2007-11-28, 23:30
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Kan dessvärre inte radera mitt inlägg - annars hade jag gjort det.
Det hade varit bättre om du kommenterat det av mig öppet och korrekt beskrivna fetstilta!
Citera
2007-11-28, 23:37
Medlem
För mig är all religion lika verklig som figurer ur en serietidning.
MEN samtidigt är det väl bra att folk kan finna tröst osv i påhittade figurer.
FAST det vore bättre för samtliga om det var Kalle Anka, Bamse eller annat istället för Islam, Kristendom & sånt skit som bara leder till krig o elände.
Citera
2007-11-29, 00:41
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petjos
För mig är all religion lika verklig som figurer ur en serietidning.
MEN samtidigt är det väl bra att folk kan finna tröst osv i påhittade figurer.
FAST det vore bättre för samtliga om det var Kalle Anka, Bamse eller annat istället för Islam, Kristendom & sånt skit som bara leder till krig o elände.
Allt som den enskilda människan upplever som verkligt och bäst för egen del, bör ingen utomstående ha synpunkter på (stat, kommun, befolkningen in sin helhet), utom i det fall mentalsjukdom ligger bakom.

Vad vi på forum: Religion och Det sekulära samhället brukar diskutera och oroa oss för, är att olika förändringar till fördel för enskilda religioner riskerar att störa de mekanismer som gjort vårt samhälle framgångsrikt (demokrati, sekularism, parlamentarism, juridiskt och ekonomiskt system, skolväsendet etc.). Flertalet svenskar, enligt min uppfattning, anser att den religiösa tron bör vara en sak som bör utlevas i den privata sfären, inte påverka hela samhället och ändra naturen (byggande av moskéer etc.). Islam som inte bara representerar en religiös ideologi utan också en politisk, är till sin karaktör direkt motställd vår samhällsstruktur (mot demokrati och sekularism) - ett självklart skäl för oss att vara uppmärksamma på utvecklingen.
Citera
2007-11-29, 00:46
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Instämmer. "Mentalsjukdom' är måhända alltför komprometterat som beteckning på självbedrägeriet. Ett infantilt och ovetenskapligt dravel är det hur som helst. Att vuxna människor odlar religiositet på fullaste allvar är ett underkännande av intelligent beteende. I vissa repressiva samhällssystem fungerar religion som en täckmantel för avvikare och förtryckta, med all rätt sett ur ett frihetligt perspektiv. Dock är det beklämmande att frigjorda människor fortfarande tillber ikoner ur stenåldersemanerade pergament. Inkakulturen lever vidare i allehanda tappningar.

Dödsångest är väl en av bevekelsegrunderna i trygghetsnarkomanins omfamning, för att hitta en religiös ursäkt att framhärda ett torftigt jordeliv. "Det blir bättre sen..."
Citera
2007-11-29, 10:16
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Instämmer. "Mentalsjukdom' är måhända alltför komprometterat som beteckning på självbedrägeriet. Ett infantilt och ovetenskapligt dravel är det hur som helst. Att vuxna människor odlar religiositet på fullaste allvar är ett underkännande av intelligent beteende. I vissa repressiva samhällssystem fungerar religion som en täckmantel för avvikare och förtryckta, med all rätt sett ur ett frihetligt perspektiv. Dock är det beklämmande att frigjorda människor fortfarande tillber ikoner ur stenåldersemanerade pergament. Inkakulturen lever vidare i allehanda tappningar.

Dödsångest är väl en av bevekelsegrunderna i trygghetsnarkomanins omfamning, för att hitta en religiös ursäkt att framhärda ett torftigt jordeliv. "Det blir bättre sen..."

