2011-12-14, 21:14
  #2545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Jag vill bara flika in med en ganska viktig sak, du verkar inte veta vad internering betyder. Förr internerades fångarna, men inte längre.

Internering betyder: frihetsberövande utan angiven tidsbegränsning. Det kan tolkas som livstidsstraff, men så är det inte. Jag har snackat med gubbar som satt förr i tiden, och då var det mycket internering, de fick straff för något de gjort och då slog de på mer tid, men de fick inte veta hur länge. Det är/var internering. Vissa gubbar kom aldrig ut pga av den jävla interneringen och att plitarna själva hade makten att kunna utdela straff som förlängde voltan. Det kunde räcka med att någon plit hade något personligt emot någon, så fick denne påbackning på påbackning, utan tidsbegränsning. Det var tydligen ett helvete, och det behöver man inte vara särskilt smart för att förstå. Men sedan tog man bort detta med internering och att plitarna kunde agera domare.

Jag vet inte om kvinnliga interner hade samma system, men det är väl inte helt omöjligt.

Tack för rättelsen. Där ser man, även på B&B FB kan man tydligen lära sig nya saker =). Har alltid associerat internering med fångenskap. Hade ingen koll på det här med tidsbegränsning utan trodde bara det var en mer generell benämning på fångenskap, men det är det uppenbarligen inte. Tack.
Citera
2011-12-14, 21:28
  #2546
Medlem
Vid ett par tillfällen har du nu nämnt att du misskötte dig i början och därför hamnade på sluten avdelning istället för den öppna. Får man fråga på vilket sätt du misskötte dig?
Citera
2011-12-14, 21:29
  #2547
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Vid ett par tillfällen har du nu nämnt att du misskötte dig i början och därför hamnade på sluten avdelning istället för den öppna. Får man fråga på vilket sätt du misskötte dig?


Jag missbrukade Subutex. På öppen avdelning är inte sådant svårt att ta in så jag fortsatte ta mina droger och lämnade där med positiva urinprover.
Citera
2011-12-14, 22:19
  #2548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesC
Hejsan!

Då ska du alltså till Båtshagen. Jag placerades där initialt i början av mitt straff men förflyttades till den låsta avdelningen efter en månad då jag misskötte mig.

Båtshagen är bra och du har ett eget rum. Dock inte med egen dusch och toalett. Den delar du med andra intagna men du blir aldrig inlåst i ditt rum utan kan öppna och låsa om dig själv när du vill och känner för det.

Får jag fråga hur många år det rör sig om? Du har tur som får sitta på öppen om du har ett ex antal år.

Jag dömdes till 2,5 år.
Citera
2011-12-14, 23:55
  #2549
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JesC
Tack för din rättelse och för att du läxar upp mig lite

Jag hade ingen aning om det faktiskt. Dock finns det ju ett liknande system fortfarande. Man kan ju fortfarande få påbackning vid misskötsamhet och även om det inte är plitarna på anstalt som bestämmer hur mycket och när så är det ju plitarna på huvudkontoret i Norrköping som bestämmer det.
Vassego,

Ska man få påbackning idag, jag tror det är 10 dagar i stöten va? Så är väl det för arbetsvägran, positiva UP, misskötsamhet (?). det viktiga mot hur det var förr är att nu måste flera plitar gå igenom den aktuella händelsen och kvinspen ska se över det etc. Tänk dig hur det kunde vara förr, du kanske hade några veckor kvar, gick där och var glad och lite mucksjuk, så kommer det en plikt och skriker att det inte blir någon frigivning för man har glömt att städa gymmet (ett exempel). Vissa plitar var tydligen riktiga tyranner förr. Mannen jag samtalade med sa att vissa kom aldrig ut, för de blev beskyllda för det ena och det andra. Fy fan vad frustrerande och hemskt. Vilken maktlös vidrig känsla.


