2015-03-28, 09:25
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jalokin
Citat:
För att påstå att gud inte finns behöver du vara 100% säker. Du behöver vara allvetande. Ingen människa på jorden är allvetande. Däremot behöver du inte vara allvetande för att veta att Gud finns 100%.
Nej att inte ges indikationer på att gud finns, är då verkligen inte ekvivalent med att påstå sig allvetande.

Detta feltänk utförs av alltför många gudstroende faktiskt, det är en ganska elak/militant grundförutsättning att dra runt med.

Citat:
Ett exempel:

Jag påstår att det inte finns något guld i Kina. För att detta påstående ska vara riktigt, så ska det alltså inte finnas något guld öht, någonstans, i Kina. Inte i någon gruva, inte någon guldtand som sitter i någons käft. Jag tror vi alla är överens om att det finns guld i Kina, på minst ett ställe. Alltså är mitt påstående falskt.

Om jag istället säger det finns guld i Kina. Allt som krävs är att jag då vet om minst ett ställe i Kina där guld förekommer. Tror vi alla är överens om att det finns guld i Kina, alltså är mitt påstående sant.

Förstår ni skillnaden?
Du misslyckas med konsten att statuera trovärdig intellektuell tankeexercis p.g.a det ju saknas korrekt botten eller bas i din så kallade resonemangskedja. För många länkar saknas och då är det mer en yttring av ointresse alt. okunskap eller att du kan vara jättetrött, kanske för låg IQ, whatever.
Citera
2015-03-28, 09:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Dvs att inte förstå IQ-potens, utifrån distraherande aktiviteter, i detta med "övertygele" som kan gå maniskt... och kollektivistiskt maniskt. Då dras faktiskt mycket lägre begåvning in och får både gudsvissheten luddig liksom det också tränger undan den IQ-potential till att inte längre stå till förfogande, interaktion men likväl intra. Tyvärr.

Det var längesedan "gud-finns-inte-yttrandet" kunde ses som därmed klassificerat som anti och därmed militant, men det finns alltid politiska rörelser som dammar av gamla "läror" och effektiva mantran.
Citera
2015-03-28, 10:19
Medlem
nedboys avatar
Citat:
För att påstå att gud inte finns behöver du vara 100% säker. Du behöver vara allvetande. Ingen människa på jorden är allvetande. Däremot behöver du inte vara allvetande för att veta att Gud finns 100%.

Ett exempel:

Jag påstår att det inte finns något guld i Kina. För att detta påstående ska vara riktigt, så ska det alltså inte finnas något guld öht, någonstans, i Kina. Inte i någon gruva, inte någon guldtand som sitter i någons käft. Jag tror vi alla är överens om att det finns guld i Kina, på minst ett ställe. Alltså är mitt påstående falskt.

Om jag istället säger det finns guld i Kina. Allt som krävs är att jag då vet om minst ett ställe i Kina där guld förekommer. Tror vi alla är överens om att det finns guld i Kina, alltså är mitt påstående sant.

Förstår ni skillnaden?

Jag samtalar ofta med ateister, även kända sådana (de som skriver böcker och debatterar flitigt). Samtliga dessa säger att de ofta får höra att de skulle säga (någonting liknande) att de med säkerhet vet att gud inte finns. Detta är helt felaktigt. Jag själv som ateist håller med om att det är felaktigt. Varför hävdas det hela tiden?

Det som de däremot säger är att de håller för RIMLIGT att det INTE finns någon gud, just eftersom det inte finns någonting som pekar på att det finns en gud. På samma sätt som de inte verkar rimligt att det finns tomtar, troll, vättar, sjöjungfrur. Det finns exempelvis inget trovärdigt som pekar på att vättar finns.

Detta är normalt i diskussioner med obegåvade som hävdar kristendomens/Islams gud. Men vad är gud? Kan gud vara (som vissa menar) en typ av kraft med ett bestämt mål som driver utvecklingen? Då blir det genast svårare, till stor del just eftersom det till och börja med är såpass svårdefinierat. Har kraften en intelligens? Hur kan den se ut och var kommer kraften ifrån? Hur skapades kraften? Finns kraften så måste den ha skapats? Eller måste den det? Kan det vara så att vi misstolkar begreppet tid och rum? Detta är intressant även om jag själv har svårt att tro på en sån kraft med ett, på något sätt, intelligent mål.

Något jag dock har noterat är att de som tror på någon typ av kraft som skulle vara gud är att de oftast är mycket mer fientligt inställda till kristna/muslimer än vad den vanlig ateisten är. En vanlig ateist är normalt inte fientligt inställd till nämnda grupper. Även då en ateist normalt har insikten av den oerhörda begåvningsbristen hos en kristen/muslim som på allvar tror på den guden.
Senast redigerad av nedboy 2015-03-28 kl. 10:21.
Citera
2015-03-28, 10:50
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=nedboy|52813404]
Citat:
Kan det vara så att vi misstolkar begreppet tid och rum? Detta är intressant även om jag själv har svårt att tro på en sån kraft med ett, på något sätt, intelligent mål.
Tror definitivt att du hittat ett ganska avgörande verktyg i gudsökandet : tidmätning och tidsupplevelse sådär generellt liksom specifikt. Absolut att tidsuppfattning använts, instrumentellt som påverkan. Kanske mest effektiva selektionsverktyget dessutom, vem vet.

