2007-10-27, 18:28
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Billow
Tolkningsfråga. Jesus sa hur vi skall känna igen en sann profet. Alltså kan det visst komma profeter. Sen lova ju Jesus sända hjälparen också den helige Ande. Det är genom den dagens kyrkosamfund som tror på anden får sina mirakulösa verk och profetior att ske.

Själv tycker man ju att en allsmäktig gud skulle klara att uttrycka sig i ordalag där tolkning vore omöjlig, men det är ju jag.
Citera
2007-10-28, 02:09
Medlem
Schnauzers avatar
Jag är jättetrött och borde sova och hålla käft. Men jag måste ändå skriva detta:

Om du inte kan bevisa eller motbevisa något tings (läs: gud) existens kan det inte existera.

Kom inte och säg att vi inte har "vetenskapen" för att bevisa något hit eller dit. För alla vet nog att grekerna kunde räkna ut en hel del innan de hade "vetenskapen" för det.

Äh, ska lägga mig nu, läser igenom hela tråden imorgon, det ska bli kul. Förlåt för det jag skrev.
Citera
2007-10-31, 17:57
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Själv tycker man ju att en allsmäktig gud skulle klara att uttrycka sig i ordalag där tolkning vore omöjlig, men det är ju jag.
Jag tror det handlar om att va en god människa och vilja göra rätt. Varför skulle de bli dömda som tolkar saken fel men tror att de gör rätt ? Tror de att de gör rätt och vill göra rätt mot Gud så har de ju ändå inte gjort fel. Därför tror jag Judar Muslimer och Kristna osv har en chans. Vem kan dömma ett gott hjärta
Citera
2007-11-01, 10:45
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Jag tror det handlar om att va en god människa och vilja göra rätt. Varför skulle de bli dömda som tolkar saken fel men tror att de gör rätt ? Tror de att de gör rätt och vill göra rätt mot Gud så har de ju ändå inte gjort fel. Därför tror jag Judar Muslimer och Kristna osv har en chans. Vem kan dömma ett gott hjärta

Det handlar om att vara en god människa och göra rätt! Japp det räcker det behövs alltså inga sagoböcker och mystiska riter eller hur.
Då kan vi avsluta denna debatt hehe...
Citera
2007-11-01, 13:20
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Det handlar om att vara en god människa och göra rätt! Japp det räcker det behövs alltså inga sagoböcker och mystiska riter eller hur.

Nu är det ju så att ingen människa är enbart god och ingen är enbart ond heller.
Citera
2007-11-12, 19:57
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBeaver
Jo information behöver mänskligheten. Vet vi varför vi är här kan vi leva upp till livet efter detta
Citera
2007-11-28, 10:06
Medlem
Billows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Läser just nu boken ”Illusionen om Gud” av vetenskapsmannen Richard Dawkins och håller med honom till hundra procent.
Jag vill gå ännu längre och anser att religiösa människor är mentalsjuka.
Om vi säger att jag skulle påstå att Tomten existerade på fullaste allvar, skulle alla säga att jag var mentalt sjuk. Men när någon säger att Gud finns, ska alla respektera detta som en seriös tro, Var ligger skillnaden? Båda är sagofigurer.
Nu kan visserligen någon invända och säga att ”vi vet ju inte om han finns”, men det vet vi inte med Tomten heller med hundra procents säkerhet.
Eller som författaren Robert M. Pirsig sa: ”När en person lider av vanföreställning kallas det mentalsjukdom. När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion”.
Min gymnasie engelskalärare som också varit bildlärare är Kristen. Han har undervisat i engelska både i Kina och andra länder. Han är grym på grammatik osv. Jag känner också ett Jehovas Vittne som är gymnasielärare i Matte. Så troende behöver inte va knäppa.
Citera
2007-11-28, 11:52
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Min gymnasie engelskalärare som också varit bildlärare är Kristen. Han har undervisat i engelska både i Kina och andra länder. Han är grym på grammatik osv. Jag känner också ett Jehovas Vittne som är gymnasielärare i Matte. Så troende behöver inte va knäppa.

Studier på gymnasienivå är ju inget att skryta med precis, fast självklart är inte alla troende knäppa. Bara att de har levt ett liv av hjärntvättning och övertygelse sedan barnsben
Citera
2007-11-28, 17:30
Medlem
Nickeps avatar
För Billow påpekar du:
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Varför upprepar du dig?... i flera länkar, det blir tjatigt...
Det kan väl inte på långa vägar jämföras med dig och mig?

- Du som tjatar om och försöker göra troligt att Islam representerar en "fredens religion" och att sharia-lagen skulle vara förlängningen av Guds vilja

- medan jag, i inlägg efter inlägg, beskriver Islam som den värsta manschauvinistiska, odemokratiska, ambitionshämmande, våldsinducerande religionen i nutid och dess "bilaga" - sharia-lagen - som den mest primitiva, grymma och otidsenliga lagstiftning som nu existerar!

Tycker du inte att det är märkligt... och ingen av oss tycks upphöra! Vad kan det bero på? Båda av oss kan ju inte ha rätt i dessa sammanhang! Beror det på att du är så kunnig vad gäller Islam och har rätt i att tron överskuggar verkligheten eller att jag förmår tyda religionens mekanismer och resultaten från beteendevetenskaplig synpunkt och dithörande samband?

Eftersom du ofta talar om att i debatten mötas halvvägs, frågar jag mig: skulle det t.ex. innefatta att jag accepterade din syn på Koranen om du accepterade min om sharia-lagen eller?...
Citera
2007-11-28, 18:41
Medlem
Bismillah

Nickep

Citat:
Eftersom du ofta talar om att i debatten mötas halvvägs, frågar jag mig: skulle det t.ex. innefatta att jag accepterade din syn på Koranen om du accepterade min om sharia-lagen eller?...
Nej.
Citera
2007-11-28, 21:06
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Nej.
Du uppfattade kanske inte det retoriska i frågan jag ställde till mig själv!?
Citera
2007-11-28, 21:24
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Du uppfattade kanske inte det retoriska i frågan jag ställde till mig själv!?
Kan dessvärre inte radera mitt inlägg - annars hade jag gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in