Är Hinsan den enda anstalten för kvinnor? Är Lindome nedlagd, fast den var väl blandat va? Sagsjön då? Eller blandar jag ihop de två nu? Kan ju aldrig funka med en blandad kåk, det fattar väl alla som kan tänka någorlunda.
Citera
2011-12-15, 01:34
  #2550
Medlem
_Strebers avatar
Hur tog din familj domen? Hur förklarade du för föräldrar och vänner att du skulle sitta i fängelse?
Citera
2011-12-15, 09:33
  #2551
Medlem
C20ruless avatar
Intressant tråd!

Hur var det första gången du satte din fot i din cell? Hur var känslorna då?

Kul att du är så stark verkligen, finns inte så många som du.
Citera
2011-12-15, 11:46
  #2552
Medlem
alienDNAs avatar
satt på svartsjö anstalt ett par månader ställ era frågor

Satt först på lite olika häkten och sedan på svartsjö i ett par månader.
Det var första och sista? Voltan och tycker det var en bra erfarenhet . svartsjö är verkligen ingen tung anstalt men fråga på!

EDIT: Jag hade fått en dom och jag valde att själv ställa in mig på närmaste Häkte. Därför blev det som det blev. (att jag flyttades till olika häkten i väntan på beslut om vilken anstalt jag skulle inställa mig i )
__________________
Senast redigerad av alienDNA 2011-12-15 kl. 12:05.
Citera
2011-12-15, 11:48
  #2553
Medlem
Vad hade ni för rutin där på kåken? Vad fick ni sysselsätta er med? Förekom det någon form utav våld under tiden du satt?
Citera
2011-12-15, 11:57
  #2554
Medlem
prodigy123s avatar
Varför fick du sitta på olika häkten? Vad för brott hade du gjort?
Citera
2011-12-15, 11:57
  #2555
Medlem
JesCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Vassego,

Ska man få påbackning idag, jag tror det är 10 dagar i stöten va? Så är väl det för arbetsvägran, positiva UP, misskötsamhet (?). det viktiga mot hur det var förr är att nu måste flera plitar gå igenom den aktuella händelsen och kvinspen ska se över det etc. Tänk dig hur det kunde vara förr, du kanske hade några veckor kvar, gick där och var glad och lite mucksjuk, så kommer det en plikt och skriker att det inte blir någon frigivning för man har glömt att städa gymmet (ett exempel). Vissa plitar var tydligen riktiga tyranner förr. Mannen jag samtalade med sa att vissa kom aldrig ut, för de blev beskyllda för det ena och det andra. Fy fan vad frustrerande och hemskt. Vilken maktlös vidrig känsla.


Är Hinsan den enda anstalten för kvinnor? Är Lindome nedlagd, fast den var väl blandat va? Sagsjön då? Eller blandar jag ihop de två nu? Kan ju aldrig funka med en blandad kåk, det fattar väl alla som kan tänka någorlunda.

Nej Hinseberg är inte den enda anstalten men det är bara Ystad anstalten och Hinseberg som är så kallade "normala anstalter" för kvinnor. Både Sagsjön, som ligger i Lindome - Göteborg, och Färingsö i Stockholm är behandlingsanstalter.

Sedan finns också Ljustadalen norr om Sundsvall som är en öppen anstalt.
Citera
2011-12-15, 11:58
  #2556
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahjnen
Vad hade ni för rutin där på kåken? Vad fick ni sysselsätta er med? Förekom det någon form utav våld under tiden du satt?

Frukost - Jobba - Lunch - Jobba - Middag - FRITID

Fritid bestod av att spela poker om telefonkort/cigarretter. Även Biljard var poppis.
Vi hade även fritidshall vi kunde boka och spela volleyboll, bandy, basket, fotboll.
Såklart ett gym.

Tiden där ser jag tillbaka varmt på, hur knasigt det än kan låta.

Inget våld. Det var nolltolerans mot droger och våld (fast droger fanns dock ändå, i vissa perioder i överflöd) blev man tagen med knark eller om man slogs blev man knallad till sämre anstalt.
Detta innebär att folk skötte sig och skötte affärer väldigt diskret eftersom man trivdes så bra där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in