ingemarsson, författare
2007 Martin Stugart, stockholmskännare
Att denne tönt, och svikare, blivit något av en ikon för icke vålds kampanjen förstår jag inte. Att vara på plats och se sin kompis sparkas till döds ... är tydligen okay... och att springa därifrån ger också pris i olika media. Det heter ju ofta att vi, svenskar, vilka som nu räknar sig dit, brister i civilkurage. Anton har visat att man ska "dra", och att man då varit aktiv mot våld. Fy Fan Anton hur kan du se dig själv i spegeln ? Hur var det nu med det katolska helgonet Ricardo ... var han så oskyldig egentligen ? Varför drog Du ? du kunde väl inte veta i det läget.. att man kunde dra massmediala fördelar av det som hände.
Nej du borde kallas Judas Abele.
Detta forum tycks vara överbefolkat av allmänt griniga och kritiska personer, som förutsätter att det inte finns något gott hos någon människa. Vilket samhälle får vi om man konsekvent försöker ta död på allt som eventuellt skulle kunna vara posiivt - och vilket liv får man själv som enskild människa?
Jag vet inte om det är ädla motiv hos grabben, eller om han (skickligt isf) utnyttjat en situation, men jag vägrar att bara utgå från det sistnämnda.
Jag tycker definitivt inte att en 15-åring förtjänar att anonymt baktalas på forumet innan det finns ett enda bevis på att det finns fog för baktaleriet.
Att bete sig så samtidigt som man förfasar sig över andras betenden blir paradoxalt. Det finns några här som behöver växa upp, tycks det...
Tack för ordet!
Amen.
Jag håller helt med om att antivåldskampanjer av det här slaget är helt meningslösa och att killen blivit en mediamaskot utan att egentligen uträtta särskilt mycket, men vad fan, han är 15 bast, kände antagligen vanmakt över att hans skolkompis blivit dödad och gjorde vad han kom på att göra. För detta förtjänar han inte att bli anonymt påhoppad och baktalad.
Amen.
Jag håller helt med om att antivåldskampanjer av det här slaget är helt meningslösa och att killen blivit en mediamaskot utan att egentligen uträtta särskilt mycket, men vad fan, han är 15 bast, kände antagligen vanmakt över att hans skolkompis blivit dödad och gjorde vad han kom på att göra. För detta förtjänar han inte att bli anonymt påhoppad och baktalad.
Jo, det gör han faktiskt. När man genom verkningslösa utspel utnyttjar en tragisk händelse för att få uppmärksamhet är man ett legitimt mål för påhopp och smutskastning.
Lustig, först associerade jag "Abele" med mörkaste Afrika. Det låter som ett blånegernamn, men tydligen har det bibel-jude-ursprung (Abel). Dimmorna skingras!
Står i dagens metro att Anton Abele fått 100 000kr från någon organisation som tack för facebookgruppskapandet.
Den enes död, den andres bröd.
Det är ju en hyfsad lön för den tid det tar att skapa en Facebookgrupp. Hoppas nu bara att pengarna är bundna att skänkas till någon välgörenhetsorganisation.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!