Det är känt numera, att inte minst, utifrån senaste blygsamma offentliga rapporteringen om att "uppstigning vid arla morgontid för yngre, är att liknas vid tortyr i olika grader ; har med lustfaktorer att göra, TIDSBESTÄMNING t.ex.

Medan acceptansen för "tolkning, av tid" är en ytterligare annan svårare sak. Men fritt utnyttjat.
Citat:

Något jag dock har noterat är att de som tror på någon typ av kraft som skulle vara gud är att de oftast är mycket mer fientligt inställda till kristna/muslimer än vad den vanlig ateisten är. En vanlig ateist är normalt inte fientligt inställd till nämnda grupper. Även då en ateist normalt har insikten av den oerhörda begåvningsbristen hos en kristen/muslim som på allvar tror på den guden.
Ja, absolut , militarism som mode, är gammalt fenomen, som poppar upp i vågor, allt modeanknutet har sin "djupare" filosofiska lustmekaniska styrning. Så där är vi eniga.

Du/alla? vet ju vad tid-är-pengar-betyder, eller.. nej.. klart det inte är samma schema för alla, inte ens inomdynamiskt eller säg internt.

Detta tidevarvets mer apokalyptiska dramaturgi-normer, har iaf skickat begreppet tid till mycket andra nivåer, ett omkullkastarsyndrom och det är väl ändå ingenting mot vad som varit för generationerna före.

Synd om de som ska ta över bara. Stackars dem.
Citera
2015-03-29, 00:18
Medlem
Citat:

Ett exempel:

Förstår ni skillnaden?
Det var det dummaste jag har läst på länge. Helt IQ-befriat resonemang.
Citera
2015-03-29, 00:28
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Är ju ironi.
Citera
2015-03-29, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs

Varför?

Jag tror inte du förstod mitt budskap. Min kommentar är inget bevis på att Gud finns, däremot att det är felaktigt att säg att "Gud finns inte". Det är okej att tro "tro" att gud inte finns, eller att man inte känner sig övertygad med de bevis som finns idag. Men att hävda "Gud finns inte!" är ologiskt. Om du ska göra ett sådant påstående, så behöver du vara allvetande. Så enkelt är det. Läs min kommentar igen.
Citera
2015-03-29, 08:43
Medlem
Citat:
Varför?

Jag tror inte du förstod mitt budskap. Min kommentar är inget bevis på att Gud finns, däremot att det är felaktigt att säg att "Gud finns inte". Det är okej att tro "tro" att gud inte finns, eller att man inte känner sig övertygad med de bevis som finns idag. Men att hävda "Gud finns inte!" är ologiskt. Om du ska göra ett sådant påstående, så behöver du vara allvetande. Så enkelt är det. Läs min kommentar igen.
Vem har påstått,med säkerhet,att "gud finns inte"? Det är nog fler som påstår "gud finns"!
Citera
2015-03-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Fientligt inställda? Snarare tvärtom. Hur ofta ser man en trogen kristen svära, förolämpa och använda ett allmänt ovårdat språk när de argumenterar? Väldigt sällan. Om någonsin. Jag tycker och upplever det som tvärtom.

Oerhörda begåvningsbristen. Ja, inte tror jag allting skapades från ingenting i alla fall. Där snackar vi intellektuellt självmord.
Citera
2015-03-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vem har påstått,med säkerhet,att "gud finns inte"? Det är nog fler som påstår "gud finns"!

Tja, de så kallade ateister. Eller kan någon vara snäll och förklara skillnaden mellan ateist och agnostiker?
Citera
2015-03-29, 08:48
Medlem
Citat:
Fientligt inställda? Snarare tvärtom. Hur ofta ser man en trogen kristen svära, förolämpa och använda ett allmänt ovårdat språk när de argumenterar? Väldigt sällan. Om någonsin. Jag tycker och upplever det som tvärtom.

Oerhörda begåvningsbristen. Ja, inte tror jag allting skapades från ingenting i alla fall. Där snackar vi intellektuellt självmord.
Vad är "ingenting"? Och vem/vad skapade gud? (där kan vi snacka om intellektuellt självmord....)
Citera
2015-03-29, 08:50
Medlem
Citat:
Tja, de så kallade ateister. Eller kan någon vara snäll och förklara skillnaden mellan ateist och agnostiker?
Det är väldigt sällan någon påstår med säkerhet att gud inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in