En bra sammanfattning!
Citera
2007-11-29, 10:18
Medlem
Ben Avrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Jag tror inte på ett efterliv. Istället handlar min tro om att visa mig vägen till att bli en bättre människa, och at försöka göra denna världen till en bättre plats.
Citera
2007-11-29, 11:13
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben Avraham
Jag tror inte på ett efterliv. Istället handlar min tro om att visa mig vägen till att bli en bättre människa, och at försöka göra denna världen till en bättre plats.
Stora planer!!! Kokar du ner tillvaron till verkligheten som möter oss dagligen, lär du på det personliga planet få vara tillfreds med att kunna skapa goda förutsättningar för din egen familj att utvecklas på ett sunt sätt! Som en del av den samhälleliga gemenskapen gäller det att påverka politikerna att agera rätt. Det är bl.a. vad massmedia, som t.ex. Internet, bidrar till.

Tyvärr har Europas politiker i en del avseenden missuppfattat sina befolkningars intentioner. Man kan som politiker ha vilka populistiska tankar som helst om människors lika värde och rätt att leva sina liv efter eget huvud. En annan fråga är hur befolkningen i gemen - skattebetalarna - känner det. De vet, redan granngårds, vilka problem som kan uppstå med sämjan. Vanligt folk förstår problemen med att tvångsvis i befolkningen blanda in främmande kulturer, som utgår från helt väsensfrämmande livsföring och trosgemenskap. Mångkulturens fröjder är egentligen något som bara rösthungrande politiker talar om, även om det finns okunnigt folk som låtit sig luras av de fagra budskapen. Mer pragmatiskt tänkande är vad som behövs.
Citera
2007-11-29, 11:31
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:

Japp det räcker för mig också. Att som kristna bara gå omkring och vänta på ett bättre liv efteråt är ju bara korkat. Jag har ingen tro men en livsfilosofi som fungerar för mig.
Citera
2007-11-29, 12:13
Medlem
SleepaZs avatar
Citat:
Hur tolkar du Jesajas domedags profetior? Man bör nog kanske läsa hela kapitel 24 och 25 för att förstå helheten.

Citat:
Då skall månen blygas och solen skämmas, ty HERREN Sebaot skall då vara konung på Sions berg och i Jerusalem och inför sina äldste, i härlighet
(Jesaja 24:23)

Citat:
Han skall för alltid göra döden om intet. Herren HERREN skall torka bort tårarna från alla ansikten, sitt folks vanära skall han ta bort från hela jorden. Ty HERREN har talat. (Jes 25:8 )
Citera
2007-11-29, 17:31
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Det är oerhört långsökt att påstå något sådant. I förlängning betyder det ju att ca två tredjedelar av jordens befolkning är gravt psykiskt störda? Och det måste ju vem som helst inse att det inte stämmer.

Det är inget fel med religion, men man bör inrikta sig på vetenskapen mer. Vetenskapen förklarar våra gåtor.
Citera
2015-02-25, 15:58
Medlem
Religion är ett finare ord för schizofreni.

Detta gäller ALLA religioner.
Religion är en kontrollerad schizofreni. Där man själv väljer att bli schizofren i grupp.
Man kan själv välja att sluta tro och faktiskt fatta läget, därav kontrollerad schizofreni.
En okontrollerad schizofreni skulle väl t.ex kunna vara Islamiska Staten (ISIS).

Man pratar, ber, tror, ser, hör en "låtsaskompis" osv.
Allt tyder på en slags schizofreni skulle jag säga.

Håller du med?
Varför håller du med?

Håller du inte med?
Varför håller du inte med?

När jag hör att någon är ateist så känner jag STOR respekt och vill bli dess bästa vän i stort sett.
Personer är stabil, inte psykiskt störd, har fötterna på jorden. Ja helt enkelt en vanlig smart människa.
Citera
2015-02-25, 16:02
Medlem
goran744s avatar
Det finn redan trådar om att troende är sinnessjuka. Den sista låstes. Ville bara upplysa dig om galenskapen här i religionsforumet, bland oss alla galningar
Man måste vara galen för att söka sig in här eller vad tror du? Friskt? Prata om GUD att han finns eller tvärtom skrika han finns inte.
Lika galna? Tja du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in